Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Tien gemeenten en drie landelijke organisaties op het gebied van sociaal beleid hebben de handen ineengeslagen om passend buurtgericht beleid en trefzekere buurtinterventies te ontwikkelen. Zij richten zich daarbij vooral op de samenhang tussen vier terreinen van lokaal sociaal beleid: gezondheid, leren, werken en leefbaarheid. De bundel 'Werken met migranten in de wijk' is een tussentijds product van 'Heel de Buurt'. In de pilotgemeenten ontstond behoefte aan specifieke voorbeelden, inzichten en methodieken over het werken in wijken met veel allochtonen.
Migration. Refugees --- Community organization --- Netherlands --- Opbouwwerk --- Samenlevingsopbouw --- Allochtonen --- Sociale vernieuwing --- Buurtwerk --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Migranten --- #KVHB:Buurtwerk --- Sociaal werk --- Multiculturele samenleving --- Migratie --- opbouwwerk --- etnisch-culturele minderheden --- vrijwilligerswerk --- Allochtoon --- Sociale verandering --- Autochtoon --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
ruimtelijke ordening --- probleemprojectmethode --- buurtwerk --- economische ontwikkelingen --- Community organization --- samenlevingsopbouw --- buurtontwikkeling --- Bien-être social --- Maatschappelijk welzijn --- Sociologie --- Opbouwwerk --- Buurtwerk --- wonen --- Community centers --- -Social service --- -#SBIB:316.8H23 --- #SBIB:316.334.5U20 --- Benevolent institutions --- Philanthropy --- Relief stations (for the poor) --- Social service agencies --- Social welfare --- Social work --- Human services --- Community learning centers --- Learning centers, Community --- Learning centers, School-based --- Play centers --- School-based learning centers --- School buildings --- Schools as social centers --- Social centers --- Public buildings --- Social settlements --- Sports facilities --- Playgrounds --- Recreation --- School facilities --- 361.54 --- 361.5 --- 711 --- Welzijnsorganisatie: samenlevingsopbouw, opbouwwerk --- Sociologie van stad (buurt, wijk, community, stadsvernieuwing) --- Community use --- Extended use --- Social service --- #SBIB:316.8H23
Choose an application
BMLIK
opbouwwerk --- Sociale agogiek --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- samenlevingsopbouw --- buurtwerk --- stadsvernieuwing --- welzijnsmarketing --- sociaal onderzoek --- welzijnswerk, methoden --- 361.5 --- 361.54 --- 711 --- 361.03 --- 301.08 --- 361.1 --- Opbouwwerk --- Methodologie --- Technieken
Choose an application
samenlevingsopbouw --- stadsvernieuwing --- buurtwerk --- sociaal onderzoek --- welzijnsmarketing --- welzijnswerk, methoden --- welzijnswerk --- 361.5 --- 711 --- 361.54 --- 301.08 --- 361.03 --- 361.1 --- Sociale agogiek --- armoedebestrijding en samenlevingsopbouw --- armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw.
Choose an application
Dit boek is een theoretische beschouwing over het ontwikkelen en toepassen van fundamentele regels binnen het agogisch handelen. En dan met name over regels die betrekking hebben op het agogisch interventie-repertoire (en niet op de moraliteit of de maatschappelijke positie van de agoog). Deze regels vormen volgens de auteur de gemeenschappelijke basis van de agogische sector. Het boek maakt onderscheid tussen een groot aantal verschillende soorten regels, zoals aanwijzingen, gedragsregels, grondregels, richtlijnen en standaarden. Deel 2 gaat in op het in praktijk brengen van regels. Daarbij gaat het onder andere over de drie essentiële dimensies van regels in het agogisch verkeer en over het maken van regels. In deel 3 komt de auteur vanuit zijn zoektocht naar de fundamentele regels in het agogisch verkeer tot zestien grondregels, verdeeld over micro-, meso- en macroniveau. Deel 4 bevat slotbeschouwingen en opdrachten. Het boek is geschreven voor studenten hbo, SPH, MWD en CMV en agogische professionals. De auteur werkt als adviseur voor de sociale sector. © NBD Biblion
Agogie --- Agogie. --- agogiek --- Didactics of social education --- sociaal-agogisch werk --- sociaal-cultureel werk
Choose an application
Meer dan ooit betekent stilstand achteruitgang voor instellingen werkzaam in de sociale sector. Klanten en subsidinten stellen andere en steeds hogere eisen aan de dienstverlening. Het tijdig en adequaat vernieuwen van het aanbod is een voorwaarde voor groei en bloei van de organisatie. Dit boek behandelt systematisch de methoden en technieken om het assortiment aan diensten up to date te houden. Nadruk wordt gelegd op het actief verkennen van de (veranderingen in) de omgeving en het op maat snijden van een professioneel antwoord op gewijzigde wensen en eisen van publiek en financier. Er wordt een uitgebreid overzicht geboden van praktische werkvormen en instrumenten om vraag en aanbod qua voorzieningen en diensten dichter op elkaar te brengen. Praktijkgevallen worden exemplarisch beschreven. De inbedding van onderzoek en ontwikkeling binnen de reguliere arbeid van de instelling wordt uitgelijnd. Niet alleen de creatieve kant van het innoveren komt in het aangeboden instrumentarium aan Bod, veel aandacht gaat ook uit naar het coachen en organiseren van een daadwerkelijk vernieuwingstraject. Ervaringen opgedaan in aanpalende sectoren zoals het openbaar bestuur (beleidsontwikkeling), de architectuur (projectontwikkeling) en het bedrijfsleven (productinnovatie) worden vertaald en toegesneden naar de eigen condities van het werk in de sociale sector. Innoveren manifesteert zich daarbij in deze tekst niet alleen als een noodzakelijke en dankbare opgave, maar vooral ook als een spannende en stimulerende aangelegenheid. Het boek is primair geschreven voor professionals die actief zijn in lokaal sociaal beleid. Dus medewerkers bij welzijnsinstellingen, gemeenten, woningcorporaties, educatieve organisaties en hen die actief zijn in de eerstelijnsgezondheidszorg. De gekozen opzet - onder andere met oefenstop voor een eigen project - maakt het geschikt zowel voor leidinggevenden als uitvoerende werkers c.q. studenten op hbo-niveau Inhoudsopgave : (verkort) 1 Intro en overzicht 1.1 Zich vernieuwen als uitdaging en noodzaak voor organisaties 1.2 Vormen van zich vernieuwen 1.3 Focus op productinnovatie 1.4 Verantwoordelijkheid van management en uitvoerend kader 1.5 Het object van aandacht nader omlijnd 1.6 Het model van innoveren in dit boek 1.7 Innovatie in een welzijnsinstelling 1.8 Vragen en opdrachten 2 Innoveren in de sociale sector 2.1 Eigen kenmerken van innovaties in de sociale sector 2.2. Innoveren als ambachtelijke opgave: problemen oplossen door creativiteit te leren organiseren 2.3 De stappen: globale omschrijving 2.4 Variant voor fase 1 2.5 Vragen en opdrachten 3 Signaleren en zich verwonderen 3.1 Inleiding 3.2 Analsyseschema van Bekman 3.3 Checklist omgevingskansen Externe analyse 3.4 De welzijnswerker als entrepreneur: negen manieren om tot vernieuwende initiatieven te komen 4 Zoeken en vinden 4.1 Inleiding 4.2 Principe en vormgeving 4.3 Algemene aanwijzingen voor het zoekproces 4.4 Strategien 4.5 Groepstechnieken 4.6 Vragen en opdrachten 5 Ontwerpen 5.1 Inleiding 5.2 Architectuur 5.3 Het bedrijfsleven 5.4 De wereld van het openbaar bestuur: beleidsvorming 5.5 Probleemanalyse: oefening 5.6 Checklist ontwerp 5.7 Afsluitende opmerkingen over ontwerpen in de sociale sector 5.8 Vragen en opdrachten 6 Organiseren van en leidinggeven aan een experiment 6.1 Inleiding 6.2 Ondersteuning vanuit de moederorganisatie 6.3 Condities binnen het innovatieteam 6.4 Eigenschappen van de innovatie zelf 6.5 Leiderschapsgedrag van de leidinggevend funtionaris 6.6 Vragen en opdrachten 7 Implementatie en institutionalisering 7.1 Factoren die acceptatie/verwerping van de innovatie benvloeden 7.2 Het verdelen van de aandacht en energie over de partijen 7.3 Benvloedingstactieken bij weerstanden 7.4 Samenwerken in een netwerk 7.5 Timing: het stromenmodel 7.6 Vragen en opdrachten Bijlage 'Wonen in een wereldwijk' Literatuur
Innovatie --- Sociale welzijnszorg. --- Sociale dienst --- Sociale hulpverlening --- welzijnsplanning --- 361.01 --- Social service --- #A0002A --- 660 Welzijn --- 321.4 --- innovatie --- leiding geven --- netwerken --- sociaal cultureel werk --- Methodieken in de hulpverlening --- management in de welzijnsinstelling --- welzijnswerk, organisatie --- Opleiding en beroep --- 361.03
Choose an application
Motivation (Psychology) --- Social service --- Action, Psychology of --- Drive (Psychology) --- Psychology of action --- Psychology --- Social psychology --- Social welfare methods --- Community organization --- motivatie --- welzijnswerk --- methoden van het sociaal werk --- samenlevingsopbouw --- conflictbemiddeling
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Het boek laat baat (voor de cliënt) en nut (voor een organisatie) van regelgeleid handelen zien. Het bestrijdt het misverstand dat regels beklemmen en dodelijk zijn voor de creativiteit in het beroep. In die zin biedt het boek een meccanodoos om de kwaliteit van de gezamenlijke beroepsuitoefening op de werkplek te verbeteren. Als set hulpmiddelen en instrumenten bevat het onder meer oefenopdrachten, een stappenschema, een analyse van toetsingscriteria, suggesties voor onderwerpen en een uitgewerkt voorbeeld uit de praktijk van opvang dan wel resocialisatie van verslaafden.
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|