Listing 1 - 10 of 84 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
9-5
Begeleid wonen --- Mentaal gehandicapten. --- Social policy and particular groups --- personen met een mentale beperking --- zorg voor personen met een beperking --- Sociology of health --- begeleid wonen --- voorzieningen voor personen met een beperking --- verstandelijk gehandicapten --- #A9212A --- #KVHB:Begeleid wonen --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- 326 --- licht mentale handicap --- mentaal gehandicapten --- 365.264 --- Begeleiding --- Hulpverlening --- Personen met een mentale handicap --- Zelfredzaamheid --- 364.44 --- Mentaal gehandicapten : begeleid wonen --- 365 --- 362.31 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Onderzoek naar het fenomeen 'mensen met een beperking' kan op diverse wijzen benaderd, begrepen en geïnterpreteerd worden. In dit boek worden een aantal basisteksten gepresenteerd en besproken, die toelaten om het fenomeen 'disability' vanuit andere perspectieven dan het traditionele stoornismodel te begrijpen. Dit boek verduidelijkt de basisbeginselen van het jonge wetenschapsveld 'Disability Studies', en vormt vanuit een drieluik een inleiding op het werkveld. Via inleidingen en commentaren worden belangrijke accenten van het vakgebied blootgelegd. Vervolgens worden basisartikelen en teksten als standaardliteratuur voorgesteld. Tenslotte worden vragen en opdrachten voorgelegd die het doorgronden van het geheel bewerkstelligen. (Bron: covertekst)
325 --- Personen met een handicap --- 120588.jpg --- Gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Wetenschappelijk onderzoek --- Orthopedagogiek --- Persoon met een handicap --- ouder --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Overal ter wereld voeren kinderen met een handicap, samen met hun ouders, leerkrachten en andere professionelen, een dagelijkse strijd om volwaardig te worden opgenomen in een gewone klas. Maar 'inclusie' boezemt velen nog angst in of botst op tal van vooroordelen. Dit boek geeft meer uitleg over de filosofie waarin de inclusiegedachte is ingebed, en plaatst inclusie en inclusief onderwijs in een theoretisch én praktijkgericht kader. Naast de bespreking van het literatuuraanbod, komen vooral een aantal ouders van kinderen met een verstandelijke handicap aan het woord. Zij vertellen hun verhaal: hun eenzame strijd om inclusief onderwijs in de praktijk om te zetten, de talrijke hindernissen die ze hierbij ondervinden, maar ook de grote voldoening die zij én hun kind ervaren. Stuk voor stuk zijn het boeiende verhalen, met telkens één centraal motief: samen werken aan een goede school voor alle kinderen. Respect voor elke mening en respect voor diversiteit staan hierbij voorop. Aan de hand van deze verhalen distilleert de auteur de noodzakelijke voorwaarden waarbinnen inclusief onderwijs mogelijk wordt. Hij wijst hierbij uitdrukkelijk op de maatschappelijke keuze van solidariteit en engagement die daadwerkelijk dient gemaakt te worden. Ten slotte worden de getuiggenissen van deze ouders en de opmerkingen van de auteur geconfronteerd met de ervaringen van professionele onderzoekers op dit terrein.
Geïntegreerd onderwijs. --- Orthopedagogiek --- Handboeken en inleidingen. --- Orthopedagogics --- School management --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- kinderen met een beperking --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- 376 --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O410 --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- gehandicapte kinderen --- inclusief onderwijs --- orthopedagogiek --- 37.014 --- Inclusief onderwijs --- Methodiek --- Onderwijs --- Personen met een handicap --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- #A9906A --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Rechten van het kind --- 454.9 --- gehandicapten: in onderwijs --- mentaal gehandicapten --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- inclusie --- mentaal gehandicapte kinderen --- onderwijs --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Opvoeding en onderwijs --- Integratie --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Opvoeding --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport
Choose an application
Dit boek neemt de lezer mee in een rijke verzameling basisteksten omtrent Disability Studies. In verschillende hoofdstukken, geïllustreerd met academische teksten, wordt getoond hoe het vakgebied Disability Studies zich heeft kunnen ontwikkelen en welke maatschappelijke impact ervan uitgaat. Het laat meteen toe om het fenomeen 'disability' vanuit andere perspectieven dan het traditionele stoornismodel te begrijpen.Bron: https://gompel-svacina.eu/product/disability-studies-introductieteksten/
orthopedagogiek --- 376 --- Mensen met een beperking --- Mensen met een motorische beperking --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Orthopedagogiek --- Wetenschappelijk onderzoek --- Gehandicaptenzorg --- Gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapten --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- Persoon met een handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- ouder --- Oudere --- Natuurwetenschappen --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Onderzoek (wetenschap) --- 376.
Choose an application
Onderzoek --- Onderwijsonderzoek --- Kwalitatief onderzoek --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Het onderzoeksgebied Disability Studies ziet zich geconfronteerd met twee grote uitdagingen. Het onderzoek betreft enerzijds bijna altijd moeilijke onderwerpen en thema's. En anderzijds zijn in dat onderzoek dikwijls mensen betrokken die via de overheersende verbale weg niet altijd even makkelijk te bereiken zijn.Sommige onderzoeksparticipanten kunnen pas écht participeren op het moment dat de traditionele onderzoekspaden worden verlaten. Tegelijk blijkt dat vele creatieve studenten van de Gentse onderzoeksgroep binnen het vakgebied op zoek zijn naar een mogelijkheid om een cross-over te maken tussen wetenschappelijk werk en kunst.Studenten Disability Studies hebben drie 'ruimere onderzoeksjasjes' uitgeprobeerd: Arts-Based Research, Research Creation en Multimodal Research. Ze raken internationaal steeds meer erkend en worden in dit boek voorgesteld.https://www.standaardboekhandel.be/p/als-onderzoekstradities-niet-volstaan-9789463714686
Onderzoek (wetenschap) --- Onderzoeksmethode --- Handicap --- Creatieve expressie --- Creatieve therapie --- Kunst --- Expressie --- Wetenschapscommunicatie
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Er gebeurt heel wat onderzoek naar ouders met een verstandelijke beperking, maar meestal komen de ouders zelf weinig of niet aan bod. In dit boek willen de auteurs de ouders zélf aan het woord laten over hun gezin en de opvoeding van hun kinderen. Elk verhaal van een ouder of ouderpaar, laat de lezer kennismaken met zijn/haar persoonlijke belevingswereld en illustreert de sterkte en veerkracht van deze mensen
Opvoeding. --- personen met een mentale beperking --- ouderschap --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- gezinsproblematiek --- Social policy and particular groups --- 326 --- gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- ouders --- begeleid wonen --- verhalen --- Begeleid wonen (kamerwonen, zelfstandig wonen) --- Levensverhaal --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Opvoeding --- Ouders --- Personen met een mentale handicap --- 364.65 --- Verstandelijke handicap --- 094879.jpg --- Ouderschap ; mentaal gehandicapten --- ouder-kind relatie --- verstandelijk gehandicapten --- sociale problemen van en zorg voor verstandelijk gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 159.92 --- 362.31 --- Child psychiatry --- Child psychology --- Family --- Social psychiatry --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gezinnen --- Ouderschap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Gezin --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Oudere --- Gemeenschap --- Gesprek --- School --- Buurt --- Ouderenzorg
Listing 1 - 10 of 84 | << page >> |
Sort by
|