Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Handreiking voor leerkrachten en studenten pedagogische richting over het onderwijzen van het NT2. Vertaling van de theorieën daaromtrent naar de dagdagelijkse praktijk.
Choose an application
De bijdragen illustreren theorie, onderzoek en praktijk van het onderwijs Nederlands anno 2002. Op alle onderwijsniveaus van basisonderwijs over secundair naar hoger onderwijs zien we hoe het traditionele curriculum (spreek-, luister-, lees- en schrijfvaardigheid; taalbeschouwing en literatuur) geïntegreerd wordt binnen nieuwe concepten als taalbeleid, interactief leren, gelijke kansen, communicatie, netwerk, ICT, leesbevordering...
Colloques --- Colloquia --- Enseignement des langues --- Nederlands --- Néerlandais (langue) --- Taalonderwijs --- Aspe, Pieter --- E-mail --- Jeugdboekenweek --- Kleuterschool: prentenboeken --- Kortverhalen schrijven --- Lesvoorbereidingen --- Lezen: didactiek lagere school --- Literatuuronderwijs --- Mind mapping --- Nederlands: didactiek anderstaligen --- Nederlands: didactiek secundair onderwijs --- Nederlands: didactiek secundair onderwijs: internet --- Nederlands: didactiek secundair onderwijs: mondelinge taalvaardigheid --- Nederlands: stellen --- Schrijfonderwijs: didactiek lagere school --- Solliciteren: didactiek secundair onderwijs --- Taalbeschouwing: didactiek lagere school --- 456.1 --- nederlands : schoolvak (ler) --- 041179.jpg --- #BSCH: vak: monografie
Choose an application
Vlaamse en Nederlandse auteurs van verschillende instellingen gaan elk vanuit hun eigen invalshoek in hun bijdrage in op de achtergronden en toepassingen van taakgericht onderwijs. Bij taakgericht onderwijs wordt uitgegaan van de behoeften van de leerders, en wordt aan hun (taal)vaardigheid gebouwd door hen levensechte taken te laten uitvoeren. De principes van taakgericht onderwijs worden vandaag met succes toegepast in alle niveaus van (taal)onderwijs, en laten zich goed vertalen naar verwante domeinen, buiten de schoolmuren, buiten de grenzen van Vlaanderen en Nederland. Dit boek illustreert deze rijke en ruimte invulling. Het bevat zinvolle en goed toegankelijke achtergrondinformatie en onderzoeksgegeven, naast veel en onmiddellijk bruikbare informatie en aanwijzingen voor de praktijk.
Lerarenopleiding --- (vak)didactiek talen. --- anderstaligen --- talenonderwijs --- Didactic strategies --- Research on teaching --- taakgericht werken --- Academic collection --- #A0104A --- 720 Onderwijs --- taakgericht onderwijs --- Nederlands als tweede taal --- Nederlands --- didactiek --- 456.1 --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Didactiek --- Nederlands 838.5 --- Taakgericht onderwijs --- Taalverwerving --- 454.2 --- taakgericht onderwijs (ler) --- 454.9 --- adventure games --- Freddie Fish --- lerarenopleiding: didactiek --- nascholing: didactiek --- Nederlands: didactiek anderstaligen --- schooltaalbeleid --- vreemdetaalonderwijs: didactiek --- 371.3 --- NT2 --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- Nederlandse taal en letterkunde --- Nederlands voor anderstaligen --- Task analysis in education --- Onderwijs --- Volwasseneneducatie --- Basiseducatie --- Taalonderwijs --- Allochtonen --- Vlaanderen --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Emigratie --- Allochtoon --- Interactief onderwijs --- Taal --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie --- Persoon met een migratieachtergrond --- Onderwijssystemen
Choose an application
1. Pistache à l'école - 2. Bon anniversaire Sammy - 3. Zoé est malade - 4. Zoé chez Ada - 5. Un jour à la ferme - 6. Un petit frère pour Julien et Jeanne - 7. Pistache à la piscine - 8. Vive les vacances!
371.67 --- 373.3 --- Nederlands --- 475.2 --- NT2 --- anderstaligen --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Vreemdetalenonderwijs --- Taalonderwijs --- Handpoppen --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Tweedetaalinitiatie --- vreemde talenonderwijs --- tweedetaalinitiatie --- basisonderwijs --- Nederlands als tweede taal --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- 838.5 Nederlands voor anderstaligen --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Taalinitiatie --- 1e graad lager onderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Ziek zijn --- Vriendschap --- Boerderijen --- Baby's --- Broers en zussen --- Zwemmen --- Vakantie --- Verjaardagen --- Talensensibilisering --- Frans --- 101137.jpg --- Nederlands: didactiek anderstaligen --- Music sound recording --- Taleninitiatie --- Boerderij --- Baby --- Verjaardag --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Voor een groot aantal kinderen dat naar de basisschool gaat isNederlands niet hun eerste taal. Zij moeten zich die taal juist in die jaren eigen maken. Maar, het verwerven van een tweede taal vereist specifieke deskundigheid van hun leerkrachten. Dit handboek geeft inzicht in het proces van tweede-taalverwerving, in het bijzonder van het Nederlands alstweede taal. Bovendien besteden de auteurs, deskundigen op hetterrein, aandacht aan beproefde werk- en oefenvormen waarmee de leerkrachten de verwerving van het Nederlands als tweede taal kunnen stimuleren. Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs is geschrevenvoor studenten aan de lerarenopleiding basisonderwijs (pabo) en voor leerkrachten in het basisonderwijs. De tekst kan zowel in groepsverband als individueel doorgenomen worden.In de tekst zijn vragen en opdrachten opgenomen. Elk hoofdstukbevat een zelftoets en een lijst met verwijzingen waarmee de lezer meer over een bepaald onderwerp te weten kan komen.
Nederlands: didactiek anderstaligen --- NT2 --- tweede-taalverwerving --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- Taalonderwijs Nederlandse taal --- Nederlands voor anderstaligen basisonderwijs --- Nederlands voor anderstaligen didactiek --- Nt2 --- Taalvaardigheid basisonderwijs --- nederlands : tweede taal (ler) --- Basisonderwijs --- Nederlands --- Didactiek. --- 475.2 --- Nederlands voor anderstaligen --- Nederlands voor anderstaligen ; basisonderwijs --- Nederlands voor anderstaligen ; didactiek --- Taalvaardigheid ; basisonderwijs --- zelfstudie --- Nederlands als tweede taal --- Allochtone leerlingen --- #KVHB:Nederlands voor anderstaligen --- #KVHB:Tweetaligheid --- tweetaligheid --- Didactiek --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Nederlands 838.5 --- Tweedetaalverwerving --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- * 838.5 --- didactiek --- basisonderwijs --- Handboek/cursus --- handboek --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taalonderwijs ; Nederlandse taal --- Allochtone leerling --- Leerling met een migratieachtergrond
Choose an application
#BSCH: vak: Nederlands --- 371.67 --- 373.3 --- 475.2 --- 4e leerjaar l.o --- Handboek/cursus --- handboek --- moedertaal --- taal --- 475.2 ) * NEDERLANDSE TAAL - O.N --- Nederlands ; basisonderwijs --- Taal ; basisonderwijs --- 837 --- 838 --- 842 --- Moedertaal: handboek lager onderwijs --- Moedertaal: handboeken lager onderwijs --- Moedertaal: werkboek --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Taal: handboeken lagere school --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Taalonderwijs ; Nederlandse taal --- Schoolbooks - Didactic material --- 2e leerjaar l.o --- 475.24 --- spelling --- Nederlands ; didactiek anderstaligen --- Nederlands ; onderwijs ; allochtonen --- Spelling ; basisonderwijs --- Schrijven --- Nederlands --- schoolboeken --- Moedertaal: spelling lager onderwijs --- moedertaal: handboek lagere school --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taalonderwijs; Nederlandse taal
Choose an application
In een eerste deel wordt nagegaan hoe allochtonen te Brussel aankijken tegen concentratiescholen, wat Turkse en Marokkaanseouders denken over lessen moedertaal voor hun kinderen en of cultuurmenging bij kinderen verwarring sticht of rechtlijnigheid bevordert. De delen twee en drie staan stil bij het onderwijs eigen taal en cultuur respectievelijk in Vlaanderen en Brussel. De auteurs, meestal praktijkmensen, vertellen over wat het OETC eigenlijk moet zijn, hoe met het Nederlands, met het interculturalisme en met de ouders wordt omgegaan. In een laatste hoofdstuk evalueert Johan Leman de toepassing van de non-discriminatieverklaring en schetst hij de positieve bijdrage van het OETC binnen dit kader.
Minorities --- Multicultural education --- Native language --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Intercultureel onderwijs. --- Migranten --- Migrantenkinderen --- Education --- Study and teaching --- Onderwijsbeleid --- Vlaanderen. --- Onderwijs --- concentratiescholen --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- moedertaalonderwijs --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Intercultureel onderwijs --- 376.7 --- Concentratiescholen --- Cultuur --- Geïntegreerd onderwijs --- Integratie --- Intercultureel onderwijs ; Brussel --- Intercultureel onderwijs ; materialen --- Taal --- 475.36 --- Allochtonen --- Brussel --- Intercultureel --- Moedertaal --- Nederlands --- Non-discriminatiebeleid --- OETC --- Taalbeschouwing --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- migranten --- onderwijs aan allochtone groepen --- Nederlands: didactiek anderstaligen --- allochtonen --- cultuur --- didactiek --- taal --- Academic collection --- #PBIB:+105.30 --- #PBIB:+107.31 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Moedertaal --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 734 Multicultureel onderwijs --- Onderwijs eigen taal en cultuur OETC --- Mother tongue --- Vernacular language --- Language and languages --- Intercultural education --- Culturally relevant pedagogy --- Ethnic minorities --- Foreign population --- Minority groups --- Persons --- Assimilation (Sociology) --- Discrimination --- Ethnic relations --- Majorities --- Plebiscite --- Race relations --- Segregation --- Onderwijs in eigen taal en cultuur --- (zie ook: roldoorbrekend onderwijs) --- (zie ook: teleonderwijs) --- didactiek basisonderwijs - onderwijs in eigen taal en cultuur --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Opvang anderstalige leerlingen --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijs in de Eigen Taal en Cultuur (OETC) --- Nederlands als tweede taal --- Allochtone leerlingen --- Migrantenproblematiek --- Linguïstiek --- Taalverwerving --- Concentratieschool --- NT2 --- Allochtone leerling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Culturally sustaining pedagogy --- Leerling met een migratieachtergrond --- Native language - Study and teaching - Belgium --- Minorities - Education - Belgium --- Multicultural education - Belgium --- Taalkunde --- Immigratie
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|