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The Lectionarium Placentinum is contained in four parchment manuscripts, Piacenza, Biblioteca Capitolare codices 60-63, which have been dated to the second half of the twelfth century and form part of a collection of liturgical manuscripts produced in that period. Following medieval conventions, this lectionary has been divided in two parts, each consisting of two volumes: the Temporale contained in mss. 61-60, and the Sanctorale in mss. 62-63. In total the roughly 1300 folios of the four manuscripts contain around 300 Gospel incipits and more than 700 texts. The majority are works by Ambrose of Milan, Augustine of Hippo and the popes Leo the Great and Gregory the Great. The edition is also divided in two parts as the four manuscripts get a volume each corresponding to two manuscripts. The first volume includes an introduction to the Temporale part of the lectionary and the edition covers the period from Advent to Easter, the pars hiemalis, whilst the second volume contains the lectiones of the pars aestiua from Easter Sunday and the remaining part of the liturgical year. The lectionary in itself provides information concerning the reception and liturgical use of numerous texts of the patristic and early medieval church fathers in the twelfth century, and presents an instrument for further studies to scholars in various fields of research. It can be a useful tool not only to liturgists investigating the contents and structure of the medieval office, but also to scholars investigating and/or analysing the Latin language, liturgical literature, biblical exegesis and commentaries, theology, hagiography, philosophy, history of ideas and mentality, as well as Latin translations of Greek texts.
Lectionaries --- 264-121 --- 264-121 Lectionaria. Pericopenboeken. Homiliaria --- Lectionaria. Pericopenboeken. Homiliaria --- Piacenza --- Liturgie
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7-1726-6
Liturgy --- 264-121 --- #gsdb12 --- #GGSB: Homiletiek --- handleiding --- priesters --- tekstuitgave --- viering --- 264-121 Lectionaria. Pericopenboeken. Homiliaria --- Lectionaria. Pericopenboeken. Homiliaria --- Misliturgie --- Eucharistie --- Liturgische tijden --- Mis (liturgie) --- Liturgische kalender --- Homiletiek --- Liturgie
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Liturgy --- Liturgie --- #GGSB: Homiletiek --- C3 --- handleiding --- priesters --- viering --- tekstuitgave --- Kunst en cultuur --- 264-121 --- #gsdb12 --- Lectionaria. Pericopenboeken. Homiliaria --- 264-121 Lectionaria. Pericopenboeken. Homiliaria --- Homiletiek
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7-1859-9
Liturgy --- #GGSB: Homiletiek --- handleiding --- priesters --- viering --- tekstuitgave --- C3 --- #gsdb12 --- Kunst en cultuur --- Misliturgie --- Eucharistie --- Liturgische tijden --- Mis (liturgie) --- Liturgische kalender --- Homiletiek --- 264-121 --- 264-121 Lectionaria. Pericopenboeken. Homiliaria --- Lectionaria. Pericopenboeken. Homiliaria
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Evangeliaries --- Lectionaries --- Evangéliaires --- Lectionnaires --- History --- Histoire --- 091:264-12 --- 264-121 --- Missalen en sacramentaria--(handschriften) --- Lectionaria. Pericopenboeken. Homiliaria --- 264-121 Lectionaria. Pericopenboeken. Homiliaria --- 091:264-12 Missalen en sacramentaria--(handschriften) --- Evangéliaires --- Lectionnaires - Histoire
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Au point de départ de ce travail se trouve l'objectif de retrouver facilement la rubrique d'une péricope évangélique dans la tradition liturgique de Jérusalem. L'index une fois réalisé, il devenait possible de tenter une classification chronologique de ces rubriques. Trois critères de datation archaïque, au IIIe ou début du IVe s., permettent d'abord d'isoler des traditions proprement judéo-chrétiennes à l'origine du calendrier liturgique. Le commentaire aborde ensuite, à travers le lectionnaire géorgien principalement et uniquement pour les rubriques pourvues de péricopes évangéliques, les grandes étapes de l'évolution de la liturgie cathédrale annuelle à Jérusalem autour de moments clef de cette évolution. Un chapitre final, sur le sanctoral, contient la publication d'un calendrier de saints du nouveau fonds sinaïtique, qui n'est visiblement par autre chose que la source "de Jérusalem" dont parle Jean Zosime dans le fameux calendrier du Sin. 34. L'avant-dernier chapitre s'efforce quant à lui d'énumérer et décrire (et même éditer, dans le cas des rubriques du Sin. grec 210) les sources contenant des indications sur les lectures évangéliques à Jérusalem. C'est dans ces deux derniers chapitres que l'on trouvera des éléments utiles pour saisir le passage qui s'est réalisé lentement à Jérusalem à partir du IXe s. vers le rite de Constantinople. Des tableaux et index tentent d'orienter le lecteur dans le foisonnement des sources.
Liturgies, Early Christian --- Liturgie chrétienne primitive --- Sources --- 264-121 --- Lectionaria. Pericopenboeken. Homiliaria --- 264-121 Lectionaria. Pericopenboeken. Homiliaria --- 091:264 --- 281.2 --- 091:264 Handschriften i.v.m. liturgie --- Handschriften i.v.m. liturgie --- 281.2 Apostolische Kerk. Judeo-christianisme:--tot einde 1ste eeuw --- Apostolische Kerk. Judeo-christianisme:--tot einde 1ste eeuw --- Jérusalem --- Lectionnaire --- Liturgie
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