Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
In dit onderzoek werd de evolutie van addentaliteit en interdentaliteit bij 337 studenten 'logopedie en audiologie' onderzocht. De gegevensverzameling gebeurde aan de hand van beschikbare gegevens. De prevalentie, van de laatste drie jaar, werd berekend en er werd onderzocht of het voorkomen van addentaliteit en/of interdentaliteit afneemt na één jaar opleiding. Er werd ook in kaart gebracht welke fonemen het meest frequent addentaal of interdentaal gearticuleerd worden. Vervolgens werd nagegaan of er een verband bestaat tussen een afwijkende tongpositie in rust en tijdens slikken en het vertonen van addentaliteit en/of interdentaliteit Als laatste werd onderzocht of de studenten die addentaliteit en/of interdentaliteit vertonen, slagen voor het examen 'communicatie'. Uit de resultaten blijkt dat het voorkomen van addentaliteit significant daalde van 2008 tot 2010. Voor interdentaliteit was er geen significante wijziging. De [t] wordt het frequentst addentaal gearticuleerd, de [l] het meest interdentaal. Er werd een statistisch significant verband gevonden tussen de voor en nameting van addentaliteit maar niet voor interdentaliteit. Er kon een statistisch significant verband aangetoond worden tussen een afwijkende tongrustpositie en het vertonen addentaliteit en interdentaliteit, en tussen afwijkend slikken en addentaliteit. Tot slot werd er geen verband gevonden tussen het examenresultaat en het vertonen van addentaliteit en/of interdentaliteit vóór de opleiding SLEUTELWOORDEN prevalentie, evolutie, addentaliteit, interdentaliteit, studenten 'logopedie en audiologie'.
Choose an application
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|