Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In dit afstudeerproject wil ik vanuit mijn twee onderwijsvakken aardrijkskunde en geschiedenis zoeken naar afstemming en verbinding tussen beide vakken. Ik wil vanuit het thema Europa onderzoeken welke kennis, vaardigheden en attitudes aan bod komen in beide vakken en hoe dit kan vertaald worden in een didactische werkvormen waarbij de elementen geïntegreerd worden. Ik zie mijn afstudeerproject als een voorbeeld van teamteaching voor de vakken aardrijkskunde en geschiedenis in het 2de jaar SO en een projectmatige aanpak in de 3de graad BSO. In het eerste deel van het afstudeerproject komen de grenzen en de geschiedenis van Europa aan bod. Daarna gaat het over de werking van Europa. Hierbij wordt uitgegaan van de invloed van Europa op ons dagelijks leven. In het tweede deel wordt er gezocht naar de eindtermen en de leerplandoelstellingen van Europa in het secundair onderwijs. Aan de hand van deze eindtermen worden er twee educatieve spelen uitgelegd. Er wordt gezocht naar een manier om de leerlingen spelenderwijs informatie te laten verwerven over Europa en hen te laten, inzien hoe de Europese Unie invloed heeft op ons dagelijks leven.
Choose an application
Choose an application
'Duurzame ontwikkeling' heeft vandaag een prominente plaats verworven in berichtgeving en beleid. Steeds meer wordt het belang onderstreept van het zoeken naar een evenwicht tussen economische groei, sociale rechtvaardigheid en een gezonde leefomgeving; van het streven naar solidariteit, niet alleen tussen 'hier' en 'elders', maar ook tussen 'nu' en 'later'.Het onderwijs bereidt leerlingen en studenten voor op deelname aan het maatschappelijk leven waarin de idee van duurzame ontwikkeling steeds meer op de voorgrond zal treden. Dit handboek wil in de eerste plaats voorbeelden aanreiken om 'educatie voor duurzame ontwikkeling' een plaats te geven in het curriculum van de lerarenopleiding. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de wijze waarop het thema 'duurzame ontwikkeling' in de lespraktijk van de leraar lager en secundair onderwijs kan worden geïntegreerd. Het biedt ook inspiratie voor schoolleiders om dit een plaats te geven in het pedagogisch project van de school
Duurzame ontwikkeling. --- Milieueducatie --- Vakoverschrijdende eindtermen. --- Lerarenopleiding. --- onderwijsbeleid --- School management --- duurzame ontwikkeling --- didactische processen --- lerarenopleiding --- 371.2 --- leerplanontwikkeling --- 450.45 --- leerplannen --- lerarenopleidingen --- onderwijs --- 371.214 --- 456.8 --- 614.6 --- Duurzame ontwikkeling --- EDO (educatie voor duurzame ontwikkeling) --- Lerarenopleiding --- Lerarenopleidingen --- 330.34 --- 339.9 --- 354.7 --- 37 --- 450.7 --- Basisonderwijs --- Hoger onderwijs --- Leerplanontwikkeling (curriculumontwikkeling) --- Onderwijs --- Opleiding --- Secundair onderwijs --- 450.7 ) Opleiding en bijscholing --- duurzame ontwikkeling (ler) --- milieu --- natuurbescherming --- onderwijs (ler) --- ontwikkelingssamenwerking --- Milieu --- Milieufilosofie --- onderwijzend personeel --- 614.61 --- Duurzame ontwikkeling ; onderwijs --- Onderwijsorganisatie --- onderwijsprogramma's. leerplan. lesrooster. leerprogramma --- Leerplanontwikkeling --- Vormingsgebieden --- Milieubeheer --- Opleiding en bijscholing --- (zie ook: teleonderwijs) --- Sustainable development --- Study and teaching --- Handbooks, manuals, etc. --- departement Handelswetenschappen en Bedrijfskunde 08 --- didactiek --- economische groei --- leefomgeving --- solidariteit --- Natuurbescherming --- Ontwikkelingssamenwerking --- Integratie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport
Choose an application
Aardrijkskunde --- 1e leerjaar secundair onderwijs --- 2e leerjaar secundair onderwijs --- België --- Europa --- Vlaanderen --- Landschap --- Kaart (geografie) --- Reliëf --- Bodem (geologisch) --- Gesteente --- Weer --- Landbouw --- Industrie --- Toerisme --- Bevolkingsvraagstuk --- Klimatologie --- 371.67 --- 373.5 --- 372.891 --- aardrijkskunde --- leerboeken --- secundair onderwijs --- 485.5 --- schoolboeken --- 950.9 --- Leermiddelen --- 1e graad s.o --- 1e leerjaar s.o --- 2e leerjaar s.o --- Handboek/cursus --- handboek --- Aardrijkskunde ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Aardrijkskunde: handboek secundair onderwijs --- #BSCH: vak: aardrijkskunde --- 372.891 Aardrijkskunde. Geografie --(niet-universitair onderwijs) --- Aardrijkskunde. Geografie --(niet-universitair onderwijs) --- 373.5 Middelbaar onderwijs --- 373.5 Middelbare scholen. Voortgezet onderwijs --- Middelbaar onderwijs --- Middelbare scholen. Voortgezet onderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- didactiek secundair onderwijs - aardrijkskunde --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- #BSCH: vak: aardrijkskunde. --- Aardrijkskunde. --- Handboek/cursus. --- Leermiddelen. --- aardrijkskunde. --- leerboeken. --- schoolboeken. --- secundair onderwijs. --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen. --- Aardrijkskunde. Geografie --(niet-universitair onderwijs). --- Middelbare scholen. Voortgezet onderwijs. --- Didactiek secundair onderwijs - aardrijkskunde.
Choose an application
Door naar de aanpak van de jeugdbewegingen te kijken inzake het armoedeprobleem, ga ik op zoek naar wat de jeugdbewegingen kunnen bijbrengen aan het onderwijs. (Bron: auteur)
Choose an application
De onderzoeksvragen in dit afstudeeronderzoek zijn: Hoe kan men de naschoolse studiebegeleiding meer op maat maken van de leerling door rekening te houden met hun eigen leerstijl(en)? Hoe kunnen de buddy's en de leerlingen ondersteund worden wat betreft achtergrondkennis? Hoe kan de navorming voor de buddy's verbeterd worden? Hoe kunnen buddy's via reflectie zichzelf bijsturen? Wat zijn de randvoorwaarden voor een leerrijke supervisie? (Bron: auteur)
Choose an application
In dit afstudeeronderzoek wordt onderzocht hoe je door differentiatie het welbevinden van de leerlingen kan vergroten en of er met die verhoogde affiniteit ook een hoger beheersniveau kan bereikt worden. (Bron: auteur)
Choose an application
De laatste jaren komen de begrippen 'Duurzame ontwikkeling' en 'Educatie voor Duurzame Ontwikkeling' steeds frequenter voor in het onderwijs. Dit roept zeker vragen met zich op zoals 'Waarom zijn deze begrippen belangrijk?' en 'Waarom wordt er zoveel aandacht aan besteed?'. De kernvraag die hierbij vooral moet gesteld worden is: 'Hoe kan in het secundair onderwijs aan duurzame ontwikkeling en educatie voor duurzame ontwikkeling gewerkt worden?' Op deze kernvraag kan er geen eenduidig antwoord gegeven worden. Toch wordt er in dit afstudeerproject een theoretisch kader aangereikt om aan educatie voor duurzame ontwikkeling te werken. Door de verschillende ervaringen die de auteur heeft meegemaakt in zowel zijn lerarenopleiding, een Vlaamse school als een Waalse immersieschool wordt onderzocht welke methodes er gebruikt kunnen worden om leerlingen klaar te maken voor een maatschappij waar duurzaamheid centraal wordt gezet. In dit afstudeerproject ligt de nadruk op persoonlijke ervaringen van de auteur. Door haar opleiding professionele bachelor geschiedenis- aardrijkskunde aan de KHLeuven en o.a. haar stage in een Waalse immersieschool in Ottignies wordt aangetoond hoe EDO mogelijk is. Er wordt ook onderzocht welke methodes geschikt zijn om aan EDO te werken tijdens lessen en projecten. Tot slot wordt een Vlaamse school vergeleken met een Waalse immersieschool. De CD-rom in bijlage bevat lesontwerpen rond EDO, extra documentatie rond EDO en projecten omtrent DO. (Bron: auteur)
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|