Listing 1 - 10 of 45 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Quel point commun entre la visite guidée d'une exposition d'art contemporain, un atelier d'initiation à la musique baroque organisé au cours d'un festival et un ciné- club de quartier ? Le médiateur culturel. Son rôle ? La transmission. Sa raison d'être ? Permettre au plus grand nombre d'avoir accès à l'art. Pendant longtemps, la médiation culturelle est restée informelle. Aujourd'hui, elle se professionnalise. Bruno Nassim Aboudrar et François Mairesse dressent le portrait d'un acteur méconnu et pour- tant indispensable à la démocratisation de la culture. Où l'on verra que ce métier, au coeur des questions sociales, politiques et économiques contemporaines, est promis à un bel avenir.
BPB1610 --- Culture --- Cultuur --- Communication and culture --- kultur --- kulttuuri --- culture --- cultură --- cultuur --- kultura --- πολιτιστικός τομέας --- kultúra --- kultūra --- cultura --- Kultur --- kultuur --- култура --- livello culturale --- vita culturale --- културен живот --- erudizione
Choose an application
Common fallacies --- Myth --- General education --- Erreurs populaires --- Mythe --- Formation générale --- Culture --- Désherbage --- Cultuur --- Deselectie --- Formation générale --- kultur --- kulttuuri --- culture --- cultură --- cultuur --- kultura --- πολιτιστικός τομέας --- kultúra --- kultūra --- cultura --- Kultur --- kultuur --- култура --- livello culturale --- vita culturale --- културен живот --- erudizione --- cultúr
Choose an application
Gaat onze cultuur ten onder of bevindt ze zich in een overgangsfase? De auteur behandelt dit fenomeen dat ons allen aangaat: de geleidelijke teloorgang van ons cultuurbesef. Baricco schreef hierover een serie wijd uiteenlopende en veelgelezen artikelen. Zo schakelt hij moeiteloos over van de tanende interesse voor de wijncultuur naar de vercommercialisering van de ooit heilige voetbalsport. Is er in demoderne tijd nog wel plaats voor bezieling? Wel degelijk, stelt Baricco, hij doorprikt het romantische idee dat beschaving en barbarij een strijd op leven en dood leveren: we moeten alleen beseffen dat er niet zoiets is als beschaving aan de ene en barbarisme aan de andere kant. De huidige cultuur bevindt zich in een staat vanmutatie; er is geen sprake van een botsing,maar van een overgang van een oude naar een nieuwe cultuur. In dit scherpzinnige, gedurfde boek houdt Baricco aan de hand van een rijk arsenaal aan voorbeelden een bevlogen en hoopvol pleidooi voor de toekomst van onze cultuur
Cultuur --- Cultuurpessimisme --- Cultuurfilosofie --- BPB1109 --- Culture --- Philosophy and psychology of culture --- Sociology of culture --- kultur --- kulttuuri --- culture --- cultură --- cultuur --- kultura --- πολιτιστικός τομέας --- kultúra --- kultūra --- cultura --- Kultur --- kultuur --- култура --- livello culturale --- vita culturale --- културен живот --- erudizione --- Toerisme --- cultúr
Choose an application
Culture --- Civilization --- Civilisation --- History --- Histoire --- Geschiedenis --- Cultuur --- History. --- kultur --- kulttuuri --- culture --- cultură --- cultuur --- kultura --- πολιτιστικός τομέας --- kultúra --- kultūra --- cultura --- Kultur --- kultuur --- култура --- livello culturale --- vita culturale --- културен живот --- erudizione --- História --- ιστορία --- storja --- histori --- historie --- historia --- história --- история --- stair --- geschiedenis --- történettudomány --- povijest --- zgodovina --- history --- историја --- Geschichtswissenschaft --- storia --- istorija --- ajalugu --- vēsture --- istorie --- Geschichte --- historiografie --- storiografia --- dějiny národů --- historiador --- dějepis --- historická věda --- történelem
Choose an application
Wat is cultuur? Waarom moeten we cultuur levend houden, en hoe? In dit boek verdedigt de gerenommeerde conservatieve Britse filosoof Roger Scruton de westerse cultuur tegen haar interne critici en externe vijanden (aanvallen van de radicale islam op de westerse cultuur), en betoogt hij dat geruchten over de teloorgang van die cultuur sterk overdreven zijn. Hij beargumenteert dat onze cultuur een blijvende bron van morele kennis is en bestrijdt het modieuze sarcasme waarmee ze wordt afgedaan als het nutteloze erfgoed van "dode, witte Europese mannen." Scruton verstaat onder cultuur de cultuur van de traditionele westerse elite. Deze cultuur wordt belichaamd in de artistieke en filosofische tradities van het westen. Het onderwijs behoort niet 'modisch' te zijn, maar de 'hoge cultuur' door te geven aan de volgende generatie. Elke generatie behoort zich deze cultuur eigen te maken en erin te geloven.Scruton verdedigt de gemeenschappelijke zoektocht naar het juiste oordeel, zoals Eliot het noemde, tegen de laatdunkende aanvallen van de nieuwe academici. In een verrassende uiteenzetting over muziek en haar rol in de morele opvoeding neemt hij het op voor zowel de klassieke traditie als het Amerikaanse lied, en wijst hij op de schade die nieuwe vormen van popmuziek berokkenen aan de geest. Hij staat pal voor de traditionele architectuur en de figuratieve schilderkunst en haalt uit naar de modieuze relativisten. Hij pleit op een zeer dwingende en overtuigende manier voor onze beschaving, die meer dan ooit behoefte heeft aan de zelfkennis en het zelfvertrouwen die alleen de ware cultuur ons kan geven
cultuurfilosofie --- cultuur --- culture --- Philosophy and psychology of culture --- 600 Cultuur --- #KVHB:Cultuursociologie --- #KVHB:Cultuurfilosofie --- populisme --- Cultuur --- Kunsten --- Cultuurfilosofie --- #SBIB:316.7C120 --- BPB1103 --- Culture --- onderwijs --- 316.7 --- 316.7 Cultuursociologie --(algemeen) --- Cultuursociologie --(algemeen) --- Cultuursociologie: algemene en theoretische werken --- 573 --- Muziekesthetica --- Aesthetics --- #gsdbF --- kultur --- kulttuuri --- cultură --- kultura --- πολιτιστικός τομέας --- kultúra --- kultūra --- cultura --- Kultur --- kultuur --- култура --- livello culturale --- vita culturale --- културен живот --- erudizione --- Kunst --- Toerisme --- cultúr --- culture [concept]
Choose an application
Animal breeding --- History --- Tools, Prehistoric --- Man [Prehistoric ] --- Funeral rites and ceremonies --- Human remains (Archaeology) --- BPB0902 --- Histoire --- Culture --- kultur --- kulttuuri --- culture --- cultură --- cultuur --- kultura --- πολιτιστικός τομέας --- kultúra --- kultūra --- cultura --- Kultur --- kultuur --- култура --- livello culturale --- vita culturale --- културен живот --- erudizione --- História --- ιστορία --- storja --- histori --- historie --- historia --- história --- история --- stair --- geschiedenis --- történettudomány --- povijest --- zgodovina --- history --- историја --- Geschichtswissenschaft --- storia --- istorija --- ajalugu --- vēsture --- istorie --- Geschichte --- historiografie --- storiografia --- dějiny národů --- historiador --- dějepis --- historická věda --- történelem --- cultúr --- Animal breeding - History
Choose an application
Op onnavolgbare wijze beschrijft Yuval Noah Harari in zijn bestseller Sapiens 70.000 jaar menselijke evolutie, maar met Homo Deus richt hij zich op de toekomst. Met zijn kenmerkende vermenging van wetenschap, geschiedenis en filosofie onderzoekt Harari de dromen en nachtmerries van de eenentwintigste eeuw ? van onsterfelijkheid tot kunstmatig leven. Hij stelt fundamentele vragen: Waar gaan we naartoe? Hoe beschermen we onze kwetsbare wereld tegen onze eigen verwoestende krachten? En als we in staat zijn door technologische vooruitgang ons lichaam en onze geest te verbeteren, wat gebeurt er dan met de mensen die zich niet laten upgraden? Wat voor sociale gevolgen zal deze tweedeling hebben? Volgens Harari is het essentieel om meer te begrijpen van de technologische revoluties om ons heen, anders hebben we geen invloed op de koers van onze toekomst. Dit is de volgende stap in onze evolutie. Dit is Homo Deus.
Civilisation --- Geschiedenis --- Evolutieleer ; mensen --- Toekomstvisies --- Beschaving --- toekomst (toekomstvisie) --- filosofie (filosofische aspecten) --- futur (avenir, vision du futur) --- philosophie (aspects philosophiques) --- cultuurfilosofie --- BPB1801 --- Philosophie --- Culture --- 008 --- Filosofie --- Cultuur --- PXL-Central Office 2017 --- cultuurpsychologie --- evolutiepsychologie --- toekomstvisies --- beschaving --- 572.1 --- Cultuurfilosofie --- toekomst --- gedrag --- Mensheid : evolutie --- 572 --- Evolutieleer --- Mensen --- kultur --- kulttuuri --- culture --- cultură --- cultuur --- kultura --- πολιτιστικός τομέας --- kultúra --- kultūra --- cultura --- Kultur --- kultuur --- култура --- livello culturale --- vita culturale --- културен живот --- erudizione --- filosofija --- filosofie --- filozofija --- filosofia --- filozofie --- philosophy --- filosofía --- филозофија --- φιλοσοφία --- filosoofia --- filozofi --- filozofia --- filozófia --- философия --- filosofi --- gnozeologie --- humanisme --- dialektika --- ontologie --- гносеологија --- epistemologie --- дијалектика --- епистемологија --- umanesimo --- bölcselet --- онтологија --- noetika --- Social Learning, gedrag --- 451.3 --- Mens --- Toekomstvisie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Dier --- cultúr --- fealsúnacht
Choose an application
La liberté seule ne suffit pas. La culture a besoin de la règle de droit pour exister et s'épanouir. L'ouvrage étudie la culture sous l'angle du droit public mais permet également de mieux connaître, par une sorte d'effet miroir, le droit public lui-même.
BPB2007 --- droit public --- culture --- STRADALEX --- kultur --- kulttuuri --- cultură --- cultuur --- kultura --- πολιτιστικός τομέας --- kultúra --- kultūra --- cultura --- Kultur --- kultuur --- култура --- livello culturale --- vita culturale --- културен живот --- erudizione --- publiek recht --- veřejné právo --- e drejtë publike --- javno pravo --- diritto pubblico --- avalik õigus --- δημόσιο δίκαιο --- publiskās tiesības --- julkisoikeus --- direito público --- dritt pubbliku --- offentlig rätt --- Derecho público --- offentlig ret --- public law --- viešoji teisė --- öffentliches Recht --- közjog --- drept public --- јавно право --- verejné právo --- prawo publiczne --- публично право --- Staatsrecht --- államjog --- E-books --- Culture and law --- Culture et droit --- Cultural policy --- Politique culturelle --- France --- cultúr --- dlí poiblí
Choose an application
Identités contre universalisme, genre contre sexe, république contre communautarisme, racisme, féminisme, immigration… Le point commun de ces débats, qui polarisent la vie intellectuelle avec de fortes implications politiques, est de mettre en jeu la culture, dans tous les sens du terme. Mais Olivier Roy récuse ici la thèse de la «guerre culturelle» ou du conflit de valeurs. Ce qui est en crise, selon lui, c’est la notion même de culture, désormais réduite à un système de codes explicites, décontextualisés et souvent mondialisés, qui envahissent les universités comme nos cuisines, les combats identitaires et les religions comme nos pratiques sexuelles, et jusqu’à nos émotions dûment répertoriées en émojis. C’est bien une déculturation mondiale que diagnostique Olivier Roy. À partir des quatre grandes mutations contemporaines (la libération des mœurs issue des années 1960, la révolution internet, la marchandisation néolibérale et la déterritorialisation liée à la fin de l’État-nation et aux migrations), il en examine les mécanismes et les effets paradoxaux : où les dominants se vivent aussi menacés et souffrants que les dominés ; où le globish et le manga deviennent des simulacres qui annihilent la richesse de la langue anglaise ou de la culture japonaise ; où les «process» de communication fabriquent un «devenir autiste»... Un essai vif et critique, qui, à contre-courant de la dénonciation anti-moderne de l’individualisme, s’inquiète au contraire de la facilité avec laquelle nous acquiesçons à l’extension du domaine de la norme.
Social change --- Culture --- Acculturation --- Multiculturalisme --- Normes sociales --- Diversité culturelle. --- BPB2302 --- culture --- norme --- norma --- standartas --- стандард --- standard --- norm --- szabvány --- Norm --- стандарт --- standardi --- πρότυπο --- caighdeán --- standarts --- national standard --- národná norma --- norma nacional --- riigistandard --- oborová norma --- nationale norm --- valsts standarts --- norma nazionale --- podniková norma --- método de referência --- kansallinen standardi --- valstybinis standartas --- εθνικό πρότυπο --- nationale Norm --- státní norma --- národní norma --- nemzeti szabvány --- Produktionsnorm --- ИСО стандард --- riigisisene standard --- норма --- DIN-Norm --- norme nationale --- standard kombëtar --- úseková norma --- Industrienorm --- termékszabvány --- Bauartnorm --- nationell standard --- standard național --- DIN-szabvány --- kultur --- kulttuuri --- cultură --- cultuur --- kultura --- πολιτιστικός τομέας --- kultúra --- kultūra --- cultura --- Kultur --- cultúr --- kultuur --- култура --- livello culturale --- vita culturale --- културен живот --- erudizione --- Sociology of culture
Choose an application
De Belgische filosoof Guido Vanheeswijck bespreekt in dit boek de historisch-filosofische oorsprong van een actief pluralistische houding. In zijn boek nuanceert hij de gangbare opvatting die de oorsprong van de moderne westerse tijd in de 17e eeuw dateert. Hij noemt deze de tweede renaissance, de rationele en wetenschappelijk moderne. Zij is de basis voor het passieve pluralisme. In navolging van Burckhardt, Kundera en Toulmin situeert hij een eeuw daarvoor een eerste, literaire en humanistische renaissance. Het is de tijd waarin de Lof der Zotheid van Erasmus en Utopia van Thomas More ontstonden. Deze humanisten leerden elkaar in Antwerpen, door toedoen van Pieter Gillis, kennen. Onder deze filosofen werd een open discussie over geloofszaken gepropageerd. Door het bloedvergieten tijdens de godsdienstoorlogen ontstond er echter een passieve tolerantie waarbij de 'laatste vragen' geleidelijk uit het publieke discours verdwenen. In een democratie behoort er echter ook dialoog te zijn over fundamentele waarden en overtuigingen. Hiervoor kan inspiratie geput worden uit de eerste renaissance van humanisten als Erasmus en More.
Philosophy and psychology of culture --- Religious studies --- Academic collection --- 130.2 --- 316.647.5 --- 172.3 --- BPB1101 --- Culture --- Philosophie --- Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- Intolerantie. Tolerantie. Verdraagzaamheid --- Religie en staat. Gewetensvrijheid. Intolerantie. Tolerantie --- Cultuur --- Filosofie --- 172.3 Religie en staat. Gewetensvrijheid. Intolerantie. Tolerantie --- 316.647.5 Intolerantie. Tolerantie. Verdraagzaamheid --- 130.2 Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- Pluralism --- Religious pluralism --- Religious tolerance --- Toleration --- Bigotry --- Intolerance --- Tolerance --- Virtues --- Discrimination --- Tolerance, Religious --- Pluralism (Religion) --- Religion --- Religions --- Monadology --- Monism --- Philosophy --- Reality --- History --- Erasmus, Desiderius --- Influence --- More, Thomas --- filosofija --- filosofie --- filozofija --- filosofia --- filozofie --- philosophy --- filosofía --- филозофија --- φιλοσοφία --- filosoofia --- filozofi --- filozofia --- filozófia --- философия --- filosofi --- gnozeologie --- humanisme --- dialektika --- ontologie --- гносеологија --- epistemologie --- дијалектика --- епистемологија --- umanesimo --- bölcselet --- онтологија --- noetika --- kultur --- kulttuuri --- culture --- cultură --- cultuur --- kultura --- πολιτιστικός τομέας --- kultúra --- kultūra --- cultura --- Kultur --- kultuur --- култура --- livello culturale --- vita culturale --- културен живот --- erudizione --- fealsúnacht --- cultúr
Listing 1 - 10 of 45 | << page >> |
Sort by
|