Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
'Latijn is 't moeilijkste.' 'Ze hadden toch wel graag dat ik een "hoge" richting ging volgen.' 'TSO is iets voor jongens.' De overgang tussen de basisschool en het secundair onderwijs blijft een scharniermoment voor jongeren. Niet alleen moeten leerlingen dan een middelbare school kiezen, ze selecteren ook een pakket optie-uren die een sterke impact kunnen hebben op hun schoolloopbaan. Is dat iets voor mij, juf? onderzoekt die overstap, ontrafelt de initiatieven die basisscholen nemen om leerlingen en ouders erbij te begeleiden en gaat in op de ervaringen van leerlingen, leerkrachten en ouders. Welke rol spelen ze in het keuzeproces? Welke kansen en drempels ervaren ze? Welke (stereotiepe) ideeën leven er en hebben die een effect op het zelfbeeld van de leerling? Dit boek reikt concrete handvatten en aanbevelingen aan om de school- en studiekeuze zo vlot mogelijk te maken en het welbevinden van alle betrokkenen te verhogen. Zo werpt het boek een dam op tegen enkele pijnpunten, zoals het hardnekkige watervaldenken en de vaststelling dat leerlingen en ouders met de grootste noden zich te weinig ondersteund voelen.
Secondary education --- schoolkeuze --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- 480.1 --- Overgang basis-sec. onderwijs --- Aansluiting --- Onderwijsonderzoek --- Overgang lager onderwijs - secundair onderwijs --- Basisonderwijs en secundair onderwijs ; aansluiting --- aansluiting basisonderwijs : s.o. (ler) --- overgangsproblematiek l.o. - s.o --- #PBIB:+105.43 --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Oriëntering : Studiekeuze --- PXL-Education 2018 --- onderwijsniveaus --- secundair onderwijs --- studiekeuzes --- Basisonderwijs --- Onderwijsbeleid --- Leerlingbegeleiding --- Studiekeuze --- Studiekeuzebegeleiding --- Schoolkeuze --- Leraren --- Pupil counseling. Pupil guidance --- studentenbegeleiding --- studiekeuze --- onderwijsonderzoek --- Leraar --- Nederland --- Kust --- Directie
Choose an application
Lors des précédentes réformes de l'État, les propositions sur l'avenir de la Belgique ressemblaient à celles d'un couple en instance de divorce – la Flandre et la Wallonie –, statuant sur le partage de leurs biens... mais sans y parvenir pour le cas de Bruxelles. Face aux nombreuses divergences, les Bruxelloises et les Bruxellois (qui n'ont pas été consultés) sont finalement restés sous la tutelle des Communautés pour certaines matières. Le Brussels Studies Institute inverse cette approche et veut mener le débat institutionnel en partant du point de vue de Bruxelles. Dans cet ouvrage, plus de vingt-cinq chercheurs partent de cette question : et si Bruxelles devenait une Région autonome, sans distinction entre les compétences régionales et communautaires (à l'instar de la Flandre et de la Wallonie), cela améliorerait-il la vie des Bruxelloises et des Bruxellois ?
Law reform --- Federal government --- Central-local government relations --- Droit --- Fédéralisme --- Relations gouvernement central-collectivités locales --- Réforme --- Belgium --- Région de Bruxelles-Capitale (Belgium) --- Région de Bruxelles-Capitale (Belgique) --- Belgique --- Politics and government --- Administrative and political divisions. --- Politique et gouvernement --- Divisions politiques et administratives
Choose an application
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|