Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De funfactor
Author:
ISBN: 9789082939408 Year: 2018 Publisher: Nederland : Best Publishers,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9789085621577 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Prelum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk is al jarenlang een standaard werk voor medisch specialisten, co-assistenten, aios en huisartsen. Het vormt de praktische rode draad door alle lijvige stukken en ambtelijke nota?s over het nieuwe opleiden. De afgelopen decennia is de gezondheidszorg veel complexer geworden. Talloze ontwikkelingen in de geneeskunde en de maatschappij hebben daaraan bijgedragen. Dat heeft ook zijn weerslag op het landschap van medische vervolgopleidingen. Van het traditionele meester-gezel-model is er een overgang geweest naar een gemengd model waarbinnen veel aandacht is voor competentiegericht leren. Elke medisch specialist wordt tegenwoordig volgens dit nieuwe stramien opgeleid en ook de bachelor- en masteropleidingen van medisch studenten zijn op deze leest geschoeid.Al sinds 2010 dient Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk als praktisch handboek over het nieuwe opleiden. Het geeft een overzicht van de nieuwste kennis en bevat talloze praktische adviezen voor het succesvol toepassen ervan in de drukke dagelijkse klinische praktijk.In deze vierde druk zijn de bestaande hoofdstukken aangepast aan de huidige tijd en er zijn maar liefst vijftien nieuwe hoofdstukken toegevoegd. Ieder rijk geïllustreerd hoofdstuk heeft een vaste structuur die goed aansluit bij de wensen van opleiders:* Leerdoelen* Casuïstiek* Achtergronden en theorie* Praktijkadvies


Book
Van talent naar performance : talentgericht selecteren, ontwikkelen en beoordelen : inclusief talenten, drijfveren en het TMA competentiemodel : praktijkboek
Author:
ISBN: 9789081759168 Year: 2018 Publisher: Brussel Acerta

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Grip op competenties : ontwikkeling bij kinderen zien en waarderen
Authors: ---
ISBN: 9789079336265 Year: 2018 Publisher: Helmond Leuven Uitgeverij OMJS CEGO VZW

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de afgelopen decennia heeft prof. dr. Ferre Laevers doorlopend onderzoek gedaan naar de wijze waarop we in het onderwijs kijken naar ontwikkeling van kinderen. Zijn onderzoeken hebben ons nieuwe handvatten gegeven. Zijn manier van kijken naar de ontwikkeling van kinderen heeft gevolgen voor de manier waarop we de output van onderwijs in kaart brengen.In Grip op competenties beschrijft Laevers samen met co-auteur Wilma van Esch in een voor hen kenmerkende mix van theorie en praktische voorbeelden de tien domeinen waarbinnen mensen zich ontwikkelen. De bril die zij aanreiken, toont niet alleen de onderwerpen die je moet ?beheersen? en ?de kennis en de vaardigheden? die daarbij horen, maar ook wat iemand een expert maakt in een bepaald domein. En vooral waartoe je ?didactische arrangement? uiteindelijk moet leiden, als je de ontwikkeling van kinderen ten volle wilt ondersteunen en stimuleren.Elf kindportrettenEen competentiegerichte benadering brengt je dichter bij kinderen. Ze worden niet meer gereduceerd tot hun problemen. Je kunt meer voor hen betekenen, omdat je voor meer openstaat. Niet alleen bij hoog-competente leerlingen is dat voelbaar, maar minstens zo sterk bij leerlingen die met delen van het curriculum worstelen.De kindportretten in dit boek zijn indringende verhalen, stuk voor stuk. In elk verhaal gaat een wereld open. Elk van de portretten roept het unieke op van een persoon-in-ontwikkeling. Van kinderen die hun kracht tonen, maar ook van hun worsteling met de uitdagingen die eigen zijn aan ?leven?. Wat we in de verhalen zien, staat haaks op het deficit-model. Je blijft verrijkt achter na de lezing, met inzichten die het competentieverhaal bevestigen, maar ook overstijgen.(Bron: https://www.onderwijsmaakjesamen.nl/)


Book
Kwaliteit verbeteren in de zorg
Authors: ---
ISBN: 9789043036290 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Pearson Education Benelux

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kwaliteit verbeteren in de zorg is een praktisch handboek voor (toekomstige) zorgverleners. Het helpt je de kennis en vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om concrete verbeteringen in de praktijk door te voeren. Na een inleiding en theoretisch kader in het eerste deel, wordt in deel twee stapsgewijs beschreven hoe je van een knelpunt tot een geïmplementeerde verbetering komt. Deel drie vormt een naslagwerk van hulpmiddelen en vaardigheden die je tijdens een verbeterproject kunt inzetten, zoals samenwerken, communiceren en diverse analysemethoden.


Book
Talentenwijzer : talenontwikkelingsprogramma met online test
Author:
ISBN: 9789024407149 9024407141 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Talentenwijzer is een talentontwikkelingsprogramma dat de lezer helpt het beste uit zichzelf en uit zijn studie te halen. De Talentenwijzermethode bestaat uit drie onderdelen:Een assessmentinstrument waarmee studenten hun talenten kunnen benoemen;Een werkboek met talentontwikkelingsoefeningen voor studenten;Een Handreiking Talentgericht Coachen voor docenten met informatie over het werken met de Talentenwijzermethode.Docenten en studenten zijn zeer te spreken over de methode. Met name de structuur en de verschillende mogelijkheden - het assessment, oefeningen, de docentenhandreiking - worden hoog gewaardeerd.Wat is er nieuw aan deze tweede druk?Uitbreiding van de groepsoefeningen.Responsive website voor een optimaal gebruik op de smartphone en tablet.Bijbehorende websiteAssesment voor studentenOefeningen en downloads voor studentenKennisclips voor docentenHandleiding voor docentenAssement voor docentenAchtergrondinformatie voor docenten Uniek aan dit boekDe oefeningen geven inzicht in persoonlijke kwaliteiten en hoe deze optimaal gebruikt en ontwikkeld kunnen worden in studie, werk en vrije tijd.Gebaseerd op de sterke-kantenbenadering. De kern hiervan is dat je niet alleen moet werken aan het verminderen van je tekortkomingen, maar vooral ook aandacht moet besteden aan het ontwikkelen van je kwaliteiten.Het programma heeft een degelijke wetenschappelijke basis. In verschillende onderzoeken is een positief effect aangetoond op de motivatie, inzet en prestaties van studenten.(bron: https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-7594_Talentenwijzer-tweede-druk)


Book
Studievoortgangsbeslissingen in het hoger onderwijs : van vrijstelling tot bindende voorwaarde
Author:
ISBN: 9782509033055 Year: 2018 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het Vlaamse hoger onderwijs worden jaarlijks miljoenen studievoortgangsbeslissingen genomen. Deze beslissingen kunnen onderworpen worden aan de toets van de Raad voor betwistingen inzake studievoortgangsbeslissingen. Uit meer dan 900 interessante uitspraken van deze Raad destilleert het boek Studievoortgangsbeslissingen in het hoger onderwijs. Van vrijstelling tot bindende voorwaarde de essentiële rechtsregels die vandaag van toepassing zijn op hoger onderwijsinstellingen én hun werknemers. Zoals daar zijn: het samenstellen van individuele jaarprogramma's en het toekennen van vrijstellingen, het afnemen en beoordelen van examens, het organiseren, begeleiden en beoordelen van stages en eindwerken, het vaststellen en sanctioneren van examenfraude, studievoortgangsbeslissingen die voortvloeien uit het studeren in het buitenland, het delibereren van studenten en het toekennen van diploma's, studievoortgangsbewakingsmaatregelen in het Vlaamse hoger onderwijs. Deze regels worden op een toegankelijke wijze geïllustreerd, zodat niet enkel juristen maar ook niet-juristen op basis van de geschetste regels zich een duidelijk beeld kunnen vormen van het toepasselijke recht. Het boek volgt daarbij de structuur van het academiejaar. (https://www.politeia.be/nl/publicaties/75978-studievoortgangsbeslissingen+in+het+hoger+onderwijs)


Book
Leiderschapsontwikkeling van verpleegkundigen
Authors: ---
ISBN: 9789036821261 Year: 2018 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek helpt hbo-verpleegkundigen en studenten bij het verwerven en vergroten van leiderschapscompetenties. Dit is een voortdurend proces, dat start aan het begin van de bacheloropleiding en eindigt op het niveau van ervaren verpleegkundig specialist. De eerste hoofdstukken van Leiderschapsontwikkeling van verpleegkundigen geven theoretische kennis en praktische casussen over het ontwikkelen van klinisch leiderschap. Hierbij staan de zeven eigenschappen van Covey centraal - van het leren nemen van verantwoordelijkheid, tot persoonlijke reflectie: heb ik het goede gedaan om de juiste reden? Het leren nemen van verantwoordelijkheid is een eerste stap, die studenten zetten tijdens de theoretische opleidingen in de praktijk. Maar ook de organisatie heeft een verantwoordelijkheid voor het aanleren en stimuleren van de professionele leiderschapsontwikkeling. Verdere hoofdstukken bieden daarom een theoretisch fundament voor drie onderwerpen: hoe organisatie en leiderschap binnen de organisatie kunnen bijdragen aan leiderschapsontwikkeling, het aanspreken van de student zelf op haar eigen rolontwikkeling en voor toepassing in de praktijk. Bij het boek hoeren verschillende testen die verpleegkundigen en studenten inzicht geven in hun leiderschap, ondernemendheid, onderzoekend vermogen en rolvervulling binnen teams. Met behulp daarvan kunnen ze zelf bepalen waarop ze zich willen richten tijdens hun opleiding of in de praktijk. Ook is er een website aan het boek gekoppeld met opdrachten en gefilmde interviews. Studenten en verpleegkundigen kunnen hier inspiratie opdoen bij rolmodellen, persoonlijke inzichten vergroten en theoretische kennis verdiepen.


Book
Doeltreffende didactiek : directe instructie en differentiatie voor de lerende leraar
Authors: --- ---
ISBN: 9789046906194 9789046967744 Year: 2018 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ervaren leraren weten intuïtief welke didactische handigheid ze moeten kiezen voor een bepaalde situatie of leerling. Maar hoe pak je het als beginnend leraar aan? Hoe oefen je in de praktijk en reflecteer je tegelijkertijd op de theorie? Doeltreffende didactiek geeft praktische handvatten op het snijpunt van vakinhoud en didactiek. Het boek ondersteunt bij het vormgeven van lessen, geeft nieuwe inzichten en draagt bij aan het ontwikkelen van een eigen identiteit als leraar.Dit praktische boek kijkt met een didactisch oog naar de werkelijkheid van alledag in de klas en combineert die met de onderliggende theorie. Hoofdstuk 1 van Doeltreffende didactiek zoomt in op de methode van didactisch afkijken: effectieve handelingen van collega’s herkennen en vertalen naar je eigen les. In hoofdstuk 2 staat het lesmodel directe instructie centraal. Er worden veel praktische tips gegeven hoe je het model effectief kunt inzetten. In het derde hoofdstuk vind je per lesfase diverse activerende werkvormen gericht op het vergroten van de betrokkenheid van leerlingen. Hoofdstuk 4 over differentiatie biedt diverse handreikingen bij het omgaan met verschillen tussen leerlingen met behulp van de cyclus van waarnemen, begrijpen, plannen en uitvoeren. Tot slot verbindt het vijfde hoofdstuk actuele ontwikkelingen, zoals passend onderwijs, opbrengstgericht werken en gepersonaliseerd leren, met activerende werkvormen, differentiatie en de 21e eeuwse vaardigheden.


Book
Diversiteitscompetentie : niet culturen, maar mensen ontmoeten elkaar
Authors: ---
ISBN: 9789046906224 9789046967768 Year: 2018 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de wereld van vandaag werken, studeren en leven veel mensen in internationale en multiculturele omgevingen. Om die reden is interculturele communicatie in veel studiegebieden en beroepsvelden een belangrijk thema geworden. Kennis over cultuur en cultuurverschillen is in de complexe, globaliserende wereld van vandaag echter lang niet altijd genoeg.In dit boek is het uitgangspunt dan ook interpersoonlijke communicatie in plaats van interculturele communicatie: de ontmoeting tussen mensen en niet die tussen culturen. Van daaruit brengen de auteurs in kaart wat diversiteitscompetentie inhoudt: welke processen, uitdagingen en vaardigheden van belang zijn in een ?superdiverse? wereld. Het TOPOI-model biedt vervolgens een inclusieve, communicatieve benadering om eventuele misverstanden op te sporen en te verhelpen.Het boek bespreekt veel relevante theorie uit verschillende vakgebieden als HRM, media en business, en biedt talloze praktijkvoorbeelden en praktische handvatten. Bij dit boek hoort een website met extra studiemateriaal, bestaande uit opdrachten, casuïstiek en TOPOI-kaarten om de stof eigen te maken.In aanloop naar de verschijning van dit boek hebben de auteurs in een aantal blogs hun ideeën over communiceren in onze superdiverse wereld uiteengezet. Klik hier voor de blogs:Blog 1: Ethnocentrism and essentialism - Blog 2: Globalization mattersBron: https://www.epo.be/nl/intercultureel-management/3566-diversiteitscompetentie-9789046906224.html

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by