Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (10)

UCLL (10)

VIVES (10)

AP (6)

DocAtlas (6)

Hogeschool Gent (6)

Odisee (6)

KDG (5)

KBR (3)

Thomas More Kempen (3)

More...

Resource type

book (12)

audio (1)

digital (1)

object (1)


Language

Dutch (13)


Year
From To Submit

2023 (1)

2021 (2)

2020 (1)

2018 (1)

2015 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Digital
Grip op leesbegrip : toetsen en evalueren van begrijpend luisteren en begrijpend lezen
Authors: ---
Year: 2013 Publisher: CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Fer de boot : de rode vloot : voorlezen en rijmen
Author:
ISBN: 9789059327139 Year: 2011 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Begrijpend lezen in een doorlopende lijn : een praktisch handboek voor de basisschool
Author:
ISBN: 9789493209893 Year: 2023 Publisher: Huizen Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elk kind heeft recht op goed leesonderwijs. Wanneer je niet goed kunt lezen, is het vrijwel onmogelijk om in de huidige maatschappij mee te komen. Veel leerlingen in het basisonderwijs ervaren moeite bij het begrijpen van teksten. Naast het zorgen voor een goede technische leesvaardigheid, zullen we sterk(er) moeten inzetten op woordenschat en kennis van de wereld: dit zijn zaken die een grote invloed hebben op tekstbegrip.Dit boek beschrijft wat onder tekstbegrip wordt verstaan en hoe dit tot stand komt, gebaseerd op kennis vanuit de wetenschap. Nederland is een van de weinige landen waar begrijpend lezen een vak apart is. En dat terwijl we weten dat de integratie met andere vakken en gezamenlijke opbouw van kennis op school cruciaal zijn.Je leest hoe in een doorlopende lijn gewerkt kan worden aan tekstbegrip, van begrijpend luisteren in de groepen 1 en 2 naar (geleidelijk) begrijpend lezen in de groepen 3 t/m 8. Ook word je meegenomen in hoe je zaakvakken kunt koppelen aan het leesonderwijs en teksten in samenhang kunt aanbieden in de klas. Belangrijk is dat teksten van goede kwaliteit zijn, de inhoud ervan centraal staat en leerlingen schoolbreed van goede instructie worden voorzien.Dit handboek is geschreven voor alle betrokkenen in het basisonderwijs: (toekomstige) leraren, taal- en leescoördinatoren, intern begeleiders en schoolleiders. Uitgaande van wat onderzoek ons al jarenlang leert over effectiefleesonderwijs, geeft dit boek antwoord op de vraag hoe je als team het verschil kunt maken voor leerlingen: wat doet ertoe als het gaat om onderwijs in tekstbegrip?


Book
Taal nog interactiever
Authors: ---
ISBN: 9789074233880 Year: 2009 Publisher: Vlissingen Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe komt het toch dat tijdens het kringgesprek leerlingen vaker zwijgen dan spreken en luisteren? Kunnen ze op een gestructureerde manier met elkaar in gesprek gaan waarbij u overzicht houdt en er ook nog op een prettige manier geleerd wordt? Hoe organiseert u dat? In het boek Taal Nóg Interactiever vindt u antwoorden in de vorm van een uitgewerkt onderbouw-thema. Er zijn allerlei activiteiten beschreven waardoor leerlingen volop in interactie met elkaar leren. Voor de midden - en bovenbouw bieden de werkvormen bij de taalmethodelessen mogelijkheden om met de leerlingen de doelen voor de mondelinge taal op een leuke en gevarieerde manier te bereiken. Taal Nóg Interactiever draagt bij aan een goede mondelinge taalvaardigheid, een voorwaarde voor een succesvolle leesontwikkeling. Door veel interactie wordt de woordenschat vergroot, waardoor leerlingen makkelijker tot begrijpend luisteren en lezen komen. De werkwijze is door Bazalt ontwikkeld op basis van de elementen uit Interactief Taalonderwijs, Structureel Coöperatief Leren en Meervoudige Intelligentie. De activiteiten in dit boek zorgen ervoor dat leerlingen zich meer aangesproken voelen en betrokken aan de les meedoen.


Book
Grip op leesbegrip : toetsen en evalueren van begrijpend luisteren en begrijpend lezen
Authors: ---
ISBN: 9789065086532 Year: 2013 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek helpt leerkrachten van groep 1 tot en met 8 in het basisonderwijs meer zicht en grip te krijgen op de ontwikkeling van het leesbegrip bij kinderen. De auteurs houden een overtuigend pleidooi om – naast het afnemen van methodeonafhankelijke en methodegebonden toetsen – aandacht te besteden aan formatief waarderen en evalueren. Dat wil zeggen dat leerkrachten tijdens de les voortdurend checken of leerlingen goed begrijpen wat ze lezen of beluisteren én dat leerkrachten hun instructie daar direct op afstemmen.


Book
Lezen... denken... begrijpen! : handboek begrijpend lezen in het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789065086266 Year: 2010 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lezen en begrijpen wat je leest zijn onmisbare vaardigheden om mee te kunnen doen in de maatschappij. Daarom is het belangrijk dat kinderen goede en zelfstandige lezers worden. Zelfstandige lezers zijn in staat verschillende soorten teksten te lezen en te begrijpen.Maar hoe maak je van lezende kinderen begrijpende lezers? Welke vaardigheden vraagt dit van de leerkracht? Hoe zorg je voor een goede opbouw van de les begrijpend lezen? En hoe krijg je zicht op de leesontwikkeling van uw leerlingen?De auteurs van dit handboek voor begrijpend lezen in het basisonderwijs vertalen inzichten uit wetenschappelijk onderzoek toegankelijk naar de dagelijkse lespraktijk.


Book
Close reading in de praktijk : middenbouw
Authors: --- ---
ISBN: 9789493209022 Year: 2020 Publisher: Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met de aanpak Close Reading help je leerlingen om (prenten)boeken en teksten daadwerkelijk te doorgronden. Close Reading zorgt er niet alleen voor dat leerlingen deze beter begrijpen; door de gevarieerde werkvormen beleven ze er ook veel plezier aan. Hoe geef je Close Reading concreet vorm in jouw groep? Dit boek bevat tien compleet uitgewerkte lessenseries voor groep 4 en 5. Per lessenserie (van drie sessies) staat steeds één prentenboek of tekst centraal. Gekozen is voor mooie, vaak bekende en veelgelezen prentenboeken en teksten (ook gedichten), zowel verhalend als informatief. Close Reading in de praktijk bestaat uit twee delen. Deel 1 geeft kernachtig weer wat Close Reading is, hoe je geschikte prentenboeken en teksten kiest en hoe je jouw lessen opbouwt. In deel 2 volgen de lessenseries, inclusief veel voorbeelden, tips, werkvormen en werkbladen. De werkbladen zijn ook digitaal beschikbaar. Met Close Reading in de praktijk doe je veel inspiratie en ideeën op voor hoe je met allerlei teksten in jouw groep aan de slag gaat. Zo wordt begrijpend lezen leuk; niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor jezelf! (bron: flaptekst)


Book
Close reading in de praktijk : onderbouw
Authors: --- ---
ISBN: 9789493209015 Year: 2021 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met de aanpak Close Reading help je leerlingen om prentenboeken en teksten daadwerkelijk te doorgronden. Close Reading zorgt er niet alleen voor dat leerlingen deze beter begrijpen; door de gevarieerde werkvormen beleven ze er ook veel plezier aan. Hoe geef je Close Reading concreet vorm in jouw groep? Dit boek bevat tien compleet uitgewerkte lessenseries voor groep 1 tot en met 3. Per lessenserie (van drie sessies) staat steeds één prentenboek of tekst centraal. Gekozen is voor mooie, vaak bekende en veelgelezen prentenboeken en teksten (ook gedichten), zowel verhalend als informatief. Close Reading in de praktijk bestaat uit twee delen. Deel 1 geeft kernachtig weer wat Close Reading is, hoe je geschikte prentenboeken en teksten kiest en hoe je jouw lessen opbouwt. In deel 2 volgen de lessenseries, inclusief veel voorbeelden, tips, werkvormen en werkbladen. De werkbladen zijn ook digitaal beschikbaar. Met Close Reading in de praktijk doe je veel inspiratie en ideeën op voor hoe je met allerlei teksten in jouw groep aan de slag gaat. Zo wordt begrijpend lezen leuk; niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor jezelf! (bron: flaptekst)


Book
Close reading in de praktijk : bovenbouw
Authors: --- ---
ISBN: 9789493209039 Year: 2021 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met de aanpak Close Reading help je leerlingen om boeken en teksten daadwerkelijk te doorgronden. Close Reading zorgt er niet alleen voor dat leerlingen deze beter begrijpen; door de gevarieerde werkvormen beleven ze er ook veel plezier aan. Hoe geef je Close Reading concreet vorm in jouw groep? Dit boek bevat tien compleet uitgewerkte lessenseries voor groep 6 tot en met 8. Per lessenserie (van drie sessies) staat steeds één tekst centraal. Gekozen is voor mooie, vaak bekende en veelgelezen boeken en teksten (ook gedichten), zowel verhalend als informatief. Close Reading in de praktijk bestaat uit twee delen. Deel 1 geeft kernachtig weer wat Close Reading is, hoe je geschikte teksten kiest en hoe je jouw lessen opbouwt. In deel 2 volgen de lessenseries, inclusief veel voorbeelden, tips, werkvormen en werkbladen. De werkbladen zijn ook digitaal beschikbaar. Met Close Reading in de praktijk doe je veel inspiratie en ideeën op voor hoe je met allerlei teksten in jouw groep aan de slag gaat. Zo wordt begrijpend lezen leuk; niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor jezelf! (bron: flaptekst)


Book
Close reading : werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789492525659 9492525658 Year: 2018 Publisher: Huizen Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Maar we weten ook dat ze het een moeilijk vak vinden. Niet alleen leerlingen, ook leerkrachten vinden het lastig om een effectieve, maar ook boeiende les begrijpend lezen te geven.In het Nederlandse onderwijs staan vooral de strategieën centraal. Er zijn nieuwe inzichten die laten zien dat begrijpend luisteren en lezen anders aangepakt kunnen worden, door gebruik te maken van prentenboeken en teksten die complex en tóch interessant zijn voor kinderen. Close Reading geeft leerkrachten de mogelijkheid om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden.Bij Close Reading gaat het om het volgende:? Je werkt met een prentenboek of tekst die leerlingen uitdaagt tot nadenken. ? In je les(sen) staat de tekst centraal.? De leerlingen lezen een prentenboek of tekst herhaald, verdeeld over verschillende lessen.? Je stelt tekstgerichte vragen die leerlingen stimuleren om dieper in een tekst of prentenboek te duiken.? Je laat leerlingen veel met elkaar praten, discussiëren en schrijven over de tekst.? De leerlingen komen tot diep tekstbegrip.In dit boek wordt in stappen uitgelegd hoe je met Close Reading aan de slag kunt gaan.Je krijgt antwoorden op vragen als: ? Hoe selecteer en analyseer je een geschikte tekst?? Wat is de rol van de lezer bij Close Reading?? Op welke manier bereid je een lessenserie voor en geef je de sessies?? Hoe koppel je Close Reading aan andere vakgebieden?? Hoe stimuleer je goede gesprekken over teksten tussen leerlingen?? Hoe volg je de ontwikkeling van leerlingen?Om je te inspireren, gebruiken de auteurs veel voorbeeldteksten. Ze laten zien hoe Close Reading werkt in de praktijk, van groep 1 tot en met groep 8. Door de variatie in teksten en werkvormen wordt begrijpend lezen weer leuk voor jou en voor je leerlingen!Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/close-reading-pica(zie ook downloads)

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by