Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstellingen: In dit onderzoek gaan we na of Engelse collocaties die assonantie vertonen beter worden onthouden dan collocaties die geen assonatie bevatten. Eerder werd al aangetoond dat alliteratie een bevorderend effect heeft op de retentie van woordcombinaties (Lindstromberg & Boers 2008a). Inzake assonantie werd in een studie met een beperkt aantal participanten aangetoond dat dit minder saillante klankpatroon eveneens tot een grotere retentie van woordcombinaties kan leiden (Lindstromberg & Boers 2008b). In dit onderzoek werd de aandacht van de participanten gevestigd op de assonerende collocaties waardoor het effect dat werd gevonden, zou kunnen worden toegeschreven aan de sorteertaak. Het onderzoek in mijn masterproef is een gedeeltelijke replicatie hiervan met een groter aantal participanten en met een sorteertaak die de assonerende collocaties niet bevoordeelt.Lindstromberg, S. & F. Boers (2008a) The mnemonic effect of noticing alliteration in lexical chunks. Applied Linguistics 29(2): 200-222.Lindstromberg, S. & F. Boers (2008b) Phonemic repetition and the learning of lexical chunks: The mnemonic power of assonance. System 36(3): 423-36. Middelen of methode: Net zoals in het oorspronkelijke onderzoeksopzet werd er een lijst van collocaties gedicteerd aan de participanten. Daarna werd hen uitgelegd aan de hand van voorbeelden dat een relatief groot aantal van Engelse woordcombinaties assonantie bevat. De participanten ontvingen een lijst van de gedicteerde collocaties en er werd hen gevraagd de collocaties aan te duiden die geen klankpatroon bevatten. Na deze procedure werden de deelnemers gevraagd alle woordcombinaties op te schrijven die ze zich herinnerden ("immediate post test"). Een week later vond hetzelfde proces plaats ("delayed post test") en werd de deelnemers een lijst gedicteerd waarbij één woord van de collocaties werd gegeven en zij het tweede deel van de collocaties dienden aan te vullen ("cued recall test"). Resultaten: De analyse van data van de "immediate post test" toonde aan dat de collocaties met assonantie niet beter onthouden. Zoals verwacht konden de deelnemers zich een week later veel minder collocaties herinneren en ook hier werden er niet meer assonerende collocaties onthouden dan collocaties zonder klankpatroon. De scores op de "cued recall test" waren hoger aangezien het eerste deel van de collocaties hielp om het tweede deel op te roepen, maar opnieuw werd er geen verschil gevonden tussen assonerende en niet-assonerende collocaties.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|