Listing 1 - 10 of 77 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Beweging --- Psychomotorische ontwikkeling --- Spel --- Ontwikkelingspsychologie --- Kind
Choose an application
De complexe relatie tussen gedrag en brein is de laatste decennia het onderwerp van uitgebreid en intensief onderzoek. Deze relatie treedt op de voorgrond bij het verwerven van cognitie en taal bij kinderen, waarbij ook emotionele en sociale factoren een rol spelen. De kennis over de (gestoorde) psychomotorische ontwikkeling van kinderen evolueert snel, met een omvangrijke literatuur tot gevolg. Dit werk biedt de lezer een heldere, overzichtelijke kijk op dit vakgebied. Het eerste deel 'Theorie' bevat een overzicht van de normale psychomotorische ontwikkeling van kinderen, een kennismaking met de termen van het vak en de meest voorkomende stoornissen met hun mogelijke verklaringen. Het tweede deel 'Onderzoek' geeft een uitgebreid overzicht van representatieve, veel gebruikte tests om een gevarieerd, verfijnd psychomotorisch onderzoek te kunnen toepassen. Het derde deel 'Therapie' stelt een groot aantal oefeningen voor ter remediëring van de diverse psychomotorische stoornissen. Ze kunnen vrijwel alle meteen worden toegepast zonder dat aanschaf van dure en/of speciale hulpmiddelen nodig is. In deze zesde, volledig herziene uitgave is de weerslag verwerkt van actuele trends en inzichten die vanuit het wetenschappelijk onderzoek hun weg vinden naar de klinische praktijk van psychomotoriek bij kinderen. Dit boek is bestemd voor allen die te maken hebben met de normale of gestoorde ontwikkeling van kinderen, zowel in het beroepsleven als in opleidingen.
Orthopedagogics --- psychomotoriek --- ontwikkelingspsychologie --- psychomotorische ontwikkeling --- kleuters --- lichamelijke opvoeding
Choose an application
Didactiek van sport en spel. --- Psychische functies. --- Psychomotoriek. --- Psychomotorische ontwikkeling.
Choose an application
Kleuter --- Psychomotorische ontwikkeling --- Bewegingstherapie --- Onderwijs --- Didactiek --- Onderwijsmethode --- Spel --- Zwemmen --- Verkeersveiligheid
Choose an application
peuters --- psychomotorische ontwikkeling --- ergotherapie --- kleuters --- Ontwikkelingspsychologie --- Spelen --- Persoonlijkheid --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- ontwikkelingspsychologie --- bewegingsopvoeding --- Educational sciences --- kinderen --- cognitieve opvoeding
Choose an application
Fysiotherapie --- Ontwikkelingspsychologie --- Kinderfysiotherapie --- Kinderpsychologie --- Biologie --- Psychomotorische ontwikkeling --- motoriek --- motorische ontwikkeling --- Kind --- Jeugdpsychologie --- Techniek (wetenschap)
Choose an application
Choose an application
Developmental psychology --- kinderverzorging --- mondhygiëne --- seksualiteit --- neonatologie --- adoptie --- kindervoeding --- psychomotorische ontwikkeling --- grootouders --- zindelijkheidstraining
Choose an application
'Spel en ontwikkeling' is een nieuw boek in de reeks Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Het neemt de plaats van 'Spel en spelen'. 'Spel en ontwikkeling' is bestemd voor (aanstaande) leidsters en leerkrachten die ontwikkelingsgerichte spelactiviteiten voor jonge kinderen willen ontwerpen en begeleiden. De praktijkervaringen en de theorievorming uit de afgelopen jaren maken duidelijker dan ooit hoe belangrijk het spel is voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen. Zij hebben niet alleen een rijke speelomgeving en uitdagende activiteiten nodig om te kunnen genieten van het spel en om (weer) te leren spelen. Omdat we weten hoeveel leermogelijkheden in het spel besloten liggen, zijn er vooral ook volwassenen nodig die inzicht hebben in spelontwikkeling. Volwassenen - leidsters en leerkrachten - die het spel van jonge kinderen waarderen, begeleiden en stimuleren. Aan deze pedagogische uitdaging wil dit boek een bijdrage leveren. In het boek zijn drie grote lijnen aan elkaar verbonden. Een daarvan is de uitwerking van de spelactiviteiten die voor kinderen van drie tot ongeveer zeven jaar noodzakelijk zijn: manipulerend spel en bewegingsspel, rollenspel, constructiespel en thematisch spel. Niet alleen het aanbod aan ontwikkelingsgerichte activiteiten en inhouden komt aan de orde, ook en vooral de ontwikkeling van deze spelvormen: vanuit het manipulerend spel naar rollenspel en constructiespel, en vandaar naar de bewuste leeractiviteit. De tweede wordt gevormd door de leerprocessen die binnen deze spelactiviteiten aangesproken worden: sociale vaardigheden, taalontwikkeling, woordenschat en NT2, symboolvorming en schematiseren, en lees-schrijfontwikkeling en reken-wiskundeontwikkeling. Het spel aan de verteltafel en het maken van teksten en werktekeningen zijn voorbeelden van activiteiten die deze leerprocessen beïnvloeden. In de derde lijn krijgen het didactisch handelen en de vaardigheden een plaats die leidsters en leerkrachten inzetten om het spel goed te kunnen ontwerpen, te begeleiden, te observeren en te plannen. Deze kwaliteiten worden in de loop van het boek, gekoppeld aan de verschillende spelvormen, meegenomen en opgebouwd. In dit boek staat het begeleide spel centraal. De overwegingen achter deze keus zijn in het slothoofdstuk verwoord. Op die plaats komen ook andere meer theoretische beschouwingen aan bod, onder meer over het spel als leidende activiteit in de ontwikkeling van jonge kinderen en de rol van volwassenen. Daar ook gaat de aandacht uit naar de essentie van een spelgeoriënteerd curriculum als Startblokken en Basisontwikkeling en naar de opbrengsten daarvan. De afgelopen jaren hebben veel leidsters, leerkrachten, begeleiders en nascholers - in het kader van Startblokken en Basisontwikkeling - gewerkt aan spel en ontwikkeling van jonge kinderen. Hun ervaringen zijn in de vorm van inspirerende beelden en beschrijvingen uit de dagelijkse praktijk opgenomen. Deze praktijken laten niet alleen zien hoe rijk het aanbod is en hoe veel kinderen in de context van het spel willen en kunnen. Ze maken ook duidelijk over hoeveel inlevingsvermogen, gezond verstand, creativiteit, pedagogische en vakdidactische kwaliteiten leidsters en leerkrachten beschikken! thematische spelen: - fotograferen - raceauto's - alle hens aan dek - de Surinaamse winkel - vogels
Didactics of sports and games --- Didactics of Kindergarten --- kleuteronderwijs --- psychomotorische ontwikkeling --- bewegingsspelen --- PXL-Education 2015 --- basisonderwijs --- speldidactiek --- spelontwikkeling --- leermotivatie --- bewegingsopvoeding
Choose an application
Hygiene. Public health. Protection --- Developmental psychology --- jeugdgezondheidszorg --- psychomotorische ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingsproblemen --- Jeugdgezondheidszorg --- Wetenschappelijk onderzoek --- Ontwikkelingsprobleem --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap) --- Ontwikkelingsstoornis
Listing 1 - 10 of 77 | << page >> |
Sort by
|