Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Lezen --- Basisonderwijs --- Evaluatie --- Begrijpend lezen --- Begrijpend luisteren --- Toets
Choose an application
Voorlezen --- Jeugdpoëzie --- Eerste leesboekjes --- Ontluikende geletterdheid --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Taalverwerving --- Fonologie --- Rijmen --- Begrijpend luisteren --- Klankleer --- Rijm (poëzie)
Choose an application
Elk kind heeft recht op goed leesonderwijs. Wanneer je niet goed kunt lezen, is het vrijwel onmogelijk om in de huidige maatschappij mee te komen. Veel leerlingen in het basisonderwijs ervaren moeite bij het begrijpen van teksten. Naast het zorgen voor een goede technische leesvaardigheid, zullen we sterk(er) moeten inzetten op woordenschat en kennis van de wereld: dit zijn zaken die een grote invloed hebben op tekstbegrip.Dit boek beschrijft wat onder tekstbegrip wordt verstaan en hoe dit tot stand komt, gebaseerd op kennis vanuit de wetenschap. Nederland is een van de weinige landen waar begrijpend lezen een vak apart is. En dat terwijl we weten dat de integratie met andere vakken en gezamenlijke opbouw van kennis op school cruciaal zijn.Je leest hoe in een doorlopende lijn gewerkt kan worden aan tekstbegrip, van begrijpend luisteren in de groepen 1 en 2 naar (geleidelijk) begrijpend lezen in de groepen 3 t/m 8. Ook word je meegenomen in hoe je zaakvakken kunt koppelen aan het leesonderwijs en teksten in samenhang kunt aanbieden in de klas. Belangrijk is dat teksten van goede kwaliteit zijn, de inhoud ervan centraal staat en leerlingen schoolbreed van goede instructie worden voorzien.Dit handboek is geschreven voor alle betrokkenen in het basisonderwijs: (toekomstige) leraren, taal- en leescoördinatoren, intern begeleiders en schoolleiders. Uitgaande van wat onderzoek ons al jarenlang leert over effectiefleesonderwijs, geeft dit boek antwoord op de vraag hoe je als team het verschil kunt maken voor leerlingen: wat doet ertoe als het gaat om onderwijs in tekstbegrip?
Didactics of Dutch --- Primary education --- lezen --- aanvankelijk lezen --- Lezen --- Leesonderwijs --- Aanvankelijk lezen --- Ontluikende geletterdheid --- Ontluikend lezen --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Tekstbegrip --- Begrijpend luisteren --- Begrijpend lezen
Choose an application
Hoe komt het toch dat tijdens het kringgesprek leerlingen vaker zwijgen dan spreken en luisteren? Kunnen ze op een gestructureerde manier met elkaar in gesprek gaan waarbij u overzicht houdt en er ook nog op een prettige manier geleerd wordt? Hoe organiseert u dat? In het boek Taal Nóg Interactiever vindt u antwoorden in de vorm van een uitgewerkt onderbouw-thema. Er zijn allerlei activiteiten beschreven waardoor leerlingen volop in interactie met elkaar leren. Voor de midden - en bovenbouw bieden de werkvormen bij de taalmethodelessen mogelijkheden om met de leerlingen de doelen voor de mondelinge taal op een leuke en gevarieerde manier te bereiken. Taal Nóg Interactiever draagt bij aan een goede mondelinge taalvaardigheid, een voorwaarde voor een succesvolle leesontwikkeling. Door veel interactie wordt de woordenschat vergroot, waardoor leerlingen makkelijker tot begrijpend luisteren en lezen komen. De werkwijze is door Bazalt ontwikkeld op basis van de elementen uit Interactief Taalonderwijs, Structureel Coöperatief Leren en Meervoudige Intelligentie. De activiteiten in dit boek zorgen ervoor dat leerlingen zich meer aangesproken voelen en betrokken aan de les meedoen.
471.41 --- 475.2 --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Coöperatief leren --- Interactief taalonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlijnen --- Mondelinge communicatie --- Nederlands --- Taalontwikkeling --- Taalvaardigheid --- Woordenschat --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Begrijpend lezen --- Begrijpend luisteren --- Taalonderwijs --- didactiek --- basisonderwijs --- Begrijpend lezen. --- Begrijpend luisteren. --- Taalontwikkeling. --- didactiek. --- basisonderwijs. --- Didactiek. --- Basisonderwijs.
Choose an application
Dit handboek helpt leerkrachten van groep 1 tot en met 8 in het basisonderwijs meer zicht en grip te krijgen op de ontwikkeling van het leesbegrip bij kinderen. De auteurs houden een overtuigend pleidooi om – naast het afnemen van methodeonafhankelijke en methodegebonden toetsen – aandacht te besteden aan formatief waarderen en evalueren. Dat wil zeggen dat leerkrachten tijdens de les voortdurend checken of leerlingen goed begrijpen wat ze lezen of beluisteren én dat leerkrachten hun instructie daar direct op afstemmen.
Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- 475.26 --- Luisteren --- Begrijpend lezen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Evaluatie --- leesonderwijs --- begrijpend lezen --- lezen --- Begrijpend luisteren --- Vakdidactiek --- evaluatie --- Lezen --- Contains audio-visual material --- Toetsen --- Toets --- Schrijven --- Spel --- Didactic evaluation --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education
Choose an application
Lezen en begrijpen wat je leest zijn onmisbare vaardigheden om mee te kunnen doen in de maatschappij. Daarom is het belangrijk dat kinderen goede en zelfstandige lezers worden. Zelfstandige lezers zijn in staat verschillende soorten teksten te lezen en te begrijpen.Maar hoe maak je van lezende kinderen begrijpende lezers? Welke vaardigheden vraagt dit van de leerkracht? Hoe zorg je voor een goede opbouw van de les begrijpend lezen? En hoe krijg je zicht op de leesontwikkeling van uw leerlingen?De auteurs van dit handboek voor begrijpend lezen in het basisonderwijs vertalen inzichten uit wetenschappelijk onderzoek toegankelijk naar de dagelijkse lespraktijk.
#PBIB:+111.14 --- lezen --- begrijpend lezen --- leesonderwijs --- Begrijpend lezen --- 475.26 --- Lezen ; basisonderwijs --- Leesvaardigheid ; basisonderwijs --- Begrijpend lezen ; basisonderwijs --- Vakdidactiek : Nederlands : Lager onderwijs --- Lezen --- PXL-Education 2018 --- basisonderwijs --- leesbevordering --- leesmethoden --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Nederlands --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Schrijven --- Spel --- Begrijpend luisteren
Choose an application
Met de aanpak Close Reading help je leerlingen om (prenten)boeken en teksten daadwerkelijk te doorgronden. Close Reading zorgt er niet alleen voor dat leerlingen deze beter begrijpen; door de gevarieerde werkvormen beleven ze er ook veel plezier aan. Hoe geef je Close Reading concreet vorm in jouw groep? Dit boek bevat tien compleet uitgewerkte lessenseries voor groep 4 en 5. Per lessenserie (van drie sessies) staat steeds één prentenboek of tekst centraal. Gekozen is voor mooie, vaak bekende en veelgelezen prentenboeken en teksten (ook gedichten), zowel verhalend als informatief. Close Reading in de praktijk bestaat uit twee delen. Deel 1 geeft kernachtig weer wat Close Reading is, hoe je geschikte prentenboeken en teksten kiest en hoe je jouw lessen opbouwt. In deel 2 volgen de lessenseries, inclusief veel voorbeelden, tips, werkvormen en werkbladen. De werkbladen zijn ook digitaal beschikbaar. Met Close Reading in de praktijk doe je veel inspiratie en ideeën op voor hoe je met allerlei teksten in jouw groep aan de slag gaat. Zo wordt begrijpend lezen leuk; niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor jezelf! (bron: flaptekst)
Didactiek --- Taal --- Begrijpend lezen --- Begrijpend luisteren --- Leesvaardigheid --- Nederlandse taal ; didactiek --- Begrijpend lezen ; basisonderwijs --- tekstbegrip --- Schoolbooks - Didactic material --- Nederlands --- Lezen --- Leesplezier --- Close reading --- Leesonderwijs --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- lager onderwijs 2de jaar (doelgroep) --- lager onderwijs 3de jaar (doelgroep) --- didactiek --- leesvaardigheden --- jeugdliteratuur --- begrijpend lezen --- leesonderwijs --- leesmethoden --- Schrijven --- Spel
Choose an application
Met de aanpak Close Reading help je leerlingen om prentenboeken en teksten daadwerkelijk te doorgronden. Close Reading zorgt er niet alleen voor dat leerlingen deze beter begrijpen; door de gevarieerde werkvormen beleven ze er ook veel plezier aan. Hoe geef je Close Reading concreet vorm in jouw groep? Dit boek bevat tien compleet uitgewerkte lessenseries voor groep 1 tot en met 3. Per lessenserie (van drie sessies) staat steeds één prentenboek of tekst centraal. Gekozen is voor mooie, vaak bekende en veelgelezen prentenboeken en teksten (ook gedichten), zowel verhalend als informatief. Close Reading in de praktijk bestaat uit twee delen. Deel 1 geeft kernachtig weer wat Close Reading is, hoe je geschikte prentenboeken en teksten kiest en hoe je jouw lessen opbouwt. In deel 2 volgen de lessenseries, inclusief veel voorbeelden, tips, werkvormen en werkbladen. De werkbladen zijn ook digitaal beschikbaar. Met Close Reading in de praktijk doe je veel inspiratie en ideeën op voor hoe je met allerlei teksten in jouw groep aan de slag gaat. Zo wordt begrijpend lezen leuk; niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor jezelf! (bron: flaptekst)
Didactiek --- Taal --- Begrijpend lezen --- Begrijpend luisteren --- Leesvaardigheid --- Nederlandse taal ; didactiek --- Begrijpend lezen ; basisonderwijs --- tekstbegrip --- Schoolbooks - Didactic material --- Nederlands --- Lezen --- Leesplezier --- Close reading --- Leesonderwijs --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Dutch language --- lager onderwijs 1ste jaar (doelgroep) --- didactiek --- leesvaardigheden --- jeugdliteratuur --- kleuterdidactiek --- begrijpend lezen --- leesonderwijs --- leesmethoden --- Schrijven --- Spel
Choose an application
Met de aanpak Close Reading help je leerlingen om boeken en teksten daadwerkelijk te doorgronden. Close Reading zorgt er niet alleen voor dat leerlingen deze beter begrijpen; door de gevarieerde werkvormen beleven ze er ook veel plezier aan. Hoe geef je Close Reading concreet vorm in jouw groep? Dit boek bevat tien compleet uitgewerkte lessenseries voor groep 6 tot en met 8. Per lessenserie (van drie sessies) staat steeds één tekst centraal. Gekozen is voor mooie, vaak bekende en veelgelezen boeken en teksten (ook gedichten), zowel verhalend als informatief. Close Reading in de praktijk bestaat uit twee delen. Deel 1 geeft kernachtig weer wat Close Reading is, hoe je geschikte teksten kiest en hoe je jouw lessen opbouwt. In deel 2 volgen de lessenseries, inclusief veel voorbeelden, tips, werkvormen en werkbladen. De werkbladen zijn ook digitaal beschikbaar. Met Close Reading in de praktijk doe je veel inspiratie en ideeën op voor hoe je met allerlei teksten in jouw groep aan de slag gaat. Zo wordt begrijpend lezen leuk; niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor jezelf! (bron: flaptekst)
Didactiek --- Taal --- Begrijpend lezen --- Begrijpend luisteren --- Leesvaardigheid --- Nederlandse taal ; didactiek --- Begrijpend lezen ; basisonderwijs --- tekstbegrip --- Schoolbooks - Didactic material --- Nederlands --- Lezen --- Leesplezier --- Close reading --- Leesonderwijs --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- Dutch language --- lager onderwijs 4de jaar (doelgroep) --- lager onderwijs 5de jaar (doelgroep) --- lager onderwijs 6de jaar (doelgroep) --- didactiek --- leesvaardigheden --- jeugdliteratuur --- begrijpend lezen --- leesonderwijs --- leesmethoden --- Schrijven --- Spel
Choose an application
Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Maar we weten ook dat ze het een moeilijk vak vinden. Niet alleen leerlingen, ook leerkrachten vinden het lastig om een effectieve, maar ook boeiende les begrijpend lezen te geven.In het Nederlandse onderwijs staan vooral de strategieën centraal. Er zijn nieuwe inzichten die laten zien dat begrijpend luisteren en lezen anders aangepakt kunnen worden, door gebruik te maken van prentenboeken en teksten die complex en tóch interessant zijn voor kinderen. Close Reading geeft leerkrachten de mogelijkheid om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden.Bij Close Reading gaat het om het volgende:? Je werkt met een prentenboek of tekst die leerlingen uitdaagt tot nadenken. ? In je les(sen) staat de tekst centraal.? De leerlingen lezen een prentenboek of tekst herhaald, verdeeld over verschillende lessen.? Je stelt tekstgerichte vragen die leerlingen stimuleren om dieper in een tekst of prentenboek te duiken.? Je laat leerlingen veel met elkaar praten, discussiëren en schrijven over de tekst.? De leerlingen komen tot diep tekstbegrip.In dit boek wordt in stappen uitgelegd hoe je met Close Reading aan de slag kunt gaan.Je krijgt antwoorden op vragen als: ? Hoe selecteer en analyseer je een geschikte tekst?? Wat is de rol van de lezer bij Close Reading?? Op welke manier bereid je een lessenserie voor en geef je de sessies?? Hoe koppel je Close Reading aan andere vakgebieden?? Hoe stimuleer je goede gesprekken over teksten tussen leerlingen?? Hoe volg je de ontwikkeling van leerlingen?Om je te inspireren, gebruiken de auteurs veel voorbeeldteksten. Ze laten zien hoe Close Reading werkt in de praktijk, van groep 1 tot en met groep 8. Door de variatie in teksten en werkvormen wordt begrijpend lezen weer leuk voor jou en voor je leerlingen!Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/close-reading-pica(zie ook downloads)
leesvaardigheid --- prentenboeken --- jeugdliteratuur --- lezen --- Didactiek --- Taal --- Begrijpend lezen --- Begrijpend luisteren --- Leesvaardigheid --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- #PBIB:+111.14 --- Begrijpend lezen ; basisonderwijs --- Vakdidactiek : Nederlands : Lager onderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Dutch language --- didactiek --- leesvaardigheden --- begrijpend lezen --- leesonderwijs --- leesmethoden --- Didactics of Dutch --- 475.26 --- tekstbegrip --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : lezen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Tekstbegrip --- Lezen --- Nederlands --- Didactische werkvormen --- Close reading --- Leesplezier --- Didactische werkvorm --- Schrijven --- Spel --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|