Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Institutions médiatiques --- Information --- Sociologie des médias --- Communication politique
Choose an application
Nous expérimentons une ère post mass média. Alors que nous étions habitués à lire la presse papier ou à regarder la télévision, la digitalisation de l’information a changé nos habitudes. Nous consultons les sites de presse en ligne, regardons la télévision en choisissant l’heure de diffusion via les sites de catch up TV, nous transférons les informations que nous trouvons intéressantes. Comme le remarque Christina Spurgeon dans son ouvrage Advertising and the New Media, nous inaugurons une époque marquée par le « glissement du mass media vers mon media » (shift from mass media to my media). Non seulement le média est devenu individuel mais il est résolument nomade, comme en témoigne le succès de la téléphonie mobile, des ordinateurs ultra-portables ou des tablettes numériques. Tous ces changements, toutes ces innovations, posent un très grand nombre de questions. L’originalité du colloque Médias09, qui s’est déroulé à Aix-en-Provence les 16 et 17 décembre 2009 à l’Université Paul Cézanne, a été de faire se rencontrer des chercheurs de disciplines académiques travaillant sur des objets communs mais de manière souvent isolée. Ils ont croisé des méthodes et des regards scientifiques différents sur une thématique commune : le développement des modes de communications communautaires et mobiles. Le colloque interdisciplinaire Médias09 inaugure une série de rencontres aixoises qui seront désormais organisées tous les deux ans en décembre.
Sociology & Social History --- Social Sciences --- Social Change --- médias --- Web 2.0 --- sociologie des médias --- internet
Choose an application
Les faits divers marquent notre société et occupent une place grandissante dans les médias. Pourtant, ce genre journalistique si répandu est mal connu, en même temps que très méprisé. Outre les débats qu'il suscite de par ses contenus et modalités de mise en forme, voilà un genre journalistique qui semble, par sa présence médiatique massive, par sa forme, par les investissements psychologiques qu'il suscite ou encore par ses inlassables répétitions, toucher au plus profond de la nature humaine. Après un parcours historique et une définition synthétique, une réflexion sur le rôle social du fait divers est proposée : moyen de diversion ou agent cathartique de régulation, voire d'agrégation sociale ? Enfin, la fascination qu'il exerce sur les écrivains et les cinéastes est analysée.
Journalism --- Printed ephemera --- Ethique des médias --- Media-ethiek --- Sociologie des médias --- Current events --- Current events in literature --- Actualité --- Actualité dans la littérature --- Press and journalism in literature. --- Actualité --- Actualité dans la littérature --- Sensationalism in journalism --- Crime and the press --- Social aspects --- Press --- History. --- Social aspects. --- History --- Histoire --- Aspect social --- Journalism - Social aspects --- Medias --- Actualite --- Aspect culturel --- Aspect sociologique
Choose an application
Deze verzameling bijdragen is tot stand gekomen naar aanleiding van een speciale gebeurtenis voor de vakgroep, met name het emeritaat van Prof. dr. Els De Bens. De vakgroep vond dat het emeritaat van Els De Bens een goede gelegenheid was om een reader samen te stellen die een staalkaart zou brengen van het mediaonderzoek dat in de vakgroep de voorbije jaren werd gerealiseerd. Hoewel deze verzameling bijdragen zeker niet kan beschouwd worden als een "liber amicorum" in de traditionele zin van het woord, toch heeft het ten dele het karakter van een feestbundel, waarmee de vakgroep hulde wil brengen aan het wetenschappelijk werk van Els De Bens. In plaats van een aantal hoogdravende lofbetuigingen van medewerkers en vrienden bij elkaar te brengen in een "vriendenboek", koos de vakgroep ervoor om deze hulde te brengen via dat wat in wezen een van haar belangrijkste kerntaken is: het verzamelen van de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek van haar onmiddellijke medewerkers. Dit heeft Er dan ook voor gezorgd dat in deze reader een zeer ruime waaier van onderzoeksthema's aan bod komen. Deze verscheidenheid van onderzoeksthema's is echter een goede illustratie van de diversiteit van onderzoeksbenaderingen die in de vakgroep aanwezig zijn. En hoe verschillend van aard deze bijdragen ook mogen zijn, toch hebben ze n belangrijk element gemeenschappelijk: telkens wordt op een of andere wijze onderzocht hoe bepaalde mediavormen functioneren of gesitueerd dienen te worden in hun maatschappelijke context. Vandaar dan ook de titel van deze reader: de media in maatschappelijk perspectief. Een "maatschappelijk perspectief" dat ook altijd een belangrijke rol heeft gespeeld in het onderzoekswerk van collega Els De Bens. Inhoud : Journalistiek en Informatiemedia: Roel Vande Winkel, Wetenschappelijk onderzoek naar de dagbladpers in bezet België (1940-1944): de evolutie van een onderzoeksdomein (1966-2005). Guido Ros, De strijd om de gratis dagbladen in Frankrijk. Een voorbeeld van "l'exception culturelle française" ? Karin Raeymaeckers, Lezersbrieven onderzocht : zijn ze een feedback mogelijkheid voor de lezer, extra ruimte voor de redactie of veeleer een verdoken beleidsinstrument voor belangengroepen ? Steve Paulussen & Mieke De Clercq, Eigen berichtgeving. Bevindingen en beperkingen van sociologische enqutes bij journalisten. Mediatheorie: Hans Verstraeten, De transformatie van de poltiiek: de implicaties voor media assessment en -accountability. Hedwig de Smaele, Four theories and a funeral ? Een onderzoek naar de blijvende waarde van Four Theories of the Press na de teloorgang van het 'communistisch model' in Centraal- en Oost-Europa. Mediabeleid: Dirk Voorhoof, Het recht van antwoord in Belgi. Een inspirerend voorbeeld voor Nederland ?Tomas Coppens, Publieke omroep en performantie-analyse. Case: de VRT-bevraging (2005). Eric Van Heesvelde, De lieberalisering in de ICT-sector: een voorlopig bilan na 15 jaar. Communicatiemanagement: Patrick Vyncke, Lifestyle-segmentering: Van attitudes, interesses en opinies naar waarden, stijlen, levensvisies en mediavoorkeuren. Isabelle Stevens, Gino Verleye & Pieter Maeseele, Effectieve risicocommunicatiestrategien in het post-nine eleven tijdperk. Media en Maatschappij: Frieda Saeys &Ilse Devroe, Media " la carte" ? Mediaconsumptie van Turkse en Marokkaanse jongeren in Vlaanderen. Annelore Deprez & Laurence Hauttekeete, "Courage under fire". Hoe berichten de Vlaamse kranten over 11 september ? Sofie Van Bauwel, Representaties van gender bending in muziekvideoclips : verzet tegen hegemonische genderidentiteiten ? Danil Biltereyst, Amerikanisering, jeugdcultuur en mediapaniek. Over de historische receptie en censuur van Amerikaanse jongerendelinquentiefielms in de jaren 1950.
Communicatiemanagement. --- Journalistiek. --- Mass media --- Mass media. --- Media en maatschappij. --- Media. --- Social aspects. --- media --- S2007786.JPG --- #SBIB:309H1000 --- 316.774 --- 316.774 Massamedia--(communicatiesociologie); technologische aspecten zie {659.3} --- Massamedia--(communicatiesociologie); technologische aspecten zie {659.3} --- Mass communication --- Media, Mass --- Media, The --- Communication --- Social aspects --- 384 --- Media: algemene en theoretische werken --- Media --- Journalistiek --- Informatiemaatschappij --- Mediabeleid --- Communicatiemanagement --- Reizen --- Ziekte --- Vliegen (werkwoord) --- Mass media - Social aspects --- Journalism --- Mass communications --- mediabeleid --- communicatieonderzoek --- communicatiemanagement --- journalistiek --- maatschappijleer --- informatiemaatschappij --- mediakunde --- Mediasociologie --- Sociologie des médias
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|