Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met een auditieve beperking is de laatste decennia meer onder de aandacht gekomen van professionals. Bij dove en slechthorende kinderen verloopt deze ontwikkeling vaak anders dan bij goedhorende kinderen. Dit heeft gevolgen voor de deelname aan sociale situaties en de aansluiting bij leeftijdsgenoten. De problemen die worden ervaren staan vaak in relatie met de ontwikkeling van een Theory of Mind (ToM). Kinderen met een auditieve beperking hebben meer moeite om zich te verplaatsen in het perspectief van de ander. Zij ontwikkelen de vaardigheid tot het inschatten van gevoelens, gedachten en intenties van anderen in vertraagd tempo. Tekorten in het ?sociaal leren? lijken een belangrijk aspect in de verklaring hiervan.Deze ToM-training is een lespakket voor kinderen met een auditieve beperking in de leeftijdscategorie van de groepen 6, 7 en 8 in het basisonderwijs. Professionals vinden in dit boek een overzichtelijk programma met praktische en enthousiasmerende activiteiten. Deze sluiten goed aan bij de belevingswereld van ouder en kind. De training bevat een kinderprogramma met parallel hieraan een ouderprogramma. Dit maakt een transfer naar de dagelijkse situatie mogelijk en biedt kansen voor gerichte oefening en ondersteuning door ouders.De training stimuleert belangrijke vaardigheden en is daarom geschikt om zowel preventief in te zetten als ter ondersteuning van kinderen die in het dagelijks leven problemen ondervinden in de aansluiting bij hun sociale leefwereld. De ToM-training maakt kinderen met een auditieve beperking vaardiger in het inschatten van gevoelens, gedachten en intenties van zichzelf en anderen. Hierdoor leren ze beter af te stemmen op het gedrag van anderen en kunnen ze sociale situaties beter inschatten.De ToM-training voor kinderen met een auditieve beperking ?Theory of Mind ? gevoelens, gedachten en intenties? vult een hiaat in het huidige begeleidingsaanbod en kan door het specifieke karakter ervan, bijdragen aan het vergroten van het sociaal welbevinden van dove en slechthorende kinderen.(http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044137330)
ToM --- Audiologie --- Kinderen met een auditieve beperking --- Theory of Mind --- Kind met een auditieve handicap
Choose an application
Gevoelens en gedachten omzetten in poëzie. Poëzie lezen en je eigen gevoelens, ervaringen en gedachten herkennen in de woorden van anderen. Jongeren houden er van. Niet alleen talige jongeren, ook mindertalige jongeren slagen er in met een bijzondere gevoeligheid wat hen beroert in beeldspraak, in een spel met woorden, een vorm te vatten.De werkmap "Dingen die je niet kunt zeggen-Werkvormen" (+ dvd) bevat suggesties en ideeën om jongeren met verstandelijke of auditieve beperkingen en anderstalige jongeren te stimuleren zelf gedichten te schrijven. Uitgangspunt zijn gedichten die door jongeren zelf geschreven werden. Hierbij krijg je een palet van kijk-, lees- en doeopdrachten aangeboden. In de werkvormen werden verschillende lagen en niveaus aangebracht om zoveel mogelijk jongeren te bereiken. Een aantal gedichten wordt ondersteund met Beta-prenten voor jongeren die op deze alternatieve manier lezen. In de werkmap zitten ook ideeën voor kooklessen, knutselmomenten en schoolfeesten gebaseerd op gedichten. Voor de jongeren is er een dichtdagboek en kleurplaten om de illustraties bij de gedichten in te kleuren. De trefwoordenregisters op inhoud, vorm en werkvormen achteraan maken de werkmap extra gebruiksvriendelijk.Bij de werkmap hoort een dvd met verrijkend beeldmateriaal: interviews met jongeren over poëzie; de vertolking van een tiental gedichten in gebarentaal voor jongeren met gehoorproblemen; drie korte animatiefilms over teksten geschreven door leerlingen. De werkmap met dvd kan niet alleen gebruikt worden door leraren, begeleiders, ouders maar ook door individuele jongeren zelf in de klas, de leefgroep, de instroomklas of thuis
Dutch literature --- Poëzie --- Didactische werkvormen --- Orthodidactiek --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Kinderen met een auditieve beperking --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Secundair onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Werkvormen --- Didactics of Dutch --- Didactics of secundary education --- Poetry --- SO (secundair onderwijs) --- poëzie --- leesbevordering --- 82.1 --- Gedichten --- Jeugdpoëzie --- Nederlands 870 --- kinderen --- KHCA --- Anderstalige nieuwkomers --- Fiction --- Gehandicapten --- Jeugdboeken --- Poëzie ; didactiek --- Poëzie(Gedichten) --- Werken met poëzie (Werken met gedichten) --- Dichtwerken --- Didactische werkvorm --- Kind met een verstandelijke handicap --- Kind met een auditieve handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Werkvorm --- Duits --- België --- China --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
In een context van toenemende intersectorale en interdisciplinaire samenwerking signaleren de auteurs bij diverse beroepsgroepen (o.a. orthopedagogen, psychologen, maatschappelijk werkers, opvoeders en contextbegeleiders, artsen, sociaal verpleegkundigen, onderwijskundigen, leerkrachten) de behoefte aan een boek dat op een snelle en bevattelijke manier informatie biedt over de verschillende problemen die bij kinderen en jongeren voorkomen en dat inzicht geeft in de pedagogische vragen die deze problemen met zich meebrengen voor ouders, leerkrachten en beroepsopvoeders. Het boek omvat bijdragen over kinderen en jongeren met gedragsproblemen, leerstoornissen, visuele, auditieve, fysieke of verstandelijke beperkingen, chronische ziektes of autismespectrumstoornissen. Ook jeugdige delinquenten en minderjarige slachtoffers van mishandeling en verwaarlozing komen aan bod.https://www.acco.be/nl-be/items/9789463797191/Handboek-Jeugdhulpverlening
Jeugdzorg --- Vlaanderen --- jeugdzorg --- 362.7 --- Age group sociology --- Sociology of social care --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- jeugdbescherming --- buitengewoon onderwijs --- gezondheidszorg --- gedragsstoornissen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- leerstoornissen --- personen met een fysieke beperking --- psychosociale hulpverlening --- personen met een sensoriële beperking --- zieke kinderen --- Orthopedagogiek --- Kinderen --- Jongeren --- Interdisciplinair samenwerken --- Hulpverlening --- Gedragsproblemen --- Emotionele problemen --- Leerstoornissen --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Kinderen met een auditieve beperking --- Kinderen met een lichamelijke beperking --- Zorgverbreding --- Vluchtelingenkinderen --- Mishandeling --- Autisme --- Doven --- Visueel gehandicapten --- Blinden --- Jeugdcriminaliteit --- Verwaarlozing --- 362.7. --- Jeugdhulpverlening --- Kind --- Jongere --- Interdisciplinaire samenwerking --- Gedragsprobleem --- Emotioneel probleem --- Leerstoornis --- Kind met een verstandelijke handicap --- Kind met een auditieve handicap --- Kind met een lichamelijke handicap --- Vluchtelingenkind --- Dove --- Persoon met een visuele handicap --- Blinde --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Jeugd --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Film --- Emigratie --- Autismespectrumstoornis --- 420 --- kindermishandeling --- gehandicapten --- autisme --- psychologie van het kind --- leerproblemen --- opvoeding --- pédagogie --- 376 --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Handboeken
Choose an application
Hoe ging men vroeger met gehandicapte en zieke mensen om? Verschilde dit per tijdperk en per cultuur? De historicus Ben Wuyts maakte een verkenningstocht door de geschiedenis om de vragen over dit onderwerp te kunnen beantwoorden. Het resultaat is een uitvoerig en minutieus overzicht van de Oudheid tot nu. Elk tijdperk wordt nauwkeurig beschreven. De stelling 'hoe primitiever de samenleving, hoe negatiever de omgang met zieken en gehandicapten' gaat niet op. Beeldvorming, sociale omgang en houdingen ten opzichte van gehandicapten evolueerden in de loop der eeuwen zowel positief als negatief. Wuyts stelt dat in de huidige tijd correcte informatie via onderwijs, opvoeding en media van wezenlijk belang blijft om misverstanden, stereotype denkbeelden en vooroordelen bij het brede publiek te ontzenuwen. Met dit boek geeft hij al heel veel informatie. Ben Wuyts studeerde geschiedenis aan de Universiteit Gent en werkte meer dan dertig jaar in een school voor motorisch en meervoudig gehandicapte kinderen. In 1996 verscheen van hem 'Anders, maar niet minder. Leven met een handicap'*. © NBD Biblion
People with disabilities --- History. --- gehandicapte --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- History --- Social medicine --- sociale geschiedenis --- zorg voor personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- personen met een beperking --- voorzieningen voor personen met een beperking --- Gehandicapten ; geschiedenis --- BPB0601 --- C3 --- eugenetica (x) --- gehandicapten --- gehandicaptenzorg (x) --- geschiedenis --- integratie (x) --- middeleeuwen (x) --- nieuwe tijd (x) --- nieuwste tijd (x) --- oudheid (x) --- 325 --- Gehandicapten --- Geschiedenis --- 906.9 --- bewegingsstoornissen --- blindheid (slechtziendheid) --- doofheid --- fysiek gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- Sociale geschiedenis --- stigmatisering --- S2006246.JPG --- 326 --- 904.9 --- economische geschiedenis --- #GGSB: Geschiedenis --- #gsdb8 --- 364.65 --- 667 Gehandicapten --- 364.65 Bijstandtrekker. Hulpbehoevende --(maatschappelijke zorg) --- Bijstandtrekker. Hulpbehoevende --(maatschappelijke zorg) --- Cripples --- Disabled --- Disabled people --- Disabled persons --- Handicapped --- Handicapped people --- Individuals with disabilities --- People with physical disabilities --- Persons with disabilities --- Physically challenged people --- Physically disabled people --- Physically handicapped --- Persons --- Disabilities --- Sociology of disability --- Kunst en cultuur --- Sociale problemen van zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten --- (zie ook: instellingen voor gehandicapten) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- 362.3 --- 308 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Gehandicaptenzorg --- Gehandicapte kinderen --- Auditief gehandicapten --- Visueel gehandicapte kinderen --- Lichamelijk gehandicapten --- Integratie --- Prehistorie --- Oudheid --- Middeleeuwen --- Nieuwste tijd --- Beeldvorming --- Nederland --- Vlaanderen --- West-Europa --- Blinden --- Doven --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Samenleving --- Kinderen met een auditieve beperking --- Kinderen met een lichamelijke beperking --- Kind met een handicap --- Persoon met een handicap --- Persoon met een auditieve handicap --- Kind met een visuele handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Nieuwste Tijd --- Blinde --- Dove --- ouder --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Atlas --- Museum --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Filosofie --- Oudere --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Gemeenschap --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Dier --- School --- Buurt --- Tekenkunst --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Kind met een auditieve handicap --- Kind met een lichamelijke handicap
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|