Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Digital
Pestgedrag, etniciteit en de rol van diversiteit : de verschillen tussen jongeren met en zonder een migratieachtergrond bij klassiek pesten en cyberpesten
Author:
ISBN: 9789400009684 Year: 2018 Publisher: Antwerpen Intersentia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Mijn kind op school
Authors: ---
ISBN: 9028903992 Year: 1979 Volume: vol *90 Publisher: Kapellen Helios


Book
Autisme-wijzer en autisme-kijk-wijzer. Begeleiding van leerlingen met autisme
Authors: ---
ISBN: 9789044120899 Year: 2006 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Autisme,Asperger,Autistiform gedrag, PDD NOS,ASS of voluit 'Autisme-spectrumstoornis'. Steeds vaker hoor je ervan in buitengewoon én gewoon onderwijs. Kinderen en jongeren met autisme hebben specifieke onderwijsbehoeften. Autisme eerst al rijst de vraag wat het precies is vergt aangepaste leerinhouden en specifieke leersituaties. Leerkrachten en begeleiders moeten hiertoe voldoende worden opgeleid. Er verscheen al heel wat goede literatuur over de educatieve benadering van autisme. Ook op het Internet vind je een massa aan informatie. Er is zoveel informatie over autisme te vinden dat je er soms je weg niet meer in vindt. Daarom stelde de Coordinatie-Stuurgroep Autisme van hetVVKBuO deze katern samen. De Autisme-Wijzer brengt in kort bestek relevante informatie bijeen en zet richtingwijzers uit naar praktisch handelen en verdere verkenning van deze handicap.Deze Autisme-Wijzer is al aan de vierde druk en aan de derde herziening toe. De uitgave is meer dan een update van de vorige edities.Wat ze zo bijzonder maakt is haar uitgebreide bijlage: de Autisme-KIJK-wijzer.Een KIJK-wijzer. KIJKEN naar. Stilstaan bij. Om kwaliteitsvol onderwijs aan leerlingen met autisme te blijven garanderen, is het belangrijk af en toe bewust stil te staan bij de manier waarop we hen onderwijs geven en bij de manier waarop we hen en hun directe omgeving begeleiden.De Autisme-KIJK-wijzer is een intern evaluatie-instrument op maat van de "autileerkracht" met een BuO-versie en een GON-versie. Autisme-Wijzer en Autisme-KIJK-Wijzer.Voortaan vormen ze één geheel. De eerste bevat richtingwijzers voor goed onderwijs aan leerlingen met ASS. De tweede is een instrument om de kwaliteit van dit onderwijs zo goed mogelijk te bewaken en verder uit te bouwen.


Book
Pestgedrag, etniciteit en de rol van diversiteit
Author:
ISBN: 9789400009684 9400009682 Year: 2018 Publisher: Intersentia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwijs in België is een van de meest toegankelijke en meest kwaliteitsvolle wereldwijd. Aan de andere kant scoort België dan weer uitermate slecht in Europa wanneer het op pestgedrag in het onderwijs aankomt. De culturele transformatie van de voorbije decennia zou mogelijks een voedingsbodem kunnen vormen voor enkele culturele spanningen en pestgedrag op school. België heeft in de aanpak van het pestprobleem lang een reactieve houding aangenomen. Deze houding is enigszins waardevol en belangrijk, maar lang niet meer voldoende. Een structurele aanpak kan in België enkel slagen wanneer we de mogelijkheid bieden aan scholen om een preventief anti-pestbeleid op poten te zetten. Het is evident dat wetenschappelijk onderzoek nodig is om de noodzakelijke preventieve campagnes vorm en inhoud te geven. Net daarom tracht dit onderzoek een antwoord te formuleren op de vraag “Wat zijn de verschillen tussen jongeren met en zonder een migratieachtergrond aangaande slachtoffer- en daderschap van zowel klassiek als cyberpesten?” om zo een steentje te kunnen bijdragen aan de vereiste structurele aanpak in Vlaanderen. Verder zal er bewust gefocust worden op de tegenstellingen en verschillen tussen beide groepen om zo een helpende hand te reiken naar de diensten die een preventieve functie vervullen. Om in de toekomst deze verschillen in pestprevalentie te reduceren, strekt een mentaliteitswijziging bij verschillende actoren (o.a. media, beleid en onderwijs) tot aanbeveling. Het evolueren van een ‘wij vs. zij’-samenleving naar een inclusieve samenleving zonder segregatie en polarisatie is dan ook van cruciaal belang.


Book
Met een nieuwe lei : over de toekomst van het onderwijs in Vlaanderen
Authors: ---
ISBN: 9073139023 9789073139022 Year: 1989 Publisher: Brugge String


Book
Naar een brede school in Vlaanderen
Authors: --- ---
ISBN: 9055503681 9789055503681 Year: 2004 Publisher: Leuven HIVA-KULeuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De brede school heeft tot doel om naast loutere kennisoverdracht allerlei nevendiensten aan te bieden, gericht op de integrale ontwikkeling van leerlingen. Tegelijk wil men door dit stimulerend aanbod een krachtige leeromgeving creëren, die extra-kansen biedt aan achtergestelde groepen, en/of een zinvolle vrijetijdsbesteding aanbieden aan kinderen uit gezinnen waar beide ouders uit werken gaan.In dit onderzoek wordt vooreerst een literatuuroverzicht gegeven van de Brede School-beweging in Nederland en andere landen; vervolgens worden aanzetten in Vlaanderen in kaart gebracht, en worden enkele concepten uitgewerkt voor de structurele uitbouw van de Brede school in eigen land

Keywords

jeugdwerk --- zorgverbreding --- Primary education --- brede school --- sportbeleid --- omgevingsproblematiek --- lager onderwijs --- kunstopvoeding --- welzijnsonderzoek --- onderwijsvoorrangsbeleid --- milieubeleid --- onderwijsvormen --- ontwikkeling van het kind --- kansarmoede --- sociale ontwikkeling --- gezondheidsvoorzieningen --- gelijkekansenbeleid --- ervaringsleren --- minderheden --- samenwerkingsverbanden --- deeltijds onderwijs --- vrijetijdsbesteding --- CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- United States --- Sweden --- Flanders --- Denmark --- Netherlands --- 720 Onderwijs --- Academic collection --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:044.HIVA --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- onderwijs --- Brede School --- schoolopbouwwerk --- Vlaanderen --- Nederland --- België --- didactiek --- onderwijsorganisatie --- 454.23 --- 472.2 --- 474.23 --- Brede school --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Onderwijs en maatschappij --- Samenwerking --- Schoolopbouwwerk --- Zorgverbreding --- arbeid --- gelijke kansenbeleid --- integratie --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische principes --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsbeleid --- Multiculturaliteit --- Diversiteit --- Onderwijs --- Gelijke kansen --- Gelijke onderwijskansen --- Provincie West-Vlaanderen --- Kust --- Emigratie --- Multiculturalisme --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding). --- Primary education. --- brede school. --- deeltijds onderwijs. --- ervaringsleren. --- gelijkekansenbeleid. --- gezondheidsvoorzieningen. --- jeugdwerk. --- kansarmoede. --- kunstopvoeding. --- lager onderwijs. --- milieubeleid. --- minderheden. --- omgevingsproblematiek. --- onderwijsvoorrangsbeleid. --- onderwijsvormen. --- ontwikkeling van het kind. --- samenwerkingsverbanden. --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- sociale ontwikkeling. --- sportbeleid. --- vrijetijdsbesteding. --- welzijnsonderzoek. --- zorgverbreding. --- Denmark. --- Flanders. --- Netherlands. --- Sweden. --- United States. --- United States of America --- Public buildings --- architecture [discipline] --- schools [buildings] --- schoolhouses --- architectuur


Book
Handelingsgericht werken op school : samen met leerkracht, ouders en kind aan de slag
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033466113 903346246X Year: 2007 Publisher: Leuven/Voorburg Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De laatste jaren geniet de handelingsgerichte diagnostiek (HGD), een praktijkmodel om onderwijsproblemen op te sporen en aan te pakken, bij psychologen, orthopedagogen, CLB-medewerkers en interne begeleiders veel belangstelling. Dit boek is specifiek gericht op die laatste beroepscategorie en is een afgeleide van het handboek 'Handelingsgerichte diagnostiek' (2de, herziene druk, 2004); het is hertaald naar de Vlaamse onderwijssituatie.Handelingsgericht werken (HGW) voor zorgbegeleiders is van toepassing als een leerkracht, ouder of kind de zorgbegeleider benadert met een gerichte vraagstelling: er is een probleem, hoe komt dat en hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Dit boek beschrijft helder en stapsgewijs hoe een zorgbegeleider handelingsgericht kan werken. Het is opgebouwd volgens de onderdelen van het model: intake, strategie, onderzoek, indicering en advisering. De interne begeleider krijgt naast een aantal theoretische kaders ook handige kijkwijzers, analyseschema's, checklists etc. Richtlijnen voor constructief communiceren met de leerkracht, de ouders en het kind komen aan bod, evenals het observeren van de aanpak van de leerkracht en het gezamenlijk maken van een handelingsplan; ook de rol van de zorgbegeleider binnen het zorgcontinuüm wordt belicht. Een implementatiestrategie wordt voorgesteld Het geheel is zeer praktisch van aard en wordt geïllustreerd met vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de interne begeleider. Het boek wordt besloten met bijlagen (onder andere formulieren en analyseschema's) en een degelijke literatuurlijst. Een aanrader voor zorgcoördinatoren, zorgbegeleiders, remedial teachers en voor allen die bekommerd zijn om leerlingenzorg

Keywords

Orthopedagogics --- orthodidactiek --- jeugdzorg --- Secondary education --- basisonderwijs --- leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) --- psychodiagnostiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- SO (secundair onderwijs) --- zorgverbreding --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Diagnostiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 464 --- orthopedagogiek --- 474.23 --- Diagnostiek --- Handelingsplannen --- Interne begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen --- Onderwijs --- Zorgcoördinatie --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 071302.jpg --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Didactische principes --- handelingsgericht werken --- 460.5 --- CLB --- Handelingsgerichte diagnostiek --- handelingsplannen --- Handelingsgericht werken --- Zorgbeleid --- student-tutoring --- interne begeleiding --- didactiek (orthopedagogiek) --- secundair onderwijs --- 460.8 --- Basisonderwijs --- CLB-centra --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Orthodidactiek --- Zorgbegeleiders --- Zorgverbreding --- Communiceren --- Handelingsplan --- Leerzorgmatrix --- Zorgcoördinator --- Handelingsplanning --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Orthopedagogiek --- Schoolproblemen --- 460.4 --- 474.23 ) Didactische principes --- diagnostiek (ler) --- leerlingbegeleiding --- onderwijs : lerarenbegeleiding (ler) --- onderwijsbegeleiding (ler) --- zorgbegeleiders (ler) --- Leerstoornissen ; kinderen ; diagnostiek --- 073403.jpg --- Leerlingbegeleiding ; buitengewoon onderwijs --- Didactiek --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Lager onderwijs --- Relatie ouder - school --- Remediërend onderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Leerstoornissen --- Diagnose --- Relatie school - ouder --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Leerstoornis --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding

Listing 1 - 7 of 7
Sort by