Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (8)

UCLL (4)

KBR (3)

DocAtlas (2)

Hogeschool Gent (2)

KDG (2)

KU Leuven (2)

Odisee (2)

UGent (2)

VIVES (2)

More...

Resource type

book (4)

dissertation (4)


Language

Undetermined (8)


Year
From To Submit

2017 (2)

2016 (1)

2013 (1)

2012 (1)

2010 (2)

More...
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Dissertation
Werken aan inclusie : het belang van ondersteuning in de vrijwilligerswerking gericht op het (samen)werken met mensen in kansarmoede en sociale uitsluiting
Author:
Year: 2017 Publisher: Gent VSPW

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Als jij & ik wij worden : werken rond verdraagzaamheid binnen een radicale leefgroep in de Bijzondere Jeugdbijstand
Author:
Year: 2013 Publisher: Gent VSPW

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Ternat vertelt! : een samenwerkingsproject tussen Ternatse senioren en kinderen
Author:
Year: 2017 Publisher: Gent VSPW

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Mediawijsheid in de tienerwerking Dracuna (vzw Jong) : de digitale kloof verkleinen
Author:
Year: 2016 Publisher: Gent VSPW

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Scholen en burgerschapseducatie : de ondersteuning van de vraag tot ondersteuning binnen scholen
Authors: ---
ISBN: 9789051306989 Year: 2010 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op vraag van het Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming, bracht de KBS een twintigtal organisaties bijeen die vormingsprogrammas aanbieden aan scholen, rond het brede begrip burgerschapsvorming. Met deze groep werden afspraken gemaakt rond een betere afstemming van het gezamenlijk aanbod op de nieuwe vakoverschrijdende eindtermen voor het secundair onderwijs. In mei 2011 mondde dit uit in een Forum 'Actief Burgerschap en Onderwijs' i.s.m. het Vlaams parlement. Ter voorbereiding van dit traject en mede op vraag van het ministerie werd aan de auteurs gevraagd na te gaan hoe in scholen de vraag tot ondersteuning inzake burgerschapseducatie tot stand komt en op welke manier scholen een beroep doen op dit externe aanbod.De resultaten van dit onderzoek zijn verzameld in dit rapport. Het start met een interessante 'prelude' over burgerzin op school. In een kort historisch overzicht wordt voor de voorbije twee eeuwen nagegaan hoe scholen burgerschapseducatie percipieerden en al dan niet integreerden in het school- en lesgebeuren. Aansluitend volgt een waaier aan betekenissen en invullingen die scholen vandaag hanteren wanneer ze 'opvoeden tot burgerzin'. Het centrale deel rapporteert over de voorwaarden en behoeften die een rol spelen bij het tot stand komen van een aanbod inzake burgerschapseducatie. Dit leidt ondermeer tot een typologie van scholen op basis van visie en gebruikte strategieën. Concluderend geeft het rapport aan hoe scholen het externe aanbod beoordelen en wat mogelijke noden en behoeften zijn. Burgerschapseducatie is en blijft een belangrijke opdracht voor de scholen. Hoe scholen daar werk van maken en wat externe aanbieders daartoe kunnen bijdragen, staat te lezen in dit rapport. Het biedt inspiratie aan allen die in de scholen kinderen en jongeren willen vormen tot verantwoordelijke, actieve en kritische burgers


Book
Gewoon anders : 14 aparte verhalen
Authors: ---
ISBN: 9789044120783 9044120783 Year: 2006 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met deze bundel van veertien verhalen, getuigenissen en interviews viert de Vlaamse netwerkorganisatie Oranje haar veertig jaar werken met en voor mensen met beperkingen. Fotograaf Johan Swinnen en journalist Steven Decraene zijn erin geslaagd om waarheidsgetrouwe portretten weer te geven van mensen met beperkingen, hun familieleden, vrijwilligers en professionele medewerkers van de vereniging. Mensen vertellen over hun diepe gekwetsheid door gebeurtenissen, maar ook door andere mensen, over het respect dat ze vonden bij de begeleiders van Oranje, de voldoening die ze vinden in hun job, het leren omgaan met zichzelf, anderen en veranderingen in leven en werk etc. De kleurenfoto's zijn eigenlijk verhaaltjes op zich, ze stralen leven uit, willen en kunnen (over)leven, eenvoud, gelijkwaardigheid, kijken met een open blik naar buiten. Een mooie, respectvolle bundel en een oogopener voor het grote publiek. Achteraan een chronologisch overzicht van de geschiedenis van de vereniging. (Bron : VLABIN, VBC)


Book
Inclusief onderwijs in de praktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044125320 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Redactie Vlabin-VBCIn dit boek gaan vier orthopedagogen die respectievelijk verbonden zijn aan de Universiteit Gent en de Hogeschool Gent dieper in op de dagelijkse praktijk van het inclusief onderwijs, waarin ook leerlingen met een beperking een plaats krijgen. Het boek gaat terug op het onderzoek 'Inclusief onderwijs in Vlaanderen', dat peilde naar kritische processen voor een goede inclusiepraktijk. Eerst wordt erg beknopt een theoretisch kader geschetst. Daarna worden negen 'kritische factoren' besproken: kind, leerproces, participatie, ouders en gezin, leraar, klasgenoten, ondersteuning, overgangen en team. Elke factor wordt uitgewerkt aan de hand van een casus in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. De tekst wordt verhelderd met schema's en na elk hoofdstuk volgen reflectie- en observatievragen die aanzetten tot nadenken over het eigen handelen (bijvoorbeeld over de manier waarop je zou omgaan met leerlingen met een beperking in je klas). Achteraan volgt een bibliografie. Een degelijk, praktijkgericht boek voor leerkrachten. Jammer wel van de talrijke schrijffouten en rare zinswendingen.© NBD Biblion

Keywords

Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen. --- 376 --- 371.3 --- buitengewoon onderwijs --- didactiek --- inclusief onderwijs --- leerproblemen --- 460.8 --- orthopedagogiek --- 454.23 --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Inclusief onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- gehandicapten --- inclusie --- 37.014 --- Participatie --- Personen met een handicap --- 120199.jpg --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Didactische principes --- Buitengewoon onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Orthopedagogics --- School management --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Education--Research --- departement Gezondheidszorg 10 --- onderwijsniveaus --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Gehandicapte kinderen --- Geïntegreerd onderwijs --- Vlaanderen --- Leerprocessen --- Ouderbetrokkenheid --- Klasgenoten --- Ondersteuning --- Overgang gewoon - buitengewoon onderwijs --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Kind met een handicap --- Leerproces --- Klasgenoot --- Hoger onderwijs --- Emigratie


Book
Kids online : vaardigheden, kansen en risico's van kinderen en jongeren op het internet
Authors: ---
ISBN: 9789038219011 Year: 2012 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het internet is niet meer weg te denken uit het leven van kinderen en jongeren. Het biedt hen heel wat kansen en mogelijkheden als bron van informatie en hulpmiddel bij huiswerk, om in contact te blijven met vrienden dichtbij of veraf, of louter ter ontspanning. Maar er is ook een donkere kant aan de internetwereld: van schokkende beelden, cyberpesten, misbruik van persoonlijke gegevens, ongewenste seksueel getinte berichten en andere minder fraaie inhoud blijven kinderen en jongeren niet gevrijwaard. We gaan na met welke online risicos kinderen in contact komen, bij welke kinderen die risico's ook daadwerkelijk resulteren in negatieve ervaringen, en hoe zij hierop reageren. Mediawijsheid speelt een belangrijke rol in dit verhaal: het hangt samen met individuele factoren zoals geslacht, leeftijd, persoonlijkheidskenmerken alsook de sociale context, met name ouders, leraren, vrienden, en de culturele achtergrond.In 2010 werden in het kader van het EU Kids Online-onderzoeksproject meer dan 25.000 9- tot 16-jarigen en één van hun ouders over heel Europa geïnterviewd over hun online activiteiten en de online risico's waarmee ze zich geconfronteerd zien en vergeleek men de kijk van kinderen met de visie van de ouders. Dit boek presenteert de resultaten van dit onderzoek met de nadruk op Belgische en Vlaamse kinderen o.m. in vergelijking met Franstalige Belgische jongeren en hun Nederlandse leeftijdsgenoten

Listing 1 - 8 of 8
Sort by