Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Anderstalige nieuwkomers... ze zijn vandaag een belangrijk aandachtspunt op school. Het hoe en het waarom van hun begeleiding veroorzaakt soms paniek. Hoe begin ik eraan? Hoe overwin ik de taal- en cultuurkloof? Waar kan ik geschikt materiaal vinden? Waarop let ik bij de selectie van methodieken? Dit boek wil een wegwijzer zijn voor leerkrachten, coördinatoren en directies die een ondersteuning wensen in hun begeleiding van anderstalige nieuwkomers. De lezer krijgt een groot aantal tips mee, interessante websites, een dvd met praktijkvoorbeelden en veel ander 'hapklaar' materiaal om aan de slag te gaan of om verder te werken met anderstalige nieuwkomers.
Allochtonen. --- Diversiteit. --- Onderwijsparticipatie. --- nieuwkomers --- anderstaligen --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- tweede-taalverwerving --- culturele diversiteit --- Didactics of Dutch --- Sociolinguistics --- NT2 ; didactiek --- NT2 ; basisonderwijs --- NT2 ; secundair onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Intercultureel onderwijs ; secundair onderwijs --- Nederlands --- didactiek --- * 838.5 --- Nederlands als tweede taal --- cultuurverschillen --- NT2 --- Intercultureel onderwijs --- Nederlands voor anderstaligen --- Tweedetaalverwerving --- 474.6 --- Anderstaligen --- Taalvaardigheid --- Taalachterstand --- Taalonderwijs --- Anderstalige nieuwkomers --- 838.5 --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- multiculturele samenleving --- 376.7 --- 454.6 --- #PBIB:+105.30 --- Nederlands voor Anderstaligen --- 325 --- intercultureel onderwijs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Opvang anderstalige leerlingen --- Contains audio-visual material --- PXL-Education 2014 --- methodiek : onderwijs --- Onderwijs --- Didactiek --- Onthaalklassen anderstalige nieuwkomers --- Immigranten --- Begeleiding --- Anderstalige nieuwkomer --- OKAN --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Immigrant
Choose an application
Het Project S is ontwikkeld voor OKAN – Onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers, maar het is ook voor vele andere groepen geschikt. De doelstelling is de overbrugging van de vaak aanwezige taal- en cultuurkloof specifi ek omtrent relationele en seksuele vorming. Methodieken werden uitgedacht, uitgeprobeerd, herzien of herkaderd naar de doelgroepen toe. De boodschap wordt kracht bijgezet door veel visueel materiaal, talige ondersteuning en de didactische opbouw van het geheel. Het boek bevat ook een overzichtslijst van bruikbare materialen en randmethodieken. Via een weblink kan de gebruiker op de hoogte blijven van de verdere ontwikkeling van het Project.
Seksuele opvoeding ; secundair onderwijs. --- anderstaligen --- Didactics of social education --- minderjarigen --- relationele vorming --- gezondheidspromotie --- seksuele vorming --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- didactiek --- Foreign speakers --- Sex instruction for youth --- Immigrants --- Cultural assimilation --- Interpersonal relations --- relationele opvoeding --- NT2 --- seksuele voorlichting --- 433.4 --- 308.4 --- 613.88 --- seksuele opvoeding --- Seksuele opvoeding --- Relationele opvoeding --- Anderstaligen --- 37.03 --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Intercultureel onderwijs --- Onthaalklassen anderstalige nieuwkomers --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Relationele en seksuele vorming --- OKAN
Choose an application
Torenkamer: Visieontwikkeling diversiteit en interculturaliteit. Een reeks van 13 fiches ter ondersteuning van de visieontwikkeling van de school rond diversiteit en interculturaliteit. Cultuur- en wereldburgerschapseducatie kan aan bod komen in de klas, maar kan ook een plaats krijgen op schoolniveau. Aandacht voor een brede culturele vorming en wereldburgerschapscompetenties kan zo deel uitmaken van het opvoedingsproject en de visie van waaruit een school haar onderwijs wil laten vertrekken. In het project Wereldklassen proberen we ook de brug te slaan naar de brede schoolpraktijk. De leeractiviteiten die in het project zijn opgenomen, richten zich (soms letterlijk) buiten de klas- en schoolmuren. Zo draagt Wereldklassen de mogelijkheid in zich om in grote of beperkte mate het project schoolbreed te laten leven. We reiken het schoolteam handvaten aan om met actuele thema's om te gaan vanuit een gedeelde visie, die enerzijds vaste waarden uitdraagt en anderzijds flexibel nieuwe antwoorden op verandering mogelijk maakt. Volgende thema's komen aan bod: Basispakket: vensters op de wereld (onze context), veelvoudige identiteiten, verscheidenheid waarderen, verwondering troef, voorbij vooroordelen, verantwoordelijkheid, veiligheid, vieren en verbeelden. Verdiepingsmodules (met begeleiding): veerkracht, valies van thuis, verbindend communiceren verdraagzaamheid. Slot: visie verbouwen.
Choose an application
Door de thuistaal in de wiskundelessen te introduceren leren leerlingen veel sneller Nederlands. De thuistaal vormt dan de brug tussen de wiskundige symbolen en het Nederlands binnen de wiskundelessen. Het materiaal is eenvoudig te gebruiken. De wiskundige termen staan eerst met daarna de thuistaal. Op de laatste plaats staat het Nederlands. Voorlopig verkrijgbaar in: Engels, Spaans, Arabisch, Turks, Russisch, Pools, Frans, Portugees, Farsi/Dari en Albanees.
Choose an application
Dit routeplAN wil scholen helpen om het werken met anderstalige nieuwkomers verder te professionaliseren in hun organisatie. Het is een beknopt stappenplan dat basisscholen kunnen gebruiken om binnen hun schoolcontext een eigen onthaalbeleid voor anderstalige leerlingen uit te werken. Volgende stappen worden besproken: aanmelding intake plaatsing eerste opvang beginsituatie voorbereiding (pedagogisch-didactisch) uitvoering (in de reguliere klas, in de onthaalklas) evaluatie en rapporten vervolgcoaching (de overstap naar de secundaire school). Elke stap biedt reflectievragen ideeën, tips, inspiratie en getuigenissen van leerkrachten en scholen.
Choose an application
Anderstalige nieuwkomers ... vandaag zijn ze amper nog weg te denken uit scholen. Het hoe en waarom van hun begeleiding veroorzaakt soms paniek: hoe begin ik eraan; hoe overwin ik de taal- en cultuurkloof; waar kan ik geschikt materiaal vinden; waarop let ik bij de selectie van methodieken? Dit boek wil een wegwijzer zijn voor leerkrachten, coördinatoren en directies die een ondersteuning wensen in hun begeleiding van anderstalige nieuwkomers. Op diverse thematische vragen wordt een bondig antwoord geformuleerd. Daarbij krijgt de lezer vele praktische tips mee om op een kwaliteitsvolle wijze hetzij aan de slag te gaan, hetzij verder te gaan met anderstalige nieuwkomers. Tot slot wil het boek vooral een inspiratiebron zijn voor anderen door de vele voorbeelden van ervaren, enthousiaste krachten op het veld.https://www.standaardboekhandel.be/p/geen-paniek-9789044139303
Didactics of Dutch --- Sociolinguistics --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- tweede-taalverwerving --- nieuwkomers --- anderstaligen --- culturele diversiteit --- Immigrant --- Anderstalige nieuwkomer --- Onderwijs --- Begeleiding --- Intercultureel onderwijs --- Didactiek --- NT2
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|