Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Praktisch burgerlijk recht - uitgediept gaat dieper en breder dan het basisboek Praktisch burgerlijk recht en richt zich in de eerste plaats tot de academische bachelor.Door de praktische invalshoek is het echter ook geschikt voor professionele bachelors, voor zelfstudie of voor afstandsonderwijs.Met een flexibele structuur, gericht op competentiegericht onderwijs:u kunt delen overslaan of herschikken in functie van wat aan bod komt in de les;de student kan vertrekken van opzoekwerk op basis van de vermelde wetteksten en voorbeelden;met veel vragen en opdrachten.Het boek is opgebouwd volgens de structuur van het nieuwe Burgerlijk Wetboek. Er wordt doorheen de tekst steeds naar de relevante wetsartikels verwezen.In de editie 2022 worden ook het nieuwe Boek 2 (relatievermogensrecht) en Boek 4 (nalatenschappen, schenkingen en testamenten) van het nieuwe Burgerlijk Wetboek besproken.https://school.vanin.be/praktisch-burgerlijk-recht-uitgediept-2022.html
Private law --- burgerlijk recht --- Belgium --- Recht --- Wetgeving --- Burgerlijk recht --- Cursus bachelor in het Office Management --- Cursus bachelor in het Bedrijfsmanagement --- PXL-Business 2019 --- PXL-Business 2020 --- Bachelor in het office management --- Bachelor in het bedrijfsmanagement --- Burgerlijk wetboek --- Personen- en familierecht --- Nalatenschap --- Verbintenissenrecht
Choose an application
Met deze bachelorproef trachten wij een antwoord te vinden op de onderzoeksvraag welke impact deze wijzigingen van de Vlaamse erf- en schenkbelasting (vanaf 1 juli 2021) hebben op het erf- en schenkgedrag van de betrokken partijen. Om dit te onderzoeken werd zowel aan desk research als field research gedaan. Op 1 juli 2021 traden de hervormingen van de Vlaamse erf- en schenkbelasting in werking. Hierdoor werd het fiscaal voordeel van het duolegaat afgeschaft, maar kwam er in ruil hiervoor een verlaagd tarief voor steun aan goede doelen. Ook werd de zogenaamde vriendenerfenis ingevoerd. Het initiële voornemen om de zogenaamde verdachte periode op vlak van erfbelasting te verlengen van drie naar vier jaar, werd niet weerhouden. Aan de hand van field research, in de vorm van een vragenlijst voor goede doelen en interviews met een advocaat, een financieel expert en een notaris, hebben wij de theorie uit de literatuurstudie getoetst aan de praktijk binnen het werkveld. Met deze hervormingen van de erf- en schenkbelasting heeft men door de afschaffing van het fiscaal voordeel van het duolegaat een toch wel complexe fiscale planningstechniek geschrapt, waarbij de goede doelen in de meeste gevallen de grote verliezers zijn omdat ze hierdoor inkomsten zien verdwijnen. Gelukkig werd dit gecompenseerd door een verlaagd tarief voor steun aan goede doelen toe te kennen. Bij de zuivere goede doelen bedraagt dit tarief 0 %, waardoor ze zijn vrijgesteld van erf- en schenkbelasting. De realiteit leert ons echter dat men, door het wegvallen van het fiscaal aantrekkelijke duolegaat, minder geneigd is om aan goede doelen te schenken of te legateren. De mensen die het toch nog doen, doen dit vanuit filantropische overwegingen. Voor personen die onder het meest gunstige tarief een gedeelte van hun erfenis willen nalaten aan verre familieleden of één of meerdere goede vrienden, werd de vriendenerfenis doorgevoerd. Positief aan deze vriendenerfenis is dat hierop hetzelfde tarief van 3 % van toepassing is als voor verkrijgingen in rechte lijn of tussen partners. Het nadeel is dan weer dat het bedrag dat men onder de vorm van een vriendenerfenis kan nalaten maximum 15 000 euro bedraagt. Zoals eerder vermeld, was er ook sprake om de verdachte periode te verlengen van 3 jaar naar 4 jaar, maar deze verlenging werd niet doorgevoerd.
Choose an application
Met deze bachelorproef trachten wij een antwoord te vinden op de onderzoeksvraag welke impact deze wijzigingen van de Vlaamse erf- en schenkbelasting (vanaf 1 juli 2021) hebben op het erf- en schenkgedrag van de betrokken partijen. Om dit te onderzoeken werd zowel aan desk research als field research gedaan. Op 1 juli 2021 traden de hervormingen van de Vlaamse erf- en schenkbelasting in werking. Hierdoor werd het fiscaal voordeel van het duolegaat afgeschaft, maar kwam er in ruil hiervoor een verlaagd tarief voor steun aan goede doelen. Ook werd de zogenaamde vriendenerfenis ingevoerd. Het initiële voornemen om de zogenaamde verdachte periode op vlak van erfbelasting te verlengen van drie naar vier jaar, werd niet weerhouden. Aan de hand van field research, in de vorm van een vragenlijst voor goede doelen en interviews met een advocaat, een financieel expert en een notaris, hebben wij de theorie uit de literatuurstudie getoetst aan de praktijk binnen het werkveld. Met deze hervormingen van de erf- en schenkbelasting heeft men door de afschaffing van het fiscaal voordeel van het duolegaat een toch wel complexe fiscale planningstechniek geschrapt, waarbij de goede doelen in de meeste gevallen de grote verliezers zijn omdat ze hierdoor inkomsten zien verdwijnen. Gelukkig werd dit gecompenseerd door een verlaagd tarief voor steun aan goede doelen toe te kennen. Bij de zuivere goede doelen bedraagt dit tarief 0 %, waardoor ze zijn vrijgesteld van erf- en schenkbelasting. De realiteit leert ons echter dat men, door het wegvallen van het fiscaal aantrekkelijke duolegaat, minder geneigd is om aan goede doelen te schenken of te legateren. De mensen die het toch nog doen, doen dit vanuit filantropische overwegingen. Voor personen die onder het meest gunstige tarief een gedeelte van hun erfenis willen nalaten aan verre familieleden of één of meerdere goede vrienden, werd de vrienden-erfenis doorgevoerd. Positief aan deze vriendenerfenis is dat hierop hetzelfde tarief van 3 % van toepassing is als voor verkrijgingen in rechte lijn of tussen partners. Het nadeel is dan weer dat het bedrag dat men onder de vorm van een vriendenerfenis kan nalaten maximum 15 000 euro bedraagt. Zoals eerder vermeld, was er ook sprake om de verdachte periode te verlengen van 3 jaar naar 4 jaar, maar deze verlenging werd niet doorgevoerd.
Choose an application
ABSTRACT BACHELORPROEF Opleiding: Bedrijfsmanagement Accountancy - Fiscaliteit Student: Ben Stevens Titel bachelorproef: De jaarlijkse taks op de effectenrekeningen Kern- / trefwoorden bachelorproef: Effectenrekeningen, abonnementstaks, vermogensbelasting, grondwet, toepassingsgebied, antimisbruikbepalingen Onderzoeksvraag: “Hoe worden effectenrekeningen belast en wat zijn de gevolgen hiervan?” Korte samenvatting bachelorproef: Deze bachelorproef onderzoekt de jaarlijkse taks op de effectenrekeningen(JTER). Meer specifiek zal worden nagegaan hoe de effectenrekeningen worden belast door de taks en wat de gevolgen hiervan zijn. Na het vernietigen van de eerste taks op effectenrekeningen heeft men een nieuwe jaarlijkse taks op de effectenrekeningen ingevoerd. In vergelijking met de vorige taks is de nieuwe taks een abonnementstaks, waarbij het louter aanhouden van een effectenrekening als belastbaar feit wordt beschouwd. De JTER geldt voor effectenrekeningen met een gemiddelde waarde van meer dan 1 miljoen euro. Om te weten hoe de effectenrekeningen worden belast dient er eerst en vooral te worden nagegaan of er wordt voldaan aan het toepassingsgebied van de JTER. Hieruit is gebleken dat het toepassingsgebied zeer ruim te nemen. Daarnaast zullen ook ook de referentieperiode en de bijhorende referentietijdstippen een belangrijke rol spelen voor de belastbaarheid van de effectenrekeningen. Tenslotte voorziet de wetgever verschillende antimisbruikbepalingen waardoor de JTER moeilijk valt te ontwijken. Referentielijst: -Wetboek diverse rechten en taksen. -Wetsontwerp houdende de invoering van een jaarlijkse taks op de effectenrekeningen, Parl.St. Kamer, 2020-21, nr. 55-1708/001. - GwH 17 oktober 2019, nr. 138/2019. - FAQ, TER, 20 oktober 2019, FOD Financiën. - K. HELLINCKX, De jaarlijkse taks op de effectenrekeningen (JTER): nieuwe inzichten na de FAQ en het KB-E-SEMINARIE, Fiscale Hogeschool, 2022. E-mailadres: st.ben99@gmail.com
Choose an application
De bijzondere regeling is van toepassing op reisbureaus die een geheel van reisdiensten en/of goederen verkopen aan een eindafnemer en/of btw-plichtige doorverkoper. Voor de totstandkoming van de reis, dient het reisbureau goederen en/of diensten aan te kopen bij andere btw-plichtige personen. Een andere naam voor deze regeling is de “margeregeling”. Dit betekent dat reisbureaus niet de volledige btw moeten doorstorten aan de Schatkist bij hun verkopen, maar enkel en alleen de btw op hun marge die zij verwezenlijkt hebben bij de verkoop. In België wordt er gewerkt met forfaitaire winstmarges die opgenomen zijn in het KB nr. 35. Daarentegen mogen reisbureaus niet alle btw aftrekken op hun aankopen. Enkel de btw op de algemene werkingskosten van het kantoor zijn aftrekbaar. De plaats van de dienst wordt bepaald door te kijken naar het geheel van de diensten en/of goederen.
Choose an application
Vastgoed in Spanje en Portugal valt enorm in de smaak bij Belgische en buitenlandse investeerders. Dit kan verklaard worden door een combinatie van het milde klimaat en aantrekkelijke prijzen. De levenskost in beide landen is veel lager dan in België. Een nieuwbouwpand in Spanje kost al snel 15 % minder dan in België, in Portugal zelfs 20 % à 25 % minder. Afhankelijk van de regio in Spanje en Portugal waar de potentiële koper vastgoed koopt, dienen er gemiddeld 12 % tot 13 % extra aankoopkosten (overdrachtsbelasting of btw en bijkomende kosten) bijgeteld te worden boven op de aankoopprijs in Spanje. In Portugal bedragen deze aankoopkosten gemiddeld 3 % tot 10 %. Bijkomende kosten zoals notariskosten, advocaatkosten, administratieve taksen en zegelrechten komen in beide onderzochte landen terug. Er kan gesteld worden dat deze kosten iets lager zijn in Portugal dan in Spanje. Als u van plan bent om een onroerend goed aan te schaffen in Spanje of Portugal, kies dan zorgvuldig een deskundige vastgoedmakelaar en neem steeds een advocaat onder de arm. Er kan gesteld worden dat de verwerving van onroerende goederen in Spanje en Portugal dezelfde fiscale gevolgen heeft voor een Belgisch rijksinwoner, waarbij de te betalen (eenmalige en jaarlijkse) belastingen en maandelijkse vaste kosten in beide landen grotendeels overeenkomen. Ook hier is Portugal over het algemeen iets goedkoper dan Spanje. De wet van 17 februari 2021 tot hervorming van de Belgische inkomstenbelasting werd in het leven geroepen om een einde te maken aan de ongelijke fiscale behandeling van buitenlandse onroerende goederen in vergelijking met Belgische onroerende goederen. Het doel van deze wetswijziging is duidelijk, de buitenlandse onroerende goederen, verhuurd of niet, voortaan te belasten op basis van een ‘kadastraal inkomen’ om de gelijkstelling van het fiscaal regime voor binnenlands en buitenlands vastgoed te vrijwaren en om het belastingstelsel van in het buitenland gelegen onroerende goederen van rijksinwoners in lijn te brengen met de Europese principes. Aangezien het te verwachten is dat het bedrag van het ‘kadastraal inkomen’ lager zal zijn dan de geschatte of werkelijke huurwaarde zal de nieuwe berekeningsmethode in de meeste situaties gunstiger uitvallen voor de eigenaars van onroerende goederen in Spanje of Portugal.
Choose an application
Er is sinds 1 juli 2021 een nieuwe regeling over de btw van kracht op webverkopen van goederen (verkopen op afstand) en op de telecommunicatie-, omroep- en elektronische diensten (TBE-diensten). Het bestaande ‘MOSS’-systeem wordt dan vervangen door een groter éénloketsysteem ‘OSS’ (One Stop Shop) genoemd. Daardoor wordt het mogelijk om andere B2C-transacties via deze OSS-regeling aan te geven. Zo moet je je nu maar in 1 lidstaat laten registreren voor de btw-aangifte. Voor leveringen buiten de EU is er het Import One Stop Shop (IOSS) systeem. De gebreken van de vroegere ‘MOSS’-regeling werden blootgelegd door de massale afstandsverkopen als gevolg van de lockdowns door de Covid19-pandemie. Hierdoor werd duidelijk dat een uitbreiding en tegelijkertijd een vereenvoudiging nodig was binnen dit segment van de btw-wetgeving.
Choose an application
Abstract bachelorproef Opleiding: Bedrijfsmanagement Accountancy-Fiscaliteit Student: Anneke Van Hoorebeek Titel bachelorproef: Welke btw toepassen op reizen na circulaire 2020/C/44? Toegepast op het reisaanbod van INTERSOC TO BV Kernwoorden bachelorproef Btw – forfaitaire margeregeling – reissector – pakketreis – maatstaf van heffing reizen Onderzoeksvraag Welke btw-margeregeling moet er toegepast worden op de verschillende reizen van een reisorganisator? Korte samenvatting bachelorproef Voor de toepassing van de correcte btw-tarieven moet elke reis apart bekeken worden. Hoe wordt de reis voorgesteld naar de klant? Worden er eigen middelen gebruikt? Of wordt alles ingekocht bij andere btw-plichtigen? Wat zijn de verschillende onderdelen van de reis en hoe worden die aangeboden? Aan de hand van de antwoorden op deze vragen moet er gekeken worden naar de btw-wetgeving en de verschillende forfaitaire margepercentages die van toepassing zijn. Als de reis in 1 pakket aangeboden wordt, is het duidelijk dat er 21 % btw wordt gerekend op een marge van 13 % of 18 % van de klantenprijs. Wordt de reis niet als 1 pakket aangeboden, dan kan elk onderdeel apart aan de margeregeling onderworpen worden. Eigen middelen (bijv. eigen hotel, eigen autocar,… ) volgen hun eigen btw-tarief, ook als er uitzonderlijk gebruik wordt gemaakt van een ingeleende dienst. In deze bachelorproef vindt u deze regelgeving nog meer in detail met een realistisch praktijkvoorbeeld. Referentielijst • Circulaire 2020/C/44 betreffende de bijzondere reisbureauregeling en de btw-regeling voor reishandelingen waarop de bijzondere reisbureauregeling niet toepasselijk is, 23 maart 2020. • Wet van 21 november 2017 betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten. • J. OPREEL, E-Seminarie: 21/152 O - De nieuwe reisbureauregeling vanaf 2022, 23 september 2021, On demand. • X, “Dossier Nieuwe btw circulaire”, Vereniging Vlaamse Reisbureaus VZW, De Hoogvlieger, 48ste jaargang, afl. 260. • X, “Nieuwe btw-circulaire 2020/C/44 betreffende de bijzondere regeling voor reisbureaus en reisactiviteiten die niet onder de regeling vallen – naleving van de btw op facturen”, 19/01/2022 versie 3, Vereniging Vlaamse Reisbureaus VZW. E-mailadres anneke_van_hoorebeek@hotmail.com
Choose an application
Wanneer een belastingplichtige goederen onttrekt, om deze aan liefdadigheidsinstellingen te schenken of zelf te gebruiken, wordt dit veronderstelt een belastbare levering te zijn. Er zal dus verschuldigde btw van toepassing zijn op de gelijkgestelde levering. Op deze regel regel bestaan echter wel een aantal uitzonderingen. Hierbij is aftrek van btw toegestaan, maar wordt er geen btw verschuldigd wanneer het goed onttrokken wordt. Deze uitzonderingen zijn met name: de handelsgeschenken van geringe waarde, de gelegenheidsgeschenken voor het personeel of voor hun kinderen, de schenkingen aan slachtoffers van rampen en de schenkingen aan liefdadigheidsinstellingen. In deze bachelorproef ga ik na wat de voorwaarden en gevolgen zijn van deze schenkingen.
Choose an application
ABSTRACT Kern-/trefwoorden bachelorproef: Kern-/trefwoorden die aansluiten bij het onderwerp van mijn bachelorproef: Btw Fraude Btw-carrouselfraude Missing trader fraud Btw-kloof Onderzoeksvraag: Het begrip btw-carrouselfraude leerde ik kennen tijdens de lessen in de hogeschool. Het werd eerder kort vermeld en tijdens deze bachelorproef kreeg ik de kans mij verder te verdiepen in deze materie. Tot mijn verbazing bleek na enig opzoekwerk dat er vermoedelijk jaarlijks voor 50 miljard euro aan btw ontdoken wordt via btw-carrouselfraude binnen de Europese Unie. Zo kwam ik tot de onderzoeksvraag -carrousel voorkomen? Korte samenvatting bachelorproef: Elk jaar gaat er 50 miljard euro btw verloren aan btw-carrouselfraude, dit heeft een grote impact zowel op Europa als op België. Naast de staatskas worden indirect ook de inwoners getroffen, het geld had kunnen gebruikt worden voor economische groei of om de algemene belastingdruk te verlagen. Om btw-carrouselfraude en btw-fraude in het algemeen te bestrijden/ voorkomen kan men volgende stappen nemen. Er moet een zo eenvoudig mogelijk btw-stelsel komen, dat het belasten in het land van eindbestemming faciliteert. Dit eenvoudig btw-stelsel zou zo uniform mogelijk moeten zijn, uniforme regels, uniforme tarieven, etc. Een lager btw-tarief zou bijkomend kunnen helpen tegen de impact van de btw-fraude, maar er moet hier gelet worden op de maatschappelijke impact van zo een tariefverlaging. Tot slot bevat een eenvoudig btw-stelsel best zo min mogelijk vrijstellingsregels, momenteel zijn het deze regels die misbruikt worden door de fraudeurs om btw in hun eigen zak terecht te laten komen. Een verdere digitalisatie is tevens noodzakelijk om btw-fraude te voorkomen. Een volledig elektronische facturatie zou het veel moeilijker maken voor de fraudeurs om valse facturen aan te maken en juist makkelijker voor de controleurs om dit te controleren. Zo kunnen controleurs alles beter opvolgen en sneller ingrijpen waar nodig. Dit kan ervoor zorgen dat een btw-carrousel niet uit de startblokken komt en zo kan er veel potentieel btw-verlies voorkomen worden. Tot slot is er een betere samenwerking nodig tussen de verschillende Europese lidstaten, momenteel zijn er platformen zoals Eurofisc waar men vrijwillig informatie kan meedelen. Dit zou in zekere mate een verplicht karakter moeten krijgen. Maar niet enkel tussen de lidstaten moet de samenwerking beter, ook tussen de Europese lidstaten en de verschillende nationale en Europese instanties moet beter samengewerkt worden. Referentielijst: LANGEN W., Verslag over wegen naar een definitief btw-stelsel en bestrijding van btw-fraude, Brussel, Europees Parlement, 2016, 31 p. PONIATOWSKI G., BONCHOSMOLOVSKIY M. en SMIETANKA A., VAT Gap in the EU, Brussel, Europese Commissie, 2021, 108 p. Richtlijn 2006/112/EG van de Raad van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_1579. - https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_a angifte_doen_en_betalen/btw-fraude/btw_carrouselfraude/voorbeeld_van_btw_carrouselfraude. Contact: Mail: brentvangoethem7@gmail.com LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/brentvangoethem/
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|