Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In 1983 bleek een kleine basisschool in Rotterdam na de zomervakantie opeens een school te zijn met grotendeels Marokkaanse en Turkse leerlingen. Hun vaders, die toen nog gastarbeiders heetten, hadden massaal hun gezin meegenomen naar Nederland. Het bleef niet bij deze ene 'zwarte' school. Ruim 25 jaar later heeft Nederland een van de meest gesegregeerde onderwijssystemen van Europa. In Witte zwanen, zwarte zwanen beschrijft onderzoeksjournalist Anja Vink het ontstaan en de gevolgen van deze onderwijssegregatie. Ze laat beleidsmakers aan het woord, volgt docenten en hun leerlingen en graaft in dossiers. Daarbij gaat ze geen taboe uit de weg: versterkt het Nederlandse schoolsysteem niet juist de achterstanden van leerlingen? Hebben we het wel over het juiste onderwerp als we het hebben over zwarte scholen? Gaat het eigenlijk niet over de nieuwe scholen voor de armen van de eenentwintigste eeuw? Vink laat zien hoe de segregatie in stilte groeit en wat de gevolgen zijn voor de leerlingen, de scholen en onze maatschappij. (Bron: www.meulenhoff.nl)
Teaching --- Netherlands --- Concentratiescholen --- Nederland --- Intercultureel onderwijs --- 101250.jpg --- Concentratieschool --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Sociology of minorities --- Sociology of education --- School management --- Primary education --- concentratiescholen --- allochtone jongeren --- onderwijssociologie --- Flanders
Choose an application
Didactics of the arts --- Didactics of primary education --- concentratiescholen --- buurtwerk --- cultuureducatie --- intercultureel onderwijs --- Flanders
Choose an application
Doelstelling: Deze scriptie bestudeert de verschillende aspecten van de integratie van migrantenkinderen in het Vlaamse onderwijs. Extra aandacht gaat uit naar intercultureel onderwijs, dat wordt getoetst aan de hand van observaties in Franse lessen. Middelen of methode: Er zijn vooral Nederlandse en Vlaamse bronnen geraadpleegd over de migrantenproblematiek. Voor het taalkundige aspect raadpleegden we Hagège, Appel, Vermeer, Klatter-Folmer en Edwards. De gegevens van een enquête en observaties zijn de basis voor het praktische gedeelte. Resultaten: Intercultureel lesgeven is een absolute must, zowel voor autochtone als allochtone leerlingen. Het bevordert de integratie en brengt de kinderen ongetwijfeld een groter intercultureel bewustzijn bij. Franse taallessen lenen zich perfect tot intercultureel lesgeven. Op het klasniveau kan dus al heel wat vooruitgang worden geboekt. De overheid moet zich echter blijven inzetten om de structurele problemen aan te pakken en zo de vicieuze cirkel te doorbreken.
Allochtone kinderen. --- Concentratiescholen. --- Franse taalles. --- Gelijke kansen. --- Integratie. --- Intercultureel lesgeven. --- Maatschappij en instellingen. --- Migrantenproblematiek. --- Multilinguisme. --- Vlaams basisonderwijs.
Choose an application
In dit boek worden de resultaten gepresenteerd van een grootschalig onderzoek naar segregatie in het basisonderwijs in drie Vlaamse steden. Een primeur, want eerder onderzoek hiernaar is schaars. Segregatie wordt niet alleen beschreven en gemeten, maar ook onderzocht naar zijn oorzaken en gevolgen.De resultaten worden bovendien op een aangenaam leesbare manier voorgesteld aan de lezer. Naast deze wetenschappelijke bevindingen wordt dit boek verrijkt met reflecties van practici, beleidsmakers en andere wetenschappers in het onderwijsveld. Kortom, dit boek geeft gefundeerde én genuanceerde antwoorden op vele vragen met betrekking tot segregatie in het onderwijs.
Schoolkeuze ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Concentratiescholen ; Vlaanderen --- Intercultureel onderwijs ; Vlaanderen --- diversiteit --- basisonderwijs --- GOK --- intercultureel onderwijs --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- 474.6 --- Intercultureel onderwijs --- gelijkekansenbeleid --- Sociology of education --- Primary education --- concentratiescholen --- School integration --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Segregation in education [Elementary ] --- Lager onderwijs --- Vlaanderen --- Onderwijsonderzoek --- Gelijke onderwijskansen --- Segregatie --- Allochtone leerlingen --- Sociale integratie --- Concentratiescholen --- Discriminatie --- Minderheden --- Welbevinden --- Basisonderwijs --- Segregatie (samenleving) --- Allochtone leerling --- Concentratieschool --- Minderheid --- Emigratie --- Patiënt --- Leerling met een migratieachtergrond
Choose an application
genre-thema"">
Choose an application
School management --- prestaties --- schoolorganisatie --- schoolprestaties --- Schoolontwikkeling --- Concentratiescholen --- Gelijke onderwijskansen --- Nederland --- Allochtone leerlingen --- Concentratieschool --- Allochtone leerling --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Leerling met een migratieachtergrond
Choose an application
Hoe kunnen concentratiescholen zich herprofileren en weer aantrekkelijk worden voor autochtone leerlingen? Dit werkinstrument, dat uitgaat van concrete ervaringen, reikt geen materiaal uit de goocheldoos aan: veranderingsprocessen vragen tijd. Maar het biedt wel de stapstenen om dat veranderingsproces op gang te brengen. (Bron: folder Koning Boudewijnstichting)
Educational sciences --- allochtonen --- 450.9 --- 451.2 --- Concentratiescholen --- Discriminatie --- Migranten --- 373 --- Onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O212 --- #SBIB:316.8H16 --- #A0103A --- 734 Multicultureel onderwijs --- 454.6 --- 474.6 ) Intercultureel onderwijs --- autochtone leerlingen --- concentratiescholen (ler) --- concentratiescholen --- intercultureel onderwijs --- non-discriminatiebeleid --- verdraagzaamheid --- etnisch-culturele minderheden --- gelijke kansenbeleid --- integratie --- onderwijs --- onderwijs, bestuur --- school- en onderwijsproblematiek --- 37.014 --- Analyse --- Begeleiding --- Beleid --- Scholen --- 373 Algemeen vormend onderwijs --- Algemeen vormend onderwijs --- Overige onderwerpen --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijsbeleid: nationaal --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Sociale agogiek --- bijzondere doelgroepen. --- D40874.jpg --- migranten: in onderwijs
Choose an application
Persoonlijke ervaringen van een docent Nederlands op enkele Amsterdamse scholen met veel allochtone leerlingen.
Intercultureel onderwijs --- Concentratiescholen --- Allochtone leerlingen --- Nederland --- Onthaalklassen anderstalige nieuwkomers --- Beroepssecundair onderwijs --- Nederlands als tweede taal --- 81.84 education for minorities. --- Allochtonen. --- Schoolleven. --- cultuurverschillen. --- verhalen. --- voortgezet onderwijs. --- Nederland. --- Concentratieschool --- Allochtone leerling --- OKAN --- NT2 --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Leerling met een migratieachtergrond
Choose an application
Europa. Schandvlek op dit blazoen is echter dat de achterstand van allochtone jongeren nergens zo groot is als in Vlaanderen. Met het ontstaan van zogenaamde concentratiescholen belandde deze situatie in een impasse. Meer dan 20 basisscholen stapten in een proefproject om zich te profileren op de onderwijsmarkt. Het project was in de eerste plaats bedoeld om zieltogende schooltjes, meestal concentratiescholen, te ondersteunen en nieuw leven in te blazen. Ze werden gestimuleerd om uit de grijze zone te treden en opnieuw het vertrouwen van ouders te krijgen. De aanvankelijke strategie van het' deconcentreren' werd snel omgebogen naar het aanbieden van kwaliteit aan elke leerling die zich aandient. Dit boek illustreert wat er tijdens acht jaar veldwerk is gebeurd. Eerst wordt de visie van het herprofileren uiteengezet. Daarna komen alle elementen aan bod die een rol spelen bij de vernieuwing, van de inbreng van de leerkracht en de rol van de projectcoach tot het financiële aspect van de zaak. Tot slot wordt het verhaal verteld van enkele scholen die kozen voor herprofilering. Hierbij horen een stappenplan en een keuze van werkinstrumenten voor de praktijk. Het boek richt zich in het bijzonder tot directies, leerkrachten, begeleiders, zorgcoördinatoren, vormingswerkers, kortom tot iedereen die de school een eigen profiel wil geven. (Bron: covertekst)
#SBIB:316.334.1O223 --- #SBIB:316.334.1O230 --- #SBIB:316.334.1O340 --- allochtonen --- basisscholen --- democratisering --- onderwijs --- onderwijsverandering --- Allochtone kinderen --- Concentratiescholen --- Democratisering --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsvernieuwing --- Zorgverbreding --- 451.3 --- 471.2 --- 472.2 --- 473 --- Basisonderwijs --- Identiteit --- Leidinggeven --- Leraren basisonderwijs --- Schoolleiders --- 090870.jpg --- Basisonderwijs ; Vlaanderen --- Organisatie van het onderwijs: plaatselijk --- Geplande onderwijsverandering --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- School management --- interculturaliteit --- Sociology of education --- Primary education --- Flanders --- Educational innovations --- Belgium --- Education [Elementary ] --- Aims and objectives --- Kwaliteitszorg --- Profiel --- Scholen --- Onderwijsfilosofie --- School (instelling) --- Imago --- Vorschulerziehung. --- Niederlande. --- Vlaanderen.
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|