Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
De filmjournalistiek is morsdood. Oppervlakkigheid en willekeur hebben een meer ernstige en gefundeerde kijk op cinema weggevaagd. En dus is een boek dat dieper graaft naar de verborgen structuur en betekenis van narratieve films opportuun. We nemen de cinefiel, de filmstudent, de scenarist en al wie meer wil weten over de opbouw van een mooi filmverhaal mee op een unieke speurtocht. Die tocht wordt almaar complexer en onthullender. De kunstenaars wiens werken we tijdens deze cinefiele gold rush trachten te doorgronden zijn de allerbeste verhalenvertellers: David Lean, David Mamet, Alfonso Cuarón, Tony Gilroy, Christopher Nolan, David Lynch en andere grote filmmakers. We beginnen met films met een zeer lineaire en mathematische structuur ( ‘Jaws’, ‘The Untouchables’) en evolueren naar narratief complexere werken met een nonlineaire structuur (‘Mullholland Dr.’,‘Memento’).
film [performing arts] --- Film --- film --- Motion picture plays --- History and criticism --- Narration (Rhetoric) --- Motion pictures --- Criticism and interpretation --- Films --- #SBIB:309H1326 --- #SBIB:309H520 --- 798.2 --- narratieve film --- Filmanalyse --- #KVHA:Media --- #KVHA:Film --- Films met een amusementsfunctie en/of esthetische functie: genres en richtingen --- Audiovisuele communicatie: algemene werken --- film, inleiding, hand- en leerboeken --- film [discipline]
Choose an application
Ha! De wonderlijke jaren zeventig! Behaverbrandingen, flowerpower, de seksuele revolutie: alle remmen los! Ook in de bioscoop werden ? na de verstikkende (zelf)censuur die tot eind jaren zestig duurde – grenzen verkend, uitgehold en verlegd. Het was de eerste en meteen de laatste uitbarsting van totale vrijheid, en het leverde films en genres op waar je nu met verbazing, verbijstering en zelfs verontwaardiging op terugkijkt. What were they thinking!? In Alle remmen los! is filmkenner Jan Verheyen uw vrolijke gids doorheen de riolen van de exploitatiefilms uit die tijd. Tirolersekskluchten, vrouwengevangenisfilms, sadiconazista’s, zombies en kannibalen, mondo’s en beestenfilms – u zal van de ene rijkelijk geïllustreerde verbazing in de andere vallen. Het boek is aangevuld met de guilty pleasures van notoire filmmakers als Erik Van Looy, Martin Koolhoven, Jonas Govaerts, Harry Kümel, Robin Pront en vele anderen. Als filmnerd par excellence heeft Jan Verheyen een ongezonde kennis van B- tot Z-films. Hij deelde die kennis met duizenden enthousiaste bezoekers van het theaterspektakel ‘De Nacht van de Wansmaak’ en de kijkers van zijn cultprogramma’s Film Night Special en Cult Night op Kanaal 2. Voor het eerst deelt hij zijn expertise nu ook met een lezend publiek.
#SBIB:309H1326 --- #SBIB:309H1320 --- Films met een amusementsfunctie en/of esthetische functie: genres en richtingen --- De filmische boodschap: algemene werken (met inbegrip van algemeen filmhistorische werken en filmhistorische werken per land) --- Film --- anno 1970-1979 --- Film. --- filmgeschiedenis. --- anno 1970-1979. --- Motion picture industry --- Nineteen seventies --- filmgeschiedenis
Choose an application
Film --- Netherlands --- 791.43 <09> --- Motion pictures --- -Sound motion pictures --- #SBIB:309H1313 --- #SBIB:309H1326 --- Moving-pictures, Talking --- Talkies --- Talking motion pictures --- Cinema --- Feature films --- Films --- Movies --- Moving-pictures --- Audio-visual materials --- Mass media --- Performing arts --- Filmgeschiedenis. Filmhistorie --- History --- Geschiedenis en/of organisatie van het filmwezen: algemeen en per land (met inbegrip van de rol van het filmwezen in de ontwikkelingsproblematiek) --- Films met een amusementsfunctie en/of esthetische functie: genres en richtingen --- History and criticism --- Sound motion pictures. --- History. --- 791.43 <09> Filmgeschiedenis. Filmhistorie --- Sound motion pictures
Choose an application
Had men in de gouden jaren van de stille cinema echt genoeg aan slechts 'gezichten', zoals een fictieve filmdiva uit de film Sunset Boulevard (1950) ons wil laten geloven? Mooi zijn en zwijgen betoogt dat stille film veel meer was dan enkel de mooie snoetjes van de grote sterren. Het nieuwe medium liet zich immers ook kenmerken door zijn ongetemde humor, krachtige maatschappijkritiek, progressieve ideeën, narratieve speelsheid en picturale schoonheid. Bovendien waren er in de stille periode achter de schermen historisch veel vrouwen aan de slag in creatieve en leidinggevende functies.Dit boek beschrijft de verwondering en veelzijdigheid van deze vandaag wat ongekende en onbeminde cinema en heeft daarbij bijzondere aandacht voor de markantste vrouwen van het Amerikaanse stille scherm.
#SBIB:309H1320 --- #SBIB:309H1326 --- #SBIB:309H1328 --- De filmische boodschap: algemene werken (met inbegrip van algemeen filmhistorische werken en filmhistorische werken per land) --- Films met een amusementsfunctie en/of esthetische functie: genres en richtingen --- Films met een ideologische en spiegelfunctie --- Film --- silent films --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1999 --- United States --- 791.43.01 --- 791.43.037 --- 791.43(7) --- Film ; stille film ; stomme film --- Films ; van vrouwen --- Filmkunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Filmkunst ; filmproduktie ; 1900 - 1950 --- Filmkunst ; Noord-Amerika --- United States of America --- Movies --- Book
Choose an application
American literature --- Caribbean Area --- 791.43.03 --- Fantasy films --- -#SBIB:309H1326 --- fantastische film --- sciencefictionfilm --- Alien --- Scott Ridley --- An American Werewolf in London --- The Black Hole --- Nelson Gary --- Landis John --- The Empire Strikes Back --- Kershner Irvin --- The Elephant Man --- Lynch David --- Escape from New York --- Carpenter John --- Excalibur --- Boorman John --- Die Fälschung --- Schlöndorff Volker --- Flash Gordon --- Hodges Michael --- Heavy Metal --- Potterton Gerald --- Lili Marleen --- Fassbinder Rainer Werner --- Outside In --- Dwoskin Stephen --- Raiders of the Lost Ark --- Spielberg Steven --- Scanners --- Cronenberg David --- The Shining --- Kubrick Stanley --- Stalker --- Star Wars --- Lucas George --- Star --- Luk De Vos, Mark Holthof --- Fantastic films --- Filmstijlen --- 791.43.03 Filmstijlen --- sciencefiction --- Tarkovski Andrej --- #SBIB:309H1326 --- 791.41 --- 791.43 --- film --- History and criticism --- Films met een amusementsfunctie en/of esthetische functie: genres en richtingen --- Film --- Amerikaanse letterkunde --- Caraïbisch gebied --- Caribbean area
Choose an application
Film en televisie (TV) ; theorie ; over genres --- 791.43.01 --- filmkunst --- televisie --- genres --- 791 --- Filmkunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Film genres. --- Television program genres. --- Film en televisie. --- Filmgenres. --- Film genres --- Television program genres --- #SBIB:309H1326 --- #SBIB:309H1520 --- #SBIB:309H520 --- 798.3 --- film --- filmanalyse --- filmgenre --- filmtechnieken --- Genres, Television program --- Television genres --- Television programs --- Genre films --- Genres, Film --- Motion picture genres --- Motion pictures --- Films met een amusementsfunctie en/of esthetische functie: genres en richtingen --- Radio en/of televisieprogramma’s: algemene werken (functies, genres, taalgebruik, historiek) --- Audiovisuele communicatie: algemene werken --- film, esthetiek en kritiek --- Plots, themes, etc. --- Film --- Mass communications --- Mass media. --- Motion pictures. --- Television. --- Médias --- Cinéma --- Radio en/of televisieprogramma's: algemene werken (functies, genres, taalgebruik, historiek)
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|