Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Astronomers --- Astronomes --- Biography --- Biographies --- Copernicus, Nicolaus,
Choose an application
De beleidsvoering vanuit een ‘evidence-based' perspectief is de jongste decennia aan een opmars bezig. De vraag waar de beleidsvoerders de mosterd halen, treedt daarbij steeds prominenter op de voorgrond. In deze masterproef bekijken we twee administratieve hervormingen, namelijk Copernicus en Beter Bestuurlijk Beleid respectievelijk op federaal en Vlaams niveau. We trachten na te gaan waar de beleidsvoerders de nodig informatie halen tijdens de beleidsvoorbereidende fase om aan beleidsvoering te doen. Gezien het beperkte karakter van deze masterproef beperken we ons zowel in tijd als naar inhoud. Wat het tijdselement betreft beperken we ons tot de beleidsvoorbereidende fase, naar inhoud toe bestuderen we enkel het aspect van de structuurhervorming. In eerste instantie gaan we na of Copernicus en BBB ‘evidence-based' administratieve hervormingen zijn. Onderzoek naar het gebruik van wetenschappelijke studies, overleg met deskundigen en gebruik van beleidsevaluatie maakt het mogelijk te bepalen of beide hervomringen al dan niet evidence-based waren. Zowel tijdens de beleidsvoorbereidende fase voor de structuurhervormingen van Copernicus en BBB blijken diverse bronnen van ‘evidence' aangewend. Beide hervormingen vonden plaats in een context van specifieke gebeurtenissen, in de tijdsgeest van nieuwe managementideeën en met nieuwe partijen in de regering. Deze componenten van externe (maatschappelijke) druk bleken slechts gedeeltelijk een verklaring te zijn voor ‘evidence-based' administratieve hervormingen. Deze resultaten vloeien voort uit kwalitatieve onderzoeksmethoden, waarbij we ons enerzijds op documentanalyse baseerden en anderzijds op semi-gestructureerde diepte-interviews met kabinetsmedewerkers, ambtenaren, deskundigen en initiators van de hervormingen. Verder onderzoek moet het mogelijk maken ‘evidence-based' policy-making (EBPM) beter te begrijpen en verklarende factoren voor het leergedrag van beleidsvoerders te ontleden.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|