Listing 1 - 10 of 172 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Wonden, daar begint het mee. Geen druppel bloed en toch gutst de pijn uit de openingen. Dat leven lijden is en soms geen ontkenning verdraagt, enkel medeleven. Marleen de Crée dicht het zeer uit de onthutsend rauwe sculpturen van Berlinde De Bruyckere. Hoe het leven je omspit. Dag na dag volgt waarop weer niets gebeurt. De schaduwen in je haar kruipen. Vallende paarden de aarde zwart kleuren. Het vel scheurt, de regels vallen, je verhaal uiteenrijt. Geen gevoel is zo universeel vereenzamend en net daarom verbindend. Woord en beeld leggen omzichtig de kwetsuur bloot die flakkert op het brandpunt van het leven. Ze werken in als balsem op een vergiftigd lijf. Enkel kunst kan zo zacht priemen. De Crée citeert Goethes beroemde hymne Härzreise im Winter op het orgelpunt. De melancholie heeft haar donkerste tint bereikt, maar als er een toon overblijft die het oor bekoort, dan pulseert het hart toch. De toon die het wolkendeken verdampt, zodat de duizend fonteinen daaronder zichtbaar worden voor die ene dorstige in de woestijn. Laat die toon deze toon zijn, de stem van de dwalers. Johan van Cauwenberge kadert het dubbelspel tussen dichteres en kunstenares in een verhelderend essay. Drietalige uitgave met vertaling naar het Frans en het Engels.
Choose an application
Choose an application
Berlinde De Bruyckere's work prompts the viewer to respond. That is why it has a particular appeal for writers of literature: they are fascinated by the compositions of distorted parts of humans and horses that refer to horror and comfort, to a cruel death and the sublime. De Bruyckere empties the bodies. Through holes, the public notices the darkness of a world inside that both appeals and repels. There is space around her work that resonates and in which writers can indulge in creativity--not by writing about objects, but by juxtaposing the work with creative texts. The author does not remove meanings of the work by trying to explain it, but rather adds to its meaning by responding to art with art. Nobel Prize winner J.M. Coetzee rises to this challenge: together with De Bruyckere he has chosen fragments from his impassioned and unsettling novels that are full of great beauty. Thus, the two present a composition of texts and images that from inside illuminates the dark world of their work.
English literature --- Bruyckere, De, Berlinde --- De Bruyckere, Berlinde
Choose an application
Sculpture --- sculpture [visual works] --- installations [visual works] --- Bruyckere, De, Berlinde
Listing 1 - 10 of 172 | << page >> |
Sort by
|