Narrow your search

Library

KU Leuven (20)


Resource type

dissertation (20)


Language

Dutch (20)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (8)

2017 (2)

2016 (6)

2013 (3)

Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by

Dissertation
De kleine garnaal maakt vreemde sprongen door afgunst
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef is een onderzoek naar het effect van regionale inkomensongelijkheid op opzichtige consumptie. Hierbij hebben we afgunst bekeken als missing link om dit effect te verklaren. Aan de hand van een kwantitatieve analyse, waarbij 150 jongeren van 18 tot 25 werden bevraagd aan de hand van een online survey, hebben we deze effecten geanalyseerd.

Keywords


Dissertation
National-Brand managers produce private labels - so what?
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

“Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo.” (Snick (2013), De standaard), “Hema-rookworst komt toch van Unox in Oss” (Nijs (2012), Omroep Brabant). Enkele hoofden van artikels die duidelijk maken dat er toch heftige reacties worden losgemaakt in de media indien bekend geraakt dat een merkfabrikant eveneens een huismerk maakt. Een belangrijke vraag die kan gesteld worden, is of deze kennis ook effectief een invloed heeft op de bereidheid tot betalen van de consument voor zowel het A-merk als het huismerk. Aan de hand van een enquête werden 174 respondenten bevraagd over hun bereidheid tot betalen van twee productcategorieën (chocoladepasta en melk). Op het eerste gezicht werden trends teruggevonden die gelijk met de verwachtingen liepen. Maar na een statistische analyse bleek dat geen enkele statistische significantie kon worden teruggevonden. Er kon geen bewijs worden geleverd dat de kennis dat een merkfabrikant zowel een A-merk als een huismerk produceert, respectievelijk de bereidheid tot betalen doet dalen en stijgen.

Keywords


Dissertation
Retailer-designercollaboraties: De consumenten en de campagne
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Achtergrond: Een nieuwe trend in de modewereld is dat retailers en designers campagnes opstarten waarbij designerkledij aangeboden wordt aan meer voordelige prijzen.

Keywords


Dissertation
De strategische rol van private labels voor retailers: de positionering van de drie private label pijlers.
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze masterproef wordt de positionering van de drie private label pijlers en het effect hiervan op het marktaandeel van de standaard private labels besproken aan de hand van contexteffecten.

Keywords


Dissertation
Private label image vs Store image: de invloed van huismerkpositionering op winkelimago
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Blanco

Keywords


Dissertation
De concurrentiestrijd tussen private labels en national brands
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beschrijving van de factoren die bepalen of een private label concurrentie kan bieden aan de national brands binnen verschillende productcategorieën

Keywords


Dissertation
Consumentenreacties op conflict delistings
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze thesis wordt onderzocht hoe de consument reageert op een conflict delisting (CD) en zal dit gebenchmarkt worden tegenover situaties van voorraadtekort (OOS) en permanente assortiment reducties (PAR). Verder wordt bestudeerd welke de effecten zijn van klantenloyaliteit (winkel- en merkenloyaliteit) en productcategorieën (hedonistisch, utilitaristisch, food, non-food) op deze reacties. Dit wordt gemeten aan de hand van een survey waarin we enkele scenario’s aan de respondent voorleggen die daarna met behulp van een meervoudige binaire logistische regressie geanalyseerd worden. De resultaten leren ons in de eerste plaats dat de consument hetzelfde reageert op een PAR en CD. Vervolgens verandert de klant vaker van winkel in het geval van non-food en hedonistische producten en wanneer de merkenloyaliteit hoger is. Daartegenover staat dat men vaker van merk verandert wanneer het om een non-food en utilitaristisch goed gaat en wanneer de merkenloyaliteit lager is. Daarenboven leren we dat consumenten vaker hun aankoop uitstellen wanneer het een food en hedonistisch product betreft en wanneer de merkenloyaliteit hoger is. De annulering van aankopen komt eveneens vaker voor in het geval van food en hedonistische goederen. Al deze bevindingen trachten we te verklaren en we duiden ook de implicaties ervan aan voor bedrijven.

Keywords


Dissertation
Retailer-designercollaboraties: De consumenten en de campagne
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Achtergrond: Een nieuwe trend in de modewereld is dat retailers en designers campagnes opstarten waarbij designerkledij aangeboden wordt aan meer voordelige prijzen.

Keywords


Dissertation
De kleine garnaal maakt gekke sprongen uit afgunst: Afgunst als missing link in de relatie tussen regionale inkomensongelijkheid en opzichtige consumptie
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze thesis gaat over de invloed van inkomensongelijkheid op opzichtige consumptie met als mediator afgunst. In welke mate is er een positief verband tussen beide variabelen en speelt afgunst hierbij een rol? Deze masterproef tracht hierop antwoord te verschaffen door het afnemen van een enquête bij personen tussen de 18 en 25 jaar oud.

Keywords


Dissertation
De kleine garnaal maakt gekke sprongen uit afgunst: Afgunst als missing link in de relatie tussen regionale inkomensongelijkheid en opzichtige consumptie
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Enkele onderzoekers stellen zich de vraag naar een betekenisvolle achterliggende verklaring voor de positieve relatie tussen inkomensongelijkheid en opzichtige consumptie. In deze masterproef lag de focus dan ook op het zoeken naar een achterliggende verklaring voor de positieve relatie tussen inkomensongelijkheid en opzichtige consumptie. De centrale onderzoeksvraag voor deze onderzoekspaper bekeek afgunst als ‘missing link’ in de relatie tussen inkomensongelijkheid en opzichtige consumptie. De verwachting in dit verband was dat meer inkomensongelijkheid samen zou gaan met meer afgunst. Als compensatie voor deze afgunst zou bijgevolg meer aan opzichtige consumptie gedaan worden. In deze paper werd dus aan de hand van survey-onderzoek empirisch nagegaan in welke mate afgunst een mediërende rol speelt in de relatie tussen inkomensongelijkheid en opzichtige consumptie.

Keywords

Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by