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Vidéo d'un chat qui saute en voyant un concombre, blague sur l'actualité, dénonciation d'une injustice : nous avons tous conscience de vivre dans une culture de la viralité, où le succès se mesure à la vitesse de la propagation. Et nous pensons tous que c'est une marque de notre modernité, que ce sont les réseaux sociaux qui ont transformé les modalités de diffusion des idées. Les auteurs, tous spécialistes de l'histoire de la presse, nous prouvent ici qu'il n'en est rien : au XIXe ? siècle, le "copier-coller" régnait déjà dans la presse ; une histoire bien troussée, même fausse, pouvait être reproduite à des centaines d'occasions à travers les continents, comme une bonne histoire sur Facebook ; le bon mot d'un écrivain réapparaissait un peu partout, comme un tweet populaire ; légendes urbaines, fake news, rumeurs, circulaient de journaux en journaux ; des réclames publicitaires mystérieuses s'étalaient sur les murs, pour faire le buzz comme on dit aujourd'hui. Avec un plaisir contagieux et en 15 courts chapitres partant d'un phénomène contemporain pour en faire l'archéologie, ce livre démonte les mécanismes de la viralité médiatique, pour montrer que ce sont des phénomènes profondément ancrés dans la culture de la presse, dès sa naissance.
Fake news --- Rumor in mass media --- Hoaxes in mass media --- Press --- History --- Fake news - History --- Rumor in mass media - History --- Hoaxes in mass media - History --- Press - France - History - 19th century
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Islamic extremism is the dominant security concern of many contemporary governments, spanning the industrialized West to the developing world. Narrative Landmines explores how rumors fit into and extend narrative systems and ideologies, particularly in the context of terrorism, counter-terrorism, and extremist insurgencies. Its concern is to foster a more sophisticated understanding of how oral and digital cultures work alongside economic, diplomatic, and cultural factors that influence the struggles between states and non-state actors in the proverbial battle of hearts and minds. Beyond face-to-face communication, the authors also address the role of new and social media in the creation and spread of rumors. As narrative forms, rumors are suitable to a wide range of political expression, from citizens, insurgents, and governments alike, and in places as distinct as Singapore, Iraq, and Indonesia—the case studies presented for analysis. The authors make a compelling argument for understanding rumors in these contexts as “narrative IEDs,” low-cost, low-tech weapons that can successfully counter such elaborate and expansive government initiatives as outreach campaigns or strategic communication efforts. While not exactly the same as the advanced technological systems or Improvised Explosive Devices to which they are metaphorically related, narrative IEDs nevertheless operate as weapons that can aid the extremist cause.
Mass media --- Terrorism and mass media. --- Terrorism --- Islamic fundamentalism. --- Rumor --- Rumor in mass media. --- Mass media and terrorism --- Islam and terrorism --- Fundamentalism, Islamic --- Islamism --- Islam --- Religious fundamentalism --- Rumour --- Propaganda --- Public opinion --- Publicity --- Influence. --- Religious aspects --- Islam. --- Social aspects. --- Political aspects.
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