Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wat kun je als leerkracht doen wanneer de communicatie met ouders stroef verloopt? De leerling komt dan klem te zitten tussen contrasterende opvoedingsmilieus, wat negatieve gevolgen heeft voor zijn sociaal-emotionele en didactische ontwikkeling. Vaessen bespreekt diverse benaderingen, die hij illustreert met praktijkvoorbeelden.
Educational sciences --- leraren-ouders relatie --- oudercontact --- communicatie --- Parenting --- Study and teaching --- School children --- Education --- Parent-teacher relationships --- didactiek --- ouderparticipatie --- ouders --- 458.1 --- Ouderparticipatie ; onderwijs --- Communicatie ; onderwijs --- Oudercontact --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Slecht-nieuwsgesprekken --- Ouderparticipatie --- Organisatie - Management --- Relatie leraar - ouder --- Relatie ouder - school --- Relatie school - ouder
Choose an application
Op een toegankelijke manier schetst dit boek wat ADHD is, hoe het ontstaat en hoe ermee om te gaan. Ook wanneer de diagnose niet is gesteld - in geval van druk gedrag, impulsiviteit, slechte concentratie en ernstig tegendraads gedrag - kan deze "gebruiksaanwijzing" op temperamentvolle kinderen worden toegepast. Dankzij dit inzicht kunnen ouders met hun kinderen adequater reageren op dagdagelijkse zaken, terugkerende probleemsituaties of te nemen hindernissen.
ADD (Child behavior disorder) --- ADHD (Child behavior disorder) --- Aandachtstekort-hyperkinetische stoornis --- Attention deficit disorder with hyperactivity --- Attention deficit disorders --- Attention-deficit hyperactivity disorder --- Déficit de l'attention avec hyperactivité --- Hyperactive child syndrome --- Hyperactiviteit --- Hyperactivité --- Hyperkinesia in children --- Hyperkinetic syndrome --- TDAH --- THADA --- Trouble d'hyperactivité avec déficit de l'attention --- Trouble du déficit de l'attention --- Trouble du déficit de l'attention avec hyperactivité --- Troubles d'hyperactivité avec déficit de l'attention --- Troubles du déficit de l'attention avec hyperactivité --- ADHD --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- 464.3 --- Kinderen met concentratieproblemen --- Treatment --- Behavior disorders in children --- Handbooks, manuals, etc.
Choose an application
Kinderen en jeugdigen met ernstige gedragsproblemen trekken een zware wissel op hun omgeving. Zowel ouders, leraren als hulpverleners in de jeugdzorg zitten geregeld met hun handen in het haar. Doorsnee pedagogische kwaliteiten blijken onvoldoende effect te hebben, zéker wanneer het jongeren met psychiatrische problematiek in combinatie met stevige gedragsproblemen betreft, waarbij de gezinsstructuur ernstig ontregeld is. Oorzaak en gevolg van de gedragsproblemen zijn dan vaak lastig te ontrafelen. De ontregelde omgevingsstructuur heeft vervolgens weer een negatief effect op de gedachten, gevoelens en relatiedefinitie van de jongere waardoor zijn negatieve visie op de omgeving dieper bevestigd raakt en de oppositie steeds heviger wordt. Een negatieve spiraal waar met de beste intenties maar moeizaam uit te komen is, en de prognoses niet zonnig blijken te zijn.In dit boek wordt de uit onderzoek gebleken effectieve behandeling vertaald naar de alledaagse praktijk op groepen, in scholen en in samenwerking met de ouders. Per hoofdstuk worden 'best practice' handelingsplannen en beroepscompetenties gepresenteerd. Er wordt gebruik gemaakt van de PES-structuur om de problematiek, de oorzakelijke factoren en de symptomatologie inzichtelijk te maken
Gedragsstoornissen --- Psychische stoornissen --- Jeugd. --- kinderpsychiatrie --- gedragsstoornissen --- Psychiatry --- ADHD --- autisme --- gedragsproblemen --- hechtingsproblemen --- ontwikkelingsstoornissen --- 467 --- 606.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Autisme --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Hechtingsproblemen --- hechtingsstoornissen --- 606.4 --- adolescenten (gez) --- gedragsstoornissen (gez) --- kinderpsychiatrie (gez) --- 364.4 --- 616.89 --- Gedragsproblemen : psychiatrie --- Jongeren : psychosociale problemen --- S20080186.JPG --- jeugd --- probleemjongeren --- psychische syndromen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- 376 --- 362.8 --- 362.7 --- 616.2 --- Behavior disorders in adolescence --- Behavior disorders in children --- Adolescent psychiatry --- Adolescent psychopathology --- departement Gezondheidszorg 10 --- behandeling --- PES structuur --- RUMBA eisen --- Psychosociale problemen --- Gedragsproblemen --- Psychiatrische stoornissen --- Handelingsplannen --- Begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychiatrische patiënten --- Oppositioneel gedrag --- Hechting --- Kinderen --- Psychosociaal probleem --- Gedragsprobleem --- Psychiatrische stoornis --- Handelingsplan --- Psychiatrische patiënt --- Hechting (psychologie) --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- psychopathologie --- Autismespectrumstoornis --- Handelingsgericht werken
Choose an application
Uiteraard gun je iedere leerling een passend aanbod en vanzelfsprekend wil je als leerkracht alles uit een leerling halen hetgeen binnen zijn of haar mogelijkheden ligt. Alleen is dat beleidsmatig sneller bepaald dan in de praktijk uitgevoerd. Leerkrachten zijn over het algemeen niet terdege getraind in het maken en uitvoeren van opbrengstgerichte handelingsplannen voor leerlingen met psychiatrische problematiek. Daarnaast hebben ze niet bepaald zeeën van tijd. Er blijkt een grote behoefte aan een leidraad bij het maken en in praktijk brengen van deze handelingsplannen. Dit boek werkt als een kompas bij de aanpak van leerlingen met gedragsproblematiek / gedragsstoornissen, AD(H)D, autisme spectrum stoornissen / PDD (NOS), hechtingsproblemen / stoornissen, ouder kind relatie problemen, borderline in ontwikkeling, angststoornissen en depressies. Het boek beschrijft een specifieke methodiek en bevat: een korte en bondige uitleg over de problematieken, waardoor je de symptomen in de klas zeker zult herkennen; een beschrijving hoe je een professionele sterkte zwakte analyse maakt; richtlijnen met betrekking tot het ontwikkelingsperspectief per problematiek; de bewezen belangrijke doelen waar men aan moet werken om de schoolse ontwikkeling vlot te trekken ; per problematiek best practice handvatten.
Handelingsplannen --- Gedragsstoornissen --- Psychische stoornissen --- Gedragstherapie --- Onderwijs. --- Kinderen. --- kinderpsychiatrie --- Didactics --- klassfeer --- klassenmanagement --- kinderpsychologie --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- didactiek --- jeugdpsychiatrie --- onderwijs --- psychiatrie --- 467 --- ADHD --- autisme --- borderlinesyndroom --- gedragsproblemen --- gedragsstoornissen --- handelingsplannen --- psychische stoornissen --- 376.4 --- Angststoornissen --- Autisme --- Depressies --- Gedragsproblemen --- Handelingsplan --- Hechtingsstoornissen --- Onderwijs --- Jeugdpsychiatrie --- Opbrengstgericht onderwijs --- 464 --- leerproblemen --- kinderen --- angst --- depressie --- Borderlinesyndroom --- zorgverbreding --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- kinderen met leerproblemen --- Problem children --- Education --- Behavior modification --- Children with disabilities --- Learning [Psychology of ] --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Handelingsgericht werken
Choose an application
gezinspedagogiek --- concentratieproblemen --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- ouders-kind relatie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- ADHD ; kinderen --- Attention-deficit hyperactivity disorder --- Treatment --- Behavior disorders in children --- Handbooks, manuals, etc. --- 670 Gezondheid --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- 469 --- ADHD --- gedragsproblemen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 376.41 --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Opvoeding --- 376.5 --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- kinderen --- #KVHB:ADHD --- Pédopsychiatrie --- Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD) --- Opvoeding en onderwijs --- Orthopedagogiek --- Kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs
Choose an application
Autisme? En nu? is in eerste instantie bedoeld voor jeugdigen en jongvolwassenen met een autismespectrumstoornis met een normaal of hoger IQ, en hun ouders. Het boek geeft inzichten en alledaagse handvatten met betrekking tot autistische en bijkomende problemen, zoals: een laag zelfbeeld, angst, gedragsproblemen en ADHD-kenmerken? Ieder hoofdstuk is opgesplitst in paragrafen voor ouders en voor jongeren.
Orthopedagogics --- autisme --- Autism --- Treatment --- 462.4 --- orthopedagogiek --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- autisme spectrum stoornis --- communicatie (leesbaarheid) --- gedragsstoornissen --- #KVHB:Autisme --- autistische kinderen --- departement Gezondheidszorg 10 --- Autisme --- ADHD --- autismespectrumstoornis (ASS) --- autismespectrumstoornis --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
De auteur is gedragsdeskundige en geeft cursussen aan ouderverenigingen, leraren en hulpverleners in de jeugdzorg. Met dit boek biedt hij vanuit zijn jarenlange ervaring een soort overlevingsgids voor ambulante gezinsbegeleiders die werken met zogenoemde 'multi-probleemgezinnen', waarin meerdere problemen elkaar doorkruisen. Hij gaat uit van het systeemdenken, een therapeutische aanpak waarbij men kijkt naar het geheel van interacties en invloeden binnen een bepaald sociaal verband. In 5 hoofdstukken biedt Vaessen tal van praktische richtlijnen aan om als hulpverlener de regie niet te verliezen. Zo gaat hij onder meer in op de dialoog over je taak, de structuur van een gezin en het methodisch uitvoeren van je taak. In het laatste hoofdstuk bespreekt Vaessen 7 stappen naar succes
Gezinsmoeilijkheden --- Multi-problem --- Gezinsbegeleiding --- Jeugdzorg --- 322.1 --- 360 ) Gezinszorg --- probleemgezinnen --- Multi-probleemgezinnen --- multi-problem gezinnen --- Gezinsbegeleiding. --- Jeugdzorg. --- geweld gezin --- gezinsbegeleiding --- gezinstherapie --- jeugdzorg --- 364.044 --- Hulpverlening --- Gezinszorg --- begeleidingsmethodieken --- psychosociale hulpverlening --- maatschappelijke hulpverlening --- Social welfare methods --- Sociology of social care
Choose an application
Jongeren met hechtingsproblemen worden met grote regelmaat opgenomen in residentiële instellingen. Ze leren daar keer op keer dat hun visies op relaties juist zijn, omdat ze steeds weer van instelling naar instelling verhuizen. De kans dat het hechtingsprobleem evolueert tot een hechtingsstoornis of persoonlijkheidsstoornis is groot. Stap voor stap beschrijft de auteur een professionele en dialooggerichte methodiek voor het begeleiden van deze jongeren met hechtingsproblemen en hun ouders in hun eigen thuissituatie of pleeggezin. Veel aandacht gaat uit naar psycho-educatie, het in kaart brengen van de gezonde en minder florissante ontwikkeling van het kind, van de krachten en zwakten van het kind en van het gezinssysteem en het maken en uitvoeren van een begeleidingsplan in de dialoog met de ouders en de jeugdige. Het boek is geschreven voor ambulante werkers in de jeugdzorg maar kan ook met de ouders worden mee gegeven.Uit de inhoud: Veilig gehechte kinderen - Angstig vermijdend en angstig ambivalent gehechte kinderen - Oorzaak van hechtingsproblemen - Hechtingsherinneringen - Systeemdenken - Doorbreken van de homeostase - Professioneel en dialooggericht - Probleemanamnese en hulpvraag - Individuele taxatie - Ontwikkeling in kaart brengen - Gezinsfunctioneren - Dialooggestuurd begeleidingsplan.
Gehechtheidsrelatie. --- 467 --- hechting (psychologie) --- hulpverlening --- jeugdzorg --- relationele opvoeding --- systeemdenken --- Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- 364.264 --- Gezinsbegeleiding --- Hechting --- Hechtingsstoornissen --- Ouders --- Relaties --- 416.5 --- gezinssociologie --- hechting (Bowlby (theorie van), gehechtheid, holding-theorie) --- hechtingsstoornissen --- ouder-kind relatie (moeder-kind relatie) --- gehechtheid --- gezinsbegeleiding --- pleegzorg --- probleemjongeren --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 159.987 --- 392.5 --- 362.7 --- probleemkinderen --- Psychiatry --- Orthopedagogics --- bodemloosheidsyndroom --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- Social policy and particular groups --- #KVHB:Gezinsrelaties --- #KVHB:Hechting --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Ouderparticipatie --- Hechtingsproblemen --- Hulpverlening --- Jeugdzorg --- Relationele opvoeding --- departement Gezondheidszorg 11 --- kinder- en jeugdpsychiatrie --- Kinderen en jeugd --- Jeugdproblematiek --- Kinderpsychologie --- Dagbehandeling --- Pleeggezinnen --- 606.4 --- kinderpsychiatrie --- hechting --- psychiatrie --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Hechting (psychologie) --- Kind --- Jeugdpsychologie --- Pleeggezin --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Het aantal jongeren met een gedragsstoornis, AD(H)D, hechtingsstoornis, depressie, angststoornis, autisme? neemt de laatste decennia in sneltempo toe. De auteur beschrijft de opkomst van de kinder- en jeugdpsychiatrie tot heden aan de hand van zijn 46-jarige carrière in de zorg en het onderwijs. Hij plaatst daarbij kritische noten bij de overdreven hang naar het als gestoord of ziek classificeren van jongeren.Het boek levert praktijkgerichte inzichten en handvatten om jongeren die introvert of extravert ontregelen, relationeel verbonden te ondersteunen in het herstel van hun balans. Het meest succesvolle in de begeleiding blijkt namelijk de verbonden relatie met de volwassene te zijn. Daarnaast blijkt de bewezen effectieve aanpak van de genoemde ?stoornissen? meer overlap dan verschil te kennen. Zowel de invloed van de breinontwikkeling als die van de omgeving passeren steeds de revue. Naast veel praktijkvoorbeelden beschrijft hij zijn eigen periodes van ontregeling, waarbij hij het belang van ?communicare? diepgaand ervoer in het toepassen van de effectieve herstelbenaderingen.
Age group sociology --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- orthopedagogiek --- psychotherapie --- hechting (psychologie) --- jeugdzorg --- 362.7 --- jeugdhulpverlening --- Ontwikkelingsproblemen --- Jongeren --- Psychische stoornissen --- Ontwikkelingsprobleem --- Jongere --- Psychische stoornis --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Film --- Jeugdhulpverlening --- Brein --- Verbindende communicatie --- ADHD --- ODD --- Emotionele stoornis --- Herstelgericht werken
Choose an application
Belle Scheeren (19 jaar oud) neemt de lezer mee in haar psychotische belevingen gedurende haar puberteit en adolescentie. Ze beschrijft aangrijpend haar worstelingen tijdens haar jonge puberjaren en gedurende een lange opname in een jeugdpsychiatrisch ziekenhuis. Als geen ander vertelt ze over haar zoektocht, haar rouwproces en hoe ze gedurende de behandeling met haar handicap het leven opnieuw leert te leven. De ouders en zus van Belle schrijven indringend en ontroerend over hun eigen ervaringen, gedachten en gevoelens gedurende dit hele proces. Hulpverleners diepen aan de hand van het verhaal van Belle professioneel de behandeling van psychosen en schizofrenie uit.De persoonlijke gebeurtenissen van Belle en haar gezinsleden, afgewisseld met een deskundige maar eenvoudig verwoorde uitleg, maken het boek levendig en uniek. Adolescenten en hun gezinnen die hetzelfde doormaken als dit gezin, worden niet alleen deelgenoot van de pijn, vertwijfeling en de beleving van de betrokkenen. Ze krijgen, samen met andere geïnteresseerden, ook inzicht in het mogelijke ontstaan, het verloop en de behandeling van psychosen en schizofrenie. Dit maakt het boek ook zeer leerzaam en bruikbaar voor beroepskrachten als paramedici, werkers in de jeugdzorg, maatschappelijk werkers, ouderbegeleiders, systeemtherapeuten,...Gedichten en tekeningen van Belle maken nog meer voelbaar wat in haar omging en omgaat. Nu, ruim drie jaar later, woont Belle zelfstandig in Maastricht.
Schizofrenie ; adolescentie --- #KVHB:Schizofrenie --- 606.3 --- adolescentiepsychiatrie --- kinderpsychiatrie --- psychiatrie --- schizofrenie --- 606.311 --- dagboek --- psychiatrische patiënt --- Schizofrenie (parafrenie) --- 606.86 --- geestelijke gezondheidszorg (gez) --- ouder-kind relatie (gez) --- psychiatrische patiënt (gez) --- schizofrenie (gez) --- adolescenten --- gezinssociologie --- jeugdpsychiatrie --- psychopathologie, psychiatrische ziektekunde, neurosen, psychosen, oorlogssyndromen en verslavingsziekten --- Schizofrenie --- psychiatrische patiënten --- 616.5 --- 616.2 --- Provincie West-Vlaanderen
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|