Listing 1 - 10 of 53 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Published by Henry and Co. in London, The Pageant was edited by Charles Shannon and Gleeson White and came out in two annual volumes in 1896 and 1897. (Database of ornament)The Pageant was a London-based literary and art annual of the 1890s. (The online Books page)
Choose an application
Choose an application
fin de siècle --- Nederland --- België
Choose an application
fin de siècle --- Minne, George --- 1900
Choose an application
fin de siècle --- tekeningen --- sculpturen --- Minne, George
Choose an application
fin de siècle --- 19de eeuw --- 20ste eeuw
Choose an application
The Yellow Book was een Engels tijdschrift voor kunst en literatuur dat driemaandelijks in Londen verscheen van 1894 tot 1897 en in die periode een van de toonaangevende publicaties was op dit gebied. Het blad werd uitgegeven door de uitgeverij The Bodley Head van Elkin Mathews en John Lane, later alleen door John Lane, en werd geredigeerd door de oorspronkelijk uit Amerika afkomstige schrijver Henry Harland.Het blad werd geassocieerd met de destijds heersende bewegingen van het estheticisme en decadentisme, waar Oscar Wilde een van de toonaangevende figuren was. Wilde zelf werd echter uitgesloten van publicatie vanwege de controverse die rond hem was ontstaan. Het tijdschrift publiceerde een breed scala aan literaire en kunstzinnige uitingen in de vorm van korte verhalen, gedichten, essays, kritieken, illustraties en reproducties van schilderijen.De eerste kunstredacteur van het blad was Aubrey Beardsley, die ook verantwoordelijk zou zijn geweest voor de kleur van het omslag. De opmerkelijke gele kleur riep associaties op met de Franse literatuur uit die periode en zodoende ook weer met Oscar Wilde. Deze controversiële schrijver noemt in zijn als decadent beschouwde roman The Picture of Dorian Gray een boek met een geel omslag. Het zou hier gaan om de voor de beweging van het decadentisme invloedrijke Franse roman À rebours van Joris-Karl Huysmans. Beardsley, die eerder had meegewerkt aan de illustraties voor Wildes toneelstuk Salomé, werd onder druk van de publieke opinie ontslagen. Hij ging vervolgens aan de slag als artdirector van het literaire tijdschrift The Savoy.Vele destijds en sommige nog altijd gerespecteerde kunstenaars droegen bij aan het blad, onder wie Charles Conder, William Rothenstein, John Singer Sargent, Walter Sickert en Philip Wilson Steer. Op literair gebied werd meegewerkt door onder anderen Max Beerbohm, Arnold Bennett, Baron Corvo, Ernest Dowson, George Gissing, Henry James, Edmund Gosse, Richard Le Gallienne, Charlotte Mew, Arthur Symons, Herbert George Wells en William Butler Yeats.
fin de siècle --- Beardsley, Aubrey --- 19de eeuw
Choose an application
Revue littéraire fondée en mai 1895 et publiée jusqu’en 1897, Le Coq rouge est l’œuvre d’un certain nombre de prosateurs dissidents de La Jeune Belgique, emmenés par Georges Eekhoud. Ils souhaitaient réagir à la définition trop restrictive de l’art pour l’art que défendaient à ce moment Albert Giraud et Ywan Gilkin. Participant à la Section d’art de la Maison du Peuple, d’orientation socialiste ou anarchiste, ils défendaient sinon l’art social, au moins l’art pour tous, mais également le vers libre, le théâtre symboliste ainsi qu’un certain réalisme dans le domaine romanesque. Plusieurs auteurs français majeurs y ont apporté leur collaboration (André Gide, Remy de Gourmont, etc.) En septembre 1896, Le Coq rouge fusionne brièvement avec L’Art jeune avant de disparaître en mars de l’année suivante (voir : Georges-Henri Dumont, « Quand le Coq rouge plantait ses ergots sur la Jeune Belgique (1895-1897) » [en ligne], Bruxelles, Académie royale de langue et de littérature françaises de Belgique, 1991. Disponible sur : < www.arllfb.be >) (ULB-digithèque)
fin de siècle --- 19de eeuw --- België
Choose an application
Art criticism --- Critique d'art --- Pays-Bas --- Fin-de-siècle
Listing 1 - 10 of 53 | << page >> |
Sort by
|