Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Ce livre, articulé comme une biographie, et basé sur des extraits de lettres inédites, fera découvrir la vie insolite de l’artiste ainsi que ses plus grands chefs-d’œuvre.
Ensor, James, --- Ensor, James --- Painting, Belgian --- Peinture
Choose an application
Lors de la BRAFA 2020, la Galerie Samuel Vanhoegaerden présentera une collection extraordinaire d'ouvres de James Ensor réunie pour la première fois. Treize tableaux (toiles/panneaux) et plus de vingt dessins seront présentés, tous abondamment décrits et examinés dans l'ouvrage composé avec le soutien et la collaboration d'experts belges et internationaux de l'ouvre d'Ensor (entre autres, Herwig Todts, Patrick Florizoone et Susan M. Canning). Une initiative nécessaire, car l'exposition comprend quelques ouvres inédites qui nous ouvrent de nouvelles pistes de réflexion sur certains thèmes de l'ouvre d'Ensor.00
Art, Belgian --- Ensor, James, --- Ensor, James
Choose an application
A Belgian of British origin, James Ensor (1860-1949) is without doubt one of the most complex artists of the second half of the nineteenth century. Without masters or disciples, the completely independent artist broke free from the era's artistic currents as he shifted cultural markers and tested the boundaries of visual arts. When he painted his first pieces, Impressionism reigned over Europe. In the same way as Van Gogh, Gauguin and Munch, James Ensor offers a radically novel vision without equivalent in the modern art of the late nineteenth century. Although James Ensor draws his inspiration from the Bible and historical writings, scholarly reference books and popular magazines, his own fantasies constantly feed his visual language. Unquestionably, carnival masks and skeletons have become his emblems. The concurrently enigmatic and prolific artist drew, engraved and painted still lives, portraits, landscapes, caricatures, as well as fantasy and religious scenes. A true anarchist at heart, he broached satirical, political, religious and historical themes with equal ease. Articulated like a biography, this book based on excerpts from unpublished letters offers an insight into the unusual life of an artist and his greatest masterpieces.
Choose an application
Ensor, James --- The James Ensor House [Ostend] --- Mu.ZEE [Ostend] --- Ostend
Choose an application
James Ensor (1860-1949) is zonder twijfel één van de meest complexe en veelzijdige kunstenaars uit de tweede helft van de negentiende eeuw. Zonder meester of leerlingen, heeft hij in totale onafhankelijkheid en los van de toen gangbare kunststromingen picturale bakens verzet en de grenzen van de visuele kunsten afgetast. Toen hij als twintigjarige zijn eerste meesterwerken schilderde vierde het impressionisme hoogtij in Europa. Samen met Van Gogh, Gauguin en Munch, werkte James Ensor aan een totale nieuwe visie die zijn weerga niet kende binnen de moderne kunst aan het einde van de negentiende eeuw. Los van het impressionisme, het symbolisme en het neo-impressionisme ontwikkelde hij een persoonlijke stijl en een originele beeldentaal. De elementen die hij uit totaal verschillende inspiratiebronnen heeft geput wist hij om te vormen tot zijn eigen beeldentaal. Als er één moderne kunstenaar is die we zonder veel nadenken associëren met maskers en geraamten dan is het zonder twijfel de Oostendse schilder. Niemand voor hem heeft het carnavalsmasker en het geraamte zo grondig geschilderd, gebruikt en uitgebuit. Het werd uiteindelijk zijn embleem. Maar James Ensor is meer dan de 'schilder van maskers en geraamten'. Zijn oeuvre is omvangrijk en gediversifieerd. Hij heeft stillevens, portretten, landschappen, karikaturen, fantastische en religieuze scènes getekend, geëtst en geschilderd. De satirische, politieke, religieuze en historische thema's zijn legio. Hij vond zijn inspiratie zowel in de Bijbel, als in historische geschriften, in erudiete naslagwerken als in populaire tijdschriften. Maar uiteindelijk waren het vooral zijn eigen fantasmen die zijn beeldentaal zouden bepalen.
75.07 --- Ensor, James 1840-1949 (°Oostende, België) --- Schilderkunst ; grafiek ; 20ste eeuw ; James Ensor --- Kunstenaarsbiografieën --- Belgische kunstenaars --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Ensor, James --- Painting --- biography [genre] --- easel paintings [paintings by form] --- biography [general genre]
Choose an application
Deze publicatie belicht de werken van Permeke die in relatie staan met Oostende: zijn debuut voor de eerste wereldoorlog, en de periode 1919-1929 tot aan zijn verhuis naar Jabbeke. Ook de context van het artistieke leven in Oostende voor WOI, de relatie Ensor, Spilliaert, Permeke en de vriendschap met zijn collega's Gust De Smet, Frits van den Berghe en Oscar Jespers komen aan bod.. Maurice Antony fotografeert het vissersleven: hij fotografeert wat Permeke schildert en tekent. Twee visies op een zelfde werkelijkheid.
Permeke, Constant --- Ensor, James --- Spilliaert, Léon --- Van de Woestijne, Karel --- Antony, Maurice --- Oostende --- Permeke, Constant. --- Ensor, James. --- Spilliaert, Léon. --- Van de Woestijne, Karel. --- Antony, Maurice. --- Oostende. --- moderne kunst. --- tentoonstelling Cardiff (1915). --- 20ste eeuw. --- België.
Choose an application
Painting --- letters [correspondence] --- biographies [documents] --- easel paintings [paintings by form] --- views [visual works] --- Ensor, James --- Ostend --- biographies [literary works]
Choose an application
Graphic arts --- Ensor, James --- Iconography --- Drawing --- paintings [visual works] --- drawings [visual works] --- prints [visual works] --- iconology --- scenes [depictions]
Choose an application
During 1889, Belgian artist James Ensor (1860-1949) painted a monumental canvas that would be his magnum opus: 'The Entry of Christ into Brussels in 1889'. The work is one of the most complex paintings ever painted. It is only forty years after its completion that the monumental canvas was first publicly exhibited at the James Ensor retrospective at the Brussels Palais des Beaux-Arts in 1929. Needless to say, therefore, that the exhibiting of Ensor's work in 1929 was for many a revelation. Until then it had been seen and was known only to a limited group of visitors and insiders. Between 1889 and 1929, a veritable revolution had taken place in the visual arts. Before and during World War I, Fauvism, Cubism, Futurism, Expressionism, and Dadaism all came into being. Few explanations can accommodate the full daring and frenzy of such a painting which chaotic composition and barbaric style seem revolutionary, and look far beyond the early twentieth century. Since the purchase of the work in 1987 by the J. Paul Getty Museum (Los Angeles), The Entry has acquired cult status. No other work depicts the notion of belgitude so aptly as 'The Entry of Christ into Brussels in 1889', and yet the painting can in the first place be regarded as a somewhat quirky but striking representation of Ensor's vision of humanity.
Allegories --- Allegory (Art) --- Exempla --- Fiction --- Homiletical illustrations --- Tales --- Fables --- Parables --- Ensor, James, --- Jesus Christ --- Christ --- Cristo --- Jezus Chrystus --- Jesus Cristo --- Jesus, --- Christ, Jesus --- Yeh-su --- Masīḥ --- Khristos --- Gesù --- Christo --- Yeshua --- Chrystus --- Gesú Cristo --- Ježíš --- Isa, --- Nabi Isa --- Isa Al-Masih --- Al-Masih, Isa --- Masih, Isa Al --- -Jesus, --- Jesucristo --- Yesu --- Yeh-su Chi-tu --- Iēsous --- Iēsous Christos --- Iēsous, --- Kʻristos --- Hisus Kʻristos --- Christos --- Jesuo --- Yeshuʻa ben Yosef --- Yeshua ben Yoseph --- Iisus --- Iisus Khristos --- Jeschua ben Joseph --- Ieso Kriʻste --- Yesus --- Kristus --- ישו --- ישו הנוצרי --- ישו הנצרי --- ישוע --- ישוע בן יוסף --- المسيح --- مسيح --- يسوع المسيح --- 耶稣 --- 耶稣基督 --- 예수그리스도 --- Jíizis --- Yéshoua --- Iėsu̇s --- Khrist Iėsu̇s --- عيسىٰ --- Ensor, James --- Ensor, James Sydney --- Ensor, James Sydney Edouard --- Painting --- easel paintings [paintings by form]
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|