Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Waarom trekt een Belgische jongen naar Syrië en sluit hij zich aan bij Islamitische Staat om daar de wapens op te nemen? Het verhaal van YOUNNES DELEFORTRIE is er voor iedereen die verder wil kijken dan de krantenkoppen. Het is een combinatie van oorlogsdrama en morele zoektocht. Het verhaal van een Vlaamse jongen. Ooit was hij een vrome misdienaar; later een gezocht jihadi. Van het kerkplein naar het kalifaat of van de Playstation naar oorlogsgebied: sinds de zomer van 2012 vertrokken meer dan vijfhonderd Belgen naar de oorlog in Syrië. Geen enkel land in Europa kende zo'n grote vlucht van jonge, radicale moslims. De Syriëstrijders waren de voorbije jaren niet uit het nieuws te branden, maar hun families bleven radeloos achter. Voor het eerst komt een van hen zelf aan het woord. Door de ogen van Younnes beleven we de opkomst van Sharia4Belgium, de uittocht naar Syrië en het strijdgewoel in Aleppo, maar ook zijn terugkeer en daaropvolgend het grootste terrorismeproces in België ooit. Journalist Bruno Struys schreef dit beklijvende verhaal op basis van dagenlange interviews met Younnes, gesprekken met zijn naaste familie en ontroerende brieven van zijn geliefde.
Sociology of religion --- Islam --- Sociaal-cultureel werk --- Radicalisme --- Sociaal werk --- Civil war --- Syria --- History --- 21st century --- Terrorism --- Religious aspects --- Sharia4Belgium (Organization) --- Moslims --- Syrië --- Terrorisme --- Vluchten
Choose an application
Qu'y a-t-il dans la tête des jeunes djihadistes qui quittent la France, la Belgique, les Pays-Bas ou l'Angleterre ? Qu'y a-t-il dans la tête d'un jeune né ici, éduqué ici, qui part combattre dans un pays dont il ignorait l'existence il y a cinq ans ? Cette question nous hante tous. Alors que bon nombre d'experts ou de journalistes livrent leurs commentaires, loin du théâtre des combats, l'auteur, un jeune chercheur belgo-palestinien, a décidé, pour ses recherches, de s'infiltrer en Syrie et de rejoindre un groupe de jeunes djihadistes européens. Il a vécu, dormi, mangé, passé les frontières avec eux. En partageant leur quotidien, il a tenté de comprendre leurs motivations. Et ses conclusions sont étonnantes, loin des poncifs de certains. Aujourd'hui, Montasser AlDe'emeh a fondé un centre de "déradicalisation", comme aiment l'appeler les autorités, un centre de "la connaissance", comme il aime, lui, le nommer. Au-delà de son histoire incroyable, il livre ici l'analyse, probablement la plus fine et la plus pertinente à ce jour, d'un phénomène qui tétanise l'Occident
Jihad --- Islamic fundamentalism --- Terrorists --- Muslims --- djihadisme --- la Syrie --- le djihad armé --- le Takfirisme et le djihad salafiste --- la guerre --- Alep --- le Califat --- Sharia4Belgium --- recrutement --- l'Irak --- les djihadistes européens --- la Fin des Temps --- Al-Qaïda --- la doctrine du al-wala'wa l-bara --- l'Etat islamique --- l'Europe --- wahhabisme et chiisme --- le salafisme --- le Hamas --- l'Ei --- l'islam --- la dé-radicalisation --- dé-radicaliser les jeunes musulmans --- Syrie --- Islam --- Radicalisme
Choose an application
Beleidsvoerders en justitie spreken vandaag onophoudelijk hun verontwaardiging uit over het opruiende en antidemocratische gedrag van de radicale islam in Vlaanderen. Nochtans signaleert de auteur van dit boek, ex-straathoekwerker Peter Calluy uit Boom, al sedert 2004 dat er zich vanuit radicaal islamitische hoek verontrustende fenomenen voordoen die een bedreiging vormen voor de rechtstaat en die funest zijn voor de maatschappelijke visie en mentale integriteit van jongeren met een islamitische achtergrond.Peter Calluy, die als roepende in de woestijn en vechter tegen windmolens zijn job verloor in zijn pogingen om op een integere manier het probleem aan de kaak te stellen, vertelt zijn persoonlijke verhaal en kadert dit in een brede analyse van een rampzalig multiculturalisme dat weliswaar politiek correct was maar volledig gefaald heeft als project van maatschappelijke integratie.Calluy vertelt over de eerste radicale experimenten van Fouad Belcacem (alias Abu Imran, woordvoerder van Sharia4Belgium) in 2004 aan de oevers van de Rupel. In dezelfde gemeente Boom onstond toen ook de vzw Jongeren voor islam, de voorloper van de vereniging Al Mawada die in 2009 de hoofddoekenkwestie in de Antwerpse Athenea aanstuurde met hun huisimam Nordin Taouil in een hoofdrol. Diezelfde vereniging organiseert congressen met bedenkelijke islamitische predikers die honderden jeugdige toehoorders lokken. Leden van Al Mawada geven trouwens mee de redactie vorm van de Moslim Televisie en Radio Omroep (MTRO) en poseren trots met beruchte terreurverdachten op internationale congressen.Kroniek van een aangekondigd onheil is een aanklacht tegen een te lakse overheid die jarenlang heeft laten betijen en nu met pseudoverontwaardiging haar wonden likt. Maar het is vooral een eerlijk, moedig en onverholen pleidooi voor gelijke mentale en fysieke bescherming van overheidswege voor alle kinderen en jongeren, en dit in het licht van Artikels 28 en 29 van de Universele verklaring van de rechten van de mens.
Islam --- Flanders --- MULTICULTURALISME -- 323.39 --- MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE -- 323.39 --- STRAATHOEKWERKERS -- 323.39 --- Radicalism --- Religious aspects --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Islam and politics --- BPB1401 --- Islam ; Vlaanderen --- islam --- Radicalisme --- #SBIB:316.331H300 --- #SBIB:316.331H421 --- #SBIB:39A10 --- 081 Godsdienst --- 668.6 Inburgering en integratie --- 668.6 Multiculturele samenleving --- Mohammedanism --- Muhammadanism --- Muslimism --- Mussulmanism --- Religions --- Muslims --- Politics and Islam --- Political science --- 2 --- Godsdienst en samenleving: algemeen --- Morfologie van de godsdiensten: Islam --- Antropologie: religie, riten, magie, hekserij --- Political aspects --- Islam in het Westen --- Fundamentalisme --- Vlaanderen --- Multiculturele samenleving --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Emigratie --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- integratie --- werkloosheid --- integratiewerkers --- godsvrede --- secularisatie --- Boom --- deontologie --- El Islaah --- Jongeren Voor Islam --- JVI --- Arabisch-Europese Liga --- AEL --- de MDP --- democratie --- vrijheid van kritiek --- methodieken van het straathoekwerk --- 1999 --- Darwinjaar --- Mano Mundo --- wetenschap --- Sharia4Belgium --- Fouad Belkacem --- Abu Imran --- Al Mawada --- De Middenweg --- radicale islam
Choose an application
Ce n’est pas le scénario d’un film. Même si cela y ressemble. Ce livre est la révélation d’une tragédie : celle des attentats de Paris et Bruxelles. Voici l’histoire secrète des liens sulfureux entre la France, la Belgique et le terrorisme. Ou comment comprendre les évènements d’aujourd’hui à la lueur de l’immigration, du communautarisme, de la paupérisation, de la radicalisation, de l’islam et de l’islamisation. « France Belgique, la diagonale terroriste », c’est l’histoire inédite d’un processus occulté et jamais géré, depuis l’immigration des années 1960, jusqu’à la situation des banlieues, de l’islam, de la politique menée depuis vingt ans, du contexte international effrayant, des relations indélébiles qu’entretiennent Europe et monde arabo-musulman depuis deux siècles, de la radicalisation des jeunes et des processus de déradicalisation. De chapitre en chapitre, les révélations se succèdent, les mises en perspective permettent de comprendre. Et les conclusions des auteurs laisseront le lecteur bouleversé.
Terrorism --- Islamic fundamentalism --- Terrorism - France --- Terrorism - Belgium --- Islamic fundamentalism - Belgium --- Islamic fundamentalism - France --- le terrorisme --- France --- Belgique --- Europe --- le Monde arabe --- colonialisme --- radicalisation --- salafisme --- les grandes figures de la radicalisation en France --- idéologie violente --- banlieues --- islam --- média --- la laïcité --- le voile islamique --- l'islam français --- radicalisation religieuse --- radicalisation politique --- immigration --- multicommunautarisme --- tradition musulmane --- immigration économique --- crise économique --- immigration politique --- wahhabisme --- islam d'Europe --- imams marocains --- les mosquées en Belgique et à Bruxelles --- la reconnaissance des mosquées --- l'intégration des immigrés musulmans --- la Flandre --- la Wallonie --- l'Islam belge --- paupérisation --- discrimination --- islamisation --- la mondialisation criminelle --- la radicalisation des pétits délinquants --- Sharia4Belgium --- islamisation de la radicalisation belge --- Belgique et radicalisation islamiste --- Molenbeek --- dégradation économique --- Philippe Moureaux --- responsabilité politique --- laxisme --- crainte de l'islam --- belgium bashing --- l'islam radicalisé --- la police belge --- les prisons --- djihad --- Liège --- le Musée juif de Belgique --- les attentats de Paris --- les attentats de Bruxelles --- la Taqiya --- la fitna --- phénomène sectaire --- déradicalisation --- Islamisation et salafisme au Maroc --- culture du kif et immigration européenne --- le débat marocain sur la dépénalisation de haschich
Choose an application
Dennis Abdelkarim Honing bekeert zich op zijn zeventiende tot de islam, nadat hij tijdens een verblijf in de jeugdgevangenis onder de indruk is geraakt van de strikte regels die het geloof hem biedt en het respect dat moslims voor hun ouders hebben. Hoewel hij aanvankelijk een liberale moskee bezoekt, belandt hij al snel in de orthodoxe hoek en radicaliseert hij in rap tempo. Samen met gelijkgestemden richt hij de groep Straat Dawah/Behind Bars op, en woont hij veel demonstraties en huiskamerbijeenkomsten bij. Een groot deel van de leden strijdt inmiddels in Syrië; een van de inmiddels vertrokken jihadisten logeerde zelfs maandenlang bij hem op de bank. In Ongeloofwaardig geeft Honing openheid van zaken over de ondergrondse orthodoxe islam in Nederland, en spaart hij zichzelf niet waar het gaat om zijn voormalige denkbeelden. Hij analyseert scherp en treffend waarom tien jaar islamdebat en overheidsbeleid vooralsnog alleen maar averechts heeft gewerkt en juist heeft geleid tot verdere radicalisering. En hij geeft antwoord op de vraag waarom hij de orthodoxe islam uiteindelijk de rug toekeerde.
BPB1504 --- Terrorisme --- Islam --- Intégrisme religieux --- τρομοκρατία --- terroriżmu --- terorisms --- terrorismo --- terrorism --- terrorizmus --- terorizam --- terorismus --- terorizem --- тероризам --- Terrorismus --- terorism --- terorizmus --- terrorizëm --- тероризъм --- terorizmas --- terroryzm --- terrorismi --- terrorisme --- καταστολή της τρομοκρατίας --- terrorismo nero --- Bekämpfung des Terrorismus --- terrorista szervezet --- lucha contra el terrorismo --- терористичка група --- répression du terrorisme --- eliminim i terrorizmit --- lucha antiterrorista --- terorizmo išnaikinimas --- bekæmpelse af terrorisme --- grupo terrorista --- terrorszervezet --- potlačování terorismu --- elimination of terrorism --- brigate rosse --- bekämpande av terrorism --- combate contra o terrorismo --- antiterorizam --- kamp mot terrorism --- lupta împotriva terorismului --- terroristacsoport --- terrorismo di Stato --- πάταξη της τρομοκρατίας --- bestrijding van het terrorisme --- repressão do terrorismo --- борба против тероризам --- boj proti terorismu --- terrorizmus elleni küzdelem --- lotta al terrorismo --- terrorismo rosso --- zničenie terorizmu --- strage di Stato --- represión del terrorismo --- borba protiv terorizma --- repressione del terrorismo --- euroterrorismo --- terrorismin torjunta --- lutte contre le terrorisme --- антитероризам --- terorisma apkarošana --- terrorismivastane võitlus --- banda armada --- fundamentalism religios --- vallási fundamentalizmus --- fundamentalizm religijny --- uskonnollinen fundamentalismi --- fundamentaliżmu reliġjuż --- religiöser Fundamentalismus --- integrismo religioso --- ζηλωτισμός --- religieus conservatisme --- religious fundamentalism --- vjerski fundamentalizam --- náboženský fundamentalismus --- fundamentalizëm fetar --- verski fundamentalizem --- religiös fundamentalism --- integralismo religioso --- религиозен фундаментализъм --- reliģiskais fundamentālisms --- religiøs fundamentalisme --- usuline fundamentalism --- náboženský fundamentalizmus --- religinis fundamentalizmas --- верски фундаментализам --- муслимански фундаментализам --- христијански фундаментализам --- верски фанатизам --- islámský fundamentalismus --- исламски фундаментализам --- θρησκευτικός φανατισμός --- θρησκευτικός φονταμενταλισμός --- fundamentalismo religioso --- fondamentalisme religieux --- náboženský extremismus --- religieus integrisme --- křesťanský fundamentalismus --- fondamentalismo religioso --- fundamentalisme --- верски екстремизам --- muslimský fundamentalismus --- религиозен фундаментализам --- vallásos fundamentalizmus --- islám --- ισλαμισμός --- Iżlam --- islamas --- islams --- islamismo --- islam --- iszlám --- ислям --- ислам --- mahomedanism --- islamism --- moslimský veriaci --- islámské náboženství --- sunita --- islámská církev --- mohammedanisme --- šíita --- mohamedanizmus --- muslimi --- muhamedanisme --- mohamedánstvo --- Mohammedanism --- muhameedlus --- suna --- muhamedānisms --- muslimské náboženství --- muhamettilaisuus --- mahometonybė --- mešita --- Muhamedanizëm --- Sociology of religion --- Dutch literature --- sceimhlitheoireacht --- bunúsaíochas reiligiúnach --- Ioslam --- #SBIB:316.331H331 --- #SBIB:316.331H421 --- #SBIB:39A6 --- Godsdienst en politieke attitudes --- Morfologie van de godsdiensten: Islam --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- Intégrisme religieux --- getuigenis --- bekering --- maatschappelijke ethiek --- geloof --- Straat dawah - Behind bars --- Syrië --- haatzaaien --- ronselen voor de jihad --- de ondergrondse orthodoxe islam in Nederland --- islamdebat en overheidsbeleid --- radicalisering --- zelf-radicalisatie --- Sharia4Belgium --- salafisme --- deradicalisatie
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|