Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Dit boek biedt een unieke reis door de geschiedenis van het stilleven in België in de negentiende en twintigste eeuw, met James Ensor als gids. Het stilleven speelde een belangrijke rol in het werk van de Belgische expressionistische en symbolistische schilder James Ensor (1860-1949). De kwaliteit en betekenis van zijn intrigerende en complexe stillevens wordt duidelijk als ze binnen de ruimere ontwikkeling van het genre in België worden geplaatst, tussen 1830 en 1930. Het stilleven, dat in het begin van de negentiende eeuw verworden was tot een decoratief genre zonder inhoud en artistiek belang, werd artistiek geherwaardeerd in de loop van de negentiende eeuw; door het te monumentaliseren, door het beeld te verlevendigen met poppen en maskers, door exotisme, of door het op te nemen in een interieur. In dat opzicht is het werk van Ensor het inventiefst. Bovendien droeg zijn lange carrière bij tot zijn artistieke invloed op vele kunstenaars vanaf 1880 tot aan het modernisme. Zijn late stillevens – vaak aanpassingen van vroege werken – zijn weinig bekend en intrigerend. Naast een onderzoek van dit belangrijke deel van Ensors werk biedt het boek ook een overzicht van de negentiende-eeuwse Belgische academische traditie van decoratieve schilderkunst, met intrigerend werk van weinig bekende schilders zoals Jean Robie, Hubert Bellis, Frans Mortelmans en Henri De Braekeleer, en vergeten vrouwelijke kunstenaars zoals Berthe Art en Alice Ronner. In de vroege twintigste eeuw ontwikkelden kunstenaars zoals Louis Thevenet het genre van het stilleven verder op de traditionele manier, terwijl vernieuwers zoals de late James Ensor, Léon Spilliaert, Marthe Donas, Walter Vaes en Gustave Van de Woestyne heel persoonlijke interpretaties maakten. De traditie van de stillevens eindigde met kunstenaars zoals Jean Brusselmans en René Magritte, die de picturale ruimte van het ‘theater van de dingen’ deconstrueerden.
Painting --- easel paintings [paintings by form] --- still lifes --- Ensor, James --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1909 --- anno 1910-1919 --- anno 1920-1929 --- anno 1930-1939 --- Belgium --- 75.049.6(493) --- Boch, Anna 1848-1936 (°Saint-Vaast, La Louvière) --- Brusselmans, Jean 1884-1953 (°Brussel, België) --- De Braekeleer, Henri 1840-1888 (°Antwerpen) --- Donas, Marthe (mannelijk pseudoniem Tour Donas of Tour d'Onasky) 1885-1967 (°Antwerpen, België) --- Ensor, James 1840-1949 (°Oostende, België) --- Magritte, René 1898-1967 (° Lessines, België) --- Schilderkunst ; België ; 19de en 20ste eeuw --- Schilderkunst ; stillevens --- Spilliaert, Leon 1881-1946 (°Oostende, België) --- Schilderkunst ; iconografie ; stillevens ; België.
Choose an application
75.07 --- Baertsoen, Albert °1866 in Gent - 1922 --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Baertsoen, Albert --- Aesthetics of art --- Drawing --- Painting --- Graphic arts --- drawings [visual works] --- prints [visual works] --- art criticism --- easel paintings [paintings by form] --- anno 1900-1909 --- Baertsoen, Albert, --- landschapschilderkunst --- fin de siècle --- Société nouvelle de peintres et de sculpteurs (Parijs, 1899-1914) --- prenten --- pleinairisme --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- Gent --- Parijs --- Londen --- Luik --- Belgische kust --- Zeeland --- landschapschilderkunst. --- fin de siècle. --- Société nouvelle de peintres et de sculpteurs (Parijs, 1899-1914). --- prenten. --- pleinairisme. --- Baertsoen, Albert. --- 19de eeuw. --- 20ste eeuw. --- Gent. --- Parijs. --- Londen. --- Luik. --- Belgische kust. --- Zeeland.
Choose an application
Painting --- biographies [literary works] --- kunstenaarschap --- Boch, Anna
Choose an application
De veelzijdige Anna Boch (1848-1936) was niet alleen een getalenteerde kunstenaar maar ook een goed geïnformeerde verzamelaar, een groot mecenas en een enthousiaste reiziger die van muziek en architectuur hield. Als enige vrouw was ze lid van de prominente kunstenaarsverenigingen Les XX en La Libre Esthétique en werd ze door haar collega's op gelijke voet behandeld. Geïnspireerd door geestesgenoten als Théo van Rysselberghe, Paul Signac en Georges Seurat legde Anna Boch zich toe op een persoonlijke variant van het neo-impressionisme. Anna Bochs heldere schilderijen illustreren haar zoektocht naar lijn en kleur. Haar passie voor de natuur bracht haar naar afgelegen plaatsen en deed haar dromen van de schoonheid van bucolische landschappen die ze wilde doorgronden. Ze hield van de zee en wist het licht en de reflectie ervan op de kust op de een weergaloze manier te vangen en om te zetten in intrigerende maar bovenal tijdloze composities. Dit boek presenteert haar oeuvre in meer dan 100 werken en plaatst Anna Boch resoluut in de kunstgeschiedenis van de negentiende en de twintigste eeuw.
Art styles --- Applied arts. Arts and crafts --- Painting --- paintings [visual works] --- patrons [philanthropists] --- ceramic ware [visual works] --- art collections --- Impressionist [style] --- Boch, Anna --- Les Vingt
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|