Listing 1 - 10 of 198 << page
of 20
>>
Sort by

Book
Hoger onderwijs voor de digitale eeuw
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789065691521 Year: 2015 Publisher: Brussel Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Will universities survive the e-learning revolution? De klassieke universiteit ligt op sterven! Vermoord de universiteit niet! De krantenkoppen van het voorbije jaar liegen er niet om. Moeten onze universiteiten en hogescholen de digitale revolutie omhelzen als de sleutel tot een nieuwe toekomst of moeten ze die juist afhouden als een bedreiging voor hun wezen zelf? Hebben ze de boot misschien al gemist? Dat laatste zeker (nog) niet. De Vlaamse instellingen zijn zeer intensief met e-learning bezig: door wetenschappelijk onderzoek, via een uitgebreide waaier aan pilootexperimenten en door grondige discussie en reflectie. In 2014 hebben zij in het kader van het Denkersprogramma van de KVAB hun visies en ervaringen uitgewisseld met twee gerenommeerde buitenlandse experten (denkers): Diana Laurillard van de University of London en Pierre Dillenbourg van de Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne. Hun ideeën liggen aan de basis van de eigen visie, voorstellen en aanbevelingen die de KVAB-reflectiegroep Blended Learning uitgewerkt heeft in het voorjaar 2015. Deze worden geformuleerd in dit Standpunt. De position papers van de denkers zelf werden gepubliceerd als KVAB Standpunt 33: Higher Education in the digital era. A thinking Exercise in Flanders. Het lijdt geen twijfel dat de digitalisering ongekende mogelijkheden biedt voor onderwijs en leren, in de breedte zowel als in de diepte. Dankzij de nieuwe mogelijkheden in de breedte kunnen universiteiten en hogescholen onderling cursussen uitwisselen en hun maatschappelijke functie uitbreiden naar nieuwe doelgroepen. Ze kunnen hun internationale dimensie versterken door cursussen aan te bieden en af te nemen in het kader van internationale netwerken (virtuele mobiliteit).De nieuwe mogelijkheden in de diepte zullen zich niet vanzelf realiseren: niet de technologie op zich zal de onderwijskwaliteit verbeteren, maar wel de doordachte combinaties van traditioneel contactonderwijs (met zijn onschatbare rijkdom aan persoonlijke en sociale contacten en ervaringen) met online learning. Deze combinaties hebben een naam: blended learning. Om het digitale potentieel optimaal te valoriseren zijn krachtige acties nodig op de verschillende niveaus: dat van de docent en de klas, dat van de instelling en dat van de overheid. Zonder die krachtige acties missen onze universiteiten en hogescholen wellicht deze unieke kans om via de digitale revolutie hun onderwijs grondig te vernieuwen, te verbreden en te verbeteren en op die manier hun maatschappelijke functie op te krikken.

Keywords

489.4


Book
Om Jyllands Hedesletter og teonierne for deres Dannelse
Author:
Year: 1903 Publisher: Kjùbenhavn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

91 (489.4) --- 55 (489.4)


Book
In de schaduw van het kunstwerk : art-based learning in de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789044129502 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kunst is een vorm van denken; een ongewone bron van kennis. In deze studie maakt de lezer kennis met Art-Based Learning, een methode die de toeschouwer in staat stelt met kunstwerken in dialoog te gaan. Aan de hand van drie triptieken laat de auteur zien hoe kunstwerken werken als een "sprekend object". Deze studie is bedoeld voor studenten en docenten theologie, filosofie en antropologie, theater- en filmwetenschap, literatuurwetenschap en (kunst)geschiedenis. De hier ontwikkelde methodiek is ook uitermate geschikt voor Artistic Research aan kunstacademies, theateracademies, conservatoria, film- en dansacademies.


Book
Curriculuminnovatie als project.
Authors: ---
ISBN: 9001300103 Year: 2006 Publisher: Groningen : Wolters-Noordhoff,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is geschreven voor wie staat voor een grote curriculuminnovatie in het hoger onderwijs. Het is een praktische handleiding, gericht op een onderwijsomgeving, waarin onderwijsprogramma's door samenwerking van veel docenten en vakgebieden tot stand moeten komen. Hoewel het boek niet specifiek is gericht op medisch onderwijs zal de lezer af en toe voorbeelden hieruit tegenkomen. Het zijn voorbeelden waar de auteurs persoonlijk ervaring mee hebben en gebruiken om de materie voor een breed lezerspubliek inzichtelijk te maken Het hele proces van curriculumvernieuwing wordt doorlopen: van de eerste globale ideeën tot en met de kwaliteitszorg en bijstelling van het nieuw ontwikkelde curriculum. Het opzetten en plannen van een ontwikkeltraject, het helder krijgen van randvoorwaarden en consequenties, zicht op de kosten van een onderwijsvernieuwing, draagvlak, implementatie en kwaliteitszorg zijn zaken die van belang zijn los van de inhoud van de vernieuwing. Door de voorbeelden, checklists, modellen en schema's is het daarnaast tevens een naslagwerk, geschikt om regelmatig op terug te grijpen tijdens een proces van curriculumvernieuwing. Deze uitgave is een handreiking aan professionals die vanuit verschillende invalshoeken en rollen betrokken zijn bij grootscheepse curriculumvernieuwing. Dat kunnen docenten zijn, maar ook bestuurders, opleidingsdirecteuren, voorzitters van curriculumcommissies, projectleiders, leden van opleidingscommissies en onderwijskundig adviseurs.


Book
De E-kubus : een analysemodel voor curricula.
Author:
ISBN: 9789059315150 Year: 2009 Publisher: Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De laatste decennia brachten ontwikkelingen met zich mee die de nodige consequenties hadden voor het onderwijs. Drie ervan, de ontwikkeling van internet, de ontwikkeling van de constructivistische visie op leren en de ontwikkeling van mass customisation, zijn van grote invloed op het curriculum van onderwijsorganisaties. De drie ontwikkelingen zijn in dit onderzoek 'vertaald' naar drie dimensies. Met de dimensies wordt een model samengesteld: de E-kubus. 'De verantwoordelijkheid voor het leren' staat op de x-as van deze kubus, 'ICT & leren' op de y-as en 'Maatwerk & leren' op de z-as. Oogmerk van dit proefschrift is na te gaan of het model bruikbaar is om het curriculum van onderwijsorganisaties te positioneren met betrekking tot deze drie dimensies. In dit onderzoek zijn een drietal onderwijsorganisaties geanalyseerd. Per dimensie worden via de E-kubus de drie onderwijsorganisaties gepositioneerd voor het gewenst, waargenomen en geregistreerd curriculum. Het proefschrift heeft een exploratief karakter. De E-kubus kan als onderdeel van een kwaliteitszorginstrument voor onderwijsorganisaties fungeren en kan bijdragen aan de discussie over wat goed onderwijs is in relatie tot de drie dimensies.

Flexible learning in a digital world: experiences and expectations
Authors: ---
ISBN: 074943371X 0749433728 Year: 2002 Publisher: London Kogan Page

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Waren we maar eerder begonnen : over de aanpak van onderwijsvernieuwing
Authors: ---
ISBN: 9031342408 Year: 2004 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over de aanpak van onderwijsvernieuwing die van cruciaal belang is voor het slagen of falen van de voorgenomen vernieuwing.&#13;&#13;Wanneer vernieuwingsprocessen vastlopen, zoeken vernieuwers de oorzaken daarvan doorgaans in de structuur of in de cultuur van de organisatie, in de machtsverhoudingen of in individueel psychologische factoren. 'Slechte bedrijfsorganisatie met machteloos management', zo luidt een bekende diagnose. &#13;&#13;De auteurs vinden het opmerkelijk dat vernieuwers de oorzaak van het falen zelden zoeken in de aanpak van de vernieuwing, dat wil zeggen in aspecten als de activiteiten die directie en docenten in het vernieuwingsproces uitvoeren: het leidinggeven, de werkverdeling, de manier waarop de vernieuwing start, de kwaliteit van het projectplan en de controle. Het is juist de aanpak die van cruciaal belang is voor het slagen of falen van de voorgenomen vernieuwing. Over die aanpak gaat het in dit boek.&#13;&#13;


Book
Spitfires contre Stukas
Author:
Year: 1970 Publisher: Kontich Anvers Editions " Interbooks "

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Les armes V
Author:
Year: 1971 Publisher: Kontich Anvers Editions "Interbooks"

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Projectonderwijs in het hbo : de docent als projectontwikkelaar en projectbegeleider
Authors: ---
ISBN: 9789031362066 Year: 2009 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het onderwijs zijn projecten bedoeld om studenten kennis te laten opdoen van complexe beroepsvraagstukken en hen aan de hand van theoretische modellen hiervoor oplossingen te laten bedenken. Dit alles stelt hoge eisen aan de docenten die de projecten ontwikkelen. Hoe zorg je ervoor dat deze passen in het curriculum? Hoe werk je samen met reële opdrachtgevers uit de praktijk? Welke rol is er weggelegd voor docentbegeleiders en inhoudelijke experts? Op dit soort vragen geeft dit boek antwoord. Aan het werk!, over het ontwikkelen en begeleiden van onderwijsprojecten, kwam tot stand in samenwerking met diverse medewerkers van de Hogeschool Rotterdam.

Listing 1 - 10 of 198 << page
of 20
>>
Sort by