Listing 1 - 10 of 1004 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Hoe zorg je er als docent voor dat leerlingen met plezier naar school blijven gaan en actief met de les meedoen? En hoe maak je ze verantwoordelijk voor hun eigen leerproces? Het boek Activeren, differentiëren en formatief handelen helpt toekomstige, beginnende én ervaren docenten om aandachtiger les te geven en leerlingen bewuster te laten leren. Het boek brengt drie actuele begrippen in het onderwijs bij elkaar: activeren, differentiëren en formatief handelen. Deze belangrijke begrippen krijgen een theoretisch kader en een praktische uitwerking, waardoor ze meteen toepasbaar zijn in de dagelijkse onderwijspraktijk. (bron: covertekst)
2KHM --- differentiatie
Choose an application
Choose an application
Curriculumdifferentiatie in het kort: - materiaal om leerlingen die niet langer mee zijn met de leerstof van de klas toch zinvol te laten oefenen op hun niveau binnen hetzelfde leerdomein - handige kopieerbladen met haalbare oefeningen met de nodige tussenstappen en duidelijke strategiehulp - eenvoudige vormgeving om de leerling zo weinig mogelijk af te leiden - geschikt voor leerlingen van het vierde, vijfde, zesde leerjaar basisonderwijs, leerlingen van de 1B-klas en leerlingen in het buitengewoon onderwijs type 8 en type 1 Vanaf het vierde leerjaar wordt het voor een deel van je klas steeds moeilijker om bij te blijven met de leerstof van je klas. Er komen nieuwe leerstofonderdelen bij, terwijl ze de vorige nog onvoldoende verworven hebben. En toch kunnen ze op andere vlakken voldoende mee om hen aan boord te houden. Curriculumdifferentiatie: - biedt een waaier aan mogelijkheden - is opgedeeld per domein en per deeldomein van wiskunde - geeft materiaal voor leerlingen waar je anders geen oplossing voor weet te vinden - is ideaal voor de klasleerkracht, maar ook prima voor de zorgleerkracht of zorgcoördinator om tijdelijke achterstanden bij te benen - is ook bruikbaar in buitengewoon onderwijs vanwege de eenvoudige, maar toch duidelijke structuur van de werkbladen met een haalbare strategie.
Differentiatie --- Wiskunde --- Zorgverbreding --- Basisonderwijs.
Choose an application
Informatie met praktijkvoorbeelden over de onderwijskundige aspecten van de vorming van combinatieklassen in de basisschool.
Basisonderwijs. --- Combinatieklassen. --- Differentiatie (onderwijs).
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Onderwijs --- Didactiek --- Differentiatie
Choose an application
In Nederland zijn er alleen al in het basisonderwijs ruim 30.000 kinderen die zeer makkelijk kunnen leren. Hierdoor passen zij niet goed in het bestaande onderwijssysteem. Als het onderwijs aan deze kinderen niet aan hun leerbehoeften wordt aangepast, kunnen zij leer- en gedragsproblemen krijgen. Deze problemen komen tot uiting in onderpresteren, belemmeringen in de ontwikkeling, blijvend motivatieverlies, verveling, sociale en emotionele problemen, depressie of andere psychische stoornissen.Problemen en ervaringen die kinderen op school en bij het leren opdoen beïnvloeden niet alleen hun functioneren op de basisschool. Ze hebben ook een verregaande invloed op hun functioneren tijdens een vervolgopleiding en bij het vinden van een plaats in de maatschappij. Wanneer deze kinderen niet goed worden begeleid, kunnen zij uiteindelijk uitvallen uit het onderwijssysteem. Om dit te voorkomen is het noodzakelijk dat het onderwijs wordt aangepast.In dit boek wordt een beknopt overzicht gegeven van wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan kinderen die zeer makkelijk leren, veelal hoogbegaafden genoemd. Ingegaan wordt op de definiëring van zeer makkelijk lerend of hoogbegaafd, de noodzaak van aangepast onderwijs voor deze kinderen, de gevolgen als het onderwijs niet aan hen wordt aangepast, en de vraag welke aanpassingen nodig zijn.Deze uitgave is een bewerking van een deel van het proefschrift Gelijkheid troef (2017) van Willy de Heer. Wetenschappelijke kennis over zeer makkelijk lerende of hoogbegaafde kinderen wordt in dit boek op een toegankelijke wijze samengevat. Deze kennis is van groot belang voor de betrokkenen, maar vooral ook voor de samenleving als geheel.Willy de Heer is oprichtster van de stichting Kenniscentrum voor Makkelijk Lerenden. De missie van de stichting is om zeer makkelijk èn makkelijk lerenden onderwijs te bieden dat aansluit bij hun leerbehoeften, waardoor zij hun persoonlijkheid, talenten en geestelijke en lichamelijke vermogens zo volledig mogelijk kunnen ontplooien. Ter ondersteuning van de stichting is er de website kenniscentrumvoormakkelijklerenden.nl. Doel van de website is om informatie te verstrekken en ondersteuning te bieden aan ouders, leerkrachten, docenten, wetenschappers en medewerkers van scholen, samenwerkingsverbanden, pabo?s, overheids-, gezondheidszorg-, jeugdzorg- en overige hulpverleningsinstanties.Bron: https://eburon.nl/product/onderwijs-aan-zeer-makkelijk-lerenden-of-hoogbegaafden/
Onderwijs --- Differentiatie --- Hoogbegaafdheid --- Kind
Choose an application
In een klas heb je als docent altijd te maken met meerdere functioneringsniveaus van leerlingen. Aansluiting op hun beginsituatie is een vereiste, tegelijkertijd zijn de doelen die bereikt moeten worden dezelfde. De noodzaak om in het voortgezet onderwijs in klassen te differentiëren is echter steeds groter geworden. De leerbehoeften van leerlingen lopen sterk uiteen. Sommige leerlingen hebben behoefte aan extra instructie, anderen aan meer herhalings- of verdiepingslesstof.Door terugkeer van dakpanklassen kunnen leerlingen hun uiteindelijke keuze uitstellen, om zo op een hoger niveau hun schoolloopbaan te eindigen. Weliswaar bevordert dat de kansengelijkheid, maar door meer heterogene groepen, is ook de uitdaging om voor iedere leerling het optimale onderwijs te bieden nog groter geworden. Door te differentiëren, bijvoorbeeld met activerende werkvormen, kun je inspelen op het gewenste maatwerk en leerlingen helpen om hun prestaties te optimaliseren.Differentiëren in de praktijk is geschreven voor (aankomende) vakdocenten en alle andere professionals die het voortgezet onderwijs willen versterken. Het boek geeft vanuit een doordachte aanpak concreet beproefde handvatten om in de klas en de vaksectie te werken aan differentiëren en de kwaliteit van de lessen te verbeteren. Zo komen de vaksectie, de docent in de klas en de leerling aan de orde met ieder zijn eigen rol in het differentiëren.De thema?s: waarom differentiëren?, differentiëren in de vaksectie, differentiëren in de klas en de les en wat differentiëren vraagt van de leerlingen, worden in diverse hoofdstukken uitgebreid behandeld. Differentiëren in de praktijk bevat bovendien tal van illustratieve praktijkvoorbeelden van de scholen waarin de auteurs hebben gewerkt.https://www.cedgroep.nl/webwinkel/product/differentiëren-in-de-praktijk-handvatten-en-voorbeelden-voor-vaksectieleiders-en-docenten
Choose an application
Join Carol Ann Tomlinson and Cindy A. Strickland in the continuing exploration of how real teachers incorporate differentiation principles and strategies throughout an entire instructional unit. Focusing on the high school grades, but applicable at all levels, Differentiation in Practice, Grades 9?12, will teach anyone interested in designing and implementing differentiated curriculum how to do so or how to do so more effectively. Inside, you?ll findAnnotated lesson plans for differentiated units in English, mathematics, history, science, art, and world languages.Samples of differentiated product assignments, learning contracts, rubrics, and homework handouts.An overview of the non-negotiables in differentiated classrooms and guidelines for using the book as a learning tool.An extended glossary and recommended readings for further exploration of key ideas and strategies.Each unit highlights underlying standards, delineates learning goals, and takes you step by step through the instructional process. Unit developers provide running commentary on their use of flexible grouping and pacing, tiered assignments and assessments, learning contracts, and numerous other strategies. The models and insight presented will inform your own differentiation efforts and help you meet the challenge of mixed-ability classrooms with academically responsive curriculum appropriate for all learners.(Bron: http://www.ascd.org/Publications/Books/Overview/Differentiation-in-Practice-Grades-9-12.aspx)
differentiatie --- leerlingenbegeleiding --- secundair onderwijs --- Differentiatie --- Secundair onderwijs --- Didactiek
Listing 1 - 10 of 1004 | << page >> |
Sort by
|