Narrow your search

Library

KU Leuven (5)


Resource type

dissertation (5)


Language

Undetermined (5)


Year
From To Submit

2014 (4)

2010 (1)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Dissertation
Woorden belichamen: een egocentrische kijk op de betekenis van vage begrippen
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In verklarende woordenboeken wordt voor elk woord een betekenis gegeven. Dat wekt de indruk dat iedereen exact dezelfde betekenis toekent aan die woorden. Veel van de woorden die we dagelijks gebruiken, zijn echter vage begrippen waarbij er onzekerheid heerst of het begrip al dan niet geschikt is om een bepaalde entiteit te representeren (Verheyen & Storms, 2013). Is bijv. een man van 1.80 meter 'GROOT'? 'GROOT' en 'ZWAAR' zijn allebei gradueel vage begrippen die op een continuüm met kwantitatieve aanduidingen geplaatst kunnen worden. Volgens de threshold theory van Hampton (1995, 2007) bestaan er inter-indiviuele betekenisverschillen omdat mensen een persoonlijke drempel plaatsen op het continuüm. Die drempel bepaalt hoeveel van dit criterium vereist is om een bepaald item te onderschrijven als een categorielid. In deze masterproef willen we nagaan of ons eigen lichaam ook een bron van betekenisverschillen vormt. Wetenschappelijke en anekdotische evidentie tonen immers aan dat mensen het (eigen) lichaam en het ego vaak gebruiken als referentiepunt en als inschattingsmethode voor lengteaanduidingen (Tribushinina, 2008; Whitelaw, 2007) en dat begrippen belichaamd (kunnen) worden (embodiment) (Glenberg, 1997). In dit onderzoek willen we nagaan of er sprake is van egocentrische representatie bij vage begrippen. Dit werd onderzocht door twee studies uit te voeren waarin gevraagd werd mannelijke en vrouwelijke figuren te beoordelen als 'GROOT' of 'ZWAAR'. In studie één ('GROOT') wordt er zowel een visuele voorstelling als kwantitatieve lengte-informatie beschikbaar gesteld en wordt het Rasch model toegepast om na te gaan of er een verband is tussen de drempelwaarde en de eigen lichaamslengte. In de tweede studie ('ZWAAR') wordt er gebruikt gemaakt van de lijntekeningen uit de BIAS-BD (Gardner R.M., Jappe, & Gardner, L., 2009). Er is, in tegenstelling tot de eerste studie, geen verdere kwantitatieve informatie voorhanden. Bij deze studie wordt er nagegaan of de dre...

Keywords


Dissertation
Schizotypie en inter-individuele verschillen in semantische categorisatie.
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Schizotypie wordt opgevat als een persoonlijkheidstrek, waarbij abnormaliteiten in taal gezien worden als één van de kernsymptomen. Alle mensen worden geacht een bepaalde mate van deze trek te bezitten. Schizotypie wordt hiermee voorgesteld als een continuüm. Hoog-schizotypische mensen vallen op door hun breedsprakig taalgebruik. Zij maken 'vreemde' associaties en produceren meer atypische responsen in vergelijking met laag-schizotypische mensen. Dit doet vermoeden dat de hoog-schizotypische mensen bredere semantische categorieën hanteren. Daarnaast wordt er recent veel aandacht besteed aan de vraag of schizotypie wel als één continuüm beschouwd kan worden. De factor positieve schizotypie wordt veelvuldig gerepliceerd in factoranalytisch onderzoek naar de onderliggende factoren van schizotypie. In onderzoek komt een verband naar voren tussen het maken van meer (vreemde) semantische associaties en deze factor. In deze masterproef zal onderzocht worden of hoog-schizotypische personen daadwerkelijk bredere semantische categorieën hanteren in vergelijking met laag-schizotypische personen. Daarnaast zal het verband tussen positieve schizotypie en semantische categorisatie bekeken worden. Dit brengt ons tot de volgende twee hypotheses: (1) Wanneer hoog-schizotypische mensen items moeten beoordelen inzake hun lidmaatschap van een bepaalde semantische categorie, dan maken zij bredere semantische categorieën. (2) Er is een positief verband tussen positieve schizotypie en het maken van bredere categorieën. Met andere woorden: individuen die hoog scoren op positieve schizotypie includeren meer items in de categorieën. Om deze hypotheses te onderzoeken werd een testbatterij ontwikkeld. Deze omvatte een semantische categorisatietaak waarbij participanten moesten beoordelen of een item lid was van een bepaalde categorie, de Nederlandse vertaling van de verkorte versies van de Wisconsin Schizotypy Scales om schizotypie te meten en tot slot een aantal controletaken v...

Keywords


Dissertation
Het gebruik van compensatorische en niet-compensatorische multidimensionele item resons modellen voor de categorisatie van activiteinte als beroepen
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze masterproef trachten we twee categorisatiestrategieën te onderzoeken die mensen gebruiken in de beoordeling van activiteiten als BEROEPEN. Daarom werden activiteiten samengebracht waarvan we vermoeden dat er individuele verschillen zijn in de beoordeling betreffende het lidmaatschap tot de categorie BEROEPEN. We passen multidimensionele IRT modellen (Reckase, Ackerman, & Carlson, 1988) toe op de data waarbij zowel de positie van de items als de individuen kunnen worden weergegeven op twee latente dimensies. In dit onderzoek werden activiteiten onderverdeeld in vier sets waarvan de activiteiten telkens verondersteld werden te variëren langs twee prominente dimensies. Voor twee sets (VOORWERPEN & MENSEN en MANUEEL & MENTAAL) vermoedden we dat participanten een compensatorische strategie hanteren, waarbij het volstaat om op één van de dimensies een hoge positie te hebben om als beroep te worden beoordeeld. Voor de overige twee sets (MOEITE & GELD en REGELMAAT & VERANTWOORDELIJKHEID) stellen we een niet-compensatorische strategie voorop. Dit betekent dat een activiteit een hoge positie moet hebben op beide dimensies om als lid te worden beoordeeld. Er treedt met name geen compensatie op.Een categorisatietaak vormde de basis van het onderzoek. Hierbij werd aan 886 participanten gevraagd om voor 4 x 24 activiteiten de beoordeling te maken of deze als BEROEPEN konden worden gecategoriseerd. Als compensatorisch MIRT model werd gekozen voor het multidimensional two-parameter logistic model (Reckase, 1985, 1997), dat werd toegepast op de categorisatiedata van set 1 en set 2. Als niet-compensatorisch MIRT model werd het multicomponent latent trait model (Whitely, 1980) gekozen, dat werd toegepast op de categorisatiedata van set 3 en set 4. Beide modellen leverden schattingen op van de posities van de activiteiten langs twee latente dimensies. Deze werden gecorreleerd met onafhankelijke beoordelingen van de activiteiten op de veronderstelde dimensies.Er werd geen...

Keywords


Dissertation
Hoe beleven leerlingen en leerkachten meertaligheid in een klas met anderstalige nieuwkomers?
Authors: --- --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er zijn tal van gezinnen die dagelijks vluchten of vertrekken uit hun land en dit omwille van verschillende redenen. Wanneer die kinderen in een klas terecht komen, in een heel ander land, kan dit gevolgen hebben op sociaal en psychologisch vlak en zo gevolgen hebben voor het schoolse functioneren. Dit heeft echter niet alleen impact op die kinderen die in een nieuw land terecht komen, maar ook op leerlingen die al in de klas aanwezig zijn, alsook op de leerkracht.Deze anderstalige nieuwkomers spreken vaak geen Nederlands en kunnen moeilijk met andere leerlingen en leerkrachten communiceren. In deze masterproef onderzoeken we hoe dit wordt beleefd door leerlingen en leerkrachten en hoe hiermee wordt omgegaan.Volgende onderzoeksvragen worden hierbij geformuleerd: 'Hoe staan leerlingen en leerkrachten tegenover meertaligheid in een Vlaamse school?' en 'Hoe ervaren leerlingen en leerkrachten een anderstalige nieuwkomer in de klas en hoe gaan zij hier mee om?'.Om dit te onderzoeken hebben we in twee meertalige klassen twee meertalige taken uitgevoerd, de dual language-taak en de Radio Tika-taak. Deze taken zijn een aanleiding voor een interview met leerlingen en leerkrachten over meertaligheid in een klas met anderstalige nieuwkomers. Hieruit blijkt dat er in beide klassen anders wordt omgegaan met de anderstalige nieuwkomers en dat er onder leerlingen onderling en onder leerkrachten onderling andere visies bestaan over meertaligheid. Dit wordt in deze masterproef uitgebreid besproken, aan de hand van beeldmateriaal, geluidsopnames, vragenlijsten en semigestructureerde interviews.Niet elke leerling gaat ermee akkoord om in een vreemde taal les te krijgen in de klas, ook al vond de meerderheid de meertalige taken leuk. De percepties van leerlingen worden veelal beïnvloed door de percepties van leerkrachten tegenover meertaligheid in de klas. We merken op dat leerkrachten vaak een opleiding missen in het lesgeven aan anderstalige nieuwkomers. De verantwoordelijkheid v...

Keywords


Dissertation
De mentale representatie van adjectieven :.
Authors: --- --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 5 of 5
Sort by