Narrow your search

Library

EHC (7)

KMSKA (6)

KU Leuven (4)

KBR (3)

MSK (3)

ULiège (3)

LUCA School of Arts (2)

Middelheim (2)

ULB (2)

CaGeWeB (1)

More...

Resource type

book (13)


Language

Dutch (4)

French (4)

English (3)

Undetermined (2)


Year
From To Submit

2020 (13)

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Les tentations de James Ensor : œuvres de 1888 à 1940
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2020 Publisher: Knokke Samuel Vanhoegaerden Gallery

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Ensor, James


Book
James Ensor : chronique de sa vie, 1860-1949
Author:
ISBN: 9789462302570 946230257X Year: 2020 Publisher: Bruxelles : Fonds Mercator,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ce livre, articulé comme une biographie, et basé sur des extraits de lettres inédites, fera découvrir la vie insolite de l’artiste ainsi que ses plus grands chefs-d’œuvre.


Book
Les tentations de James Ensor : oeuvres de 1888 à 1940
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2020 Publisher: Knokke Samuel Vanhoegaerden Gallery

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lors de la BRAFA 2020, la Galerie Samuel Vanhoegaerden présentera une collection extraordinaire d'ouvres de James Ensor réunie pour la première fois. Treize tableaux (toiles/panneaux) et plus de vingt dessins seront présentés, tous abondamment décrits et examinés dans l'ouvrage composé avec le soutien et la collaboration d'experts belges et internationaux de l'ouvre d'Ensor (entre autres, Herwig Todts, Patrick Florizoone et Susan M. Canning). Une initiative nécessaire, car l'exposition comprend quelques ouvres inédites qui nous ouvrent de nouvelles pistes de réflexion sur certains thèmes de l'ouvre d'Ensor.00


Book
James Ensor : chronicle of his life, 1860-1949
Authors: --- ---
ISBN: 9780300253979 0300253974 9789462302525 9462302529 Year: 2020 Publisher: Brussels New Haven Mercatorfonds Distributed outside Belgium, The Netherlands and Luxembourg by Yale University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A Belgian of British origin, James Ensor (1860-1949) is without doubt one of the most complex artists of the second half of the nineteenth century. Without masters or disciples, the completely independent artist broke free from the era's artistic currents as he shifted cultural markers and tested the boundaries of visual arts. When he painted his first pieces, Impressionism reigned over Europe. In the same way as Van Gogh, Gauguin and Munch, James Ensor offers a radically novel vision without equivalent in the modern art of the late nineteenth century. Although James Ensor draws his inspiration from the Bible and historical writings, scholarly reference books and popular magazines, his own fantasies constantly feed his visual language. Unquestionably, carnival masks and skeletons have become his emblems. The concurrently enigmatic and prolific artist drew, engraved and painted still lives, portraits, landscapes, caricatures, as well as fantasy and religious scenes. A true anarchist at heart, he broached satirical, political, religious and historical themes with equal ease. Articulated like a biography, this book based on excerpts from unpublished letters offers an insight into the unusual life of an artist and his greatest masterpieces.

Keywords

Painters --- Ensor, James,


Book
Ontdek het vernieuwde James Ensorhuis : leer de man achter de maskers kennen
Author:
Year: 2020 Publisher: [Place of publication unknown] De Standaard

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
James Ensor : kroniek van zijn leven, 1860-1949
Author:
ISBN: 9789462302501 9462302502 Year: 2020 Publisher: Brussel Mercatorfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

James Ensor (1860-1949) is zonder twijfel één van de meest complexe en veelzijdige kunstenaars uit de tweede helft van de negentiende eeuw. Zonder meester of leerlingen, heeft hij in totale onafhankelijkheid en los van de toen gangbare kunststromingen picturale bakens verzet en de grenzen van de visuele kunsten afgetast. Toen hij als twintigjarige zijn eerste meesterwerken schilderde vierde het impressionisme hoogtij in Europa. Samen met Van Gogh, Gauguin en Munch, werkte James Ensor aan een totale nieuwe visie die zijn weerga niet kende binnen de moderne kunst aan het einde van de negentiende eeuw. Los van het impressionisme, het symbolisme en het neo-impressionisme ontwikkelde hij een persoonlijke stijl en een originele beeldentaal. De elementen die hij uit totaal verschillende inspiratiebronnen heeft geput wist hij om te vormen tot zijn eigen beeldentaal. Als er één moderne kunstenaar is die we zonder veel nadenken associëren met maskers en geraamten dan is het zonder twijfel de Oostendse schilder. Niemand voor hem heeft het carnavalsmasker en het geraamte zo grondig geschilderd, gebruikt en uitgebuit. Het werd uiteindelijk zijn embleem. Maar James Ensor is meer dan de 'schilder van maskers en geraamten'. Zijn oeuvre is omvangrijk en gediversifieerd. Hij heeft stillevens, portretten, landschappen, karikaturen, fantastische en religieuze scènes getekend, geëtst en geschilderd. De satirische, politieke, religieuze en historische thema's zijn legio. Hij vond zijn inspiratie zowel in de Bijbel, als in historische geschriften, in erudiete naslagwerken als in populaire tijdschriften. Maar uiteindelijk waren het vooral zijn eigen fantasmen die zijn beeldentaal zouden bepalen.


Book
Over Permeke : Met de klankkleur van een basviool (tentoonstelling Oostende, Venetiaanse Gaanderijen, 06.06 - 08.11.2020).
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789464071450 Year: 2020 Publisher: Oostende : Stad Oostende,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie belicht de werken van Permeke die in relatie staan met Oostende: zijn debuut voor de eerste wereldoorlog, en de periode 1919-1929 tot aan zijn verhuis naar Jabbeke. Ook de context van het artistieke leven in Oostende voor WOI, de relatie Ensor, Spilliaert, Permeke en de vriendschap met zijn collega's Gust De Smet, Frits van den Berghe en Oscar Jespers komen aan bod.. Maurice Antony fotografeert het vissersleven: hij fotografeert wat Permeke schildert en tekent. Twee visies op een zelfde werkelijkheid.


Book
James Ensor en Oostende : [tentoonstelling, Oostende, James Ensorhuis, 13 mei 2018 - 16 juni 2019]
Authors: --- ---
ISBN: 9789464008890 Year: 2020 Publisher: Oostende James en Napoleon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
James Ensor : Scenes from the life of Christ
Author:
ISBN: 9789053254745 Year: 2020 Publisher: [Place of publication unknown] Pandora Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
James Ensor : The entry of Christ into Brussels in 1889
Author:
ISBN: 9789053254660 9053254668 Year: 2020 Publisher: [Place of publication unknown] Pandora Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

During 1889, Belgian artist James Ensor (1860-1949) painted a monumental canvas that would be his magnum opus: 'The Entry of Christ into Brussels in 1889'. The work is one of the most complex paintings ever painted. It is only forty years after its completion that the monumental canvas was first publicly exhibited at the James Ensor retrospective at the Brussels Palais des Beaux-Arts in 1929. Needless to say, therefore, that the exhibiting of Ensor's work in 1929 was for many a revelation. Until then it had been seen and was known only to a limited group of visitors and insiders. Between 1889 and 1929, a veritable revolution had taken place in the visual arts. Before and during World War I, Fauvism, Cubism, Futurism, Expressionism, and Dadaism all came into being. Few explanations can accommodate the full daring and frenzy of such a painting which chaotic composition and barbaric style seem revolutionary, and look far beyond the early twentieth century. Since the purchase of the work in 1987 by the J. Paul Getty Museum (Los Angeles), The Entry has acquired cult status. No other work depicts the notion of belgitude so aptly as 'The Entry of Christ into Brussels in 1889', and yet the painting can in the first place be regarded as a somewhat quirky but striking representation of Ensor's vision of humanity.

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by