Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De Lastige Kleuter (de volledig geactualiseerde heruitgave) gaat over de specifieke aspecten van opvallend of problematisch gedrag bij jonge kinderen.Aan de orde komt wat leeftijdsconform opvallend gedrag is. En wanneer gaat dat over in probleemgedrag of is het een symptoom van een vroege stoornis? De neurowetenschappelijke verklaringen komen aan de orde, maar ook de invloeden van thuis en die van school spelen een rol. Kritische kanttekeningen maakt de auteur bij de schoolse druk die er tegenwoordig op het kleuteronderwijs ligt en die tot uitsluiting van kinderen met een ondersteuningsvraag kan leiden.Dit boek is een ?must-read? voor jongekind-leerkrachten: degelijk onderbouwd, toegankelijk en met herkenbare voorbeelden.Betsy van de Grift publiceert ?kinderbreinboeken? waarmee ze duurzame impulsen wil geven aan de professionalisering van het pedagogisch-educatief aanbod aan het jonge kind. De combinatie van een stevig theoretisch fundament en een grote toegankelijkheid maken de boeken geliefd bij de vakbewuste professionals.Bron: https://www.managementboek.nl/boek/9789493357334/de-lastige-kleuter-betsy-van-de-grift
kleuters --- gedragsstoornissen --- Developmental psychology --- opvoeding --- Gedragsstoornissen ; kleuters --- Ontwikkelingspsychologie ; kleuters --- Gedragsstoornissen --- Ontwikkelingspsychologie --- brein --- KHCA --- gedragsproblemen --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Kleuters --- 416.23 --- 467.0 --- Gedragsproblemen --- Kleuteronderwijs --- 771 Kleuteronderwijs --- Kinderen --- Brein --- Leren --- Gedragsprobleem --- Kind --- Kleuter --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Na drie eerdere breinboeken over het Jonge Kind onderzoekt Betsy van de Grift in "Jongensbrein/Meisjesbrein" wat de verschillen zijn tussen jonge jongens en meisjes, kinderen tot zeven/acht jaar.Zitten hun hersenen anders in elkaar? (hm, dat valt eigenlijk wel mee) Functioneren onderdelen van hun hersenen anders? (tsja, een beetje wel, maar hoe jonger het kind, hoe kleiner die verschillen). Leren ze anders? (ja, vooral door de tempoverschillen op die leeftijd). Is de invloed van thuis en de sociale omgeving groot? (ja). Deel 1 van JBMB bevat een uitgebreide wetenschappelijk en theoretische verkenning van de vraagstelling. Daaruit blijkt dat we vooral heel veel nog niet weten als het gaat om sekse- en genderverschillen, populaire opvattingen en mythes ten spijt. Gepleit wordt voor een voorzichtige en contextuele benadering: het gedrag van jonge kinderen moet je veel breder zien dan alleen z?n sekse of gender. In deel 2 behandelt Betsy van de Grift 21 opvoed- en onderwijsstrategieën; concrete aanwijzingen hoe je als professionals in kinderopvangvoorzieningen en het onderwijs rekening kunt houden met de breinverschillen. Tot slot biedt deel 3 een exclusief essay over het Kleuterjongetje. In dit essay wordt de positie van het kleuterjongetje in de kleuterbouw van de basisschool doorgelicht en door de schrijfster vlijmscherp geanalyseerd. Een ode aan de kleuterjongetjes. Omdat ze dat verdienen, vindt de schrijfster. En omdat uit de ruim 2000 views en de vele reacties op de gelijknamige blog in januari 2016 blijkt dat jonge kind professionals het daarmee eens zijn.
genderverschillen --- differentiatie --- #PBIB:+108.43 --- Genderverschillen --- 444.0 --- Opvoeding --- Onderwijs --- Gender --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Differentiatie --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Secundair onderwijs : Relationele en seksuele opvoeding --- Sekseverschillen --- Brein --- Kinderopvang --- Peuters --- Kleuters --- Sekseverschil --- Peuter --- Kleuter --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Tegenwoordig weten we steeds meer over het brein: hoe het werkt en hoe het zich ontwikkelt. En die kennis helpt ons bij het beter begrijpen van kinderen. Of bij het beter opvoeden en onderwijzen van kinderen.Maar we moeten oppassen voor mythevorming, bijvoorbeeld: ¿Angst en stress beschadigen de babyhersenen.¿ Of: ¿Het kinderbrein vormt zich in de eerste drie levensjaren.¿ Deze en andere generalisaties ontkennen de enorme individuele verschillen tussen kinderen. En ze suggereren dat we alles al precies weten. En dat klopt niet. We weten al wel het een en ander en dankzij moderne beeldvormende technieken, zoals fMRI-scans, neemt de kennis over het brein razendsnel toe. Maar het meeste weten we nog steeds niet.Kinderkoppie is een verslag over de ontwikkeling van het kinderbrein. De huidige stand van zaken van de breinwetenschap is met deze publicatie gebundeld en toegankelijk gemaakt voor werkers in de kinderopvang en voor alle bewuste opvoeders van jonge kinderen!Kennis over pedagogische en ontwikkelingspsychologische aspecten van het opgroeiende kind is belangrijk voor iedere ouder en professionele opvoeder. Betsy van de Grift brengt met deze uitgave de kennis over de ontwikkeling van het kinderbrein binnen het bereik van alle opvoeders.Drs. P.C.B. de JagerDe laatste jaren wordt steeds meer bekend over de ontwikkeling van het menselijk brein, ook over dat van het hele jonge kind. Dit boek geeft een overzicht van de hedendaagse wetenschappelijke kennis over de ontwikkeling van het kinderbrein. In deel een worden de werking en de structuur van de hersenen beschreven en hoe de ontwikkeling ervan bij kinderen van nul tot vijf jaar verloopt. Deel twee gaat in op de leeromgeving die vanuit de pedagogiek en de ontwikkelingspsychologie rijk moet zijn aan stimulansen die kinderen uitdagen waardoor zij zich beter ontwikkelen. Deel drie behandelt de zeven zogenoemde leergebieden: aandacht, emotie, zien, taal en spraak, motoriek, horen en rekenen, vanuit de breinwetenschap met daarbij telkens adviezen voor opvoeders hoe zij een rijke leeromgeving kunnen creëren. Gemakkelijk en prettig leesbaar boek dat vooral gericht is op werkers in de kinderopvang, maar ook voor ouders met kleine kinderen en voor studenten zeker de moeite waard is.
Educational sciences --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- kinderopvang --- opvoeding --- peuters --- baby's --- brein --- hersenen --- intelligentie --- leeromgeving --- 415.4 --- Hersenen --- Intelligentie --- Leeromgeving --- Hogere geestelijke functies --- 120479.jpg --- Hersenontwikkeling --- Opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Brein --- Leerpsychologie --- Provincie West-Vlaanderen --- PXL-Education 2020 --- kinderen --- omgevingspsychologie --- Onderwijs
Choose an application
Een boek over het voeren van middenmanagement in de kinderopvang. Er is nog weinig geschreven over management in de kinderopvang, het is nog vrij onduidelijk wat de taken en verantwoordelijkheden van de middenmanager zijn en veel managers voelen zich overbelast en te weinig gewaardeerd. Daarom dit boek waarin allerlei aspecten van het leidinggeven in de kinderopvang op dit niveau behandeld worden. In 21 hoofdstukken komen vijf onderwerpen aan de orde: de organisatie, de inhoud, de bedrijfsvoering, de functie en de rol van de middenmanager. In elk hoofdstuk worden herkenbare situaties in het leven van de manager beschreven, de auteur geeft aan hoe je ermee om kunt gaan en plaatst de oplossing in een breder - theoretisch - kader. Voor middenmanagers die hun positie onder de loep willen nemen en zich verder willen ontwikkelen, maar ook voor hogere managers die inzicht willen krijgen in de rol en positie van de middenmanager. De auteur heeft managementfuncties in de zorg vervuld, is bedrijfskundige en werkt nu als managementadviseur en publicist. © NBD Biblion
Kinderopvang ; management. --- Educational sciences --- kinderopvang --- pedagogiek --- leidinggeven --- Kinderdagverblijven --- Management --- Kinderdagverblijf
Choose an application
Drs. A. Schipper MADit boek is uit de praktijk van het werken met peuters en kleuters geschreven. De schrijver is sinds 1995 als adviseur, auteur en spreker werkzaam in de kinderopvang. Zij biedt een vakinhoudelijke verbinding tussen de onderbouw van het primair onderwijs/onderwijskunde enerzijds en de kinderopvang/opvoedkunde anderzijds met hun conflicterende opvattingen over spelen of leren. Met de nieuwste inzichten op het gebied van de breinwetenschap wil zij deze kloof overbruggen. Daartoe heeft zij een eigen model 'Breinleren van het jonge kind' ontwikkeld, dat 'in één oogopslag laat zien hoe bij het jonge kind ontwikkelingsfasen, de vroege functies van het brein en vormen van leren samenvallen'. Op toegankelijke wijze presenteert zij ? met eigen verduidelijkende illustraties ? neurowetenschappelijke kennis en ontmaskert daarbij een aantal mythen over leren. Met samenvatting, conclusie, aanbevelingen en bronnenoverzicht. Betekenisvolle uitgave, ook voor ouders en mbo/hbo-studenten.© NBD Biblion
Cognitive psychology --- leren --- ontdekkend leren --- Physiology of nerves and sense organs --- Developmental psychology --- kleuters --- peuters --- cognitieve ontwikkeling --- ontwikkeling van het kind --- Ontwikkelingspsychologie ; peuters --- Ontwikkelingspsychologie ; kleuters --- 416.23 --- Cognitieve ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Peuters --- Kleuters --- Leren --- Vlacc --- 159.95 --- Hersenen --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- PXL-Education 2014 --- ontwikkelingspsychologie --- jonge kind --- leerprocessen --- onderwijs --- leeromgevingen --- Ontwikkelingspsychologie --- Brein --- 441 --- differentiële opvoeding --- kinderpsychologie --- kinderopvang --- kleuteronderwijs --- differentiële opvoeding - zuigelingen, peuters en kleuters --- Peuter --- Kleuter
Choose an application
De Kleutervriendelijke School is geschreven voor betrokkenen bij ons onderwijs aan kleuters; van leerkracht tot bestuurder in het primair onderwijs en van opleider tot adviseur gemeentelijk beleid. Professionals die weten wat er speelt, welke vragen en zorgen er zijn over de kwaliteit van het kleuteronderwijs en die zich daarin persoonlijk willen verdiepen.Lezers worden aangesproken op hun nieuwsgierigheid en leergierigheid en worden uitgedaagd om zich een eigen oordeel te vormen. Dit boek is de ontbrekende schakel om samen een open, intense en goed onderbouwde discussie aan te gaan over de kwaliteit van ons onderwijs aan kleuters.?- Job Christians, directeur Onderwijs Maak Je Samen en uitgever van DKVS.Betsy van de Grift over dit boek: ?Feitelijk bestaat het kleuteronderwijs in Nederland gewoon niet meer. Het heeft geen status, geen regels, geen eigen doelstellingen en er wordt nagenoeg geen onderzoek naar gedaan. Dat was misschien wel de grootste schok in mijn researchfase. Het aanbod dat we in de school aan kleuters doen, staat of valt met de leerkracht die er het beste van probeert te maken.?In een vijftal breinboeken ging de auteur eerder op zoek naar de relatie tussen de breinontwikkeling van jonge kinderen en de voorzieningen die er voor hen zijn. Met De Kleutervriendelijke School kiest zij voor een gedegen en brede analyse van een groot aantal kwaliteitsaspecten van het onderwijs aan kleuters. Het is een expositie van vakkennis, theorie en veel wetenschap met bijdragen van zeer bij de materie betrokken gastauteurs. DKVS biedt antwoorden, maar roept ook nieuwe vragen op. (flaptekst)
Keuteronderwijs --- Kleuteronderwijs --- Kleuters --- Brein --- Spelen --- Spelontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie --- Competenties --- Leeromgevingen --- Nederland --- Armoedebeleid --- Kwaliteitstoets --- Kwaliteit --- Onderwijsorganisatie --- Onderwijsbeleid --- Research on teaching --- School management --- Kindergarten --- onderwijskwaliteit --- onderwijsbeleid --- kleuteronderwijs --- onderwijsonderzoek --- Netherlands --- Kleuter --- Spel --- Competentie --- Leeromgeving --- Kwaliteitszorg --- Kwaliteit (proceskenmerk) --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Dit praktijkboek wil ouders en andere opvoeders informeren over de verschillen tussen jongens en meisjes en geeft tips voor beredeneerde opvoedstrategieën. Het boek legt een theoretische basis en biedt houvast voor debat. Het eerste deel behandelt feiten en meningen over jongens/meisjesverschillen. Daarna worden, aansluitend bij de wetenschappelijke kennis, negentien opvoedstrategieën beschreven. De bedoeling ervan is om, rekening houdend met de verschillen, zowel jongens als meisjes te helpen om te worden wie ze zouden kunnen zijn.
Educational sciences --- pedagogiek --- kinderopvang --- gender --- diversiteit --- Opvoeding --- Sekseverschillen ; jongens en meisjes
Choose an application
Choose an application
Social policy and particular groups --- Educational sciences --- management --- kinderopvang --- leidinggeven --- managementvaardigheden
Choose an application
Educational sciences --- pedagogiek --- kinderopvang --- leidinggeven
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|