Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Ouders van leerlingen met speciale onderwijsnoden kiezen steeds vaker voor een school in het gewone onderwijscircuit. De praktijk van inclusief onderwijs, een klas- en schoolpraktijk die meerstemmigheid en divesiteit verwelkomt, neemt toe. Met concrete voorbeelden illustreren de auteurs hoe de school een inclusieve cultuur en praktijk kan vormgeven. Zij tonen hoe een leerling met een bijzondere onderwijsvraag kan leren en volwaardig participeren in de gewone klas. voorts bespreken zij hoe de klaspraktijk ondersteund en georganiseerd kan worden en hoe sociale inclusie van leerlingen met en zonder en label verloopt. Ten slotte buigen zij zich over de rol en de samenwerking van de vele betrokkenen: de ouders, de leraars, de 'assistenten' of extra onderwijskrachten, de therapeuten, de directie ... en de kinderen zelf.
Differentiatie. --- Inclusie. --- Onderwijskunde. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Zorgverbreding. --- Lerarenvervolmaking en research. --- #PBIB:+107.31 --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #A0406A --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Inclusie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- geïntegreerd onderwijs --- inclusief onderwijs --- 460.8 --- buitengewoon onderwijs --- orthopedagogiek --- 450.46 --- 454.23 --- 474.23 --- Differentiatie --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Onderwijs --- differentiatie --- onderwijsvernieuwing --- Klassenmanagement --- Leerlingparticipatie --- Leerplanontwikkeling --- Ondersteuning --- Orthopedagogiek --- Planning --- Schoolcultuur --- Sociale netwerken --- 454.9 --- 474.23 ) Didactische principes --- inclusie --- 37.014 --- Inclusie --- Kinderen met een handicap --- Scholen --- 460.6 --- Differentiërend ond.; ba.o. --- 030460.jpg --- Buitengewoon onderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactische principes --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Leerplannen) --- Secondary education --- Primary education --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- kinderen met een beperking --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Differentiatie ; onderwijs --- Differentiërend ond.; ba.o --- Diversiteit --- Zorgverbreding --- Lerarenopleiding --- Gewoon onderwijs --- Leerlingen met speciale onderwijsnoden --- Maatwerk --- Basisonderwijs
Choose an application
Gedurende 2 jaar kon het Mentor project - een samenwerkingsinitiatief van Gezin en Handicap en de Universitaire Instelling Antwerpen - op vraag van talrijke ouders proberen inclusie in Vlaanderen van de grond te krijgen. Een van de taken was om duidelijker te krijgen wat devoorwaarden tot inclusie zijn en hoe het kan gerealiseed worden. Daar hoopt dit boekje een steentje bij te dragen. ervaringen van ouders en leerkrachten komen uitgebreid aan bod. Zodat inclusie niet hetzelfde is als 'dumpen en afwachtenof het lukt'.
Orthopedagogics --- personen met een beperking --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Buitengewoon onderwijs --- Enseignement spécial --- Gehandicapten --- Handicapés --- #gsdbP --- inclusief onderwijs --- buitengewoon onderwijs --- orthopedagogiek --- 460.8 --- 460.8 ) Buitengewoon onderwijs --- 37.014 --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Integratie --- Kinderen met een handicap --- Onderwijs --- bijzonder onderwijs --- Contains audio-visual material
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Iedereen heeft recht op onderwijs, ook kinderen en jongeren met ernstige meervoudige beperkingen (EMB). Niettemin is het bieden van kwaliteitsvol onderwijs aan deze leerlingen een ware zoektocht. Enerzijds omdat kinderen en jongeren met EMB diverse en complexe ondersteuningsnoden en onderwijsbehoeften hebben waarvoor geen kant-en-klaar antwoord bestaat. Anderzijds omdat de kennis over onderwijs aan deze doelgroep erg beperkt is.Deze uitdagingen vormden het vertrekpunt van een Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek (2014-2017) dat resulteerde in een digitaal reflectie-instrument. Dit instrument biedt een overzicht van belangrijke thema’s voor een optimale onderwijsleeromgeving voor deze doelgroep en kan teams ondersteunen in het nadenken over het onderwijs aan hun leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen. - Inclusief onderwijs: Kinderen en jongeren met EMB moeten zoveel als mogelijk kunnen deelnemen in de gewone samenleving. Op niveau van onderwijs betekent dit dat ook voor hen werk gemaakt moet worden van inclusief onderwijs. Inclusieve onderwijstrajecten kunnen zich, ook voor deze doelgroep, op verschillende niveaus situeren. Wat vertelt de literatuur ons hierover en hoe kunnen we dit vervolgens in de onderwijspraktijk vorm geven?- Planmatig werken: Heeft het schoolteam kennis van de cyclus van planmatig werken? Welke elementen zijn van belang in de beeldvorming van een leerling? Waar hou je rekening mee wanneer je voor de leerling doelstellingen vooropstelt? Zijn de geformuleerde doelen voldoende concreet om er strategieën aan vast te koppelen en deze vervolgens gericht te evalueren? In deze workshop ontdek je hier meer over.- Geschikt onderwijs curriculum: Hoe krijgt zo'n individueel aangepast curriculum voor deze leerlingen best vorm? We proberen samen een beeld te creëren van hoe dit momenteel in de praktijk vorm krijgt en wat de literatuur ons hierover vertelt. Leerkrachten en ondersteuners dienen met een aantal zaken rekening te houden bij de opmaak van een individueel aangepast curriculum. En is het document nadien voldoende bruikbaar voor iedereen die werkt met deze leerling? - Instructiestijl: interactie en communicatie: Elke leerling heeft nood aan een aangepaste instructiestijl, zo ook elke leerling met EMB. Is de houding van de leerkrachten/ondersteuners voldoende sensitief-responsief? Hoe creëren we zo'n houding? Voor de ontwikkeling van de leerling is het belangrijk om op een gepaste manier te communiceren. Op welke manier krijgt dit momenteel vorm in de praktijk en wat weten we hierover uit onderzoek?
Choose an application
Werken aan leren en participeren op school. De Index voor Inclusie is een praktisch hulpmiddel om het proces naar inclusief onderwijs op elke school te ondersteumen. De Index biedt scholen een effectief proces van (zelf)evaluatie en ontwikkling, dat gebaseerd is op de inzichten van personeel, bestuur, leerlingen en ouders/verzorgers. Ook de plaatselijke gemeenschap speelt daarbij een rol.Met de Index kan onderzocht worden hoe barrières op de weg van leren en participeren teruggedrongen kunnen worden voor élke leerling. De cultuur, het beleid en de praktijk van de school worden geanalyseerd aan de hand van vele herkenbare indicatoren. De Index wordt inmiddels in 40 landen gebruikt en blijkt een verantwoorde methode te bieden in de ontwikkeling naar en van een inclusieve schoolomgeving.
Choose an application
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|