Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Deze handreiking is bedoeld voor intakers en behandelaren in de verslavingszorg en voor gedragswetenschappers in de verstandelijk-gehandicaptenzorg. Professionals uit de verstandelijk-gehandicaptenzorg die een LVB (Lichte Verstandelijke Beperking)-vriendelijke intake willen aanbieden kunnen vooral profiteren van Deel I, dat een gedetailleerd beeld geeft van de intakeprocedure voor cliënten waarvan al bekend is dat zij een LVB hebben. Intakers en behandelaren in de verslavingszorg die een LVB niet meer over het hoofd willen zien, lezen in Deel II hoe zij cliënten hierop kunnen screenen. Ook lezen zij hoe je kunt omschakelen van een gewone intake naar een 'LVB-vriendelijke intake'. Met name hoofdbehandelaars, managers, beleidsmedewerkers en bestuurders kunnen hun voordeel doen met deel III. Hierin staat welke voorwaarden belangrijk zijn om de intake met succes LVB-vriendelijk te maken.
verstandelijk gehandicapten --- 362.31 --- Verslaving --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Alcohol --- Drugs --- Roken --- Licht mentaal gehandicapten --- Intake --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Gokken --- Internet --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
'Het gewone leven ervaren' is een volledig herziene, verbeterde en aangevulde versie van 'Triple-C: Gewoon is anders'. Na 2000 heeft het orthopedagogisch model Triple-C zowel binnen als buiten de gehandicaptenzorg terrein gewonnen. In 'Het gewone leven ervaren' wordt de lezer uitgedaagd om de verbinding te maken tussen de theorie en zijn eigen praktijk. Want dáár moet het gebeuren.Centraal in dit nieuwe boek staat het Triple-C Behandelhuis. Het Triple-C Behandelhuis laat het fundament (de menselijke behoeften) en de bouwstenen van Triple-C in samenhang zien. Het behandelperspectief van het Triple-C Behandelhuis is tevens de titel van het boek: 'Het gewone leven ervaren'.In 'Het gewone leven ervaren' vind je geen pasklare antwoorden. 'Het is niet onze bedoeling dat mensen Triple-C gaan voorlezen, maar voorleven,' aldus Dick van de Weerd. 'Daarom is het belangrijk dat de lezer zelf antwoorden bedenkt en handvatten verzamelt om Triple-C samen met cliënten en collega's succesvol vorm te geven. Dit boek helpt daarbij.'
326 --- gedragsproblemen --- psychische problemen --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Triple C --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Licht mentaal gehandicapten --- Begeleiding --- Dagelijks leven --- welzijnswerk, methoden --- 361.1 --- PXL-Social Work 2020 --- orthopedagogische hulpverlening --- verstandelijke beperkingen --- begeleidingsmodellen --- graduaat orthopedagogie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Alcohol en drugs passen niet meteen in ons beeld van mensen met een verstandelijke beperking. Toch komt ook bij deze groep alcohol- en drugsgebruik steeds vaker voor. Bovendien zijn voor mensen met een (lichte) verstandelijke beperking de gevolgen van problematisch gebruik vaak ernstiger dan voor mensen zonder een verstandelijke beperking. In dit werk komen de specifieke problemen van deze dubbelediagnosedoelgroep aan de orde. De auteurs hebben jarenlange ervaring in de hulpverlening aan cliënten met een (lichte) verstandelijke beperking en verslaving. Dit boek biedt niet alleen een stevig theoretisch fundament, maar geeft ook veel aandacht aan de praktijk, met casussen, tips en werkbladen
Verslaving ; gehandicapten. --- Toxicology --- Ethics and addiction --- verslavingszorg --- personen met een mentale beperking --- zorg voor personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- 364.272 --- Verslaving --- Personen met een mentale handicap --- Drugs --- Alcohol --- Preventie --- Behandelingen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Roken --- Licht mentaal gehandicapten --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Gokken --- Internet --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Meer dan de cognitieve capaciteiten, zijn het sociaal aanpassingsvermogen en de ondersteuningsbehoefte van mensen bepalend voor de mogelijkheden en beperkingen die zij ervaren in het dagelijks leven. Wanneer een combinatie van beperkingen op deze gebieden leidt tot problemen bij het functioneren, spreekt men over een licht verstandelijke beperking.Kompas Licht Verstandelijke Beperking geeft inzicht in wat het betekent om een licht verstandelijke beperking te hebben en wat de oorzaak is van het ervaren van belemmeringen in het dagelijks functioneren. Kennis hierover vergroot de kans op succesvolle hulpverlening. Naast oog hebben voor de beperking, is het voor succesvolle hulpverlening van groot belang om aan te sluiten bij de talenten van mensen en hun krachten en mogelijkheden. Mensen met een licht verstandelijke beperking kunnen leren zich beter te handhaven in hun gezin en de maatschappij. Wanneer zij als mens in zijn geheel begrepen worden en de juiste ondersteuning krijgen, gaat dat het best.(bron: https://www.swpbook.com/boeken/53/lvb-licht-verstandelijk-beperkt/1873/kompas-licht-verstandelijke-beperking)
verstandelijk gehandicapten --- 326 --- 362.31 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Licht mentaal gehandicapten --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Orthopedagogiek --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking) --- PXL-Healthcare 2019 --- verstandelijke beperkingen --- maatschappelijke zorg --- hulpverlening --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
OP WEG NAAR STAGE EN WERK is bedoeld voor jongeren met een stoornis in het autistisch spectrum en/of andere leer- en gedragsstoornissen die stage gaan lopen of een plek op de arbeidsmarkt zoeken. In een twintigtal lessen worden sociale en communicatieve vaardigheden die nodig zijn op de werkvloer besproken en geoefend om zo de kansen op een succesvol verloop van een stage of toetreding tot de arbeidsmarkt te laten toenemen. De training kan individueel of groepsgewijs gevolgd worden.In deze handleiding voor de begeleider staan per les de doelen, de benodigde materialen en aandachtspunten van de communicatie met de jongere uitgewerkt. Bij dit handboek hoort een werkboek, waarin elk van de lessen geoefend en besproken wordt.
mondelinge communicatie --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- #KVHB:Sollicitatie --- #KVHB:Stage --- 489.59 --- arbeidsmarkt --- autismespectrumstoornissen --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- stage --- stagebegeleiding --- werken --- 371.388 --- Communicatieve vaardigheden --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Stages --- 007.1 --- Overige onderwerpen (hoger onderwijs) --- Sociale vaardigheden --- Leermiddelen --- Communicatie --- Autisme --- Leerstoornissen --- Gedragsproblemen --- Solliciteren --- Licht mentaal gehandicapten --- Jeugd --- Provincie West-Vlaanderen --- 376.4 --- Stage --- Leermiddel --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Sollicitatie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Taalonderwijs --- Jongere --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Door de jaren heen zijn moeilijk lerende kinderen, zwakbegaafde kinderen of licht verstandelijk gehandicapte kinderen door de maatschappij en de zorg gedefinieerd op basis van negatieve kenmerken. In dit boek houdt de auteur een warm pleidooi voor meer maatwerk in de zorg, waarbij wordt gekeken naar zowel de sterke als de zwakke vaardigheden van deze groep bijzondere kinderen. In het eerste deel van het werk gaat hij in op de gangbare manier van kijken naar deze groep. Zo komen de pogingen om de problematiek van deze kinderen in definities en beschrijvingen te vangen aan bod. In het tweede deel wordt met andere ogen naar deze groep kinderen gekeken. Er worden suggesties gedaan om hun problematiek beter in beeld te brengen; beter weten wat een kind wel en niet kan maakt het mogelijk om de begeleiding en behandeling beter op maat te krijgen
Mentaal gehandicapte kinderen --- Hulpverlening. --- 376.3 --- Kinderen met een handicap --- Personen met een mentale handicap --- Diagnostiek --- Zorg --- Leerstoornissen --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Buitengewoon basisonderwijs --- Behandeling --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Onderwijs --- Maatwerk --- Leerproblemen --- Licht mentaal gehandicapten --- Kind met een verstandelijke handicap --- Oorzaak --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport
Choose an application
"Ik vind dat jij veel goede ideeën hebt". "Wie, ik?" zegt Marianne met grote ogen van verbazing. "Ja jij", zeg ik. En om het te bewijzen stapel ik Marianne's ideeën en successen op elkaar: "Je doet dit al en dat al, en zus en zo, en je bent van plan om ..." "Dat is waar", glundert Marianne, "dat doe ik inderdaad allemaal al".Oplossingsgericht werken heeft veel te bieden. Het geeft erkenning en waardering aan de cliënt, focust op oplossingen en niet op problemen, schept optimisme, hoop en een positief toekomstperspectief voor de cliënt. Het draagt bij aan een goede samenwerking tussen cliënt en professional en zorgt voor humor en luchtigheid tijdens de gesprekken. Oplossingsgericht werken maakt daarbij gebruik van de aanwezige hulpbronnen en mogelijkheden van de cliënt. Die kracht wordt ingezet om een verandering te laten plaatsvinden in de richting die de cliënt wenst. De positieve ervaringen met oplossingsgericht werken vormden de aanleiding om deze methodiek te introduceren in de sector verstandelijk gehandicaptenzorg. Dit boek is dan ook een uitnodiging aan iedereen die in de dagelijkse praktijk werkt met cliënten met een lichte verstandelijke beperking om oplossingsgericht aan de slag te gaan
Hulpverlening --- Mentaal gehandicapten --- Methodiek. --- Hulpverlening. --- personen met een mentale beperking --- Orthopedagogics --- cliënt-hulpverlener relatie --- orthopedagogiek --- gedragstherapie --- Social policy and particular groups --- 326 --- mentaal gehandicapten --- hulpverlening --- verstandelijk gehandicapten --- communicatie in de hulpverlening --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- 361.2 --- Oplossingsgericht werken --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gehandicaptenzorg --- Licht mentaal gehandicapten --- Oplossingsgerichte therapie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking)
Choose an application
Een open en gelijkwaardige relatie, zinvolheid in het bestaan, een duidelijke koers en weten waar je samen heen wilt, dat is de essentie en het effect van de methodiek. Met deze methodiek is het mogelijk om mensen met een verstandelijke handicap zinvol te begeleiden, ongeacht de ernst van de beperking.Dit werkboek is een handleiding voor begeleiders, ouders en iedereen die werkt, leeft en optrekt met mensen met een verstandelijke handicap
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- Psychiatric nursing --- Social policy and particular groups --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Orthopedagogiek --- Psychiatrische verpleegkunde --- departement Gezondheidszorg 09 --- kinder- en jeugdpsychiatrie --- mentaal gehandicapte kinderen --- gehandicapten --- mensen met een mentale beperking --- psychotherapie --- systeemtherapie --- 326 --- Persoonlijke toekomstplanning (PTP) --- mentaal gehandicapten --- 364.044 --- Gelijkwaardigheid --- Methodiek --- Personen met een mentale handicap --- Zorgplan --- S20100170.JPG --- verstandelijk gehandicapten --- welzijnswerk, methoden --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- 361.1 --- Begeleiding --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- B2-methodiek --- Licht mentaal gehandicapten --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|