Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Mijn onderzoeksvraag was: Hoe kan ik het best mijn doelpubliek bereiken. Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden heb ik dus een communicatieplan gemaakt.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Het is de doelstelling van scholen om kinderen te leren lezen, maar bij heel wat kinderen loopt het verwerven van de leesvaardigheid niet zonder slag of stoot, wat zich kan uiten in leesproblemen (Ghesquière & Ruijssenaars, 2020). Om latere leesproblemen te voorkomen, is het belangrijk dat er reeds voor of tijdens de kleuterperiode ingegrepen kan worden om later moeilijkheden in de beginnende geletterdheid tegen te gaan (Verhoeven, 1990). Een van deze manieren om hier vroegtijdig op in te spelen is het inzetten van Bouw!, een computergestuurd interventieprogramma voor leerlingen uit de derde kleuterklas of het eerste en tweede leerjaar. Bouw! is reeds effectief bevonden in Nederland (Regtvoort et al. 2013; Zijlstra et al. 2014). De opzet van deze masterproef is om na te gaan of Bouw! ook effectief is bij kleuters van de basisscholen uit de GO! Scholengroep Zuid-Limburg. Dit resulteerde in de onderzoeksvraag of de risicokleuters die hebben geoefend met Bouw! een grotere significante vooruitgang hebben gemaakt op de verschillende bouwstenen ten opzichte van de kleuters die geen risico hadden en niet hebben geoefend. Daarnaast gingen we na welke invloed de oefentijd heeft op de vooruitgang die de kleuters hebben gemaakt. Er werd hiervoor gebruik gemaakt van een kwantitatief onderzoek. Om te beginnen werd er van alle participanten een voormeting afgenomen, om vervolgens in elke school de 25 procent zwakste kleuters te beschouwen als de risicokleuters. Deze kleuters kregen het advies om te oefenen, maar in praktijk hebben sommige scholen van dit advies afgeweken. Dit heeft ervoor gezorgd dat we twee extra onderzoeksvragen hebben opgenomen, namelijk of de risicokleuters die hebben geoefend met Bouw! een significant grotere vooruitgang hebben gemaakt op de verschillende bouwstenen ten opzichte van kleuters die een risico hadden en niet hebben geoefend. Als tweede toevoeging werd opnieuw dezelfde vraagstelling gebruikt maar werden de niet-risicokleuters die hebben geoefend met Bouw! vergeleken met de niet-risicokleuters die niet hebben geoefend. Ongeveer drie maanden later vond er een eindmeting plaats. In totaal werd er bij 111 kleuters zowel een voor -als eindmeting afgenomen. Op basis van statistische analyses werden de onderzoeksvragen beantwoord. Uit de statistische analyse bleek geen enkele onderzoeksvraag statistisch significant. Een mogelijke verklaring hiervoor kan liggen in het feit dat de kleuters onvoldoende hebben geoefend met Bouw!. De COVID-19 pandemie kan hierin een rol hebben gespeeld. We bevelen dan ook aan dat dit onderzoek gerepliceerd zou worden wanneer de pandemie volledig onder controle is en er geen dreiging meer is dat scholen moeten sluiten of quarantaineregels moeten volgen. Wij geloven nog steeds sterk in de effectiviteit van Bouw!, maar de scholen moeten eerst meer ademruimte krijgen, zodat zij nadien ook ruimte hebben om met Bouw! aan de slag te gaan.
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|