Listing 1 - 10 of 329 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Dutch literature --- Authors, Flemish --- Travel. --- Hertmans, Stefan --- -Travel --- 741 --- Proza - Nederlands --- -Travel. --- Travel --- Flemish authors --- Хертманс, Стефан --- Khertmans, Stefan --- Hertmans, Stef --- 990 --- reisverhalen --- récits de voyages --- Authors, Flemish - 20th century - Travel. --- Hertmans, Stefan - Travel.
Choose an application
Choose an application
Vaak wordt in de agogiek gebruik gemaakt van bedrijfspsychologische modellen, maar voor de agogiek van de kunst blijken die weinig bruikbaar. Ze bieden geen basis voor de filosofische grondslagen waarop zo?n agogiek kan gegrondvest worden. De auteur plaatst de zoektocht naar die grondslagen centraal in dit boek. Kunst heet steevast een subjectieve materie te zijn, maar kunstenaars, critici, docenten en studenten worden wel verondersteld te weten waarover ze spreken. De spanning tussen praktijk en theorie is dan ook een vast gegeven in elke kunstopleiding, en ze doortrekt ook de kunstkritiek, het sociale vertoog en zelfs de politieke vertogen over haar functie en nut. Nochtans communiceert het kunstwerk niet bepaald eenduidig over wat het bevat en waarnaar het wil verwijzen; het lijkt op communicatief niveau zelfs om moeilijkheden te vragen. Volgens de Franse filosoof Jean-François Lyotard is kunst ?quelque chose comme communication... sans communication?. Dat definieert de uitdaging waarop dit boek wil ingaan. Hertmans laat zich bij zijn zoektocht naar grondslagen voor een kunstagogiek inspireren door de belangrijkste denkers van de afgelopen eeuw. Op die manier werpt het boek ook een vaak verrassend licht op wat grote denkers over de kunst te melden hadden
art criticism --- kunstfilosofie --- kunstonderwijs --- kunstkritiek --- philosophy of art --- agogiek --- Didactics of the arts --- art education --- Art --- Art and society --- Art et société --- Iconografie --- Iconographie --- Iconography --- Kunst --- Kunst en maatschappij --- Maatschappij en kunst --- Society and art --- Société et art --- Kunsten --- Kunstfilosofie --- Kunstkritiek --- Cultuur --- Agogiek --- Filosofie --- Communicatie --- 7.01 --- Kunsttheorie ; agogiek van de kunst --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Art criticism --- Philosophy --- departement Gezondheidszorg 10 --- kunstagogiek --- Oudheid --- China --- Toerisme --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Esthetica --- Muziekpsychologie
Choose an application
Jan Fabre wordt vaak getypeerd als een duivelskunstenaar 'en niet alleen omwille van zijn tegendraadse talent : Fabre is een van de meest veelzijdige hedendaagse kunstenaars. Zijn beeldende werk heeft internationale bekendheid gekregen en hij reist de hele wereld af. Zijn theaterstukken zijn een begrip van Parijs en Rome tot New York. Choreografen als William Forsyth erkennen in hem een van de grootste vernieuwers van de hedendaagse dans. Onlangs maakte hij films met onder anderen Peter Sloterdijk en Ilya Kabakov. Fabres universum krioelt van de symbolen, die telkens in een andere vorm terugkeren. Stefan Hertmans volgt het werk van Fabre al meer dan tien jaar. Hij heeft inmiddels over alle aspecten van diens oeuvre indringende teksten geschreven, die in Engel van de metamorfose worden samengebracht. Engel van de metamorfose is een ideale inleiding voor wie Fabres werk wil leren kennen, en een vaak onthullende synthese voor wie er reeds lang door geboeid wordt.
Art --- art [fine art] --- Fabre, Jan --- Belgium --- Art contemporain --- Hedendaagse kunst --- Théâtre --- Toneel --- Fabre, Jan, --- Criticism and interpretation --- Criticism and interpretation. --- 7.071 FABRE, JAN --- Stefan Hertmans --- kunst --- België --- twintigste eeuw --- Fabre Jan --- beeldhouwkunst --- video --- video-installaties --- 7.071 FABRE --- Creatieve en vertolkende bezigheden in verband met kunst. Activiteiten van beroepsartiesten--FABRE, JAN --- -Criticism and interpretation --- Fabre, Jan, - 1958- - Criticism and interpretation. --- art [discipline] --- Fabre, Jan, - 1958 --- -Art
Choose an application
Essays over het bedenkelijke als iets dat angstig maakt maar tegelijk ook te denken geeft en fascineert.
Choose an application
In "Neem en lees" neemt Hertmans de lezer mee langs allerlei vormen van herinnering. Zich iets herinneren is voor Hertmans niet alleen privé, het heeft ook te maken met de beelden waarvan een samenleving leeft: gebeurtenissen, kunstwerken, boeken. In deze gloedvolle gedichten wisselen intieme en maatschappelijke herinneringen elkaar dan ook af - van de eerste verliefde blik tot en met gedachten die aan bootvluchtelingen kunnen toebehoren.
Choose an application
Portret van de grootvader van de Vlaamse schrijver als soldaat in de Eerste Wereldoorlog en als kunstenaar.
genre-thema"">
Choose an application
Vaak wordt in de agogiek gebruik gemaakt van bedrijfspsychologische modellen, maar voor de agogiek van de kunst blijken die weinig bruikbaar. Ze bieden geen basis voor de filosofische grondslagen waarop zon agogiek kan gegrondvest worden. Stefan Hertmans plaatst de zoektocht naar die grondslagen centraal in dit boek. Kunst heet steevast een subjectieve materie te zijn, maar kunstenaars, critici, docenten en studenten worden wel verondersteld te weten waarover ze spreken. De spanning tussen praktijk en theorie is dan ook een vast gegeven in elke kunstopleiding, en ze doortrekt ook de kunstkritiek, het sociale vertoog en zelfs de politieke vertogen over haar functie en nut. Nochtans communiceert het kunstwerk niet bepaald eenduidig over wat het bevat en waarnaar het wil verwijzen; het lijkt op communicatief niveau zelfs om moeilijkheden te vragen. Volgens de Franse filosoof Jean-François Lyotard is kunst quelque chose comme communication... sans communication. Dat definieert de uitdaging waarop dit boek wil ingaan. Hertmans laat zich bij zijn zoektocht naar grondslagen voor een kunstagogiek inspireren door de belangrijkste denkers van de afgelopen eeuw. Op die manier werpt het boek ook een vaak verrassend licht op wat grote denkers over de kunst te melden hadden. Daardoor is deze als handboek opgevatte studie ook een onmisbare leidraad voor al wie geïnteresseerd is in het actuele denken over kunst en communicatie. Stefan Hertmans (1951) behoort tot de belangrijkste Vlaamse auteurs van dit ogenblik. Voor zijn literair werk kreeg hij tal van prijzen en onderscheidingen, zoals de Multatuliprijs, de Arkprijs van het vrije Woord, de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap en de Bordewijkprijs.
Lerarenopleiding --- algemeen. --- art education --- kunstonderwijs --- Sociology of culture --- Didactics of the arts --- Art --- Kunsttheorie ; agogiek van de kunst --- 7.01 --- Stefan Hertmans --- vakdidactiek --- kunstpedagogie --- lerarenopleiding --- agogiek --- kunsttheorie --- communicatie --- 373.67 --- 840 --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Muziekgeschiedenis: essays (histor. onderwerpen, literaire analyses) --- Algemeen. --- Psychologie --- Sociologie --- Filosofie --- Communicatie --- Kunsten --- Communicatiesociologie --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Kunst --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Volwassene --- Vrouw --- Communication and culture --- Art - Philosophy
Choose an application
Drie Griekse vrouwen komen in Mind the Gap achtereen volgens aan het woord: Antigone, Klytaemnestra en Medea. Antigone spreekt over het begraven van haar broer in de grot waarin ze zich zal gaan verhangen; Klytaemnestra wacht in een tangobar op de terugkeer van Agamemnon, met wie ze wil afrekenen; en Medea 'speelt'in een vrijscene met Jason hoe ze haar kinderen vermoordt door wat ze zegt. In dit toneelstuk in vier delen herschept de Vlaamse auteur Stefan Hertmans (1951) thema's uit het klassieke toneel tot een nieuw stuk. Achtereenvolgens ontmoeten we -veelal in monologen- Antigone (dochter van Oedipoes), Klytaemnestra (vrouw van Agamemnon) en Medea (vrouw van Jason) in beklagenswaardige maar moedig gedragen omstandigheden. Oude verhaalflarden vermengen zich met moderne uiterlijkheden als spoorwegviaducten, nachtkroegen, gsm's. De sfeer is die van de zelfkant, de tragiek is niet langer die van het verheven noodlot maar die van het menselijk tekort, om niet te zeggen die van narcisme en benepen eigenbelang, waar deze vrouwen kennelijk zelf ook mee worstelen. In het slotdeel (waarin de drie vrouwen als hoertjes optreden) verschijnt ook Oedipoes, die opnieuw aan zijn voet wordt gewond en die hier niet zijn vader, maar zijn zoon Polyneikes doodt. Er zit dus wel degelijk humor in deze bewerking, maar van een wrange soort. Niet zozeer een tekst om ademloos te lezen, eventueel wel boeiend (ook voor gemotiveerde KCV-leerlingen) om te bestuderen hoe oud materiaal wordt gemoderniseerd. (Biblion recensie, Willem Nijssen)
Dutch literature --- 731 --- Theater - Nederlands
Listing 1 - 10 of 329 | << page >> |
Sort by
|