Narrow your search

Library

UCLL (50)

Hogeschool Gent (48)

Arteveldehogeschool (36)

VIVES (36)

Thomas More Mechelen (35)

AP (31)

KBR (31)

Odisee (31)

Thomas More Kempen (30)

KU Leuven (28)

More...

Resource type

book (75)

digital (2)

periodical (1)


Language

Dutch (77)


Year
From To Submit

2020 (2)

2017 (1)

2016 (1)

2015 (2)

2014 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 77 << page
of 8
>>
Sort by

Digital
Leerlingvolgsysteem bewegen en spelen : over observeren, registreren en extra zorg
Authors: ---
ISBN: 9035223144 Year: 2002 Publisher: Maarssen Elsevier Bunge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Psychomotoriek bij kinderen
Authors: ---
Year: 1999 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De complexe relatie tussen gedrag en brein is de laatste decennia het onderwerp van uitgebreid en intensief onderzoek. Deze relatie treedt op de voorgrond bij het verwerven van cognitie en taal bij kinderen, waarbij ook emotionele en sociale factoren een rol spelen. De kennis over de (gestoorde) psychomotorische ontwikkeling van kinderen evolueert snel, met een omvangrijke literatuur tot gevolg. Dit werk biedt de lezer een heldere, overzichtelijke kijk op dit vakgebied. &#13;&#13;Het eerste deel 'Theorie' bevat een overzicht van de normale psychomotorische ontwikkeling van kinderen, een kennismaking met de termen van het vak en de meest voorkomende stoornissen met hun mogelijke verklaringen. &#13;&#13;Het tweede deel 'Onderzoek' geeft een uitgebreid overzicht van representatieve, veel gebruikte tests om een gevarieerd, verfijnd psychomotorisch onderzoek te kunnen toepassen. &#13;&#13;Het derde deel 'Therapie' stelt een groot aantal oefeningen voor ter remediëring van de diverse psychomotorische stoornissen. Ze kunnen vrijwel alle meteen worden toegepast zonder dat aanschaf van dure en/of speciale hulpmiddelen nodig is. &#13;&#13;In deze zesde, volledig herziene uitgave is de weerslag verwerkt van actuele trends en inzichten die vanuit het wetenschappelijk onderzoek hun weg vinden naar de klinische praktijk van psychomotoriek bij kinderen. &#13;&#13;Dit boek is bestemd voor allen die te maken hebben met de normale of gestoorde ontwikkeling van kinderen, zowel in het beroepsleven als in opleidingen.&#13;&#13;


Book
Psychomotoriek
Author:
Publisher: Lier : Van In,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Bewegingsopvoeding voor kleuters
Author:
ISBN: 9789053500064 Year: 2003

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Jong geleerd
Authors: --- ---
ISBN: 9020944428 Year: 2001 Publisher: Tielt Warnsveld Lannoo Terra


Book
Motorische ontwikkeling van kinderen : handboek 1 : introductie
Author:
ISBN: 9789053524534 Year: 2004 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Psychomotoriek bij kinderen
Author:
Year: 1978 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Mijn kind van 1 tot 3 jaar
Author:
Year: 1983 Publisher: Aartselaar Deltas

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Spel en ontwikkeling : spelen en leren in de onderbouw
Author:
ISBN: 9789023240037 Year: 2006 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Spel en ontwikkeling' is een nieuw boek in de reeks Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Het neemt de plaats van 'Spel en spelen'.&#13;&#13;'Spel en ontwikkeling' is bestemd voor (aanstaande) leidsters en leerkrachten die ontwikkelingsgerichte spelactiviteiten voor jonge kinderen willen ontwerpen en begeleiden. De praktijkervaringen en de theorievorming uit de afgelopen jaren maken duidelijker dan ooit hoe belangrijk het spel is voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen. Zij hebben niet alleen een rijke speelomgeving en uitdagende activiteiten nodig om te kunnen genieten van het spel en om (weer) te leren spelen. Omdat we weten hoeveel leermogelijkheden in het spel besloten liggen, zijn er vooral ook volwassenen nodig die inzicht hebben in spelontwikkeling. Volwassenen - leidsters en leerkrachten - die het spel van jonge kinderen waarderen, begeleiden en stimuleren. Aan deze pedagogische uitdaging wil dit boek een bijdrage leveren.&#13;&#13;In het boek zijn drie grote lijnen aan elkaar verbonden.&#13;Een daarvan is de uitwerking van de spelactiviteiten die voor kinderen van drie tot ongeveer zeven jaar noodzakelijk zijn: manipulerend spel en bewegingsspel, rollenspel, constructiespel en thematisch spel. Niet alleen het aanbod aan ontwikkelingsgerichte activiteiten en inhouden komt aan de orde, ook en vooral de ontwikkeling van deze spelvormen: vanuit het manipulerend spel naar rollenspel en constructiespel, en vandaar naar de bewuste leeractiviteit.&#13;&#13;De tweede wordt gevormd door de leerprocessen die binnen deze spelactiviteiten aangesproken worden: sociale vaardigheden, taalontwikkeling, woordenschat en NT2, symboolvorming en schematiseren, en lees-schrijfontwikkeling en reken-wiskundeontwikkeling. Het spel aan de verteltafel en het maken van teksten en werktekeningen zijn voorbeelden van activiteiten die deze leerprocessen beïnvloeden.&#13;In de derde lijn krijgen het didactisch handelen en de vaardigheden een plaats die leidsters en leerkrachten inzetten om het spel goed te kunnen ontwerpen, te begeleiden, te observeren en te plannen. Deze kwaliteiten worden in de loop van het boek, gekoppeld aan de verschillende spelvormen, meegenomen en opgebouwd.&#13;&#13;In dit boek staat het begeleide spel centraal. De overwegingen achter deze keus zijn in het slothoofdstuk verwoord. Op die plaats komen ook andere meer theoretische beschouwingen aan bod, onder meer over het spel als leidende activiteit in de ontwikkeling van jonge kinderen en de rol van volwassenen. Daar ook gaat de aandacht uit naar de essentie van een spelgeoriënteerd curriculum als Startblokken en Basisontwikkeling en naar de opbrengsten daarvan.&#13;&#13;De afgelopen jaren hebben veel leidsters, leerkrachten, begeleiders en nascholers - in het kader van Startblokken en Basisontwikkeling - gewerkt aan spel en ontwikkeling van jonge kinderen. Hun ervaringen zijn in de vorm van inspirerende beelden en beschrijvingen uit de dagelijkse praktijk opgenomen. Deze praktijken laten niet alleen zien hoe rijk het aanbod is en hoe veel kinderen in de context van het spel willen en kunnen. Ze maken ook duidelijk over hoeveel inlevingsvermogen, gezond verstand, creativiteit, pedagogische en vakdidactische kwaliteiten leidsters en leerkrachten beschikken! &#13;&#13;thematische spelen:&#13;&#13;- fotograferen&#13;- raceauto's&#13;- alle hens aan dek&#13;- de Surinaamse winkel&#13;- vogels&#13;


Book
Ontwikkelingsonderzoek in de jeugdgezondheidszorg : het Van Wiechenonderzoek, De Baecke-Fassaert Motoriektest
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789023241911 Year: 2005 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Listing 1 - 10 of 77 << page
of 8
>>
Sort by