Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Wat te denken van de geplande Noord-Zuid metro? Meer openbaar vervoer, dat kan alleen maar een goede zaak zijn, toch? Natuurlijk, maar bij dit specifieke plan stellen wij ons wel veel vragen. En velen met ons.Vandaar dat we de argumenten pro- en contra grondig bestudeerden en ons oor te luisteren legden bij specialisten, burgers en andere organisaties. De synthese van die zoektocht resulteerde in deze BRAL-publicatie. We gaan in op onder andere deze vragen: Zou het verplaatsen van het openbaar vervoer meer ruimte creeëren voor auto's boven de grond? Hoe zou de vrijgekomen publieke ruimte worden ingekleurd? Zou de bovengrondse handel nog voldoende bereikbaar zijn? En de ondergrondse handel voldoende divers? Zou een diepe metro de verplaatsing sneller of net trager maken? Zou de nieuwe metro voldoende gebruikers aantrekken? En wat als ze dat niet doet? Wat zijn de kosten van het volledige verhaal en wie zou ze betalen? Wat is de totale impact van het project op het milieu? Bij BRAL vinden we je gefundeerde mening belangrijk. Deze brochure kan je helpen bij het vormen van die mening. Je kan ze lezen als een lijst van tien argumenten die in het debat kunnen opduiken. Denk er gerust het jouwe van en ga er vooral zelf mee aan de slag om je eigen mening te vormen.BRAL hoopt met dit ‘argumentarium’ het publieke debat over deze en toekomstige metro’s in Brussel te onderbouwen én aan te zwengelen. Want ook al lijkt het beleid beslist, er zullen nog veel vergunningsaanvragen volgen.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
De voorbije twee jaren leerden BRAL, Cosmopolis en vele burgergroepen te meten hoe vervuild de lucht is die we met zijn allen dagelijks inademen. We leerden ook om het thema op de politieke agenda te zetten en zo schone lucht te eisen voor alle Brusselaars. In dit meertalige handboek stellen de onderzoekers en praktijkwerkers van het Aircasting Brussels-project dit staaltje citizen science voor. We laten ook ervaringsdeskundigen van niet-milieugerelateerde projecten aan het woord. Samen denken we luidop na over de methodologie van citizen science, over de impact ervan als tool voor burgereducatie en politieke mobilisatie.Doorheen de open uitwisseling tussen academici, burgers en administraties, botsten we vaak op een technisch-wetenschappelijke barrière. Deze vormt een hinderpaal voor de democratische governance van de stad. Maar we zien ook dat we deze barrière kunnen doorbreken. Door beroep te doen op de intelligentie van alle betrokken spelers, te bouwen op wederzijdse nieuwsgierigheid en te komen tot collectieve kennis, kunnen we samen werken aan een betere stad.
Choose an application
De voorbije twee jaren leerden BRAL, Cosmopolis en vele burgergroepen te meten hoe vervuild de lucht is die we met zijn allen dagelijks inademen. We leerden ook om het thema op de politieke agenda te zetten en zo schone lucht te eisen voor alle Brusselaars. In dit meertalige handboek stellen de onderzoekers en praktijkwerkers van het Aircasting Brussels-project dit staaltje citizen science voor. We laten ook ervaringsdeskundigen van niet-milieugerelateerde projecten aan het woord. Samen denken we luidop na over de methodologie van citizen science, over de impact ervan als tool voor burgereducatie en politieke mobilisatie.Doorheen de open uitwisseling tussen academici, burgers en administraties, botsten we vaak op een technisch-wetenschappelijke barrière. Deze vormt een hinderpaal voor de democratische governance van de stad. Maar we zien ook dat we deze barrière kunnen doorbreken. Door beroep te doen op de intelligentie van alle betrokken spelers, te bouwen op wederzijdse nieuwsgierigheid en te komen tot collectieve kennis, kunnen we samen werken aan een betere stad.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
De auteurs van deze BSI Position Paper stellen dat sociale rechtvaardigheid een integraal onderdeel van de autobeperkende beleidsagenda zou moeten zijn door specifiek en expliciet eisen vast te leggen. In dat kader stellen ze voor dat de verdeling van de voordelen en lasten van autobeperkende beleidsmaatregelen geen sociaal-economische ongelijkheden mag teweegbrengen, laat staan ze vergroten. Ten eerste mogen deze beleidsmaatregelen het rijden met een auto of het parkeren niet gewoon duurder maken, zonder dat dit afgestemd wordt op de financiële draagkracht van degenen die betalen. Ten tweede moeten er maatregelen komen voor een eerlijkere verdeling van de ruimtelijke voordelen van autobeperkende beleidsmaatregelen. Ten derde mag het vermogen om de autobeperkende agenda te bepalen niet afhankelijk zijn van de sociaal-economische status. En tot slot zou een efficiënt, vlot toegankelijk en betaalbaar openbaarvervoersnet centraal moeten staan om iedereen van mobiliteit te voorzien.
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|