Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Nieuws door de ogen van een kind: wat vinden zij nieuwswaardig? In een recent wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door Kaat Billiet, een masterstudente journalistiek aan de KU Leuven werden kinderen in de rol van journalist gestoken. Zij mochten zelf belissen welke gebeurtenissen ze nieuwswaardig vinden en hoe dat er moet uitzien op televisie. Daaruit bleek dat nieuwswaardigheid en nieuwsinteresse niet altijd hetzelfde zijn voor kinderen en dat Karrewiet erg hoog scoort op vlak van begrijpbaarheid. Achttien kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar kregen zestien gebeurtenissen te zien elk over een ander nieuwsthema. “Kinderen toonden geen grote interesse voor gebeurtenissen over politiek en economie, maar vonden het wel nieuwswaardig. Het omgekeerde was te zien bij de gebeurtenis over het thema entertainment. Veel kinderen vonden dat interessant, maar zouden het niet bestempelen als nieuws, omdat het niet relevant is voor veel mensen”, vertelt Kaat Billiet. Kinderen vinden dus vaak iets nieuwswaardig als het een maatschappelijk belang heeft of als het relevant is voor een specifieke groep mensen. Hun eigen interesse in nieuws wordt daarentegen meer bepaald door de persoonlijke relevantie die het voor hen heeft. Daarnaast vonden de kinderen verhalen met een grote impact, een onverwacht, positief en negatief element en een bepaalde proximiteit vaak nieuwswaardig. Diverse nieuwsinteresse Bovendien hadden de kinderen een diverse nieuwsinteresse. Zo zijn kinderen naast positief nieuws ook geïnteresseerd in negatieve nieuwsgebeurtenissen en tonen ze interesse in verschillende thema’s. Dit spreekt voorgaand onderzoek tegen dat aantoont dat kinderen meer geïnteresseerd zijn in zacht nieuws en negatief nieuws gaan vermijden. Karrewiet scoort goed op begrijpbaarheid Televisie is voor kinderen het meest geprefereerde nieuwsmedium. Zo consumeerden alle kinderen het nieuws via Karrewiet. De reden dat Karrewiet zo populair is onder kinderen komt door de grote mate van begrijpbaarheid, concludeert Kaat Billiet. “Karrewiet gebruikt makkelijke woorden. Daarnaast staan kinderen ook positief tegenover het gebruik van een expert, omdat die meer context geeft wat zorgt voor een grotere begrijpbaarheid en geloofwaardigheid.” Bovendien gebruikt Karrewiet ook vaak een semantische overlap in hun beelden en infografieken. Dat betekent dat tekst en beeld overeenkomen. De kinderen gaven aan dat ze het nieuws daardoor beter begrijpen en onthouden. Verder maakt Karrewiet ook gebruik van muziek, wat het nieuws leuker maakt voor kinderen. Toch vonden de kinderen dat muziek niet mocht gebruikt worden, wanneer er uitleg wordt gegeven. Ook vonden ze het belangrijk dat Karrewiet kinderen aan het woord laat in een nieuwsfragment, maar niet overmatig en ook niet bij moeilijke onderwerpen. Op de hoogte zijn De grootste reden waarom kinderen het nieuws consumeren is om op de hoogte te zijn van wat er in de wereld gebeurt, maar ook omdat ze het leuk en interessant vinden, om bij te leren en omdat ze het nuttig vinden. Ten slotte kijken kinderen ook met hun ouders of grootouders naar het nieuws. “Het viel op dat kinderen dan vooral meekijken naar het volwassen journaal, terwijl ze Karrewiet alleen of in de klas bekijken”, benadrukt Kaat Billiet. Voor meer informatie over het onderzoek, kan u contact opnemen met Kaat Billiet (kaat.billiet@student.kuleuven.be)
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|