Listing 1 - 10 of 84 << page
of 9
>>
Sort by

Book
Disability studies : basisteksten uitgediept
Author:
ISBN: 9789044125429 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderzoek naar het fenomeen 'mensen met een beperking' kan op diverse wijzen benaderd, begrepen en geïnterpreteerd worden. In dit boek worden een aantal basisteksten gepresenteerd en besproken, die toelaten om het fenomeen 'disability' vanuit andere perspectieven dan het traditionele stoornismodel te begrijpen. Dit boek verduidelijkt de basisbeginselen van het jonge wetenschapsveld 'Disability Studies', en vormt vanuit een drieluik een inleiding op het werkveld. Via inleidingen en commentaren worden belangrijke accenten van het vakgebied blootgelegd. Vervolgens worden basisartikelen en teksten als standaardliteratuur voorgesteld. Tenslotte worden vragen en opdrachten voorgelegd die het doorgronden van het geheel bewerkstelligen. (Bron: covertekst)


Book
Het recht van alle kinderen : inclusief onderwijs : het perspectief van ouders en kinderen
Author:
ISBN: 9033442957 Year: 1999 Publisher: Leuven/Amersfoort Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Overal ter wereld voeren kinderen met een handicap, samen met hun ouders, leerkrachten en andere professionelen, een dagelijkse strijd om volwaardig te worden opgenomen in een gewone klas. Maar 'inclusie' boezemt velen nog angst in of botst op tal van vooroordelen. Dit boek geeft meer uitleg over de filosofie waarin de inclusiegedachte is ingebed, en plaatst inclusie en inclusief onderwijs in een theoretisch én praktijkgericht kader. Naast de bespreking van het literatuuraanbod, komen vooral een aantal ouders van kinderen met een verstandelijke handicap aan het woord. Zij vertellen hun verhaal: hun eenzame strijd om inclusief onderwijs in de praktijk om te zetten, de talrijke hindernissen die ze hierbij ondervinden, maar ook de grote voldoening die zij én hun kind ervaren. Stuk voor stuk zijn het boeiende verhalen, met telkens één centraal motief: samen werken aan een goede school voor alle kinderen. Respect voor elke mening en respect voor diversiteit staan hierbij voorop. Aan de hand van deze verhalen distilleert de auteur de noodzakelijke voorwaarden waarbinnen inclusief onderwijs mogelijk wordt. Hij wijst hierbij uitdrukkelijk op de maatschappelijke keuze van solidariteit en engagement die daadwerkelijk dient gemaakt te worden. Ten slotte worden de getuiggenissen van deze ouders en de opmerkingen van de auteur geconfronteerd met de ervaringen van professionele onderzoekers op dit terrein.

Keywords

Geïntegreerd onderwijs. --- Orthopedagogiek --- Handboeken en inleidingen. --- Orthopedagogics --- School management --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- kinderen met een beperking --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- 376 --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O410 --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- gehandicapte kinderen --- inclusief onderwijs --- orthopedagogiek --- 37.014 --- Inclusief onderwijs --- Methodiek --- Onderwijs --- Personen met een handicap --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- #A9906A --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Rechten van het kind --- 454.9 --- gehandicapten: in onderwijs --- mentaal gehandicapten --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- inclusie --- mentaal gehandicapte kinderen --- onderwijs --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Opvoeding en onderwijs --- Integratie --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Opvoeding --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport


Book
Disability studies : introductieteksten
Author:
ISBN: 9789463711722 Year: 2019 Publisher: Oud Turnhout Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek neemt de lezer mee in een rijke verzameling basisteksten omtrent Disability Studies. In verschillende hoofdstukken, geïllustreerd met academische teksten, wordt getoond hoe het vakgebied Disability Studies zich heeft kunnen ontwikkelen en welke maatschappelijke impact ervan uitgaat. Het laat meteen toe om het fenomeen 'disability' vanuit andere perspectieven dan het traditionele stoornismodel te begrijpen.Bron: https://gompel-svacina.eu/product/disability-studies-introductieteksten/


Book
Qualitative Research for Educational Sciences
Author:
ISBN: 9781784346669 Year: 2014 Publisher: Harlow Pearson Education

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Als onderzoekstradities niet volstaan : disability studies en de zoektocht naar 'ruimere onderzoeksjasjes'
Author:
ISBN: 9789463714686 Year: 2023 Publisher: Antwerpen/'s-Hertogenbosch Gompel&Svacina bvba

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderzoeksgebied Disability Studies ziet zich geconfronteerd met twee grote uitdagingen. Het onderzoek betreft enerzijds bijna altijd moeilijke onderwerpen en thema's. En anderzijds zijn in dat onderzoek dikwijls mensen betrokken die via de overheersende verbale weg niet altijd even makkelijk te bereiken zijn.Sommige onderzoeksparticipanten kunnen pas écht participeren op het moment dat de traditionele onderzoekspaden worden verlaten. Tegelijk blijkt dat vele creatieve studenten van de Gentse onderzoeksgroep binnen het vakgebied op zoek zijn naar een mogelijkheid om een cross-over te maken tussen wetenschappelijk werk en kunst.Studenten Disability Studies hebben drie 'ruimere onderzoeksjasjes' uitgeprobeerd: Arts-Based Research, Research Creation en Multimodal Research. Ze raken internationaal steeds meer erkend en worden in dit boek voorgesteld.https://www.standaardboekhandel.be/p/als-onderzoekstradities-niet-volstaan-9789463714686


Dissertation
Informaticaproblemen in zeehavens : informatiesystemen voor het goederenstroombeheer.
Author:
Year: 1984 Publisher: Antwerpen : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Wij vragen het woord
Author:
Year: 1995 Publisher: S.l. : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Inclusief onderwijs.
Author:
Year: 2008 Publisher: Mechelen Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Ouders met een verstandelijke beperking : 7 verhalen
Authors: ---
ISBN: 9789038213484 Year: 2009 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er gebeurt heel wat onderzoek naar ouders met een verstandelijke beperking, maar meestal komen de ouders zelf weinig of niet aan bod. In dit boek willen de auteurs de ouders zélf aan het woord laten over hun gezin en de opvoeding van hun kinderen. Elk verhaal van een ouder of ouderpaar, laat de lezer kennismaken met zijn/haar persoonlijke belevingswereld en illustreert de sterkte en veerkracht van deze mensen

Listing 1 - 10 of 84 << page
of 9
>>
Sort by