Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Book
The tales of Hoffmann
Authors: ---
ISBN: 9781844574469 1844574466 Year: 2013 Publisher: Houndmills, Basingstoke, Hampshire England ; New York Palgrave Macmillan, on behalf of the BFI

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The tales of Hoffmann' is a unique and important film, both in the history of British cinema and in the history of interdisciplinary art-making. It is the first full-throttle presentation of an opera on screen: a Technicolor exploration of romance, fantasy, and failure, more danced than sung, all told without a single spoken word.


Book
Wagner & cinema
Authors: --- ---
ISBN: 9780253300300 0253300304 9780253221636 0253221633 Year: 2010 Publisher: Bloomington : Indiana University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Opera mundi
Author:
ISBN: 9782756103785 Year: 2012 Publisher: Paris : Léo Scheer,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pour l'auteur, c'est l'opéra et non le théâtre qui est l'ancêtre inconscient du cinéma. Il analyse dans cet essai les filiations entre les deux formes d'art et en imagine une nouvelle forme qui réunirait les meilleurs acquis de l'opéra, et la puissance de diffusion du cinéma.


Book
Richard Wagner und das Kino der Dekadenz
Authors: --- ---
ISBN: 9783851327359 3851327357 Year: 2014 Publisher: Wien : Turia + Kant,


Book
Cinema's illusions, opera's allure : the operatic impulse in film
Author:
ISBN: 150134028X 1474291414 9781474291415 9781474291422 1474291422 1474291406 9781474291408 9781501340284 Year: 2020 Publisher: London, England : London, England : Bloomsbury Academic, Bloomsbury Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The allure of opera to cinema early in the century held up through the silent era, into sound films, through the golden age of movies and into the most recent approaches to cinema. This book explores the many different ways that this has happened.


Book
When opera meets film
Author:
ISBN: 9780521895750 9780511781834 9780511787874 0511787871 9780511786730 0511786735 9780511789335 0511789335 0511781830 0521895758 1816046000 9781816046000 0511848528 9780511848520 1107212065 9781107212060 1282723537 9781282723535 9786612723537 661272353X 0511788606 9780511788604 0511785593 9780511785597 Year: 2010 Volume: *11 Publisher: Cambridge Cambridge University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Opera can reveal something fundamental about a film, and film can do the same for an opera, argues Marcia J. Citron. Structured by the categories of Style, Subjectivity, and Desire, this volume advances our understanding of the aesthetics of the opera/film encounter. Case studies of a diverse array of important repertoire including mainstream film, opera-film, and postmodernist pastiche are presented. Citron uses Werner Wolf's theory of intermediality to probe the roles of opera and film when they combine. The book also refines and expands film-music functions, and details the impact of an opera's musical style on the meaning of a film. Drawing on cinematic traditions of Hollywood, France, and Britain, the study explores Coppola's Godfather trilogy, Jewison's Moonstruck, Nichols's Closer, Chabrol's La Cérémonie, Schlesinger's Sunday, Bloody Sunday, Boyd's Aria, and Ponnelle's opera-films.

Between opera and cinema
Authors: ---
ISBN: 0203055543 1283887843 1136534008 9781136534003 9780203055540 0815334508 9780815334507 9781283887847 9781136534072 9781136534140 9781138870352 1138870358 1136534075 Year: 2002 Publisher: New York : Routledge,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leading scholars of opera and film explore the many ways these two seemingly unrelated genres have come together from the silent-film era to today.


Book
Opéra, art passéiste ou visionnaire ? : de la Scala au Cinérama
Author:
ISBN: 9782343255460 2343255466 2343255466 Year: 2023 Publisher: 14-Condé-sur-Noireau: Paris: Impr. Corlet numérique, L'Harmattan,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Le tournant du siècle à peine franchi, de grands compositeurs d'opéras comme Richard Strauss ou Pietro Mascagni s'intéressaient à cette nouvelle forme d'expression appelée cinématographe. Les premiers créateurs sur pellicule, eux, puisaient dans le corpus des opéras franco-italiens pour élaborer des scénarios susceptibles d'attirer un large public. Certains mélomanes passionnés et critiques professionnels rechignaient à cautionner ce mariage hybride, usant de nombreux arguments. Le plus radical revendiquait un droit de « propriété privée » sur l'opéra, ses parures et ses dorures. Le cinéma, c'était bon pour le peuple, pas pour les connaisseurs patentés Mais peu à peu, il se libérait des foires et du grand-guignol pour prétendre à un véritable statut artistique, un septième art qui allait rapidement phagocyter les six précédents Au moment où les expressions musicales sont transmutées par les technologies refondatrices de l'image et du son, où se dirige aujourd'hui cet art hérité des sociétés aristo-bourgeoises des siècles passés ? vers une mort annoncée, ou vers une renaissance paradoxale ?


Book
Opéra et cinéma
Authors: --- ---
ISBN: 9782753552050 2753552053 Year: 2017 Publisher: Rennes: Presses universitaires de Rennes,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A la fin du XIXe siècle, Thomas Edison prophétisait au sujet de son kinetograph : " Je crois que, dans les années à venir, des opéras pourront être donnés au Metropolitan de New York sans qu'ils diffèrent en rien de l'original, mais avec des artistes et des musiciens morts depuis longtemps. " Plus d'un siècle après, on peut s'amuser de l'approximation et de la pertinence de tels propos, alors que les représentations d'opéra les plus prestigieuses sont retransmises en direct dans les salles de cinéma du monde entier. Aujourd'hui, le cinéma reste aussi inséparable de l'opéra qu'il l'était à ses débuts, à travers des relations institutionnelles, techniques, esthétiques, génériques, formelles et humaines multiples. L'étude de ces interactions, qui se répètent et se réinventent constamment, est l'objet de ce livre, divisé en cinq parties : " Espaces de transition entre opéra et cinéma, des pionniers à l'époque du muet ", " L'opéra sous l'influence du cinéma ", " Filmer, capter et montrer l'opéra ", " La question de l'opératique au cinéma ", et " Interactions multiples et multiformes ". Les contributions sont complétées d'entretiens avec la compositrice Michèle Reverdy et les réalisateurs Philippe Béziat, Benoît Jacquot, Jacques Martineau et Olivier Simonnet.

Vocal Apparitions : The Attraction of Cinema to Opera
Author:
ISBN: 0691120080 1322573824 140086674X 9780691120089 9781400866748 Year: 2014 Publisher: Princeton, NJ : Princeton University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cinema and opera have become intertwined in a variety of powerful and unusual ways. Vocal Apparitions tells the story of this fascinating intersection, interprets how it occurred, and explores what happens when opera is projected onto the medium of film. Michal Grover-Friedlander finds striking affinities between film and opera--from Lon Chaney's classic silent film, The Phantom of the Opera, to the Marx Brothers' A Night at the Opera to Fellini's E la nave va. One of the guiding questions of this book is what occurs when what is aesthetically essential about one medium is transposed into the aesthetic field of the other. For example, Grover-Friedlander's comparison of an opera by Poulenc and a Rossellini film, both based on Cocteau's play The Human Voice, shows the relation of the vocal and the visual to be surprisingly affected by the choice of the medium. Her analysis of the Marx Brothers' A Night at the Opera demonstrates how, as a response to opera's infatuation with death, cinema comically acts out a correction of opera's fate. Grover-Friedlander argues that filmed operas such as Zeffirelli's Otello and Friedrich's Falstaff show the impossibility of a direct transformation of the operatic into the cinematic. Paradoxically, cinema at times can be more operatic than opera itself, thus capturing something essential that escapes opera's self-understanding. A remarkable look at how cinema has been haunted--and transformed--by opera, Vocal Apparitions reveals something original and important about each medium.

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by