Listing 1 - 10 of 936 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In Een vriend voor heks Metsa van Josée Gruwel mist Metsa haar overleden zwarte kater, Blauw. Als ze Dasje ontmoet, vertelt ze hem over Blauw ? die blauw leek bij volle maan ? en leest ze hem graag voor uit de avonturen die ze achttien zomers lang deelden. De boekjes met die verhalen bewaart ze in evenveel zakken van haar rok. Het troost haar dat ze hun belevenissen kan delen met een nieuwe vriend die echt kan luisteren. Metsa wil geen andere kat omdat ze bang is voor nieuw verdriet als ook die zou sterven. Liever probeert ze te aanvaarden dat Blauw oud was. Op hun lievelingsplek zet ze 'dankjewel voor alles' bij een potje knikkers.
Choose an application
Goed omgaan met pesten en pestgedrag vraagt een pakket aan maatregelen die zowel preventief als curatief kunnen zijn. Er zijn talloze goede programma's hiervoor aan te schaffen. Daaraan vooraf gaat visievorming op de thematiek. Wanneer de mensen die met dergelijke programma's moeten werken samen hebben nagedacht over deze complexe pedagogische situaties, wanneer eigen en andermans (voor)oordelen zijn verkend, ontstaat er een nieuwe gezamenlijke kijk op de problematiek. Een gezamenlijk gedragen visie die leeft in de hoofden en harten van de mensen binnen een organisatie zorgt ervoor dat verandering mogelijk wordt en dat pesten zal verminderen. Met het pestpreventiepakket verkennen collega's samen waar men voor wil staan, wanneer het gaat om pesten en de preventie ervan. Prikkelende stellingen worden onderzocht, uitdagende dilemma's genuanceerd en al kwartettend kan een team komen tot een visie die hen past. Door het gebruik van de materialen gaat men met elkaar in gesprek om zo met en van elkaar te leren. De werkvormen hebben verschillende werkwijzen. Zo is het mogelijk om tegemoet te komen aan de specifieke behoefte of leerstijl van de deelnemers en aan de wensen en voorkeuren van de begeleiders. Het pakket bevat drie verschillende spel/werkvormen: Pestpreventiekwarte, Pestdilemma's, Peststellingen.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Slachtoffers van pesten lopen het risico op allerlei emotionele en lichamelijke klachten en de gevolgen zijn vaak levenslang.In dit boek verzamelt Jennifer Fraser een overdonderende hoeveelheid bewijs van artsen, psychiaters, neurowetenschappers en -psychologen over de schade die pesten aanricht: het laat namelijk zichtbare littekens achter in onze hersenen. Pesten vormt ons, en onze geestelijke gezondheid staat ermee op het spel. De laatste inzichten uit de wetenschap bieden echter ook kansen voor herstel. Want hoewel ons brein kwetsbaar is, heeft ze ook de opmerkelijke eigenschap dat ze weer kan helen van allerlei soorten trauma's en littekens. Dit vermogen om zich aan te passen en te vernieuwen heet ‘neuroplasticiteit’.
Choose an application
Over pesten is de afgelopen jaren veel gezegd en geschreven. Uit onderzoek is gebleken dat niet alleen pestkop en gepeste schatoffer zijn, maar dat alle kinderen eronder lijden als er in een groep wordt gepest. De oorzaken van het persen liggen op diverse terreinen. Een enkele strafmaatregel of een kringgesprek is daarom niet voldoende om iets tegen het persen te doen. Alleen een brede aanpak kan daadwerkelijk tot resultaten leiden. Een structurele en preventieve aanpak van pestproblemen zorgt voor een prettiger schoolklimaat. Met dit uitgangspunt wordt in dit goed verzorgde boek informatie gegeven over pesten, anti-pestbeleid en acute gevallen van pesten. Deze informatie is zeker niet nieuw te noemen, maar de prettig leesbare teksten, aangevuld met vele voorbeelden en alles gezet in een rustige overzichtelijke bladspiegel maken dit theoretische deel toch zinvol. Praktischer is het lesmateriaal dat daarna wordt beschreven (vijf lessen per bouw). Bij alle lessen zitten kopieerbladen. Steeds wordt het doel aangegeven, de werkvormen, het te gebruiken materiaal en de tijd die een leerkracht ongeveer kwijt zal zijn. Doelgroep is het team van de basisschool dat anti-pestbeleid ook daadwerkelijk in de praktijk gestalte wil geven.
Pesten --- Pesten. --- Leerlingen.
Choose an application
Dit is het tweede dossier basisonderwijs van Leefsleutels. Het sluit aan bij de preventiepakketten Toeka en Miembo en het volgt op het eerste dossier 'Als de dood voor de dood op school?'. Dit themadossier gaat over het gebruik van de No Blame-aanpak in de basisschool. Het is een niet bestraffende maar probleemoplossende methode om met pestproblemen om te gaan. We doen beroep op de kracht van de groep. De pester(s), de meelopers en een aantal neutrale medeleerlingen gaan op zoek naar positieve voorstellen. Zo kunnen zij het slechte gevoel van het slachtoffer wegnemen of verminderen. De aanpak heeft niet tot doel de feiten in vraag te stellen of de pester te beschuldigen of te straffen. In dit boekje wordt het zevenstappenplan van de No Blame-aanpak verduidelijkt aan de hand van het verhaal van Bo. Daarnaast wordt ingegaan op de implementatie van de aanpak op school en krijg je heel wat praktische tips en ideeën om het beleid rond pesten op jouw school verder uit te werken.
Pesten --- Leerlingen.
Choose an application
Er is ingebroken in de Leeuwenkuil! De geheime boomhut van Daniël en zijn zus Suzina is besmeurd met bloedrode spetters. Daniël en Suzina laten het er niet bij zitten. Ze moeten weten wie de dader is. Het is lastiger dan het lijkt om de waarheid te achterhalen.
Dierentuinen. --- Pesten.
Choose an application
De Turkse Ozlem voelt zich niet welkom in haar nieuwe klas. Al snel pest de populaire Emma haar. Haar aanhang doet mee, uit schrik. Maar dan gaat Emma te ver …
Pesten --- Leerlingen.
Choose an application
Onder het bed van Sam woont de driekoppige Bloedman, altijd klaar om aan te vallen. Maar op weg naar school staat de Witte. En die is nog erger dan de Bloedman.
Pesten --- Leerlingen.
Listing 1 - 10 of 936 | << page >> |
Sort by
|