Listing 1 - 10 of 125 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In the current business environment, an organization’s continuation is getting more dependent on the use of big data applications. For one, big data technologies generally provide firms with a head start compared to close competitors through better decision making. The Literature has declared that the Chief Financial Officer (CFO) of today should take on the role of a catalysator towards more extended use of big data analytics. As such, an organization’s future might stand or fall with the CFO’s decision-making behaviour. Through the use of a questionnaire, data has been collected from 104 CFOs with the aim of investigating whether there is a significant link between the cognitive style of a CFO and his/her investment behaviour. More specifically, the investment behaviour related to descriptive, predictive and prescriptive big data techniques on the one hand, and the investment behaviour related to an integrated big data platform on the other hand. In this research, some significant indications are found concerning the effect of the cognitive style of a CFO on the application of prescriptive big data techniques and the application of an integrated big data platform.
Choose an application
In de huidige economische omstandigheden richten bedrijven zich vaak op hun kernactiviteiten. Een rechtstreeks gevolg hiervan is dat vele van de ze bedrijven zich wenden tot andere bedrijven (leveranciers) voor de uit voering van verschillende, ondersteunende diensten. Voorbeelden van zulk e diensten zijn informaticabeheer, facilitair management, business engin eering, logistiek, personeelsbeleid, veiligheid, catering, enzovoort. Bij uitbesteding van dergelijke diensten streeft de klant ernaar om de kwa liteit van dienstverlening te verhogen, een lagere kostprijs te bedwinge n of bij te leren van zijn leverancier. Niettemin blijkt dat elke dag op nieuw vele van deze voordelen ver te bespeuren zijn en dat tal van uitbe stedingsrelaties ophouden te bestaan. Belangrijke redenen hiervoor zijn de incompetentie van de leverancier, het verhoogde risico op opportunist isch gedrag en onderlinge onenigheid inzake de vooropgestelde doelstellingen. Omwil le van deze bestaande risico's die inherent zijn aan elke uitbestedingsrelatie, lijkt het gebruik van geschikte controlesystemen tussen 2 of mee rdere partijen een absolute noodzaak. Op deze manier immers kan een klan t de uitbestedingsrisico's herleiden tot een minimum. In dit proefschrif t definiëren we interorganisatorische controlesystemen als een reeks aan mechanismen die de klant toelaat zijn leverancier te motiveren en te controleren op zon manier dat deze laatste handelt ter goeder trouw en conform de vooropgestelde doelstellingen (Kirsch et al. 2002; Das en Teng, 1998). In de literatuur wordt vaak verwezen naar twee manieren van inte rorganisatorische controle, namelijk formele en informele. De eerste man ier van controle benadrukt de ontwikkeling en het gebruik van formele re gels, procedures en beleidsvoorwaarden. Voorbeelden hiervan zijn incentivesystemen, open boekhouding, afspraken rond intellectuele rechten, best uursorganen enzovoort. De tweede manier van controle berust op de ontwik keling van normen, waarden, cultuur en de verinnerlijking van doelen. Voorbeelden hiervan zijn gedragscodes en onderling vertrouwen. De focus van dit doctoraat ligt op het gebruik en de effectiviteit van formele controlesystemen in uitbestedingsrelaties. Specifiek, in dit proefschrift onderzoek ik (1) hoe managers leren om bepaalde formele control esystemen te gebruiken in uitbestedingsrelaties, (2) de impact van inter organisatorische formele controlesystemen op de prestaties van leveranciers en (3) hoe imitatiegedrag een verklaring kan vormen voor het gebruik van formele controlesystemen in een uitbestedingsnetwerk. Met betrekking tot het eerste onderzoeksdoel, ga ik na in welke mate verschillende leermechanismen een rol kunnen spelen in de keuze en de evolutie van een ondernemings interorganisatorische formele controlesystemen. Met betrekking tot het tweede onderzoeksdoel, ontwikkel en valideer ik een onderzoek smodel dat suggereert dat het eigenlijke prestatie-effect van formele co ntrolesystemen afhangt van (1) de wijze van formele controle (output- of gedragscontrole) in relatie tot (2) het type van dienst (massa of professioneel) en (3) de relatieve aanwezigheid van informele controle. Met b etrekking tot het derde onderzoeksdoel, bestudeer ik in welke mate specifieke interorganisatorische formele controlesystemen die een klant gebru ikt met zijn leverancier, geïmiteerd worden door diezelfde leverancier bij het op zijn beurt controleren van zijn verschillende dienstenleveranciers. Om de ze verschillende onderzoeksobjectieven te realiseren, hebben we drie empirische studies uitgevoerd allen gesitueerd in het domein van de uitbesteding van diensten. In de eerste studie, bijvoorbeeld, trachten we ons onderzoeksobjectief te realiseren door een gevalsstudie uit te voeren ove r een periode van 7 jaar met betrekking tot het uitbestedings- en controlebeleid van een multinational inzake facilitair management. In de tweede studie, gebruiken we data verzameld op basis van enquëtes en gaan we na hoe klanten denken over hun relatie met dienstenleveranciers. In totaal, verzamelden we 253 valide antwoorden. De derde studie betreft opnieuw een gevalstudie in de faciliteiten dienstensector. Specifiek, om imitatiegedrag inzake controlesystemen te kunnen achterhalen, hebben we data verzameld met betrekking tot een facilitaire dienstenketen die verschillende uitbestedingsrelaties inhield. De be langrijkste bevindingen inzake de drie onderzoeksobjectieven zijn: In de eerste studie, vind ik dat verschillende veranderingen in het bedr ijf zijn gebruik van interorganisatorische formele controlesystemen niet volledig verklaard kunnen worden vanuit een transactiekosttheorie (Will iamson, 1985). Vele veranderingen echter blijken het gevolg van verschil lende leermechanismen. Meer bepaald, we onderscheiden vier leermechanism en kennisverzameling, informatieverspreiding, informatie-interpretatie en interorganisatorisch geheugen die de drijfveer zijn achter verschi llende wijzigingen en ontwikkelingen inzake een bedrijf zijn interorgani satorische controlebeleid. Deze studie is tevens een van de eerste studi es die op een dynamische manier de determinanten van interorganisatorisc he formele controlesystemen belicht. In de tweede studie stellen we vast dat enkel informele controle een direct, positief effect vertoond op leveranciersprestaties. Dit resultaat is con sistent met voorgaand onderzoek. Verder tonen de resultaten aan dat outp ut controle en service type (massa of professionele diensten) een intera ctie-effect vertonen. Met massa diensten bedoelen we eenvoudige, product georiënteerde diensten zoals logistiek of veiligheid. Met professionele diensten verwijzen we naar eerder complex, proces georiënteerde dienste n zoals business engineering of consultancy. Wanneer klanten dan beroep doen op outputcontrole bij het uitbesteden van massa diensten, vind ik e en positief effect op de leveranciersprestaties. Dit effect wordt echter negatief wanneer de uitbestedingsrelatie professionele diensten betreft . Het interactie-effect tussen gedragscontrole en type van diensten is e chter afhankelijk van de aanwezigheid van informele controle tussen klan ten en leveranciers. Meer bepaald, we vinden dat enkel wanneer gedragscontrole vergezeld is van informele controle, het een positief effect heeft op de leveranciersprestaties. Dit effect blijkt sterker te zijn bij ui tbesteding van professionele dan van massa diensten. In de derde studie, suggereren de resultaten het bestaan van imitatiegedrag i nzake het gebruik van formele interorganisatorische controlesystemen. Specifiek, ik vind bewijs dat wanneer zowel klant-leverancier als leveranc ier-leverancier relaties gekenmerkt zijn door een hoge onzekerheid of partner-afhankelijkheid, de controlesystemen die gebruikt worden door de klant (in zijn relatie met de leverancier) in grote mate geïmiteerd worde n door diezelfde leverancier met zijn leveranciers. Het imitatie-effect met betrekking tot coördinatie-ondersteunende formele controlesystemen ( dat zijn controlesystemen die gericht zijn op het uitwisselen van gevoelige partnerinformatie) wordt echter sterk gereduceerd in geval van competitie tussen de verschillende leveranciers. Coopetitie houdt in dat binn enin een bepaald netwerk verschillende leveranciers met elkaar samenwerk en terwijl daarbuiten ze elkaars concurrent zijn. . In het algemeen sugg ereert deze studie dat naast zuiver economische indicatoren, managers ook op een rationele gebruik maken van netwerkinformatie (sociale indicator) bij het sturen van hun keuzes inzake interorganisatorische formele controlesyst
Choose an application
In the current business environment, an organization’s continuation is getting more dependent on the use of big data applications. For one, big data technologies generally provide firms with a head start compared to close competitors through better decision making. The Literature has declared that the Chief Financial Officer (CFO) of today should take on the role of a catalysator towards more extended use of big data analytics. As such, an organization’s future might stand or fall with the CFO’s decision-making behaviour. Through the use of a questionnaire, data has been collected from 104 CFOs with the aim of investigating whether there is a significant link between the cognitive style of a CFO and his/her investment behaviour. More specifically, the investment behaviour related to descriptive, predictive and prescriptive big data techniques on the one hand, and the investment behaviour related to an integrated big data platform on the other hand. In this research, some significant indications are found concerning the effect of the cognitive style of a CFO on the application of prescriptive big data techniques and the application of an integrated big data platform.
Choose an application
The digital area has completely changed the role of the CFO. Today, researchers and practitioners indicate that CFOs are well-positioned to take the lead in the digital transformation of their company because of their data management and financial planning responsibilities. The aim of this study is to examine the impact of the CFO’s personality on the digital maturity within small and medium-sized enterprises. Digital maturity is an indication for the digital progress that does not only take into account the technology dimension but rather looks at the broader picture. Furthermore, the paper investigates the digitalisation in more detail by designing a new Digital Maturity Model (DMM) that develops four digital maturity stages describing an evolution path towards full digital maturity. By subsequently assigning the companies to the resulting stages, an overview is provided of where Belgian SMEs are located today in their digital transformation process. For these purposes, an online questionnaire was developed and spread among Belgian CFOs active in SMEs. The results provide evidence for the effects of the CFO’s characteristics on the digital maturity of the company. In addition, the digital maturity research shows that many SMEs have set their course to become more digitalised but that the implementation of new technologies remains the biggest challenge in the digital transformation.
Choose an application
E-business partnerships have become a cornerstone of doing business in today’s digital and globalized world. However, the quest for competent and reliable business partners is not without a challenge. The anonymous dynamics and perceived riskiness of the online environment bring along uncertainty. It follows that trust plays a major role in initiating and managing strategic alliances. Therefore, this study investigates the impact of third party endorsements as a trust-building strategy on trust and the intentions to collaborate. In particular, our findings suggest that an increase in competence trust is more pronounced when product-oriented endorsements are shown while goodwill trust will be more positively influenced by customer-oriented endorsements. Both types of endorsements also positively influence the intentions to collaborate. Moreover, the influence of product-oriented endorsements on these intentions is mediated by competence trust. In addition, this study examines the effect of the endorsing partner’s reputation as it might impact the endorsements’ valence. Although the results show that a partner’s reputation significantly influences initial trust, the impact endorsements have on the intentions to collaborate appears not to be affected by the endorser’s reputation. In line with its findings, this paper established meaningful managerial implications, especially for businesses who attempt to attract new partner firms.
Choose an application
This paper aims to investigate the connection between the use of advanced technologies and the perceived importance of non-financial performance measures in the performance measurement system (PMS). A supportive culture towards digitalization is also investigated as a determining factor of the impact of technology on the composition of the PMS. For this research, data was retrieved via a questionnaire that was sent to chief financial officers and other executives of Belgian companies. Using multiple approximations for the importance of non-financial indicators and the technologies used in the organization, results of multivariate regression analyses (corrected for outliers) show that technology has a significant positive impact on the (both absolute and relative) importance of non-financial performance measures. This finding is in accordance with the reasoning that advanced technologies could provide companies with the tools to extract valuable information from previously unused data. On the other hand, culture is not found to have a significant impact on the extent to which technology influences the importance of non-financial performance measures. Only in a single case, the interaction between a supportive culture towards technology and the actual use of technology was significant, but with a negative coefficient, contradicting the expectation that a supportive culture would enhance the effect of advanced technologies on the perceived importance. Culture as a stand-alone variable however did have a significant positive effect on that importance. This paper elaborates on the existing research related to internal factors that influence the composition of the performance measurement system, and specifically on the importance of non-financial performance measures in such PMSs.
Choose an application
In 2013, IIRc created a new corporate reporting framework called 'Integrated Reporting'. This paper evaluates the impact of integrated information and materiality on investment allocation decisions made by non-professional investors. An online experiment has been conducted from which can be concluded that issuing integrated information has a positive impact on investments of investors, but only in a context in which immaterial disclosures were published. Finally, disclosing material information has a significant impact on investments, but only in a context in which separate financial and stand-alone sustainability reports were published.
Choose an application
We analyze the influence of national culture on the content of inter-firm R&D contracts regarding Intellectual Property Rights, Confidentiality and Task Description & Project Management provisions. Our dataset comprises of 455 contracts between our Belgian case organization and Belgian, German, American or Japanese firms. Hofstede’s cultural dimensions are used to assess and compare the cultural differences between these firms’ countries of origin. Using this framework, we examine whether cultural differences between the countries can account for variations between the percentual importance attached to the contractual provisions mentioned above. The results from our logistic regression analysis show that in some cases our hypotheses were supported, while in others they were not substantiated.
Choose an application
We analyze the influence of national culture on the content of inter-firm R&D contracts regarding Intellectual Property Rights, Confidentiality and Task Description & Project Management provisions. Our dataset comprises of 455 contracts between our Belgian case organization and Belgian, German, American or Japanese firms. Hofstede’s cultural dimensions are used to assess and compare the cultural differences between these firms’ countries of origin. Using this framework, we examine whether cultural differences between the countries can account for variations between the percentual importance attached to the contractual provisions mentioned above. The results from our logistic regression analysis show that in some cases our hypotheses were supported, while in others they were not substantiated.
Choose an application
This study investigates the relationship between Business Analytics (BA) and Performance Management System (PMS) comprehensiveness, and how effective use of BA and PMS influences organizational performance (OP). The purpose of this research is to identify whether organizations that use BA achieve a more comprehensive PMS, and how this impacts their overall performance. To achieve this goal, a mixed-methods approach was used, combining a literature re- view with an empirical investigation. The results of our study demonstrate that by combining a confirmatory factor analysis (CFA) with a regression analysis, a significant relationship between effective leverage of BA and the comprehensiveness of PMS was found. Additionally, using a similar approach, a significant positive relationship between PMS comprehensiveness and OP was found as well. Overall, the study provides valuable insights for managers seeking to improve their PMS and enhance their organization’s performance through the effective use of BA. These findings have significant practical implications for organizations across various industries and provide a basis for future research in this area.
Listing 1 - 10 of 125 | << page >> |
Sort by
|