Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
John Dewey (1859-1952) leverde als reformpedagoog een belangrijke bijdrage aan onderwijsvernieuwing, maar stond kritisch ten opzichte van het vernieuwen-om-het-vernieuwen. Hij schreef over uiteenlopende pedagogische vraagstukken, waarbij hij steeds de verbinding legde tussen opvoeding, onderwijs en democratisch burgerschap.In dit boek presenteert Joop Berding een keuze uit de rijkgevulde schatkamer van Deweys publicaties, die meer dan zeventig jaar omspannen. Aan de hand van de vier thema's 'opvoedend onderwijs', 'spelen en leren', 'leerinhouden en onderwijsmethode' en 'burgerschapsvorming' zijn deze teksten geordend en van een toelichting voorzien.
Orthopedagogiek --- handboeken en inleidingen. --- pedagogiek --- Educational systems. Teaching systems --- Dewey, John --- Burgerschap --- Leerinhouden --- Fröbel, Friedrich --- 450.41 --- Onderwijsfilosofie --- Opvoeding en onderwijs --- Pedagogie --- Burgerschapseducatie --- Opvoeden tot burgerzin --- Spelend leren --- Democratische opvoeding --- Opvoeding --- Leerinhoud --- Onderwijs --- Handboeken en inleidingen.
Choose an application
Dewey, John --- Education --- Philosophy. --- Curricula. --- Dewey, John,
Choose an application
In de kinderopvang staat meer en meer het pedagogisch handelen centraal. In beleidsplannen geven kindercentra aan welke pedagogische kwaliteit zij nastreven. Om deze kwaliteit daadwerkelijk te bereiken, is de dagelijkse praktijk natuurlijk van groot belang. In de ban van het kind stelt die dagelijkse praktijk dan ook centraal. Aan de hand van begrippen als rechtvaardigheid, participatie, respect en leefbaarheid komen de verschillende pedagogische aspecten van het werken in de kinderopvang aan bod. De vele casussen, de levendige illustraties en de vragen en verwerkingsopdrachten aan het einde van ieder hoofdstuk maken In de ban van het kind tot een zeer praktisch, maar vooral stimulerend boek voor zowel werknemers in de kinderopvang als deelnemers aan SPW3-opleidingen. Joop Berding (1954) is nu zo¿n 35 jaar werkzaam in de sector opvoeding, onderwijs en vorming. Momenteel werkt hij als docent en coördinator bij de masteropleiding Pedagogiek van de Hogeschool Rotterdam. Hij publiceerde enkele boeken en vele artikelen over Korczak en Dewey en is sinds 1996 bestuurslid van de Janusz Korczak Stichting. In de ban van het kind is geïnspireerd door het gedachtegoed van Janusz Korczak. Deze Poolse pedagoog en schrijver was van 1912 tot 1942 arts-directeur van een aantal weeshuizen in Warschau. Zijn hele leven kwam hij op voor een rechtvaardige behandeling van kinderen, gebaseerd op wederzijds respect.
Sociale agogiek --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Educational sciences --- kinderopvang --- pedagogiek --- 322.4 --- 441 --- 471.4 --- Baby's --- Kinderopvang --- Korczak Janusz --- Korczak, Janusz --- Opvoeding (Pedagogie) --- Peuters --- kinderparticipatie --- rechtvaardigheid --- Kinderdagverblijven --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- Didactiek; algemeen --- Kleuters --- Peuter --- Kleuter
Choose an application
Berding presenteert in dit boek op een zeer aansprekende manier drie klassieke denkers over de opvoeding: Janusz Korczak, John Dewey en Hannah Arendt. Weliswaar zijn zij belangrijke figuren uit een voorbije tijd, maar door de manier waarop Berding ze samen ten tonele voert blijken ze ineens een grote inspiratiebron te vormen voor hedendaagse opvoeding en onderwijs. Is een kind van zichzelf al een sociaal functionerend mens, of moet het daartoe worden opgevoed? Is het onderwijs bedoeld om de wereld te verbeteren? En waaraan ontlenen docenten hun pedagogisch gezag? Een échte aanrader voor iedereen die graag nog meer aan het denken gezet wil worden over opvoeding en onderwijs.
Opvoeding --- Pedagogie --- Korczak, Janusz --- Dewey, John --- Arendt, Hannah --- Onderwijsfilosofie --- 432 --- Theorethische opvoedkunde --- onderwijsvernieuweres --- onderwijsfilosofie --- pedagogie --- 37
Choose an application
Het werk van de politiek denker Hannah Arendt (1906 - 1975) is populairder dan ooit. Voor professionals in onderwijs, zorg en sociaal werk is er echter nog geen toegankelijk boek over haar prikkelende en soms controversiële ideeën. Deze bundel voorziet in deze leemte.Elk hoofdstuk neemt de lezer mee in een verhaal over concrete mensen en hun wederwaardigheden. Waarom is het belangrijk dat tussen leerlingen en leraren een gezagsrelatie bestaat? Hoe bannen we gedachteloosheid en meegaan-met-de-stroom uit onze opleidingen? Waarom is 'eigen kracht' geen geschikt begrip in onze zorg voor ouderen? De auteurs gebruiken het politieke en filosofische werk van Arendt om hier conceptueel en praktisch grip op te krijgen.Bron: https://www.managementboek.nl/boek/9789492538192/aan-het-werk-met-hannah-arendt-joop-berding
filosofie --- 1 --- Arendt, Hannah --- Pedagogie --- Professionaliteit --- Opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijs --- Tucht --- Leraren --- Vluchtelingen --- Hoger onderwijs --- Eigen Kracht --- Zorg --- Sociaal werk --- Onderwijsfilosofie --- Professional ethics. Deontology --- Sociology of social care --- Social policy and particular groups --- Teaching --- sociaal werk --- ethiek --- deontologie --- zorg --- Filosofie --- Sociale literatuur --- Professionele houding --- Leraar --- Vluchteling --- Eigen Kracht-Conferentie --- Sociaal werk (beroep) --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Gezag
Choose an application
Is de deugd van het geduld uit de opvoeding en uit het onderwijs aan het verdwijnen? Vanuit deze vraag, waarin een zorg wordt verwoord, verkent Joop Berding de vele betekenissen van geduld en zijn tegenbeeld ongeduld. De taalkunde, de theologie en de filosofie bieden prikkelende inzichten. Ook de praktijk komt aan de orde én aan het woord, in verhalen over opvoeding en onderwijs en in diepte-interviews met ouders en leraren. Zij spreken openhartig over hun worsteling tussen geduld en ongeduld, tussen afwachten en ingrijpen, tussen verdragen en opstaan-tegen. De hectiek van alledag stelt het geduld soms danig op de proef, maar zonder dat gaat het niet.Een open zoektocht naar wat geduld en ongeduld in onze steeds snellere tijd betekenen voor opvoeding en onderwijs.Joop Berding is pedagoog. Hij werkte vele jaren in en rond het onderwijs, onder andere als onderwijzer, beleidsmedewerker, praktijkonderzoeker, hogeschooldocent en auteur. Eerder publiceerde hij een aantal boeken en artikelen over Korczak, Dewey en Arendt.bron: https://www.boek.be/boek/opvoeding-en-onderwijs-tussen-geduld-en-ongeduld
opvoeding --- 37 --- School management --- pedagogiek --- onderwijsvernieuwing --- onderwijspraktijk --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Onderwijs --- 700 Pedagogie
Choose an application
This book presents the educational view and practice of the Polish-Jewish doctor, writer and pedagogue Janusz Korczak (Warsaw 1878–Treblinka 1942). In the authors' reconstruction five core elements stand out: respect for every child; participation; justice; dialogue as expression and communication; self-awareness and reflection on the part of the educator. These elements do not constitute a well-rounded theory or philosophy, but are part of many stories of living together with children, in Korczak’s case orphans. Korczak, actively involving the children themselves, organized this life in such a way that justice ruled. He is the pedagogue of narrativity and of democratic upbringing. Korczak explored many, and today still challenging ways of participative education. The book shows that besides the now domineering positivist outlook on education, with its technocratic language and stress on output, standards, testing, etc., another language is possible, one that is more practice-based and that teachers will relate to immediately: love for children, a pedagogical ethos, and seeking ways to live together in a just way.
Education—Philosophy. --- Philosophy and social sciences. --- Child development. --- Teaching. --- Educational Philosophy. --- Philosophy of Education. --- Early Childhood Education. --- Teaching and Teacher Education. --- Didactics --- Instruction --- Pedagogy --- School teaching --- Schoolteaching --- Education --- Instructional systems --- Pedagogical content knowledge --- Training --- Child study --- Children --- Development, Child --- Developmental biology --- Social sciences and philosophy --- Social sciences --- Development --- Philosophy.
Choose an application
Janusz Korczak, John Dewey en Hannah Arendt vormen een grote inspiratiebron voor de hedendaagse opvoeding en onderwijs
Initial didactic situation --- Didactic strategies --- pedagogiek --- onderwijsstijlen --- Dewey, John --- Korczak, Janusz --- Arendt, Hannah --- Opvoeding en onderwijs
Choose an application
Berding presenteert in dit boek op een zeer aansprekende manier drie klassieke denkers over de opvoeding: Janusz Korczak, John Dewey en Hannah Arendt. Weliswaar zijn zij belangrijke figuren uit een voorbije tijd, maar door de manier waarop Berding ze samen ten tonele voert blijken ze ineens een grote inspiratiebron te vormen voor hedendaagse opvoeding en onderwijs. Is een kind van zichzelf al een sociaal functionerend mens, of moet het daartoe worden opgevoed? Is het onderwijs bedoeld om de wereld te verbeteren? En waaraan ontlenen docenten hun pedagogisch gezag? Een échte aanrader voor iedereen die graag nog meer aan het denken gezet wil worden over opvoeding en onderwijs.
Primary education --- Secondary education --- Opvoeding --- Pedagogie --- Korczak, Janusz --- Dewey, John --- Arendt, Hannah
Choose an application
#PBIB:2002.1 --- #PBIB:gift 2002 --- Korczak, Janusz --- pedagogen
Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|