Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
De afgelopen jaren is het aantal leerlingen met specifieke didactische behoeften op de basisschool sterk toegenomen. Niet alleen door de instroom van anderstalige leerlingen, maar ook door de maatregelen in het kader van Weer Samen Naar School. Deze maatregelen hebben onder andere tot gevolg dat er steeds meer leerlingen met ernstige problemen binnen het basisonderwijs moeten worden opgevangen. Dit heeft consequenties voor de dagelijkse praktijk van het lesgeven en de organisatie van de leerlingenzorg binnen de school. (wr)Het boek belicht deze aspecten uitvoerig en geeft de mogelijkheden en de grenzen aan van het omgaan met zorgleerlingen in de school
474.23 --- Adaptief onderwijs --- Anderstalige nieuwkomers --- Buitengewoon kleuteronderwijs --- Competenties --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Hoogbegaafde kinderen --- Inclusief onderwijs --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Remediëring --- Zorgverbreding --- Didactische principes --- Basisonderwijs --- Nederland --- Leerlingbegeleiding --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Gedragsproblemen --- Leerprobleem --- Gedragsprobleem --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Hoe kan de onderwijsorganisatie zo optimaal mogelijk inspelen, op de noden van jongeren met specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften? En met welke haalbare en bruikbare procedures kunnen scholen en CLB's zich een betrouwbaar beeld vormen van die specifieke noden, zodat ze een aangepast zorgprofiel voor hun leerlingen kunnen opstellen? Het huidige netwerk van voorzieningen voor buitengewoon onderwijs is in Vlaanderen uitgebouwd op basis van de bekende acht types en de vier opleidingsvormen in het buityengewoon secundair onderwijs. De regelgeving, organisatie en financiering van het buitengewoon onderwijs zijn opgehangen aan deze typologie. Maar deze indeling op basis van deze grote categorieën van "handicaps" blijkt niet altijd even geschikt. Bovendien gaat de aandacht nu veel sterker naar de noden die iemand met een functiebeperking ondervindt in de interactie met zijn omgeving. Vandaar de omschrijving "jongeren met specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften". De vraag n Aar andere specifieke leertrajecten enerzijds en naar aangepaste zorg, anderzijds groeit. Een continuûm van onderwijsvoorzieningen kan hierop een antwoord bieden. Dit boek is de neerslag van een probleemverkenning met als centrale vraag: Hoe kan de onderwijsorganisatie zo optimaal mogelijk inspelen op de noden van jongeren met specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften? Het huidige netwerk van voorzieningen voor buitengewoon onderwijs is in Vlaanderen uitgebouwd op basis van de bekende acht types en de vier opleidingsvormen in het buitengewoon secundair onderwijs. De regelgeving, organisatie en financiering van het buitengewoon onderwijs zijn opgehangen aan die typologie. Maar deze indeling op basis van grote categorieën van 'handicaps' blijkt niet altijd even geschikt. Bovendien gaat de aandacht nu veel sterker naar de noden die iemand met een functiebeperking ondervindt in de interactie met zijn omgeving. Vandaar de omschrijving 'jongeren met specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften'. We zien een tendens waarbij enerzijds de vraag stijgt naar specifiekere leertrajecten en anderzijds mensen aangepaste zorg in gewone scholen wensen. Een continuüm van onderwijsvoorzieningen kan hierop een antwoord bieden. Met de medewerking van wetenschappers en ervaringsdeskundigen onderzocht de Vlaamse Onderwijsraad verschillende aspecten van dit thema, zoals pro en contra van de huidige typologie; hoe de 'handelingsgerichte diagnostiek' het zorgprofiel van leerlingen kan helpen bepalen; hoe de verschillende onderwijsvoorzieningen uit het gewoon en buitengewoon onderwijs beter op elkaar kunnen inspelen en elkaar aanvullen; de samenwerking tussen gewoon en buitengewoon onderwijs; de samenwerking met specifieke zorginstellingen en andere sectoren. De bijdragen van de deskundigen handelen ook over buitenlandse modellen voor onderwijs aan leerlingen met specifieke noden en schetsen de algemene juridische achtergrond.
Buitengewoon onderwijs. --- Buitengewoon secundair onderwijs. --- Inclusief onderwijs. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Zorgverbreding --- Psychologische pedagogiek. --- Secundair onderwijs. --- Secondary education --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- School management --- onderwijsorganisatie --- SO (secundair onderwijs) --- Flanders --- #SBIB:316.334.1O340 --- 720 Onderwijs --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Internationaal (100) --- Onderwijs 37 --- geïntegreerd onderwijs --- inclusief onderwijs --- zorgverbreding --- 451.2 --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Buitengewoon secundair onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Handelingsgerichte diagnostiek --- Inclusief onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsorganisatie --- Vlaanderen --- Diagnostiek --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Handelingsgericht werken --- Secundair onderwijs --- Gelijke kansenbeleid --- Leerlingenbegeleiding --- Onderwijs, buitengewoon --- Onderwijs, middelbaar --- Onderwijs, organisatie --- Opvoeding --- Zorgverlening --- Schoolleiding --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Geïntegreerd onderwijs --- Gehandicapte kinderen --- Onderwijsfilosofie --- Kind met een handicap --- Hoger onderwijs --- Scholen
Choose an application
Inhoudsopgave. 1 Het gentegreerd onderwijs = Het GON. 1.1 Wat?. 1.2 Waarom Gewoon Onderwijs met GON-begeleiding?. 1.3 Mogelijkheden en beperkingen van GON. 1.4 Historiek. 1.5 Evolutie naar de toekomst?. 2 De organisatie van het GON/ION. 2.1 Het gaat over leerlingen met een handicap. 2.2 Het betreft integratie of rentegratie. 2.3 De verschillende integratiemodaliteiten en de vaststellingvan ambten en toelagen. 2.4 GON/ION volgens onderwijsniveau. 3 Het opstarten van GON/ION. 3.1 Uitgangssituatie. 3.2 Wie is betrokken?. 3.3 Opstartprocedure. 4 De GON/ION-begeleiding. 4.1 Een "ideale" timing doorheen het schooljaar. 4.2 De subsidiring of financiering. 4.3 Wie staat in voor deze GON/ION-hulp?. 4.4 Wat omvat deze GON/ION-hulp?. 5 Speciale onderwijsleermiddelen voor leerlingen met een handicap in he gewoon onderwijs. 6 Bijzondere aandachtspunten. 6.1 Voor de ouders. 6.2 Voor het schoolteam gewoon onderwijs. 6.3 Voor het CLB. 6.4 Voor de leerkrachten van de school voor buitengewoon onderwijs. 7 Adviezen aan leerkrachten gewoon onderwijs. 7.1 Algemene adviezen. 7.2 Leerling met auditieve handicap. 7.3 Leerling met autisme. 7.4 Leerling met visuele handicap. 7.5 Leerling met fysieke handicap. 7.6 Leerling met gedragsproblemen. 7.7 Leerling met leermoeilijkheden. 8 Administratieve aandachtspunten. 8.1 Indienen van de GON-dossiers. 8.2 Ziekte of ongeval van de GON/ION begeleider. 8.3 Ziekte van de GON/ION leerling. 8.4 Verplaatsingen door de GON/ION begeleider. 8.5 GON-plan - GON/ION-begeleidingsfiche - agenda. 8.6 Wie houdt welke documenten bij?. 8.7 De leeftijd van de leerling. 9 De begeleiding in het kader van GON of ION. 9.1 Begeleiding in de "gewone school". 9.2 Begeleiding bij de leerling thuis. 9.3 Aanwending van het GON-pakket. 9.4 De begeleiding stopt tijdens het schooljaar. Wat dan?
Geïntegreerd onderwijs. --- Inclusief onderwijs. --- Orthopedagogics --- zorgverbreding --- Primary education --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- C6 --- onderwijssysteem --- buitengewoon onderwijs (x) --- buitengewoon onderwijs --- geïntegreerd onderwijs --- inclusief onderwijs --- 460.6 --- orthopedagogiek --- 460.8 --- 474.23 --- BuSO --- Buitengewoon onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Zorgverbreding --- inclusie --- onderwijsvernieuwing --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 37.014 --- Begeleiding --- Leermiddelen --- Organisatie --- Personen met een handicap --- 060316.jpg --- Bijzonder onderwijs: mentaal gehandicapten --- Geïntegreefd onderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Didactische principes --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Integratie --- Gehandicapte kinderen --- ION-project --- Kind met een handicap --- Hoger onderwijs --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Onlangs heeft de Vlaamse regering, na tien jaar discussie, een politiek akkoord bereikt over hoe de zorg voor leerlingen met een beperking moet worden hervormd. De wetgeving over het buitengewoon onderwijs in Vlaanderen is immers al dertig jaar oud. Dit boek is een grondige syntheseoefening. Het brengt de huidige populatie van buitengewoon onderwijs-, GON- en ION-leerlingen in beeld en geeft inzicht in het hoe en waarom van de hervorming. Deze komt niet zomaar uit de lucht komt vallen, maar bouwt voort op bestaande praktijken en is ingebed in een internationaal kader. Het onderwijs voor kinderen met specifieke leer- en zorgbehoeften kampt momenteel met verschillende problemen. Meer dan vroeger willen ouders dat hun kinderen met een beperking les volgen in een gewone school. Soms heeft het doorverwijzen van leerlingen naar het buitengewoon onderwijs, vooral te maken met de ondersteuning die de oorspronkelijke school kan of wil bieden, of met de mogelijkheden van het buitengewoon onderwijs In de buurt. Ook het onderwijstype waarin een kind belandt heeft gevolgen. Sommige types worden maar in een beperkt aantal scholen aangeboden, waardoor kinderen lang op de bus moeten of op internaat gaan. De Verenigde Naties hebben intussen een wereldwijde conventie voorbereid om de deelname van personen met een handicap in alle domeinen van de samenleving mogelijk te maken. Het breder openstellen van het gewoon onderwijs voor leerlingen met een handicap, is hiervan een belangrijk onderdeel, en een agendapunt van de Vlaamse regering. Dit boek legt uit hoe dit kan worden gerealiseerd. De voorgestelde hervorming creert samenhang tussen bestaande en nieuwe maatregelen van zorg. Het laat de scholen voor buitengewoon onderwijs toe 'hun poorten iets breder open te stellen', zonder dat hierdoor mr leerlingen binnenkomen. Ook de scholen voor gewoon onderwijs kunnen hun poorten iets breder kunnen openstellen, zodat mr leerlingen die nu aangewezen zijn op buitengewoon onderwijs toch de nodige Zorg krijgen om in het gewoon onderwijs te blijven. Naast die verbreding laat het leerzorgkader ook meer verfijning toe door de intensiteit van de zorg preciezer af te stemmen op de behoeften. Hierbij wordt vertrokken van de actuele definitie op beperkingen als een probleem van afstemming tussen het individu en zijn omgeving Inhoudsopgave : Leerzorg: een nieuw debat? (De aandacht voor leerlingen met specifieke behoeften in het onderwijsbeleid - Wetenschappelijk onderzoek - Een blik over de grenzen - Besluit) - Cijfers en vaststellingen in het onderwijs (Gewoon en buitengewoon onderwijs becijferd - Vaststellingen in het onderwijs - Besluit) - Voorstel voor een nieuw referentiekader (Doelstellingen - Referentiekader voor leerzorg) - Naar een volgende fase (Deelprocessen van leerzorg - Gemeenschappelijke beleidsontwikkeling).
Onderwijs --- Zorgverbreding. --- Vlaanderen. --- onderwijsbeleid --- zorgverbreding --- zorgbeleid --- Orthopedagogics --- School management --- Flanders --- Special education --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- Students --- Accompaniment --- 451.2 --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Inclusief onderwijs --- Leerzorg --- Zorgleerlingen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- #KVHB:Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- GOK --- GON --- buitengewoon onderwijs --- geïntegreerd onderwijs --- leerproblemen --- 454.23 --- leerzorg --- onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Zorgverbreding --- 3 71 --- Beleid --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- Leerstoornissen --- Onderzoek --- 464 --- Leermoeilijkheden --- Leerstoornissen; kinderen --- 073401.jpg --- Buitengewoon onderwijs ; Vlaanderen --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Leerproblemen --- Leerlingbegeleiding --- Vlaanderen --- Gehandicapte kinderen --- Onderwijsbeleid --- Leerprobleem --- Kind met een handicap --- Nederland --- Kust --- Emigratie
Choose an application
Nog steeds bestaat er in het hoger onderwijs een schrijnende ondervertegenwoordiging van kansengroependie sociaal-cultureel weinig of geen aansluiting vinden bij het hoger onderwijs. We rekenen hiertoe onder meer allochtone jongeren, maar ook asielzoekers, vluchtelingen en kansarmen. Deze praktijkgids vertrekt vanuit een kansenperspectief. Enerzijds wordt hierbij rekening gehouden met reële achterstanden die de instroom en doorstroom van studenten bemoeilijken. Anderzijds staat het bevorderen van de positieve (door)groeikansen en het zelfvertrouwen van de betrokkenen centraal. Een betere culturele aansluiting veronderstelt immers een wederzijdse bemiddeling waarin ook de instellingen voor hoger onderwijs beter tegemoet komen aan de diversiteit van culturele referentiekaders. De praktijkgids is het resultaat van het project 'Tellen én meetellen: naar een geïntegreerd diversiteitsbeleid in het hoger onderwijs', waarin concrete diversiteitsprojecten in de instellingen van de Associatie KULeuven werden samengebracht, ondersteund en geëvalueerd. Vanuit een systematische evaluatie van de praktijk reiken de auteurs methodieken en werkinstrumenten aan voor het sturen en bijsturen van concrete diversiteitsacties in het hoger onderwijs. Het boek biedt bovendien strategische handvatten om van geïsoleerde acties tot een geïntegreerd diversiteitsbeleid binnen de hogeschool of universiteit te komen. Het werk zet institutionele beleidsmakers, docenten, trajectbegeleiders, diversiteitscoördinatoren en -medewerkers op weg naar een kwalitatief en geïntegreerd diversiteitsbeleid
allochtonen --- diversiteitsbeleid --- interculturaliteit --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Intercultureel onderwijs ; hoger onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- Hoger onderwijs ; diversiteit --- 668.4 Migrantenjongeren --- 732 Onderwijsparticipatie --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- #KVHB:Diversiteit --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Hoger onderwijs 378 --- Onderwijs 37 --- diversiteit --- hoger onderwijs --- organisatie --- 489.32 --- België --- democratisering --- Diversiteit --- Hoger onderwijs --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Participatie --- 450.42 --- hoger onderwijs en maatschappij (ler) --- kansenbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- 092649.jpg --- 489.5 --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Kansarmen --- Migranten --- Vluchtelingen --- intercultureel onderwijs --- onderwijsbeleid --- 454.6 --- hoger onderwijs België - politiek, wetgeving, organisatie, democratisering en studentenverzet --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- Studie en studieresultaten --- Intercultureel onderwijs --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- departement Algemeen 09 --- diversiteitsprojecten --- Onderwijsbeleid --- Cultuur --- Diversiteitsbeleid --- Kansenongelijkheid --- Beleid --- Allochtonen --- Nederland --- Kust --- Inclusie --- Maatwerk --- Toerisme --- Allochtoon --- Analyse --- Evaluatie --- Autochtoon --- participatie --- onderwijs --- Persoon met een migratieachtergrond --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen
Choose an application
Inclusie of 'met z'n allen samen leven en leren' is een belangrijke uitdaging voor onze samenleving en voor ons onderwijs. Dit boek belicht het proces naar meer inclusie vanuit de maatschappelijke evolutie, vanuit wetenschappelijk oogpunt en vanuit de ervaringen van de betrokken leerlingen enhun ouders.
Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- Teaching --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- 450.9 --- 454.2 --- 454.23 --- 454.8 --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- CLB-centra --- Europa --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Inclusieve samenleving --- Klas --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingen --- Leerlingenbegeleiding --- Ouders --- School --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- inclusie --- leerlingenbegeleiding --- onderwijsvernieuwing --- Downsyndroom --- Gehandicapten --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Kinderen --- Rechten van het kind --- 454.9 --- inclusief onderwijs --- 37.014 --- Inclusie --- Kinderen met een handicap --- Onderwijs --- 460.6 --- pedagogie: inclusie --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Overige onderwerpen --- Onderwijsstrategieën --- Didactische principes --- Roldoorbrekend onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Lager onderwijs --- PMS --- CLB --- Basisonderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hoger onderwijs --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- Buurt --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Aufsatzsammlung. --- Gehandicapte kinderen. --- Inclusive education --- Inclusive education. --- Integratie. --- Integrativer Unterricht. --- Onderwijs. --- Special education --- Special education. --- Netherlands. --- Niederlande. --- Sociale integratie --- Onderwijsvernieuwing
Choose an application
Ouders willen bij het kiezen van een school het allerbeste voor hun kind. Als hun kind een verstandelijke beperking of ontwikkelingsachterstand blijkt te hebben, wordt de schoolkeuze echter minder vanzelfsprekend. Kan hun kind ook naar de gewone kleuterschool? Wat kan men doen om deze integratie of inclusie meer kans op slagen te geven? Kleuterleid(st)ers, directies, begeleiders, therapeuten, CLB-medewerkers en andere hulpverleners hebben vergelijkbare vragen. Pasklare antwoorden zijn er niet. Wel bundelde de dienst Thuisbegeleiding De Tandem zijn ervaringen met ouders en scholen in het drieluik "Naar de gewone kleuterschool".Deel 3: Praktische tips voor integratie en inclusieHierin krijgen kleuterleid(st)ers en begeleiders suggesties aangereikt voor de dagelijkse praktijk van gewoon kleuteronderwijs op maat van een kleuter met een verstandelijke beperking of algemene ontwikkelingsachterstand.Inhoud: Wat is een verstandelijke handicap of algemene ontwikkelingsachterstand? - Welke opdrachten en activiteiten aanbieden? - Wat van de kleuter verwachten? - Sociaal-emotionele ontwikkeling - Zelfredzaamheid - Denken, verstandelijke ontwikkeling - Opdrachtgerichtheid, taakspanning en concentratie - Communicatie en taal - Grove motoriek - Fijne motoriek - De kracht van samenwerking
Geïntegreerd onderwijs. --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- orthodidactiek --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- inclusief beleid --- buitengewoon onderwijs --- inclusief onderwijs --- integratie --- 460.8 --- kleuters --- orthopedagogiek --- 474.23 --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Zorgverbreding --- inclusie --- D30365.jpg --- D30366.jpg --- Inclusie --- Kleuterschool: verstandelijk gehandicapten --- Buitengewoon onderwijs --- Didactische principes --- 460.8 ) Buitengewoon onderwijs --- integratie buitengewoon en gewoon onderwijs --- mentale handicap --- ontwikkelingsachterstand --- . --- 37.014 --- Communicatie --- Geïntegreerd onderwijs ; kleuteronderwijs --- Geïntegreerd onderwijs ; mentaal gehandicapte kinderen --- Integratie --- Kinderen met een handicap --- Kleuters --- Motoriek --- Ondersteuning --- Onderwijs --- Ontwikkeling --- Zelfredzaamheid --- 471 --- Gehandicapte kinderen --- verstandelijk gehandicapte kinderen --- 365 --- 371.1 --- 362.31 --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Gewoon onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Thuisbegeleiding --- Ontwikkelingsproblemen --- Achterstand --- Schoolkeuze --- Mensen met een verstandelijke beperking --- 471.4 --- Integratie buitengewoon - gewoon onderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Didactiek; algemeen --- Primary education --- Begeleiding --- Methodiek --- gezinsbegeleiding --- leerlingbegeleiding --- 392.5 --- 371.21 --- geïntegreerd onderwijs --- GON --- zorgverbreding --- D30364.jpg --- thuiszorg --- 376 --- 362.1 --- GON-begeleiding --- integratiebegeleiding --- Kind met een verstandelijke handicap --- Ontwikkelingsprobleem --- Hoger onderwijs --- Kleuter --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport --- Inclusief onderwijs ; kleuteronderwijs. --- Onderwijs ; verstandelijke handicap. --- Verstandelijk gehandicapten
Choose an application
Een geïntegreerde en inclusieve werking krijgt steeds meer haar plaatsje binnen het gewone onderwijs. Hierdoor ontstaat er nog een grotere verscheidenheid van kinderen binnen één klas en binnen één school. Dit boek wil kinderen leren omgaan met deze verscheidenheid. De sterkte van dit pakket is dat kinderen kunnen ervaren dat iedereen anders is, niet enkel één bepaald kind met een handicap of leerstoornis. Kinderen ontdekken hun eigen mogelijkheden en beperkingen, worden in de schoenen geplaatst van andere kinderen en ontdekken op welke manier ze kunnen omgaan met elkaar.
Discriminatie --- Gehandicapte kinderen --- Geïntegreerd basisonderwijs. --- Inclusief onderwijs. --- Leerstoornissen --- Zorgverbreding --- Kinderen. --- Onderwijs. --- Basisonderwijs. --- Secondary education --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- Primary education --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- onderwijsvernieuwing --- kinderen met een beperking --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- 371.67 --- 373.3 --- #PBIB:+110.51 --- C3 --- lager onderwijs (x) --- onderwijsmethode --- inclusief onderwijs --- lager onderwijs --- leerboeken --- 474.23 --- Anders zijn --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Spelen met opdrachtmateriaal --- 478.9 --- Handboek/cursus --- Talenten --- 1e graad ba.o. --- 2de graad ba.o. --- 3de graad lager onderwijs --- 474.23 ) Didactische principes --- geïntegreerd onderwijs --- inclusie --- 37.014 --- Differentiatie ; basisonderwijs --- Diversiteit --- Geïntegreerd onderwijs ; basisonderwijs --- Inclusie --- Inclusief onderwijs ; basisonderwijs --- Kinderen met een handicap --- Onderwijs --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- 478.8 --- Basisonderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen --- Kunst en cultuur --- Didactische principes --- Overige vormingsgebieden --- Omgaan met verschillen --- Lager onderwijs --- 1e graad lager onderwijs --- 2e graad lager onderwijs --- 3e graad lager onderwijs --- 1e graad ba.o --- 2de graad ba.o --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- geïntegreerd onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs ; basisonderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Digitale kloof --- Hoger onderwijs --- Ondersteuning --- Samenleving --- Maatwerk
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|