Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Dutch literature --- 081 Godsdienst --- Islam --- Pakistan --- Muslim women --- Islamic women --- Women, Muslim --- Women --- Udink, Betsy, --- Travel. --- Muslimahs --- Violence --- Book --- Femicide --- Discrimination --- Domestic violence
Choose an application
Over gesluierde moslima's wordt veel gezegd maar we geraken nooit voorbij het zompige welles/nietes-discours. Om aan die tweesprong te ontsnappen, laat journaliste Nadia Dala moslima's in Vlaanderen en Nederland met hoofddoek zélf aan het woord. Ze zocht extreem orthodoxe moslimvrouwen, 'verlichte' islamfeministen, brugfiguren tussen 2 culturen én ex-moslima's op. De vrouwen in dit boek hebben niets met elkaar gemeen behalve de controversiële hoofddoek. Sommigen vochten ertegen, anderen ervoor. De tien moslima's geven geen eenduidige antwoorden op onze vragen. Er is sprake van verdrukking, maar ook van zelfontplooiing, generatieverschillen, mode, politieke islam en van afwijzing van westerse waarden.
081 Godsdienst --- Islam --- 657 Vrouwenemancipatie --- gender --- Sociology of minorities --- allochtonen --- vrouwenemancipatie --- Belgium --- Netherlands --- Flanders --- Muslim women --- Islamic women --- Women, Muslim --- Social conditions --- Women --- 320 --- islam politiek --- sociale vraagstukken --- questions sociales --- Muslimahs --- Migration background --- Book --- Islamic feminism --- Veil
Choose an application
Muslim family law and its principles 15 regarding marriage, divorce, personal maintenance, paternity, and child custody is one of the most widely applied family law systems in existence today. A number of states have recently codified Muslim family law.
Domestic relations (Islamic law) --- Women (Islamic law) --- Domestic relations --- Women --- Muslim women --- Legal status, laws, etc. --- Islamic women --- Women, Muslim --- Human females --- Wimmin --- Woman --- Womon --- Womyn --- Females --- Human beings --- Femininity --- Families --- Family law --- Marriage --- Persons (Law) --- Sex and law --- Islamic law --- Aḥwāl al-shakhṣīyah (Islamic law) --- Law and legislation --- Legal status, laws, etc. (Islamic law) --- women muslim family law law gender islam arab states welchman recht moslima vrouwen familie --- law --- recht --- Muslimahs
Choose an application
Islamic fundamentalism --- Muslim women --- Terrorism --- Acts of terrorism --- Attacks, Terrorist --- Global terrorism --- International terrorism --- Political terrorism --- Terror attacks --- Terrorist acts --- Terrorist attacks --- World terrorism --- Direct action --- Insurgency --- Political crimes and offenses --- Subversive activities --- Political violence --- Terror --- Islamic women --- Women, Muslim --- Women --- Fundamentalism, Islamic --- Islamism --- Islam --- Religious fundamentalism --- Hofstadgroep. --- Hofstad Network --- Hofstadnetwerk --- Hofstadgroup --- Hofstad group --- Political philosophy. Social philosophy --- Sociology of minorities --- Community organization --- Criminology. Victimology --- Netherlands --- Muslimahs --- Migration background --- Networks --- Participation --- Book
Choose an application
Sociology of culture --- Islam --- Sociology of minorities --- Muslim women --- Social integration --- C5 --- islam --- vrouwenemancipatie --- Islamic women --- Women, Muslim --- Women --- Social conditions --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- 297 --- 314.32 --- 668.5 Migrantenvrouwen --- 314.32 Geboortecijfers --- Geboortecijfers --- Islam. Mohammedanisme --- allochtone vrouwen --- integratie --- #SBIB:316.331H360 --- #SBIB:316.346H20 --- #SBIB:316.356.2H2220 --- 325 --- 301.17 --- 2 --- 396 --- Godsdienst en menselijk leven: algemeen --- Positie van de vrouw in de samenleving: algemeen --- Gezinssociologie: gezinsrelaties: algemeen --- vrouwen --- vrouwenproblematiek --- Social conditions. --- Muslimahs --- Race --- Immigrant girls --- Migration background --- Points of view --- Book --- Edited volume --- Integration
Choose an application
In zijn nieuwe boek, De Derde Feministische Golf, interviewde Dirk Verhofstadt zes Nederlandse en Canadese, feministische moslima’s. Verhofstadt vat zijn boodschap zelf kernachtig samen: “Het is essentieel dat ze zélf mogen beslissen of ze een sluier dragen of niet, of ze buitenkomen of niet. Dat ze mogen trouwen met wie ze liefhebben, en niet met diegene die hen wordt opgedrongen. Dat er geen praktijken meer bestaan als eremoord en verstoting.” Verhofstadt klaagt de toenemende radicalisering aan bij moslimmannen. De oorzaak van deze radicalisering ligt volgens hem in het aanvoelen van een emanicipatiebeweging, waarvan de vrouwen in het boek de voorhoede vormen. Radicale moslimmannen beginnen daardoor feller op te treden omdat ze voelen dat ze hun greep op de vrouwen verliezen. Daarom moeten we volgens Verhofstadt volledig aan de kant van de vrouwen gaan staan, opdat zij strijd kunnen voeren. De links-progressieven en feministen zijn dan ook kop van jut voor hem, omdat zij al jarenlang de onderdrukking van de moslimvrouwen zouden tolereren vanuit een cultuurrelativisme dat uiting geeft aan een diepe onverschilligheid. Laten we ons een aantal vragen stellen bij het initiatief van Dirk Verhofstadt. Wie zijn die links-progressieven en feministen die gedwongen sluierdracht, gedwongen huwelijken en het besnijden van vrouwen laten gebeuren omdat ze het zouden beschouwen als ‘iets van hun cultuur’ en dus onbespreekbaar? Wie zijn die softies die de realiteit niet in de ogen durven kijken en die de moslims steeds weer in bescherming nemen? Als onderzoekers voor het Centrum voor Islam in Europa aan de Universiteit Gent spraken wij we het afgelopen jaar met meer dan tweehonderd moslimmeisjes en –vrouwen. Anders dan te spreken óver moslima’s hebben wij geluisterd naar moslima’s. De meisjes en vrouwen die we hebben ontmoet zijn geen vrijgevochten feministische auteurs wier ideeën en uitspraken aansluiten op het beeld dat wij ons van de moderne moslima willen vormen. Toch gaat het hier om vrouwen die zich wel degelijk ‘van hun verstand durven bedienen’. In onze gesprekken met moslima’s werd geen onderwerp geschuwd. Ze praatten openlijk over verliefdheid, hun verwachtingen en die van hun omgeving, de manier waarop ze hun echtgenoten leerden kennen, over gearrangeerde en gedwongen huwelijken, hun relaties met de ouders en waarom sommige ouders druk uitoefenen bij de huwelijkssluiting, … Onze conclusies? Zoals bij veel kwalitatief onderzoek moeten we concluderen dat de leefwereld van deze meisjes en vrouwen zich niet in enkele simpele veralgemeningen laat vatten. Er zijn moslima’s die huwen met de man op wie ze verliefd werden nadat ze officieel aan hem werden voorgesteld, net zoals er moslima’s zijn die hun partner ontmoetten op school, in een schoenenwinkel, op het strand in Marokko of op een trouwfeest. Ontelbare voorbeelden laten zien hoe uiteenlopend de ervaringen van moslimmeisjes en –vrouwen zijn. Er zijn ook andere verhalen en deze verzwijgen we niet. Eenentwintig vrouwen die deelnamen aan het onderzoek getuigden over hoe zij geconfronteerd werden met een gedwongen huwelijk. Essentiële vragen waren: wie dwang uitoefent en wat daartoe de redenen kunnen zijn? Volgens Dirk Verhofstadt zijn het vooral gefrustreerde moslimmannen die vrouwen dwingen tot allerlei vormen van conformerend gedrag (De Morgen, 11 oktober 2006). Uit ons onderzoek blijkt dat het ouders zijn die hun kind dwingen tot een huwelijk. Het gaat niet louter om vaders en het gaat ook niet louter om meisjes: jongens kunnen evengoed het slachtoffer worden van een gedwongen huwelijk. Waarom doen ze het, die ouders? Zijn ze geradicaliseerd? Willen ze voorschriften uit de Koran toepassen in de opvoeding van hun zonen en dochters? Niets van dit alles. We hebben geen aanwijzingen dat ouders hun kinderen dwingen omwille van hun godsdienstige overtuigingen. Wanneer een jongen of meisje tot een huwelijk gedwongen wordt dan is dat in de meeste gevallen omdat ouders overbezorgd zijn over hun puberend kind. Het huwelijk wordt dan gezien als iets wat de jongere in kwestie tot zijn of haar verantwoordelijkheid moet brengen. Sommige ouders denken ook dat ze hun zoon of dochter zullen verliezen als hij of zij een relatie aangaat met een niet-moslim. Ze vrezen dat hun kind van hen zal vervreemden. Deze ouders zijn geen islamitische fundamentalisten, maar mensen die handelen vanuit onzekerheid. Dat ouders in de fout gaan wanneer ze hun zoon of dochter onder druk zetten om te huwen, wordt door geen enkele moslima in ons onderzoek betwist. Ook al kunnen sommige meisjes en vrouwen begrijpen waarom sommige ouders op die manier handelen, zij keuren het resoluut af. Een gedwongen huwelijk lost de problemen niet op maar schept er nieuwe. Wanneer zij zelf ooit in zo’n situatie zouden komen, wat de meeste ondenkbaar achten, zullen moslima’s hun ouders proberen te overtuigen om van het huwelijk af te zien. Sommige moslima’s zeggen dat ze de Koran zouden gebruiken om aan hun ouders te tonen dat een huwelijk zonder instemming ontoelaatbaar is. Het onderzoek geeft een indicatie van het voorkomen van gedwongen huwelijken. Het probleem is niet alarmerend. Hoewel iedereen erkent dat de problematiek heel zwaar is voor de betrokkenen, is het aantal gedwongen huwelijken niet groot en is er geen sprake van een stijging. Statistisch onderzoek wees reeds op de enorme verschuivingen in de huwelijkssluiting, waarbij het aantal gedwongen en gearrangeerde huwelijken afneemt, tegenover een toename van zelfgeïnitieerde huwelijken. Maar wat dan met al die huwelijken met iemand van het land van oorsprong? Daar hebben die meisjes toch ook niet voor gekozen? Deze huwelijken kunnen gedwongen huwelijken zijn, maar meestal is het een persoonlijke keuze. Moslimmeisjes geven vaak de voorkeur aan een partner die opgegroeid is in Turkije of Marokko omdat ze de jongens hier onverantwoordelijk vinden. Of jongens hebben geen opleiding genoten en hebben geen werk: welke mogelijkheden zijn er dan om samen een toekomst uit te bouwen, een gezin te stichten? Wat de allochtone jongere hier niet heeft, hoopt men daar te vinden. De moslima’s in het onderzoek bestonden uit laag- en hooggeschoolden, vrouwen die hier zijn opgegroeid en daar, vrouwen mét en zonder sluier, … Stuk voor stuk zijn het individuen die durven denken voor zichzelf. De eenzijdige voorstelling van moslimvrouwen, in de rol van slachtoffers of vrouwen die daaraan ontsnapt zijn, ontkent net hun individualiteit en rechtvaardigt de eigen paternalistische houding. Weg van het mediagewoel, zijn moslima’s echter bezig aan hun eigen emancipatie. (Marlies Casier, Sami Zemni & Nathalie Peene, onderzoekers Centrum voor Islam in Europa)
Islam --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Women --- Feminism --- Muslim women --- Religious aspects --- Vrouwen ; islam --- Emancipatie --- 657 Vrouwenemancipatie --- 081 Godsdienst --- 396 --- BPB1103 --- Femme --- Émancipation --- S2006456.JPG --- feminisme --- islam --- Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- Vrouw --- 2 --- Women in Islam. --- 396 Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- Hirsi Ali, Ayaan --- Tahir, Naema --- Allas, Yasmine --- Bezaz, el, Naima --- Manji, Irshad --- Women in Islam --- Islamic women --- Women, Muslim --- Europe --- Social conditions --- Selim, Nahed --- Féministes --- Musulmanes --- Femmes --- Féminisme --- Aspect religieux --- islám --- ισλαμισμός --- Iżlam --- islamas --- islams --- islamismo --- iszlám --- ислям --- ислам --- mahomedanism --- islamism --- moslimský veriaci --- islámské náboženství --- sunita --- islámská církev --- mohammedanisme --- šíita --- mohamedanizmus --- muslimi --- muhamedanisme --- mohamedánstvo --- Mohammedanism --- muhameedlus --- suna --- muhamedānisms --- muslimské náboženství --- muhamettilaisuus --- mahometonybė --- mešita --- Muhamedanizëm --- emancipazione --- emancipação --- itsenäistyminen --- myndiggørelse --- emancipacija --- еманципация --- myndighetsförklaring --- emancipace --- Volljährigkeitserklärung --- emancipim --- emantsipatsioon --- emancipācija --- еманципација --- emanċipazzjoni --- emancipare --- emancipación --- emancipatie --- usamodzielnienie --- emancipácia --- χειραφεσία --- emancipáció --- emancipation --- еманципација на жената --- ослободување од зависност --- női emancipáció --- női egyenjogúság --- pilngadības sasniegšana --- γυναίκα --- nő --- moteris --- kvinde --- ženska --- donna --- vrouw --- kvinna --- nainen --- woman --- жена --- mujer --- kobieta --- sieviete --- grua --- femeie --- mulher --- mara --- žena --- Frau --- naine --- sievietes --- moterys --- femei --- women --- gra --- 396 Feminism. Women's movement. Woman and society --- Feminism. Women's movement. Woman and society --- Ioslam --- fuascailt --- bean --- vrouwenemancipatie --- vrouwen --- 320 --- islam politiek --- rechten van de vrouw --- sociale vraagstukken --- questions sociales --- Women - Religious aspects - Islam --- Feminism - Religious aspects - Islam --- Émancipation --- Muslimahs --- Interviews --- Writers --- Book --- Empowerment
Choose an application
De analyses uit het on derzoek leidden weliswaar tot relevante inzichten over de leerprestaties van allochtonen in het onderwijs en hun intrede op de arbeidsmarkt maar tegelijkertijd bleek ook dat niet alle bijzonderheden in de school- en arbeidsloopbanen van de allochtone jongeren via kwantitatieve analyses kunnen worden geduid. Meer bepaald viel op hoe één groep allochtonen in het bijzonder moeilijkheden ondervond om aansluiting te vinden op school en op de arbeidsmarkt: de meisjes van Turkse en Marokkaanse herkomst. In dit boek staat deze groep centraal en komen zij zelf aan het woord. Het boek gaat dieper in op de achterliggende processen die de erg opvallende trajecten van Turkse en Marokkaanse vrouwen mee vorm geven. Wat zijn de belangrijkste belemmeringen voor een volwaardige participatie van deze vrouwen aan het onderwijs en op de arbeidsmarkt? En zijn er ook specifieke kansen? Welke rol spelen genderrelaties hierin? Om meer inzicht te verwerven in de achterliggende processen van sociale achterstelling, uitsluiting en discriminatie in de onderwijs- en arbeidsloopbanen van deze vrouwen werden een aantal Turkse en Marokkaanse vrouwen uit het eerdere onderzoek opnieuw bezocht voor een diepgaand vervolginterview over hun school- en beroepsloopbaan. Dit boek brengt hun verhalen, toetst ze af aan eerdere bevindingen en duidt ze met inzichten uit de literatuur
Immigrants --- Muslim women --- Education --- Employment --- Marokkaanse migrantenvrouwen ; België - Turkse migrantenvrouwen ; België. --- Migranten. --- Labour market --- Marokkanen --- arbeidssociologie --- allochtonen --- School management --- gender --- Turken --- Social policy and particular groups --- Turkey --- Belgium --- Morocco --- Women immigrants --- 331.108 --- Allochtone meisjes --- Allochtonen --- arbeidsmarkt --- Arbeidsmarkt --- arbeid, vrouwen --- etnisch-culturele minderheden --- Onderwijs --- Marokkaanse migrantenvrouwen ; België --- Turkse migrantenvrouwen ; België --- #KVHB:Allochtonen --- #KVHB:Arbeidsmarkt --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Migranten 325.11 --- 331 --- 668.3 Migrantenwerkgelegenheid --- 668.4 Migrantenjongeren --- 668.5 Migrantenvrouwen --- onderwijs voor allochtonen --- Islamic women --- Women, Muslim --- Women --- Emigrants --- Foreign-born population --- Foreign population --- Foreigners --- Migrants --- Persons --- Aliens --- 331 Arbeid. Labour economics. Arbeidseconomie --- Arbeid. Labour economics. Arbeidseconomie --- Flanders (Belgium) --- Vlaanderen (Belgium) --- Région flamande (Belgium) --- Flemish Region (Belgium) --- Vlaams Gewest (Belgium) --- Flandre (Belgium) --- Emigration and immigration. --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.2A342 --- #SBIB:316.8H16 --- #SBIB:39A6 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: migranten op de arbeidsmarkt --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- PXL-Social Work 2015 --- onderwijs --- Vrouwen --- Sociale problemen --- Sociaal-economische beschrijvingen --- Multiculturele samenleving --- Migrantenmeisjes --- Tewerkstellingskansen --- Gender --- Région flamande (Belgium) --- Allochtoon --- Vrouw --- Sociale problematiek --- Sociaal-economische beschrijving --- Autochtoon --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie --- Migrantenmeisje --- Tewerkstellingskans --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- migrantenvrouwen --- allochtone vrouwen --- discriminatie --- etnische minderheden --- Vlaanderen --- Marokko --- Turkije --- Persoon met een migratieachtergrond --- Muslimahs --- Migration background --- Book --- Experiences --- Vlaanderen. --- Marokko. --- Turkije.
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|