Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Reflectie op de zeven piëtasculpturen die Vandevelde ontwierp voor zijn doctoraatsonderzoek, in de vorm van zeven brieven. Is het mogelijk/zinvol om binnen de hedendaagse kunst piëtasculpturen te maken? Kan men inzicht verwerven in het artistieke creatieproces? Wat zijn betekenisgevende processen en elementen binnen deze creatie?
sculpting --- beeldhouwkunst --- Vandevelde, Ludwig --- 7.07 --- 73.07 --- 7.073 --- Beeldhouwkunst ; 2007-2010 ; Pietà ; L. Vandevelde --- Vandevelde, Ludwig °1957 (°Antwerpen, België) --- Doctoraat in de kunsten --- Kunsttheorie ; over de artistieke creatie --- Belgische kunstenaars --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Beeldhouwkunst ; beeldhouwers A - Z --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- beeldhouwen --- beeldhouwers --- sculptors
Choose an application
IvOK --- jaarboeken --- onderzoek in de kunsten --- 373.67 --- IvOK (Instituut voor Onderzoek in de Kunsten) --- 592 --- academisering --- 7 --- Academic collection --- 77 <05> --- Onderzoek (kunst) --- Publicaties onderzoeksinstellingen --- Fotografie--Tijdschriften --- Yearbooks --- 77 <05> Fotografie--Tijdschriften --- 7.073 --- IvOK ; Instituut voor Onderzoek in de Kunsten ; jaarboeken --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- België --- Vlaanderen
Choose an application
Op school leer je wat je wordt verteld. De docent legt bijvoorbeeld uit hoe je de grootte van een aselecte steekproef kunt berekenen, vertelt over de geschiedenis van WOII, doceert hoe een product ontwikkeld moet worden. De docent weet dit soort zaken. De studenten leren deze kennis uit hun hoofd en maken vervolgens een tentamen waarmee ze aantonen dat ze deze kennis kunnen reproduceren. Het is kenmerkend voor dit tentamen dat op elke vraag slechts één goed antwoord mogelijk is: het is de cultuur van de waarheid. Het is daarmee tevens een cultuur die innovatief denken in de weg staat. Als je immers gelooft dat het antwoord op allerlei vraagstukken al gevonden is, zal het niet snel in je hoofd opkomen om op zoek te gaan naar betere oplossingen. Willen we deze passieve houding doorbreken, dan lijkt eerder de omgekeerde weg voor de hand te liggen, dus om de studenten geen zekerheden, maar juist twijfel aan te bieden: de studenten te leren dat het antwoord niet bestaat, voortdurend met hen te oefenen in het plaatsen van kanttekeningen, en hen op die manier stimuleren om zelf met een betere oplossing te komen. Zou 1 + 1 bijvoorbeeld 3 kunnen zijn? Jazeker! Als we tenminste uitgaan van de theorie dat het geheel meer is dan de som van de delen. De auteur toont dat leren twijfelen inderdaad effectief is. Het succesvolle lesprogramma dat hiervoor binnen deze studie is ontwikkeld en getest, kreeg de naam Creatieve Actie Methodologie. Hierin werken de studenten aan de oplossing van een praktisch vraagstuk en krijgen zij tegelijkertijd les in zaken als wetenschapsfilosofie, onderzoekmethoden en creatief denken
probleemoplossend denken --- Teaching --- Didactics of higher education --- didactiek --- wetenschapsfilosofie --- onderzoeksmethoden --- praktijkonderzoek --- Denken --- Probleemoplossend denken --- Creatieve actie methodologie --- Didactiek --- Wetenschappelijk onderzoek --- Onderwijs --- Didactische werkvormen --- Onderzoek --- 808 --- 7.073 --- Lesprogramma's ; Creatieve Actie Methodologie --- Onderzoek in de kunsten --- Onderzoeksmethoden --- Praktijkgericht onderzoek --- Creatieve Actie Methodiek (CAM) --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- Natuurwetenschappen --- Didactische werkvorm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Sport --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
IvOK --- onderzoek in de kunsten --- 373.67 --- IvOK (Instituut voor Onderzoek in de Kunsten) --- 7.073 --- 371.3:7 --- Onderzoek in de kunsten --- IvOK ; Instituut voor Onderzoek in de Kunsten ; jaarboeken --- Artistiek onderzoek --- Academic collection --- academisering --- kunstonderwijs --- 7 --- 592 --- 700.6 --- Onderzoek (kunst) --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- Publicaties onderzoeksinstellingen --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Yearbooks --- België --- Vlaanderen
Choose an application
Uit het Duits vertaald
kunstfilosofie --- onderzoek in de kunsten --- research [function] --- Aesthetics of art --- philosophy of art --- 373.67 --- 7.01 --- IvOK (Instituut voor Onderzoek in de Kunsten) --- 7.073 --- IvOK ; Instituut voor Onderzoek in de Kunsten --- Onderzoek in de kunsten --- Kunsttheorie ; over de artistieke creatie --- Artistiek onderzoek --- Forouhar, Parastou --- Meliàn, Michaela --- Van Tellingen, Maurice --- Catrysse, Wim --- Vermeulen, Angelo --- Academic collection --- 592 --- kunst --- IvOK --- kunsttheorie --- Forouhar Parastou --- Melian Michaela --- van Tellingen Maurice --- Catrysse Wim --- Vermeulen Angelo --- 7 --- 700.6 --- Onderzoek (kunst) --- Kunst (esthetica) --- Kunst (theorie) --- Kunstesthetica --- Kunsttheorie --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Publicaties onderzoeksinstellingen --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Kunstfilosofie
Choose an application
Music --- muziekgeschiedenis --- Sint-Romboutskathedraal [Mechelen] --- 373.67 --- 534 --- IvOK (Instituut voor Onderzoek in de Kunsten) --- 7.073 --- Muziek ; Mechelen ; collectie Sint-Romboutskathedraal --- Muziek ; kerkmuziek ; Barok --- IvOK ; Instituut voor Onderzoek in de Kunsten --- Onderzoek in de kunsten --- Artistiek onderzoek --- 592 --- Academic collection --- C3 --- kerkmuziek --- kathedralen --- Mechelen [gemeente in arrondissement Mechelen - BE] --- kunst --- onderzoek in de kunsten --- IvOK --- muziek --- achttiende eeuw --- Mechelen --- Sint-Rombout --- collecties --- verzamelingen --- 78 --- 7 --- Onderzoek (kunst) --- Onderzoek (muziek) --- Akoestiek --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- Publicaties onderzoeksinstellingen --- Kunst en cultuur --- Saint Rumbold's Cathedral [Mechelen] --- 17th century --- Music appreciation --- Music collections --- 373.67.04 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; onderzoek in de kunsten ; architectuuronderzoek ; doctoraatsonderzoek
Choose an application
Dit handboek wil ontwerpers en kunstenaars inspireren die een onderzoek in de kunsten willen starten. Een onderzoek in de kunsten is niet iets dat je van bij het begin van je carrière als ontwerper of kunstenaar meteen volledig kan beheersen. Je eigen discipline aanleren en daarbinnen creatief werken zijn basisvereisten alvorens er sprake kan zijn van een onderzoek in de kunsten. Toch is het zinvol om je al in een vroeg stadium van je leerproces bewust te worden van een onderzoekende houding. Dat kan alleen maar door de verschillende onderdelen van het onderzoeksproces tijdens dit leerproces te expliciteren. Dit boek geeft je als beginnende kunstenaar of ontwerper inzicht in het onderzoekproces in de kunsten, de redenen waarom een dergelijk onderzoek zinvol kan zijn, en voor wie. We gaan ook in op de specifieke plaats die deze vorm van onderzoek inneemt binnen de academische wereld. Al snel zal blijken hoe belangrijk jouw eigen praktijk als kunstenaar of ontwerper is, net als een gron ...
research --- Research on teaching --- Science --- onderzoek in de kunsten --- art [fine art] --- research [function] --- onderzoeksmethoden --- Art --- Creation dans l'art --- Creation in art --- Schepping in de kunst --- 373.67 --- 001.8 --- 001 --- kunst --- kunstonderwijs --- 7.01 --- academisering --- kunsttheorie --- 7.073 --- Artistiek onderzoek --- Onderzoek in de kunsten ; handboeken --- Doctoraat in de kunsten --- Onderzoek (kunst) --- Onderzoeksmethodologie --- Wetenschappelijk onderzoek --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- 700.6 --- Onderzoeksvaardigheden --- ontwerpproces --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Creation (Literary, artistic, etc.) --- Criticism and interpretation --- Handbooks, manuals, etc. --- MAD-faculty 15 --- kunst en onderzoek --- Kunstfilosofie --- PXL-Handboeken --- 373.67.04 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; onderzoek in de kunsten ; architectuuronderzoek ; doctoraatsonderzoek --- art [discipline]
Choose an application
Music --- liedkunst --- onderzoek in de kunsten --- Organization theory --- music [discipline] --- muziek --- research [function] --- Academic collection --- 373.67 --- IvOK (Instituut voor Onderzoek in de Kunsten) --- 7.073 --- 7.07 --- 781.68 --- 7.01 --- 7.039 --- Onderzoek in de kunsten --- IvOK ; Instituut voor Onderzoek in de Kunsten --- Kunsttheorie ; over de artistieke creatie --- Lambrecht, Wim --- Jansen, Lieve --- Liedpresentatie ; beeldvorming --- Artistiek onderzoek --- IvOK --- Lieder --- gender studies --- kunst en muziek --- zang --- 7 --- 78 --- 7.039(493) --- kunst 21e eeuw --- België --- 592 --- Poëzie --- Beeldende kunst --- Onderzoek (kunst) --- Onderzoek (muziek) --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Muziek ; interpretatie, beluisteren --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 --- kunstgeschiedenis België - kunst in de 21e eeuw --- Publicaties onderzoeksinstellingen --- music [performing arts] --- MAD-faculty 14 --- hedendaagse kunst --- music [performing arts genre]
Choose an application
Graphic arts --- Literature --- typografie --- verhaalstructuren --- Academic collection --- #SBIB:309H500 --- #SBIB:309H507 --- #SBIB:309H112 --- 373.67 --- IvOK (Instituut voor Onderzoek in de Kunsten) --- 7.073 --- Grafische vormgeving en literatuur ; onderzoeksproject --- Beeld en woord ; beeld en tekst --- Beeldende kunst ; kunst en tekst --- Kunstenaarsboeken --- Boekillustraties ; door kunstenaars --- IvOK ; Instituut voor Onderzoek in de Kunsten --- Onderzoek in de kunsten --- Artistiek onderzoek --- 592 --- 814 --- literaire techniek --- fictieverhalen --- kunst --- literatuur --- kunst en literatuur --- onderzoek in de kunsten --- IvOK --- narratologie --- grafisch ontwerp --- grafisch design --- grafische vormgeving --- illustraties --- strips --- beeldverhaal --- graphic novels --- 7 --- 741.5 --- 700.6 --- De theoretische benadering van code en boodschap: algemene werken --- Code en boodschap: narrativiteitstheorie --- Het boek: functies, genres, historiek --- Onderzoek (kunst) --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- Publicaties onderzoeksinstellingen --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- 373.67.04 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; onderzoek in de kunsten ; architectuuronderzoek ; doctoraatsonderzoek
Choose an application
Gedurende drie semesters werkten docenten en studenten fotografie (o.l.v. Geert Goiris) aan een uniek project : het maken van originele illustraties bij een bestaande theoretische tekst over fotografie, de befaamde studie : Philosophie de la photographie van Henri Van Lier. Dit cahier van het IvOK beschrijft de zoektocht van de jonge kunstenaars naar de ideale artistieke vertaling van de abstracte theoretische inzichten van Van Lier en de bijzondere dialoog tussen woord en beeld die op deze manier tot stand kwam.
onderzoek in de kunsten --- artistieke fotografie --- Organization theory --- research [function] --- Photography --- Lier, van, Henri --- 592 --- 373.67 --- 77 --- Van Lier, Henri --- IvOK (Instituut voor Onderzoek in de Kunsten) --- Academic collection --- 7.073 --- 77.01 --- 7.01 --- Onderzoek in de kunsten --- IvOK ; Instituut voor Onderzoek in de Kunsten ; jaarboeken --- Artistiek onderzoek --- Fotografie ; theorie ; H. Van Lier --- fotografie --- fotografietheorie --- Van Lier Henri --- Goiris Geert --- IvOK --- Eggermont Esther --- Goffa Tom --- Guns Britt --- Dean Jamez --- Meyvis Bart --- Michielsen Sarah --- Paredaens Roel --- eenentwintigste eeuw --- boeken --- Roën --- Tavernier Stefan --- Van Marcke Sarah --- Verhaest Alexandra --- Verkest Thomas --- 7 --- Henri Van Lier --- casestudies --- Publicaties onderzoeksinstellingen --- Onderzoek (kunst) --- Fotografie --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- Fotografie ; theorie, filosofie, esthetica --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Criticism and interpretation --- Philosophy --- MAD-faculty 14 --- hedendaagse kunst --- CDL --- 373.67.04 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; onderzoek in de kunsten ; architectuuronderzoek ; doctoraatsonderzoek
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|