Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
In de afgelopen jaren deden zich in het digitale domein verschillende vormen van cybergeweld voor. Er is echter weinig aandacht besteed aan het begrijpen van dit gedrag, inclusief de definities ervan, de prevalentie onder de Belgische bevolking, relevante verklarende modellen of de (houding van) online platforms die ze hosten. Daarom richt het @ntidote 2.0-project zich specifiek op twee vormen van cybergeweld: online haatspraak en het ongevraagd verspreiden van intieme beelden (NCII), met name onder jongeren van 15 tot 25 jaar. Deze nota behandelt een van de belangrijke resultaten van dit project, namelijk de definitie van online haatspraak zoals geuit door deze demografische groep. Terwijl onze oorspronkelijke onderzoeksvragen als volgt waren: "Hoe ervaren jongeren van 15 tot 25 jaar online haatspraak? Wat zijn hun definities van online haatspraak, specifiek binnen een gediversifieerde steekproef (leeftijd, geslacht, seksuele oriëntatie, culturele achtergrond en zelf gerapporteerde status?", stootten we op complexe resultaten die in ruime zin de perceptie van jonge individuen over agressies, zelfs micro-agressies, en hun uitdrukkingsvormen in de digitale ruimte interrogeren.
Choose an application
The @ntidote project finds that adolescents and emerging adults regularly encounter OHS and NCII online. Whereas adolescents and emerging adults are often confronted with these behaviours, there is clearly a wide variety in understanding of what constitutes OHS and NCII. Age, sexual orientation (for OHS) and ethnicity are relevant criteria for higher levels of victimisation. Victims report a an emotive impact of these behaviours. The research further showed that notwithstanding the substantial impact, digital natives will not easily contact law enforcement or victim support organisations. Filing a criminal complaint might also not be the most effective step, as complaints of OHS and NCII are often discontinued due to procedural reasons, capacity, or prioritisation. Conclusions also show a wide variety in rules and procedures applied by online service providers in removing OHSand NCII as well as in collaborating with victim support organisations. The study concludes with recommendations as to media literacy, legal framework, enforcement, victim support and research as antidotes to OHS and NCII.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|