Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit onderzoek vertrok vanuit de vraag welke methodes leerkrachten Engels en Nederlands kunnen inzetten om efficiënt digitale presentaties (specifiek SMARTboard en PowerPoint) te creëren en in te zetten tijdens hun lessen. Alle leerkrachten die op dit moment voor de klas staan zijn per definitie leerkrachten van de 21ste eeuw. Dit houdt in dat na heel wat vak- en mensenkennis ook ICT-vaardigheden belangrijk geworden zijn. De wereld evolueert snel en men zoekt naar nieuwe methodes om onderwijs te verbeteren. De eerste evolutie was het ontstaan van het krijtbord. Inmiddels zijn er digitale alternatieven die een sterkere, betere leeromgeving beloven. Leerkrachten worden er vaak van verdacht om deze nieuwe middelen niet of onvoldoende efficiënt in te zetten. Dit onderzoek gaat na wat efficiëntie binnen deze context inhoudt, wat de meerwaarde is en wat de valkuilen zijn van deze 'nieuwe media' binnen de taallessen. Waar liggen de problemen en wat kan er gewonnen worden als deze problemen worden overbrugd? Is het gebruik van SMARTboard en PowerPoint een must geworden omdat het label 'innovatief' er aan vast hangt of omdat het kansen biedt? En waar verstoppen die kansen zich dan precies? (Bron: auteur)
Choose an application
Leerlingen in het beroepssecundair onderwijs leren vooral praktijkgericht en zijn vaak actief bezig. Frans is hierop een uitzondering. Dit zorgt ervoor dat de Franse les vaak niet hun ding is. Daarom onderzocht ik wat de invloed was van praktijkgericht werken en activerende werkvormen op de motivatie van de leerlingen uit de B-stroom tijdens de les Frans. Zo sluit de les Frans beter aan bij de manier van werken die de leerlingen uit de B-stroom gewoon zijn. Ik had een praktijkgerichte lessenreeks uitgewerkt, waarin veel verschillende activerende werkvormen voorkwamen. Tijdens deze lessenreeks leerden de leerlingen hoe ze naar de winkel moesten gaan, hoe ze koekjes moesten bakken... Dit was dus een relevant onderwerp voor de leerlingen. De leerlingen vulden korte enquêtes in en we hielden focusgesprekken. Ook dankzij een interview met de leerkracht kreeg ik een beter idee van de invloed van praktijkgericht werken en activerende werkvormen op de motivatie van de leerlingen. De populairste activiteiten waren: het balspel, de koekjes bakken en het geblinddoekt proeven. Je merkte — en de leerlingen gaven dit ook aan — dat ze hierdoor erg veel geleerd hadden. Voor de leerlingen waren de activerende werkvormen belangrijker dan de praktijkgerichtheid. Ze wilden zeker geen nutteloze dingen leren, maar ze vonden het wel essentiëler dat ze actief konden leren en dat de lessen fijn waren. Praktijkgericht werken en activerende werkvormen hadden niet alleen een positieve invloed op de motivatie van de leerlingen, de leerlingen verwierven op deze manier de leerstof ook veel sneller en beter. Om mee te kunnen doen met de verschillende activiteiten, moesten ze de leerstof namelijk goed beheersen. (Bron: auteur)
Choose an application
"How do I construct a 'receptive skills' lesson with authentic material for first and second grade students?" To answer this research question it was split into four sub-questions in order to study this subject more thoroughly: "Which material is used in EFL (English as a Foreign Language) lessons?' "Where can authentic material be found?" What are the advantages and disadvantages of using authentic material?" How is a receptive skills lesson taught?" Literature research, survey analysis and my own material point out that: 95% of English teachers in both Belgium and Northern Ireland like to use authentic material in their lessons. English teachers use a Wide variety of authentic materials and spend a large amount of time collecting this material. The main reasons for using authentic material are: (1) It prepares students for the "real" world of communication. (2) It motivates and challenges students. (3) It supports a more creative approach to teaching. The authentic material should be used with a specific goal in mind. (Bron: auteur)
Choose an application
Despite the fact that there are three different curricula available for teachers, who teach English in the second degree of vocational education, in none of them is clearly stated what exactly should be taught. Only a list of recommendations can be found but it still remains the teachers' job to decide what he will teach his pupils. The first goal of this research project is to find out which grammatical items should be taught, in order for the pupils to reach the level of 'basic user' (A1 CEFR). Subsequently, I will try to find out what is the best way to teach grammar in vocational education. It is clearly stated in the different curricula English in VE that the linguistic component is subordinate to the communicative component. A suitable approach will be sought, keeping the curricula and target group in mind. The result of this quest will be examples of activities that can be done in the second degree of vocational education. (Bron: auteur)
Choose an application
With my thesis I want to bring the tales back to classes, to bring back those childhood memories to pupils. I believe that fairy tales can take you to an unknown world full of magic, where you can be whoever you want to be. Therefore you have to have the heart of a child, since children see things differently. They do not see reality the way adults see it, they find adventures in every part of their small world. A flower is not just a flower, it can be magical. In a world filled with technology, most children do not read books anymore. They rather play on computers. Still I think that it is important to stimulate reading, since it helps developing pupils' knowledge of language, their perception of the world, their cultural eye-point,... but then the people who teach languages should have enough background information. In order to provide enough background information for teachers I have made a historical evolution of fairy tales, which can be found in chapter one. Chapter two deals with different kinds of fairy tales and their characteristics, while in chapter three I have made an analysis on the different assignments which can be found in English course books. In chapter four up until six one can find material for English classes in the first three years of English. Since I am a big fan of theatre, I love to stimulate my pupils to act in front of an audience. That is why in the final chapter of my thesis one can find a play for students of the first up until the third year of English. This is just to give an example. I hope that with this thesis I can enable teachers of all years to use fairy tales in their classes and to inspire another generation to read fairy tales. (Bron: auteur)
Choose an application
The goal of this paper is to re-boost drama and to make it attractive for fifteen- to sixteen-year-olds. In this research, Shaekespeare himself, but mostly his plays will be looked at. After a short description of his most famous works, the focus will switch to some modern adaptations. Modern film adaptations of Shakespeare's plays are also studied. Within the adaptations, a personal participation in one of the adaptations is also taken into account. The main body of the adaptations is the personally written adaptation of The Taming Of The Shrew in Dutch. This play is fit for adolescents and will hopefully make historical drama attractive again. This play is meant as an intoriduction to the plays of Shakespeare and attempts to make young people appreciate drama. At the end of the paper, four lessons were added about Shakespeare and theatre. They form the didactic section. (Source: author)
Choose an application
Heeft u zich ook al afgevraagd op welke manier u leerlingen beter kan betrekken bij de evaluatie van een schrijfvaardigheidsopdracht? Of betwijfelt u of uw evaluatie wel reproduceerbaar genoeg is en voldoet aan alle criteria van een goede evaluatie? In dit onderzoek wordt een nieuwe evaluatiemethode voorgesteld, dewelke komaf maakt met deze veelvoorkomende problemen bij de evaluatie van de schrijfvaardigheid. Door middel van diverse enquêtes en een onderzoek naar de vijf belangrijkste criteria van de schrijfvaardigheidsevaluatie – betrokkenheid, transparantie, eerlijkheid, verantwoording en reproduceerbaarheid – wordt een innoverende en vernieuwende evaluatiemethode ontworpen en geïntroduceerd. SDE, ofwel staafdiagramevaluatie, staat voor een verhoging van de reproduceerbaarheid, de betrokkenheid en zelfs de motivatie van de leerlingen. Kortom, een nieuwe manier van evalueren!
Choose an application
Deze bundel biedt kant en klaar lesmateriaal om aan de slag te gaan met poëzie. De nadruk ligt meer op de ontwikkeling van creativiteit en op genietend lezen dan echt op het inhoudelijk werken met gedichten. Alle lesonderdelen zijn volledig uitgewerkt en de bundel bevat ook kant en klare slides, werkblaadjes,... (Bron: auteur)
Choose an application
Dit eindwerk heet 'Myhts and legends of the British Isles'. In dit eindwerk zullen drie grote mythologische thema's uit de Britse eilanden worden onderzocht. Deze thema's zijn de hellehonden, de spookkastelen en de elfen van de Britse eilanden. Bij deze drie thema's wordt onderzocht hoe ze nu overleven tegenover vroeger. Daarom zal een uitgebreide literatuurstudie aan de basis liggen van de vergelijkingen. Na deze vergelijkingen zal er een conclusie getrokken worden. Op deze conclusie kan men verder bouwen om materiaal voor lessen rond deze thema's te creëren. Het laatste gedeelte van dit eindwerk zal dan ook een hoofdstuk zijn waarin ik ideeën deel om met deze leerstof aan het werk te gaan. (Bron: auteur)
Choose an application
This thesis discusses how myths, legends and recent books about giants can be included in English classes in the first and second grade. First of all the difference between myth and legend, and the concept of giant will be explained in order to make clear what we are dealing with. This is followed by a chapter that consists of an overview of English myths, legends and recent books in which giants play a part. Subsequently there is a final theoretical chapter on giant landmarks in the United Kingdom. The second part of this thesis consists of didactical materials to use in the classroom. They are subdivided for the first and second grade and are completed with guidelines for teachers. (Bron: auteur)
Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|