Narrow your search

Library

KU Leuven (4)

EHC (3)

Arteveldehogeschool (1)


Resource type

dissertation (5)

book (3)


Language

Dutch (8)


Year
From To Submit

2022 (2)

2021 (3)

2020 (1)

2017 (1)

2014 (1)

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Dissertation
Een weg doorheen de chaos : een onderzoek naar raakvlakken en botsingen van de bestaande literatuur omtrent concentratiestoornissen met de werkelijke belevingswereld van jongeren met ADD
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Gent Arteveldehogeschool Campus Kattenberg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Research skills in behavioral sciences : Targeting cognitive and motivational challenges
Authors: --- --- --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Balanceren tussen vrijheid en voorschrift bij curriculumbeslissingen - Een meervoudige gevalsstudie bij leerkrachten Algemene Verbale Vorming in het deeltijds kunstonderwijs
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Vlaams onderwijslandschap kent een spanningsverhouding tussen lokale autonomie en externe sturing (Kelchtermans, 2004). Enerzijds wordt van scholen verwacht dat ze zelf beleid voeren. Anderzijds wordt ook verlangd dat externe instanties hun verwachtingen ten opzichte van het lokale niveau kenbaar maken in de vorm van beleidsvoorschriften, leerplannen, eindtermen of ontwikkelingsdoelen (Kelchtermans, 2004). In Vlaanderen genieten schoolbesturen een grote vrijheid wat betreft de pedagogisch-organisatorische invulling van hun organisatie (Simons, Kelchtermans, Leysen, & Vandenbroek, 2016). In het deeltijds kunstonderwijs is deze pedagogische vrijheid (mede wegens een gebrek aan eindtermen en ontwikkelingsdoelen en het bescheiden karakter van de leerplannen) nog groter. De beknopte externe sturing van het deeltijds kunstonderwijs vindt grond in de overtuiging dat het deeltijds kunstonderwijs optimaal werkt wanneer het de nodige autonomie verkrijgt (Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, 2015). Dit heeft als gevolg dat de regelgever de sturing versoepelt. Met het oog op september 2018 als startdatum van een nieuw niveaudecreet, is dit het uitgelezen moment om de overtuiging omtrent een grote lokale autonomie te bevragen op het lokale niveau. In deze masterproef willen we enerzijds (aan de hand van een documentanalyse) nagaan op welke wijze de ruimte voor professionele autonomie van leerkrachten Algemene Verbale Vorming (AVV) zich manifesteert in de politieke en juridische regelgeving van het DKO (onderzoeksvraag één). Anderzijds willen we (aan de hand van semi-gestructureerde interviews) inzicht verkrijgen in hoe deze lokale, professionele autonomie ervaren wordt door de betrokken leerkrachten en zich vormgeeft in hun praktijk (onderzoeksvraag twee). Tot slot wordt onderzocht hoe de samenwerkingscultuur in de vakgroep AVV een mediërende rol speelt in deze individuele betekenisgeving (onderzoeksvraag drie). Omdat onze interesse uitgaat naar de betekenisgeving van de leerkrachten in het DKO, maken we gebruik van een meervoudige gevalsstudie die zich situeert in de kwalitatieve onderzoekstraditie. Deze masterproef bevestigt dat de sturingsdocumenten in het DKO een grote pedagogische ruimte laten aan leerkrachten om lessen inhoudelijk vorm te geven, de respondenten de lokale autonomie hoog in het vaandel dragen, en dat het bedoelde curriculum een beperkte impact heeft op het geïmplementeerde curriculum (van den Akker, Fasoglio, & Mulder, 2008). Daarnaast wordt de lokale (individuele) autonomie versterkt door een beperkte vakinhoudelijke samenwerking in het merendeel van de bevraagde academies.

Keywords


Book
Verdwalen
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2021 Publisher: Kortrijk Letterzetter Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Dutch literature


Dissertation
Misconcepties over het doen van gedragswetenschappelijk onderzoek: Een exploratieve studie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wetenschappelijk onderzoek neemt in de huidige maatschappij steeds een belangrijkere plaats in. Met name in de onderwijspraktijk is deze tendens zeer waarneembaar. Onderzoek en onderzoeksvaardigheden hebben daarbij een prominente rol binnen het Vlaamse onderwijscurriculum. Meerdere studies tonen dat leerlingen veel fouten maken bij het doen van onderzoek. Mogelijk liggen misconcepties aan de basis van deze fouten. De literatuur omtrent misconcepties over het doen van onderzoek beperkt zich echter vaak tot het domein van de exacte wetenschappen en focust voornamelijk op studenten uit het hoger onderwijs. Het domein van de gedragswetenschappen wordt hierbij onderbelicht en zelden wordt er gefocust op de misconcepties over het doen van onderzoek die leerlingen uit het secundair onderwijs hebben. Gezien de bovengenoemde leemten binnen de relevante literatuur bestudeert deze masterproef de misconcepties die leerlingen van de derde graad Humane Wetenschappen hebben over het doen van gedragswetenschappelijk onderzoek. Deze masterproef stelt tot doel om misconcepties te identificeren die mogelijk aan de basis liggen van de fouten die leerlingen maken bij het doen van onderzoek. In het eerste hoofdstuk worden door middel van een literatuurstudie de volgende relevante begrippen toegelicht: ‘misconcepties’, ‘onderzoek doen’, ‘misconcepties over het doen van onderzoek’ en gerelateerde begrippen. In het tweede hoofdstuk wordt uiteengezet hoe deze exploratieve studie, aan de hand van de onderzoeksvoorstellen van leerlingen, misconcepties tracht te identificeren die mogelijk onderliggend zijn aan de fouten die leerlingen maken bij het doen van gedragswetenschappelijk onderzoek. Meer bepaald wordt in deze studie een beschrijvende documentenanalyse uitgevoerd op deze onderzoeksvoorstellen waarbij eerst fouten worden geïdentificeerd en daarna mogelijk onderliggende misconcepties worden verondersteld. Het derde hoofdstuk omvat een uitgebreid overzicht van de resultaten waarin alle veronderstelde misconcepties worden besproken evenals hun onderlinge samenhang en de samenhang met de fouten. In het vierde en laatste hoofdstuk wordt een besluit geformuleerd dat wordt aangevuld met een discussie over de meerwaarde en beperkingen van deze studie. Uit deze masterproef kan geconcludeerd worden dat er verschillende misconcepties mogelijk aan de grondslag kunnen liggen van de fouten die leerlingen maken bij het doen van gedragswetenschappelijk onderzoek. Daar onderzoek doen steeds een belangrijkere rol inneemt binnen de onderwijspraktijk vormen deze bevindingen een interessante basis voor verder interventieonderzoek. Gegeven het exploratieve karakter van deze masterproef dient evenwel de validiteit van de veronderstelde misconcepties onderzocht te worden in vervolgonderzoek.

Keywords


Book
Thuis komen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Dutch literature


Book
Echo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Dutch literature


Dissertation
Misconcepties over het doen van gedragswetenschappelijk onderzoek: Een exploratieve studie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wetenschappelijk onderzoek neemt in de huidige maatschappij steeds een belangrijkere plaats in. Met name in de onderwijspraktijk is deze tendens zeer waarneembaar. Onderzoek en onderzoeksvaardigheden hebben daarbij een prominente rol binnen het Vlaamse onderwijscurriculum. Meerdere studies tonen dat leerlingen veel fouten maken bij het doen van onderzoek. Mogelijk liggen misconcepties aan de basis van deze fouten. De literatuur omtrent misconcepties over het doen van onderzoek beperkt zich echter vaak tot het domein van de exacte wetenschappen en focust voornamelijk op studenten uit het hoger onderwijs. Het domein van de gedragswetenschappen wordt hierbij onderbelicht en zelden wordt er gefocust op de misconcepties over het doen van onderzoek die leerlingen uit het secundair onderwijs hebben. Gezien de bovengenoemde leemten binnen de relevante literatuur bestudeert deze masterproef de misconcepties die leerlingen van de derde graad Humane Wetenschappen hebben over het doen van gedragswetenschappelijk onderzoek. Deze masterproef stelt tot doel om misconcepties te identificeren die mogelijk aan de basis liggen van de fouten die leerlingen maken bij het doen van onderzoek. In het eerste hoofdstuk worden door middel van een literatuurstudie de volgende relevante begrippen toegelicht: ‘misconcepties’, ‘onderzoek doen’, ‘misconcepties over het doen van onderzoek’ en gerelateerde begrippen. In het tweede hoofdstuk wordt uiteengezet hoe deze exploratieve studie, aan de hand van de onderzoeksvoorstellen van leerlingen, misconcepties tracht te identificeren die mogelijk onderliggend zijn aan de fouten die leerlingen maken bij het doen van gedragswetenschappelijk onderzoek. Meer bepaald wordt in deze studie een beschrijvende documentenanalyse uitgevoerd op deze onderzoeksvoorstellen waarbij eerst fouten worden geïdentificeerd en daarna mogelijk onderliggende misconcepties worden verondersteld. Het derde hoofdstuk omvat een uitgebreid overzicht van de resultaten waarin alle veronderstelde misconcepties worden besproken evenals hun onderlinge samenhang en de samenhang met de fouten. In het vierde en laatste hoofdstuk wordt een besluit geformuleerd dat wordt aangevuld met een discussie over de meerwaarde en beperkingen van deze studie. Uit deze masterproef kan geconcludeerd worden dat er verschillende misconcepties mogelijk aan de grondslag kunnen liggen van de fouten die leerlingen maken bij het doen van gedragswetenschappelijk onderzoek. Daar onderzoek doen steeds een belangrijkere rol inneemt binnen de onderwijspraktijk vormen deze bevindingen een interessante basis voor verder interventieonderzoek. Gegeven het exploratieve karakter van deze masterproef dient evenwel de validiteit van de veronderstelde misconcepties onderzocht te worden in vervolgonderzoek.

Keywords

Listing 1 - 8 of 8
Sort by