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Rhetoric --- Philodemus, --- Criticism, Textual. --- Rhetoric, Ancient.
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Classical Greek literature --- Rhetoric, Ancient. --- Rhétorique ancienne --- Rhétorique ancienne
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Seneca, Lucius Annaeus, born at Corduba (Cordova) ca. 4 BCE, of a prominent and wealthy family, spent an ailing childhood and youth at Rome in an aunt's care. He became famous in rhetoric, philosophy, money-making, and imperial service. After some disgrace during Claudius's reign he became tutor and then, in 54 CE, advising minister to Nero, some of whose worst misdeeds he did not prevent. Involved (innocently?) in a conspiracy, he killed himself by order in 65. Wealthy, he preached indifference to wealth; evader of pain and death, he preached scorn of both; and there were other contrasts between practice and principle. We have Seneca's philosophical or moral essays (ten of them traditionally called Dialogues)-on providence, steadfastness, the happy life, anger, leisure, tranquility, the brevity of life, gift-giving, forgiveness-and treatises on natural phenomena. Also extant are 124 epistles, in which he writes in a relaxed style about moral and ethical questions, relating them to personal experiences; a skit on the official deification of Claudius, Apocolocyntosis (in Loeb Classical Library no. 15); and nine rhetorical tragedies on ancient Greek themes. Many epistles and all his speeches are lost. The Loeb Classical Library edition of Seneca is in eleven volumes: his moral essays are collected in Volumes I-III; the 124 epistles in Volumes IV-VI; the tragedies in Volumes VIII and IX; and the treatises on natural phenomena, Naturales Quaestiones, in Volumes VII and X. Volume XI contains the short satirical pamphlet Apocolocyntosis (Pumpkinification).
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L'ouvrage que la tradition médiévale attribuait à Aristote et qui nous a été transmis sous le nom de Rhétorique à Alexandre constitue un précieux témoignage sur la plus ancienne tradition oratoire grecque. L'étude du texte permet d'y déceler l'influence de la sophistique, perceptible dans l'amoralisme d'une pratique rhétorique visant à persuader à tout prix. Le traité laisse aussi transparaître la pensée d'Isocrate. Cet aspect a permis aux spécialistes de le situer avant la Rhétorique d'Aristote, vers la fin de la production des orateurs attiques. Par comparaison, la Rhétorique à Alexandre permet de mieux comprendre l'apport d'Aristote à la théorisation de l'éloquence. Là où Aristote décrit une rhétorique idéale fondée sur la rationalisation de la persuasion, la Rhétorique à Alexandre ne comporte pas de considérations théoriques générales. Ce dernier point laisse transparaître le pragmatisme d'un rhéteur professionnel ainsi que le relativisme sceptique des anciens sophistes. Le traité comprend trois parties : la première expose des définitions et des divisions du discours en différents genres et espèces. La seconde partie traite des moyens de persuasion. La dernière partie est quant à elle consacrée à l'organisation du discours.L'édition de la Rhétorique à Alexandre dans Collection des Universités de France comprend le texte grec établi et traduit par Pierre Chiron. Le traité est précédé d'une longue introduction dans laquelle est présenté l'ouvrage. Sont évoqués dans cette présentation les questions de la datation et de l'attribution du texte, ses relations avec l'ancienne Rhétorique et sa tradition manuscrite. L'ouvrage est enfin enrichi de notes ainsi que de deux index, l'un consacré aux personnes et l'autre aux noms.
Rhetoric, Ancient. --- Rhétorique ancienne --- Classical Greek literature --- retoriek
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